2 360 804 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Gratis i Stockholm, bara att boka. Håller tummarna.L Lars48 skrev:Den här tråden har kommit att bli en allmän diskussionstråd om coronaviruset och covid-19.
Här hittar du information om covid-19 och vart du ska vända dig om du är sjuk:
[länk]
[länk]
Det är allas ansvar att hindra spridningen av sjukdomen covid-19.
Här kommer några viktiga saker som alla kan göra:
- Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld.
- Tvätta händerna ofta med tvål och vatten i minst 20 sekunder.
- Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus.
- Håll avstånd till andra på bussen, tåget, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.
- Undvik större sociala sammanhang som fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop.
- Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
- Res inte i rusningstid om du kan undvika det.
- Avstå från onödiga resor.
- Är du 70 år eller äldre är det extra viktigt att du begränsar dina sociala kontakter och undviker platser där människor samlas.
Folkhälsomyndigheten ansvarar för allmänna råd inom verksamhetsområdet smittskydd. Råden gäller fram till 31 december 2020.
/Admin
URSPRUNGLIGT STARTINLÄGG PÅ TRÅDEN NEDAN.
------------------------------------------------
Hej
Hoppas att ingen av er har drabbats av det. Jag var på en affärsresa i Sydkorea för ett par veckor sen. Tyvärr tog jag med mig min fru och vår son. När vi kom fram då var det lugn men helt plötsligt började antal smittade explodera.
Ingen De flesta flygbolag ställde in sina flyg inklusive våran.
Vi kunde inte ta oss ur landet vilket kändes väldigt obehagligt. Igår kom vi äntligen hem genom att resa runt halva jordklotet.
Vi har inga symptom och känner oss rätt så friska. Men vi skulle vara mycket lugnare genom att testa oss för Covic19.
Ringde 1177 imorse och hon som jag pratade med sa att vi uppfyller första kravet för att ge tester att vi kommer från Sydkorea men vi måste ha symptom oxå för att de ska testa oss.
Så länge vi inte har några symptom då kan de inte testa oss.
Finns det andra allternativ för att kunna testa sig för Coviv19 ?
-----------------------------------------------
Ander Tegnell uttalade sig i somras om framtiden.
Så här sade han i en intervju som SVT Nyheter publicerade
Istället så ville han jämföra oss med Belgien.
"Jag tror att det här är en helt felaktig jämförelse. Det finns så mycket som skiljer oss från Norge när det gäller den här pandemin. Vi har nu börjat titta allt mer på Belgien, Nederländerna och Storbritannien, som har en mer liknande start på epidemin som vi hade, alltså att vi hade en mycket mer drastisk start jämfört med Norge, säger Tegnell och fortsätter:"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-om-de-senaste-sex-manaderna
Vi får verkligen hoppas han hade fel för annars har vi en sämre tid att vänta oss.
Så här är läget med nya fall i Belgien nu.
OBS oklart hur man testade i våras utan se den senare delen med augusti och framåt.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/
Ja man kunde lagt in Nederländernas eller Storbrittanisens grafer och de pekar på samma sak.
Det ökar kraftigt.
Om alla kunde anstränga sig och hålla noga på FHM:s råd så kanske vi kan bryta denna trend och inte få samma utveckling för den kommer bli svår för sjukvården att hantera.
Detta är inte alarmistiskt det är verklighet.
Ja jag hoppas Tegnell har fel i att vi ska jämföra oss med Belgien.
Tänk om man imorgon vaknade upp och allt varit en vidrig dröm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Jag tror att det här är en helt felaktig jämförelse. Det finns så mycket som skiljer oss från Norge när det gäller den här pandemin. Vi har nu börjat titta allt mer på Belgien, Nederländerna och Storbritannien, som har en mer liknande start på epidemin som vi hade, alltså att vi hade en mycket mer drastisk start jämfört med Norge, säger Tegnell och fortsätter:"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-om-de-senaste-sex-manaderna
Vi får verkligen hoppas han hade fel för annars har vi en sämre tid att vänta oss.
OBS oklart hur man testade i våras utan se den senare delen med augusti och framåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/
Ja man kunde lagt in Nederländernas eller Storbrittanisens grafer och de pekar på samma sak.
Det ökar kraftigt.
Om alla kunde anstränga sig och hålla noga på FHM:s råd så kanske vi kan bryta denna trend och inte få samma utveckling för den kommer bli svår för sjukvården att hantera.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men för min del spelar det ingen roll vad han jämför med. Jag är lika värdelös en då. Men på vilket sätt skulle det bli bättre om vi jämför oss med Norge? Tror du på allvar att tegnell skulle säga att det gör inget om några till dör. Vi är ändå bättre än Belgien? Men din rädsla att borde försvinna när du läser att de skärper råden. Det är för mig ett tecken på att man vill undvika att fler dör eller blir sjuka.optimum skrev:
Ander Tegnell uttalade sig i somras om framtiden.
[bild]
[länk]
[bild]
[länk]
Det ökar kraftigt.
Om folk följer råden har ingenting med Belgien att göra. Tror inte ens att folk tänker på vad för länder man jämför sig med.
Jag har svårt att tro att du på riktigt tror att han i juli menade att vi skulle vara jämförbara med Belgien tre månader senare. Du skriver att han uttalar sig om framtiden, kan du peka på var i det du klistrade in som han faktiskt gör det?optimum skrev:
För om du inte kan det ÄR det ju inget annat än alarmism och fear mongering som du håller på med.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det är väl ingen som har skrivit att världen går under, nu är det du som överreagerar.B Byggdjuret skrev:Jag har inte förstått att bara för att jag skakar hand med någon så går världen under. Nä jag tycker att ni överreagerar. Om jag hostar utan att hålla för så hade jag förstått reaktionen. Eller om jag inte håller avståndet. Att jag pussar på frugan när jag kommer hem, borde vara lika illa som att skaka hand. Man håller avståndet ganska bra när man hälsar.
Dock respekterar jag andra människor hur de vill göra. Vill de inte hälsa alls så respekterar jag det fullständigt.
Är de väldigt noga med avståndet så är jag noga.
Men jag blir ingen hemsk corona spridare för att jag skakar hand med några. Spritar man så ser jag inte skräcken.
När du tar någon i hand så håller du inte så långt avstånd att den enes utandningsluft inte blir den andres inandningsluft, alltså inga problem för droppsmitta från den ene till den andre. Om det inte är så att du med "skakar hand" menar att ni båda sträcker fram handen så långt ni kan och nuddar varandra med fingertopparna eller att båda vänder bort ansiktena åt varsitt håll.
I Stockholm har de ju kört med att man ska hålla 2 m avstånd och då är det svårt att skaka hand med någon. Sen finns det ju regler om 1 m avstånd i vissa fall men då är det ju inte fråga om ansikte mot ansikte.
Naturligtvis finns det en risk att du smittar din fru när du kommer hem och pussar henne men lever man tillsammans så är risken så stor ändå att det inte spelar någon roll.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag övereagerade säker lite med flit.BirgitS skrev:
Det är väl ingen som har skrivit att världen går under, nu är det du som överreagerar.
När du tar någon i hand så håller du inte så långt avstånd att den enes utandningsluft inte blir den andres inandningsluft, alltså inga problem för droppsmitta från den ene till den andre. Om det inte är så att du med "skakar hand" menar att ni båda sträcker fram handen så långt ni kan och nuddar varandra med fingertopparna eller att båda vänder bort ansiktena åt varsitt håll.
I Stockholm har de ju kört med att man ska hålla 2 m avstånd och då är det svårt att skaka hand med någon. Sen finns det ju regler om 1 m avstånd i vissa fall men då är det ju inte fråga om ansikte mot ansikte.
Naturligtvis finns det en risk att du smittar din fru när du kommer hem och pussar henne men lever man tillsammans så är risken så stor ändå att det inte spelar någon roll.
Men jag tycker att även du övereagerade. Men eftersom jag har någon lust att tjafsa med dig här. Så tänkte jag komma med ett förslag på förlikning. Jag kan trösta alla här med att det är inte många gånger jag tar någon i hand. Vi pratar någon gång i veckan. Jag tror att man måste även tänka på hur ofta man skakar någon ihand. Innan man reagerar så hårt. Jag träffar mycket folk varje dag. Men det är tur att folk är bättre än mig. För jag har så lätt för att skaka hand. Det sitter i ryggraden.
Men för att fortsätta så tycker jag att vi båda överreagerade så varför inte Konstatera det och fortsätta som vanligt?
Jag lovar att fundera på det du skrivit.
Och jag tänker fortsätta pussa på frugan
Vi har ökat våra inköp på systembolaget med flera tusen procent, brukar ju åka till Tyskland och köpa en årsranson varje sommar eller höstlovB b8q skrev:
Jävlar vilken pajkastning det är här inne !

Vi kan enas om att Corona är en riktig vattendelare. Vissa är väldigt rädda. Andra är inte så rädda.
Jag kan garantera er att de flesta av er kommer överleva. Statistiskt sett
Ni som är rädda, tänk er att det finns många människor som är rädda för mörkhudade och för judar och för scientologer också. Rädsla är något som ligger djupt rotat men kan i många fall bearbetas bort hos t.ex. en psykolog.
Vi kan väl iaf TILLSAMMANS glädja oss åt att september blev den minst dödliga månaden någonsin här i Sverige och att 2020 ser ut att bli ett väldigt "odödligt" år (i flera bemärkelser)...?
Just det, ni vill säkert ha en sån där "källa" på det också: https://cornucopia.cornubot.se/2020/10/september-2020-least-deadly-month-ever.html?m=1
Kom ihåg att försöka vara snälla mot varandra och kom även ihåg att era gener och kromosomer åtminstone en gång i livet valde "Att LEVA" och inte dö. Jag pratar såklart om "lotteriet Befruktningen", i era mammor. Så någonstans djupt inom er så vill era kroppar att ni ska leva. Så alla som är livrädda, ganska upp er och välj livet! Ni kommer må bättre då!

Vi kan enas om att Corona är en riktig vattendelare. Vissa är väldigt rädda. Andra är inte så rädda.
Jag kan garantera er att de flesta av er kommer överleva. Statistiskt sett
Ni som är rädda, tänk er att det finns många människor som är rädda för mörkhudade och för judar och för scientologer också. Rädsla är något som ligger djupt rotat men kan i många fall bearbetas bort hos t.ex. en psykolog.
Vi kan väl iaf TILLSAMMANS glädja oss åt att september blev den minst dödliga månaden någonsin här i Sverige och att 2020 ser ut att bli ett väldigt "odödligt" år (i flera bemärkelser)...?
Just det, ni vill säkert ha en sån där "källa" på det också: https://cornucopia.cornubot.se/2020/10/september-2020-least-deadly-month-ever.html?m=1
Kom ihåg att försöka vara snälla mot varandra och kom även ihåg att era gener och kromosomer åtminstone en gång i livet valde "Att LEVA" och inte dö. Jag pratar såklart om "lotteriet Befruktningen", i era mammor. Så någonstans djupt inom er så vill era kroppar att ni ska leva. Så alla som är livrädda, ganska upp er och välj livet! Ni kommer må bättre då!
Men det är väl också så att man nästan inte alls testar små barn, eller???BirgitS skrev:
Nu finns det ju forskning som utgår från smittspårningen som just visar att barn sällan smittar jämnåriga. Det är alltså visat med smittspårningskedjor att det är sällan så att en förälder smittar ett barn som smittar en jämnårig som sen smittar sina föräldrar. Det är däremot mycket vanligt att vuxna smittar varandra på arbetsplatser och sen kommer de hem och smittar resten av familjen. Det har varit uppe i tråden någon gång under hösten.
Ovanstående gäller barn upp till ung. 10 års ålder. Från ung. 15 års ålder hittar man just ingen skillnad mellan dem och vuxna. För barn mellan de två åldrarna så är det ett mellanting.
Smittspridningen är alltså inte likadan som när det gäller influensa och förkylningar.
så hur ska vi då kunna veta i vilken utsträckning små barn smittar???
Det är inte bara Kina, Jämför med Nya Zeeland och Australien, är deras förutsättingar så annorlunda. Bara Sydney arirport har normalt 55 Miljoner resenärer om året, dessutom Brisbane, Melbourn, Perth, Adelaide o Darwing tar in många mer milijoner. Nästan alla fall som hittas är i karantärn. Undantaget som bekräftar regeln är Melbourn som fick en andra våg pga slarv i karanärn men nu har de lärt sig och fått ner infektionsrisken. Sossarna i NZ vann stort i valet erfter att sosseregeringen gått ut tidigt och hårt med restriktioner. Sossarna i Sverige har knappast någon möjlighet till detta efter att gjort tvärt om. Ekonomin i NZ o AUS är OK också. Sverige har klarat sig mycke bättre än jag trodde men det måste bero på att folk själva räknat ut vad som behöver göras eftersom bra leding saknats. När detta virus kom gjorde jag en enkel beräking och insåg orimligheten och jag kan bara gångertabellen o räknestickan.J Johan456 skrev:Det är intressant att Kina lyckats bromsa spridningen från när det var som mest, över 3000 per dag till som nu, 300 per dag. Tror dock inte något land i Europa har samma förutsättningar. Detta kan som vissa experter sagt komma att smitta 80-90% av världens befolkning. Vid 1% dödlighet blir det rätt många. Framtiden får utvisa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
blackarrow visade igår hur en snabb och hård lockdown hade fungerat (eller snarare inte) i Peru.
Igår publicerade DN en artikel om Argentina (länk nedan).
För den som inte har tillgång till DN så kommer ett axplock:
Ingress: När Buenos Aires stängde staden för att skydda invånarna från coronaviruset var stängningen tänkt att pågå i tio dagar. Det var den 10 mars. Det skulle ta mer än 200 dagar innan de nästan tre miljoner invånarna fick se lättnader i karantänen och många har i dag drabbats av depression och ekonomisk katastrof.
Smitta/döda: Argentina är ett av åtta länder i världen med fler än en miljon bekräftat smittade med coronaviruset. Fler än 28.000 registrerade avlidna på 45 miljoner invånare visar också att viruset slagit hårt mot landet trots kraftiga åtgärder för att skydda befolkningen.
Ekonomi: Ett tag var jag skyldig hyra för sju månader, låg efter med elräkningen sex månader tillbaka och hade räkningar för andra utgifter som jag inte hade betalat på ett halvår, berättar Daniel Aponte, som precis fått öppna sin bar för gäster utomhus, för den brittiska tidningen Telegraph. De ekonomiska återverkningarna har varit tydliga för Argentina, precis som för andra länder. Enligt statistik från landets handelskammare har 42.000 av landets 600.000 småföretagare tvingats stänga sina verksamheter. Något som gjort hundratusentals arbetslösa och som påverkat människor i grunden. Inte minst i Buenos Aires.
Psykisk hälsa: En undersökning som gjorts av Buenos Aires-universitetets avdelning för psykologiska studier visar att antalet depressioner har ökat med fem gånger under pandemin och att tre av fyra argentinare har problem med sömnen. Hälften av befolkningen har tvingats sluta med sina dagliga aktiviteter till följd av viruset.
En hård och snabb nedstängning som man sen kan lätta på försiktigt? Det blev inte riktigt så som det var tänkt, vilket kanske kan vara intressant för de som förespråkar att det är så Sverige skulle gjort.
Länk: https://www.dn.se/varlden/buenos-aires-stangt-i-200-dagar-depressionerna-har-okat-kraftigt/
Igår publicerade DN en artikel om Argentina (länk nedan).
För den som inte har tillgång till DN så kommer ett axplock:
Ingress: När Buenos Aires stängde staden för att skydda invånarna från coronaviruset var stängningen tänkt att pågå i tio dagar. Det var den 10 mars. Det skulle ta mer än 200 dagar innan de nästan tre miljoner invånarna fick se lättnader i karantänen och många har i dag drabbats av depression och ekonomisk katastrof.
Smitta/döda: Argentina är ett av åtta länder i världen med fler än en miljon bekräftat smittade med coronaviruset. Fler än 28.000 registrerade avlidna på 45 miljoner invånare visar också att viruset slagit hårt mot landet trots kraftiga åtgärder för att skydda befolkningen.
Ekonomi: Ett tag var jag skyldig hyra för sju månader, låg efter med elräkningen sex månader tillbaka och hade räkningar för andra utgifter som jag inte hade betalat på ett halvår, berättar Daniel Aponte, som precis fått öppna sin bar för gäster utomhus, för den brittiska tidningen Telegraph. De ekonomiska återverkningarna har varit tydliga för Argentina, precis som för andra länder. Enligt statistik från landets handelskammare har 42.000 av landets 600.000 småföretagare tvingats stänga sina verksamheter. Något som gjort hundratusentals arbetslösa och som påverkat människor i grunden. Inte minst i Buenos Aires.
Psykisk hälsa: En undersökning som gjorts av Buenos Aires-universitetets avdelning för psykologiska studier visar att antalet depressioner har ökat med fem gånger under pandemin och att tre av fyra argentinare har problem med sömnen. Hälften av befolkningen har tvingats sluta med sina dagliga aktiviteter till följd av viruset.
En hård och snabb nedstängning som man sen kan lätta på försiktigt? Det blev inte riktigt så som det var tänkt, vilket kanske kan vara intressant för de som förespråkar att det är så Sverige skulle gjort.
Länk: https://www.dn.se/varlden/buenos-aires-stangt-i-200-dagar-depressionerna-har-okat-kraftigt/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det gällde inte svensk forskning.B brfbo skrev:
Man hittade typ inte smittade föräldrar som fått viruset från sina småbarn utan det hade kommit på andra sätt.
Nu är det väl inte handskakningen i sig som är problemet, huden ger oss ett tillräckligt skydd, läkare har alltid skakat hand med sjuka, handtvätten däremot blir ju väsentlig och vad man gör med händerna mellan dessa två. Gällande avstånd så sitter mina händer längre ut än armbågen...BirgitS skrev:
Det är väl ingen som har skrivit att världen går under, nu är det du som överreagerar.
Nä, riktlinjerna är såklart starkt förenklade för att kunna förstås och tillämpas av alla, de som kan tolka och tillämpa dem bättre tycker jag ska göra så. Att bli en radikaliserad och bokstavstroende fundamentalist tjänar inte samhället.
Jag är helt övertygad att om vi hade kunnat räkna med att folk omsätter riktlinjerna i för varje situation relevanta åtgärder, så hade vi fortfarande kunnat skära av 95% av smittvägarna medan de negativa effekterna på folks sociala liv, kultur och idrottsverksamheter, ekonomi osv, hade varit väsentligt mindre än idag.
Alla här bör väl hålla med om att tex 5m avstånd utomhus på en fotbollsarena är säkrare än 2m inomhus på ett köpcentrum?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Ja, deras förutsättningar var annorlunda än Sveriges eftersom de hade så få smittade just när världen blev medveten om att stor allmän smittspridning förekom i Europa. Hade de haft flera tusen smittade i några av de stora städerna i Australien så hade det blivit annorlunda. Island hade ju samma ambitioner som NZ men har inte lyckats få bort viruset och de är ändå en avlägsen ö.S svensktärbäst skrev:
Men så har det ju inte varit i år utan Australien och NZ stängde ju i princip sina gränser för alla utom för dem som bor där eller är medborgare där.S svensktärbäst skrev:
Deras ekonomier har lidit svårt av att alla turistintäkter har försvunnit.S svensktärbäst skrev:
När folk själva får komma fram till i detalj vad som bör göras så gör de så också i större utsträckning än när någon uppifrån försöker detaljstyra deras liv. När Storbritannien började lätta på sina regler under senvåren/försommaren kom regeringen ut med ett dokument på 50 sidor som beskrev vad som var tillåtet och förbjudet. Hur många kan komma ihåg allt som står där och sen dessutom bry sig om alla de detaljerna?S svensktärbäst skrev: