2 357 649 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men är det inte lika bra att stänga ner det mesta? Lite överdrivet men eftersom du nu verkligen verkar kunna försvara alla beslut. Vad har hänt?BirgitS skrev:
Det finns inga helt säkra butiker.
Men bibliotek är inte helt tomma och därmed finns det risk för smittspridning.
Därför att det innebär en risk att virus går från ena hushållet till det andra och sen blir många på en arbetsplats sjuka i onödan.
Tycker det är mer att folk inte bryr sig om de regler som finns och därmed måste man skärpa dem så folk får upp ögonen för vad som händer nu.
Du brukar vara sansad i det hela.
Jag hoppas att inget hänt dig.
Tack för info!BirgitS skrev:
Det är olika risk att vara nära varandra beroende hur ansiktena är vända. Är ansiktena vända mot varandra så delar man luften mellan sig och därmed hög risk för droppsmitta mellan personerna, det leder till regeln om 1,5-2 m avstånd. Står/sitter man rygg mot rygg är risken för droppsmitta emellan väldigt liten eftersom man andas åt olika håll. Om en person sitter bakom en annan så är risken något mitt i mellan, det finns en risk att personen bakom lyckas andas ut droppar som tar sig runt personen framför och hamnar i den personens inandningsluft men på 1 m avstånd är risken liten.
Jag skrev förra veckan eller så om en kinesisk studie gällande smittrisker på tåg som gjordes genom smittspårning av ungefär 2000 smittade som åkt tåg under början av året. Risken att en person smittade personen som satt rakt framför, dvs. en bra bit mindre än 1 m, var betydligt lägre än risken att smitta personen som satt bredvid och även lägre än att smitta den person som satt på andra sidan om personen bredvid.
Jag kan ändå inte låta bli att undra om 1 meters avstånd vid eventen är för kort avstånd om man verkligen inte vill/ska bli smittad,
ex så när man smittspårar på flygplan kontrollerar man ju personer som suttit längre än en meter ifrån den smittade.
Men dessa 300 pers event är nog svåra att göra helt smittsäkra, ex virus i luften, folk går efter varandra,går på toaletterna, har tagit på saker, skriker högt vid ex mål mm.
Det är kanske inte tänkt heller att dessa event ska vara helt säkra,utan det kanske har kommits överens om en meter för att få det att fungera med 300 pers i ex lite mindre lokaler, och för att vissa verksamheter ska kunna överleva?
Lite förvirrande är det dock när FHM tidigare nött in i oss att håll avstånd och då uppgett 1,5-2 meter.
Kanske andningsskydd vore en bra ide att använda på dessa 300 pers event
Ja givetvis. Jag "predikar" ofta de viktiga råden hålla avstånd, håll hygien.D djac skrev:
Dock tror jag inte tillräckligt många tar de nya råden på allvar.
Men exemplet med bibliotek verkar uppåt väggarna. Glest med besökare är de inget riskområde.
Du kan ju gå ut på stan till helgen så får de troligen se att det ser ut som vanligt.
Men gym mm har vi avstått sedan mars och har undvikit de flesta ställen när det är mycket folk där.
Men det hjälper tyvärr inte vad jag och frugan gör utan vad alla gör.
NejBirgitS skrev:
ett flygplan kan störta in i huset.BirgitS skrev:
Apotek var ok vilket jag inte anser. Där finns ofta sjuka personer och därför köper vi allt sådant via nätbutik.
De få gånger jag är på vårt stadsbibliotekBirgitS skrev:
är det lika glest som i kyrkan. Kanske storstädernas har några fler besökare.BirgitS skrev:
De har tröttnat.BirgitS skrev:
Detta är ett slag i luften då det bara är råd. Ungdomarna kommer strunta i dem blankt.BirgitS skrev:
Du har fel, det var försommar och på sommaren jag skrev om amatörernas afton med råden de överlät till VIsitas.T tanaris skrev:
Ja denna lista de presenterade nu upplever jag ungefär som en snabb brainstorming där man på gula postis-lappar skriver upp saker man kommer på.
Amatörmässigt.
Tycker du bibliotek är ett verkligt riskområde?
De flesta bibliotek i landet är väldigt glest besökta.
Och vad anser du om apotek där det givetvis ofta finns de som är sjuka och kan smitta andra?
Livsmedelsbutiker med hela familjen med och handlar där snoriga ungar ska plocka i allt de ser.
De kunde haft rådet att precis som jag och frugan kört sedan i våras, endast en av oss går in och handlar mat.
Och försök sprida ut besöken under hela dygnets öppettider.
Nej det de presenterade igår känns som de kom på några timmar före de presenterade det. De är givetvis tvungna att ha något att presentera. Ett hafsverk igen.
Problemet är att nu verkar smittan dra igång på allvar i Sverige och jag blir helt klart orolig när jag ser sådan amatörer som får hållas.
De fina råden som finns i listan från i våras trodde jag först att de kommit på men när jag hittade samma i boken "Som pesten" fick jag ett gott skratt. Det är ju enbart sådant man använder för att hantera en pandemi. Ja vi såg ju hur det gick med råden till besöksnäringen i somras. Inte ett jävla smack kom från FHM.
Det jublas över svenska-metoden men den bygger mer eller mindre på att gör inget. Ungefär som metoden att hantera gängkriminella. Gör inget och hoppas det blåser över.
Det kommer bli en lång bister vinter.
Undrar om toapapper kommer bli en bristvara igen?
Vi har nu som andra företag börjat hantera de som har anhörig som fått bekräftad covid-19
De ska då vara hemma enligt regler från myndigheterna.
De får tjänstledighet från arbetet och därmed ingen lön för de dagar de är hemma.
De ska då ansöka om smittbärarpeng från försäkringskassan och förhoppningsvis någon gång få ersättning för de dagar de är hemma.
Jag misstänker att endast mycket seriösa personer kommer göra så.
I många fall tror jag den sjuke inte går och testar sig för att undvika att anhöriga måste vara hemma från jobbet utan ersättning och få ansöka om ersättning från försäkringskassan.
Om de istället kunnat liknande VAB fått ersättning enklare så hade nog fler stannat hemma vid sådana tillfällen.
Risken är uppenbar att vi kommer få en ökad smittspridning via anhöriga till covid sjuka.
Jag är rätt så säker på att vi snart får läsa om sådant här på kvällspressen.
De ska då vara hemma enligt regler från myndigheterna.
De får tjänstledighet från arbetet och därmed ingen lön för de dagar de är hemma.
De ska då ansöka om smittbärarpeng från försäkringskassan och förhoppningsvis någon gång få ersättning för de dagar de är hemma.
Jag misstänker att endast mycket seriösa personer kommer göra så.
I många fall tror jag den sjuke inte går och testar sig för att undvika att anhöriga måste vara hemma från jobbet utan ersättning och få ansöka om ersättning från försäkringskassan.
Om de istället kunnat liknande VAB fått ersättning enklare så hade nog fler stannat hemma vid sådana tillfällen.
Risken är uppenbar att vi kommer få en ökad smittspridning via anhöriga till covid sjuka.
Jag är rätt så säker på att vi snart får läsa om sådant här på kvällspressen.
Ja, nu har vi börjat med av/på som de andra länderna. Man kanske blev trött på att Sverige fick kritik för att man inte gjorde som alla andra?Ulltand skrev:
Jag vet att du är bäst på allt, men att ungdomar är så dåliga som du ständigt ger uttryck för, det håller jag inte med om, har barn i studentlivet i Lund och efter senaste beskeden har alla Halloweenaktiviteter ställts in, så någon skillnad gör det iaf, och de helt värdelösa ungdomarna verkar förstå vissa enklare talade besked.optimum skrev:
Självklart kan inte målet vara 0% smittspridning, detta hade varit enklare i sig men hade ju inneburit att vi fått köra en "kines", svetsa in folk i husen och skjuta av/misshandla de som smiter ut. Det skulle sett något ut det!B brfbo skrev:Tack för info!
Jag kan ändå inte låta bli att undra om 1 meters avstånd vid eventen är för kort avstånd om man verkligen inte vill/ska bli smittad,
ex så när man smittspårar på flygplan kontrollerar man ju personer som suttit längre än en meter ifrån den smittade.
Men dessa 300 pers event är nog svåra att göra helt smittsäkra, ex virus i luften, folk går efter varandra,går på toaletterna, har tagit på saker, skriker högt vid ex mål mm.
Det är kanske inte tänkt heller att dessa event ska vara helt säkra,utan det kanske har kommits överens om en meter för att få det att fungera med 300 pers i ex lite mindre lokaler, och för att vissa verksamheter ska kunna överleva?
Lite förvirrande är det dock när FHM tidigare nött in i oss att håll avstånd och då uppgett 1,5-2 meter.
Kanske andningsskydd vore en bra ide att använda på dessa 300 pers event![]()
Hade dock gett finfina Coronasiffror antar jag.
Sett denna diskussion med rätt hårda ord, lite tröttsamt att se, enligt pricipen "den som är utan synd kastar första stenen".B Byggdjuret skrev:
Nu är ju detta en Coronatråd men låt mig gissa att en del av er som går bananas över ett handslag kanske har andra, större, synder i bagaget? Ni kanske kör en dieselbil trots alla som dör av det, ni kanske kör korta turer, ni kanske köper en lite för billig vara, trots att ni vet att detta har betalats med någon annans hälsa, vardagen kantas av val som påverkar andra och jag tror att vi alla brister någonstans. Vore kanske klädsamt att hålla igen lite och någon gång reflektera över sin ofullkomlighet.
Ja jag är bra på väldigt mycket och det är jag stolt för men samtidigt ödmjuk för sådant jag inte kan och då brukar jag ta hjälp antingen för att lösa uppgiften eller lära mig. Enkelt. Men här i Sverige får man aldrig säga man är bra på någon för då kommer jantelagen farandes. Men jag skulle aldrig påstå att jag är bäst utan det finns väldigt många andra som säkert är bättre än mig men jag är ändå stolt över vad jag kan åstadkomma.D djac skrev:Jag vet att du är bäst på allt, men att ungdomar är så dåliga som du ständigt ger uttryck för, det håller jag inte med om, har barn i studentlivet i Lund och efter senaste beskeden har alla Halloweenaktiviteter ställts in, så någon skillnad gör det iaf, och de helt värdelösa ungdomarna verkar förstå vissa enklare talade besked.
Dessa nya råd som FHM nu gett ut med omedelbart införande kunde man presenterat i lugn och ro för en vecka sedan och då mer genomtänkta.
Rådet om bibliotek fattar man att den är en Stockholmsprodukt av folk som uppenbarligen inte kan fatta att Sverige består av mer än bara Stockholm.
Att smittan skulle öka även här i Sverige var självklart när vi senaste tiden sett hur smittan ökar i andra länder, Belgien, UK, Nederländerna, Polen och Tyskland som exempel. De var då på väg in i våg nr 2 och här förnekas någon våg nr2 av dessa så kallade experter.
Dessa experter som tidigare i år gissade vilt om att Stockholm hade en immunitet på runt 40%. Killgissningar så det skriker om det. När man inte hittade antikroppar i de nivåerna lanserade man teorierna om T-celler.
Även nyligen killgissade Anders Tegnell att smittspridningen bland hockeyspelare beror på att de är i en kall och fuktig miljö vilket enligt honom var orsaken till smittspridningen trots att FHM på sin hemsida anger att kallt och torr luft är det som driver på smittspridning av luftvägssjukdomar.
Ja vad ska man tolka av det?
Så därför kallar jag dem för amatörer.
Det fina är att jag faktiskt får tycka det och uttrycka sådant då vi har yttrandefrihet i detta landet.
Det farliga är att dessa amatörer har större påverkan än regeringen i dessa frågor.
Känner inte dig, så jag får ju killgissa men det du skriver ger mig en motsatt bild av dig och att du inte kan ta till dig det som förmedlas av de som faktiskt bevisligen vet vad de pratar om, säger nog mer om dig än om dessa.optimum skrev:
Ja jag är bra på väldigt mycket och det är jag stolt för men samtidigt ödmjuk för sådant jag inte kan och då brukar jag ta hjälp antingen för att lösa uppgiften eller lära mig. Enkelt. Men här i Sverige får man aldrig säga man är bra på någon för då kommer jantelagen farandes. Men jag skulle aldrig påstå att jag är bäst utan det finns väldigt många andra som säkert är bättre än mig men jag är ändå stolt över vad jag kan åstadkomma.
Dessa nya råd som FHM nu gett ut med omedelbart införande kunde man presenterat i lugn och ro för en vecka sedan och då mer genomtänkta.
Rådet om bibliotek fattar man att den är en Stockholmsprodukt av folk som uppenbarligen inte kan fatta att Sverige består av mer än bara Stockholm.
Att smittan skulle öka även här i Sverige var självklart när vi senaste tiden sett hur smittan ökar i andra länder, Belgien, UK, Nederländerna, Polen och Tyskland som exempel. De var då på väg in i våg nr 2 och här förnekas någon våg nr2 av dessa så kallade experter.
Dessa experter som tidigare i år gissade vilt om att Stockholm hade en immunitet på runt 40%. Killgissningar så det skriker om det. När man inte hittade antikroppar i de nivåerna lanserade man teorierna om T-celler.
Även nyligen killgissade Anders Tegnell att smittspridningen bland hockeyspelare beror på att de är i en kall och fuktig miljö vilket enligt honom var orsaken till smittspridningen trots att FHM på sin hemsida anger att kallt och torr luft är det som driver på smittspridning av luftvägssjukdomar.
Ja vad ska man tolka av det?
Så därför kallar jag dem för amatörer.
Det fina är att jag faktiskt får tycka det och uttrycka sådant då vi har yttrandefrihet i detta landet.
Det farliga är att dessa amatörer har större påverkan än regeringen i dessa frågor.
Ser inte heller att myndigheterna har ett ansvar att kunskapsmässigt få med hela befolkningen i båten, så detta är ok. Att påstå att FHM är amatörer men att de folkvalda i regeringen skulle kunna tillföra lite sakkunskap är såklart helt galet.
Detta har ju beskrivits i artiklar men på FHM jobbar folk med tunga meriter och internationell respekt, att vi ska sitta på våra kammare och överlista dem håller jag som mycket osannolikt.
Jag tror att diskussionen om torr eller fuktig luft gynnar virus mest, beror på om man pratar om droppsmitta eller luftburen smitta.optimum skrev:
Ja jag är bra på väldigt mycket och det är jag stolt för men samtidigt ödmjuk för sådant jag inte kan och då brukar jag ta hjälp antingen för att lösa uppgiften eller lära mig. Enkelt. Men här i Sverige får man aldrig säga man är bra på någon för då kommer jantelagen farandes. Men jag skulle aldrig påstå att jag är bäst utan det finns väldigt många andra som säkert är bättre än mig men jag är ändå stolt över vad jag kan åstadkomma.
Dessa nya råd som FHM nu gett ut med omedelbart införande kunde man presenterat i lugn och ro för en vecka sedan och då mer genomtänkta.
Rådet om bibliotek fattar man att den är en Stockholmsprodukt av folk som uppenbarligen inte kan fatta att Sverige består av mer än bara Stockholm.
Att smittan skulle öka även här i Sverige var självklart när vi senaste tiden sett hur smittan ökar i andra länder, Belgien, UK, Nederländerna, Polen och Tyskland som exempel. De var då på väg in i våg nr 2 och här förnekas någon våg nr2 av dessa så kallade experter.
Dessa experter som tidigare i år gissade vilt om att Stockholm hade en immunitet på runt 40%. Killgissningar så det skriker om det. När man inte hittade antikroppar i de nivåerna lanserade man teorierna om T-celler.
Även nyligen killgissade Anders Tegnell att smittspridningen bland hockeyspelare beror på att de är i en kall och fuktig miljö vilket enligt honom var orsaken till smittspridningen trots att FHM på sin hemsida anger att kallt och torr luft är det som driver på smittspridning av luftvägssjukdomar.
Ja vad ska man tolka av det?
Så därför kallar jag dem för amatörer.
Det fina är att jag faktiskt får tycka det och uttrycka sådant då vi har yttrandefrihet i detta landet.
Det farliga är att dessa amatörer har större påverkan än regeringen i dessa frågor.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/
Slutsatsen man ska dra av ditt inlägg är alltså att du är bra på ugnefär allt som FHM förväntas syssla med. För du uppvisar ju ingen direkt ödmjukhet, vilket du enligt ovan skulle göra om du inte kunde något.optimum skrev:
Ja jag är bra på väldigt mycket och det är jag stolt för men samtidigt ödmjuk för sådant jag inte kan och då brukar jag ta hjälp antingen för att lösa uppgiften eller lära mig. Enkelt. Men här i Sverige får man aldrig säga man är bra på någon för då kommer jantelagen farandes. Men jag skulle aldrig påstå att jag är bäst utan det finns väldigt många andra som säkert är bättre än mig men jag är ändå stolt över vad jag kan åstadkomma.
Dessa nya råd som FHM nu gett ut med omedelbart införande kunde man presenterat i lugn och ro för en vecka sedan och då mer genomtänkta.
Rådet om bibliotek fattar man att den är en Stockholmsprodukt av folk som uppenbarligen inte kan fatta att Sverige består av mer än bara Stockholm.
Att smittan skulle öka även här i Sverige var självklart när vi senaste tiden sett hur smittan ökar i andra länder, Belgien, UK, Nederländerna, Polen och Tyskland som exempel. De var då på väg in i våg nr 2 och här förnekas någon våg nr2 av dessa så kallade experter.
Dessa experter som tidigare i år gissade vilt om att Stockholm hade en immunitet på runt 40%. Killgissningar så det skriker om det. När man inte hittade antikroppar i de nivåerna lanserade man teorierna om T-celler.
Även nyligen killgissade Anders Tegnell att smittspridningen bland hockeyspelare beror på att de är i en kall och fuktig miljö vilket enligt honom var orsaken till smittspridningen trots att FHM på sin hemsida anger att kallt och torr luft är det som driver på smittspridning av luftvägssjukdomar.
Ja vad ska man tolka av det?
Så därför kallar jag dem för amatörer.
Det fina är att jag faktiskt får tycka det och uttrycka sådant då vi har yttrandefrihet i detta landet.
Det farliga är att dessa amatörer har större påverkan än regeringen i dessa frågor.
Av någon anledning tror jag inte att dina meriter på området överträffar personalens på FHM meriter.
Kanske finns det en annan förklaring?
Virusen överlever längre i kallare miljöer.optimum skrev:
nyligen killgissade Anders Tegnell att smittspridningen bland hockeyspelare beror på att de är i en kall och fuktig miljö vilket enligt honom var orsaken till smittspridningen trots att FHM på sin hemsida anger att kallt och torr luft är det som driver på smittspridning av luftvägssjukdomar.
Ja vad ska man tolka av det?
Virusen faller till marken/golvet fortare i fuktiga miljöer.
Man kan smittas antigen av virus i luften eller genom kontakt med någon eller något som har virus på ytan man vidrör.
Det är nog inte helt lätt att veta vilken effekt som har störst betydelse för smittspridningen i olika situationer.
Största problemet med ishockeyspelarna kanske inte är närkontakt, flås och skrik på isen utan omklädningsrummen. Små utrymmen där många personer kan befinna sig samtidigt tillräckligt länge för att smitta varandra. Men jag vet inte heller...