2 357 738 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Lätt för dig att säga som lever i ett parförhållande, inte lika lätt för den som lever ensam och för att undvika att bli smittad lever helt isolerad utan mänsklig fysisk kontakt och i stället dör av depression. Det är ju det som varit på gång när det gäller dem över 70 år.optimum skrev:
Men jag skulle uppskattad om du slutar med att påstå att barn är smittspridare på samma sätt när det gäller coronavirus som när det gäller förkylningar och influensa eftersom forskningen visar att det inte stämmer.
Sen har du väl skrivit att både du och din fru varit i affärer sen i mars och då gör man ju inte allt man kan för att inte bli sjuk. Varje besök i en affär innebär en risk för att bli smittad, liten men den finns där.
Börja nu inte igen med att tillskriva mig saker.BirgitS skrev:
Lätt för dig att säga som lever i ett parförhållande, inte lika lätt för den som lever ensam och för att undvika att bli smittad lever helt isolerad utan mänsklig fysisk kontakt och i stället dör av depression. Det är ju det som varit på gång när det gäller dem över 70 år.
Men jag skulle uppskattad om du slutar med att påstå att barn är smittspridare på samma sätt när det gäller coronavirus som när det gäller förkylningar och influensa eftersom forskningen visar att det inte stämmer.
Sen har du väl skrivit att både du och din fru varit i affärer sen i mars och då gör man ju inte allt man kan för att inte bli sjuk. Varje besök i en affär innebär en risk för att bli smittad, liten men den finns där.
Jag skrev så här
"Detta är min bild av coronan:
Coronan smittar utan symptom, före symptom och med symptom
Coronan smittar mer eller mindre lika bra i alla åldrar,"
Detta är min bild av coronan
Jag skrev inte att "så här är det."
vidare
"Jag har läst tillräckligt om dessa nu för att de för mig duger som bevis för att det stämmer"
Jag skrev inte att det är ett bevis för alla.
Så Birgit, lägg ned anklagelserna mot mig.
Frugan var nyss i butiken och handlade, när det är mindre med folk.
Jag är också och handlar när det är mindre med folk.
Vi minskar risken med att träffa på smittan.
För MIG räcker det som ett bevis på att vi kan hantera detta bra då vi fortfarande är friska.
OK, men det där är ju bara en form av anekdotisk bevisföring. Att du är frisk på grund av att du gör rätt. Om du blir sjuk imorgon, har du gjort fel då alltså, och din teori ställs på ända? Snarare är det ju så att vi alla, ständigt lever med en risk, och att de flesta (för Ljugis: detta alltså över 50 %) troligen hinner bli smittade innan vaccinet finns tillgängligt för alla, och de som då väljer att ta det.optimum skrev:
Börja nu inte igen med att tillskriva mig saker.
Jag skrev så här
"Detta är min bild av coronan:
Coronan smittar utan symptom, före symptom och med symptom
Coronan smittar mer eller mindre lika bra i alla åldrar,"
Detta är min bild av coronan
Jag skrev inte att "så här är det."
vidare
"Jag har läst tillräckligt om dessa nu för att de för mig duger som bevis för att det stämmer"
Jag skrev inte att det är ett bevis för alla.
Så Birgit, lägg ned anklagelserna mot mig.
Frugan var nyss i butiken och handlade, när det är mindre med folk.
Jag är också och handlar när det är mindre med folk.
Vi minskar risken med att träffa på smittan.
För MIG räcker det som ett bevis på att vi kan hantera detta bra då vi fortfarande är friska.
Själv har jag med mig en tigerskrämma i fickan och jag har ännu inte blivit uppäten, och den senaste versionen funkar mot corona med så jag kör vidare på det, och det fungerar perfekt med.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Att något duger som bevis för dig betyder inte att det är sant eftersom det finns bevis som duger för specialisterna som bevisar motsatsen. Du får tro vad du vill men det betyder ju inte att det är lämpligt att sprida felaktigheter i tråden.optimum skrev:
Nu skrev du:
Förut skrev du:optimum skrev:
Du får bestämma dig för om du ska minska risken eller helt ta bort den.optimum skrev:
Eller så är det turen/slumpen som gjort att ni inte har råkat på viruset alla de gånger ni har utsatt er för en liten risk.optimum skrev:
Ska man tro på vad du har skrivit i tråden så har ju du utsatt dig för små risker fler gånger än vad jag har gjort som har beställt hem nästan all mat och annat sen i mars, besökt affärer mindre än en gång i månaden (naturligtvis när det har varit lite folk), endast träffat två vänner med varsin familj några få gånger, och inga större sällskap, alla har hållit avstånd etc. och ändå råkade jag på något oförklarligt sätt bli smittad.
Ja det stämmer, så anser jag att om jag blir sjuk så har troligen jag eller frugan misslyckats i våra försök att hålla oss friska.J Jocke Best skrev:OK, men det där är ju bara en form av anekdotisk bevisföring. Att du är frisk på grund av att du gör rätt. Om du blir sjuk imorgon, har du gjort fel då alltså, och din teori ställs på ända? Snarare är det ju så att vi alla, ständigt lever med en risk, och att de flesta (för Ljugis: detta alltså över 50 %) troligen hinner bli smittade innan vaccinet finns tillgängligt för alla, och de som då väljer att ta det.
Själv har jag med mig en tigerskrämma i fickan och jag har ännu inte blivit uppäten, och den senaste versionen funkar mot corona med så jag kör vidare på det, och det fungerar perfekt med.
Men än så länge har det fungerat
Nej jag har ingen tigerskrämma i fickan men en flaska handsprit.
Har gått åt en del sådant sedan i januari.
Inväntar vaccin mot coronan.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Undra hur stor risken är att du blir smittad när du går in i en affär? 20% är inte det för stor risk för dig?optimum skrev:
Sen så har jag gått tvärtemot dig sen det vart en Pandemi. Jag beter mig på massa sätt. Som jag alltid gjort. Skakar hand handlar i affärerer när jag vill. Jag har inte tvättat händern så mycket som ska. Vill du veta en hemlis? Jag har inte vit sjuk ännu. Jo Lite förkyld några dagar men inget i lufvägarna eller halsen. Jag har bland människor hela tiden.
Å du som går runt och oroar dig. Tänker dig för hela tiden.
Men visst du har sluppit coroa.
Jag har levt precis som vanligt inte stressat upp mig.
Nu blir jag ju tiktigt orolig! Jag har gjort som BirgitS: Isolerat mig hemma; fått mat levererat till dörren; barn/barnbarn tältar under helgen i trädgården; kunder möts utomhus & får inte komma in i ateljen; promenerar runt åkrar & ängar med jycken och pratar med bybor på avstånd. Är i dubbel riskgrupp så jag stryker med om jag smittas. Men när jag nu läser att du ändå blivit sjuk undrar jag om det ändå är överdrivet att isolera sig?[/QUOTE]
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Fullt så mycket har jag inte isolerat mig eftersom jag inte tillhör någon riskgrupp men jag har levt mer begränsat än vad restriktionerna för oss andra anger. Jag har skrivit en del om det i Hälsolägestråden och kan svara på fler frågor där: https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-haelsolaegestraden.372696/page-12#post-3900740yonna skrev:
Nu blir jag ju tiktigt orolig! Jag har gjort som BirgitS: Isolerat mig hemma; fått mat levererat till dörren; barn/barnbarn tältar under helgen i trädgården; kunder möts utomhus & får inte komma in i ateljen; promenerar runt åkrar & ängar med jycken och pratar med bybor på avstånd. Är i dubbel riskgrupp så jag stryker med om jag smittas. Men när jag nu läser att du ändå blivit sjuk undrar jag om det ändå är överdrivet att isolera sig?
Sen ska man ju inte tro att man går bort om man blir sjuk även om man har två riskfaktorer. Även de som bor på äldreboenden och alltså är i betydligt sämre skick än vad du är har ju överlevt, 60 % överlevnad bland dem tror jag att det är.
[/QUOTE]yonna skrev:
Nu blir jag ju tiktigt orolig! Jag har gjort som BirgitS: Isolerat mig hemma; fått mat levererat till dörren; barn/barnbarn tältar under helgen i trädgården; kunder möts utomhus & får inte komma in i ateljen; promenerar runt åkrar & ängar med jycken och pratar med bybor på avstånd. Är i dubbel riskgrupp så jag stryker med om jag smittas. Men när jag nu läser att du ändå blivit sjuk undrar jag om det ändå är överdrivet att isolera sig?
Jag vill inte låta taskig under några omständigheter alls. Men du borde faktiskt ringa någon du känner, eller en stödlinje.
Om du inte träffar någon är det minimalt. Birgit har ju varit ute på ställen ändå.
Risken att du ska dö är inte hög.
Tänk på alla som är i värre läge än dig som överlevt och är på väg tillbaka. Bla en av världens fetaste på 595 kg som har multum med sjukdomar klarade sig.
Är du ute och motionerar? Som i promenader? Det hjälper mot isolerande ohälsa. Felet många som isolerat sig är att de inte ens är ute och går.
Ta hand om dig.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag tycker att det är väldigt tråkigt att somliga inte ens bemödar sig minimala ansträngningar för att skydda samhället mot smittspridning.B Byggdjuret skrev:Undra hur stor risken är att du blir smittad när du går in i en affär? 20% är inte det för stor risk för dig?
Sen så har jag gått tvärtemot dig sen det vart en Pandemi. Jag beter mig på massa sätt. Som jag alltid gjort. Skakar hand handlar i affärerer när jag vill. Jag har inte tvättat händern så mycket som ska. Vill du veta en hemlis? Jag har inte vit sjuk ännu. Jo Lite förkyld några dagar men inget i lufvägarna eller halsen. Jag har bland människor hela tiden.
Å du som går runt och oroar dig. Tänker dig för hela tiden.
Men visst du har sluppit coroa.
Jag har levt precis som vanligt inte stressat upp mig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag håller helt med dig, det handlar inte bara om att skydda sig själv utan att bidra till att andra som t.ex. är lite äldre eller har ett dåligt immunsystem utan att veta om det inte blir sjuka och belastar sjukvården så att andra inte får den sjukvård de behöver. Utan en bra handhygien så kan man sprida virus från en person till en annan, när man är i affärer så bidrar man till trängseln i dem vilket ökar risken för att någon som är smittförande kommer i närheten av andra som riskerar att bli svårt sjuka osv.F fiskbuggaren skrev:
Det förekommer fall i alla åldrar på intensivvården och av dem så har ung. 5 % i åldersgruppen 20-39 år avlidit. Man kan aldrig vara säker på hur det kommer att gå när man blir smittad, man vet aldrig om ens immunsystem kommer att överreagera eller reagera fel på något annat sätt.
Följ de riktlinjer som finns för att skydda andra, både de som blir allvarligt sjuka av coronaviruset och de som inte får vård för andra livshotande sjukdomar i tid därför att sjukvården är upptagen med att ta hand om Covid-sjuka.
Tänk på sjukvårdspersonalen som fortfarande är slutkörda sen i våras. Det kan bli katastrofala följder om de sjukskriver sig på löpande band för att de inte orkar med en våg av Covid-sjuka till.
Vad är en minimal ansträngning?F fiskbuggaren skrev:
Själv är jag 65, är vad jag vet i övrigt frisk och saknar övervikt samt övriga laster (förutom en virre ibland på helgen) och jag lever som vanligt, skakar hand med de som tycker det är ok, går i affärer som vanligt, träffar mina barn med sambos och övriga släktingar som tycker det är ok att träffas och gör inget speciellt för att "skydda mig".
Hustrun jobbar inom skolan och där finns det idag konstaterad covid, inte på hennes huvudsakliga arbetsplats men på andra som hon jobbar på.
Jag tänker absolut inte gräva ner mig för att undgå en risk som ändå kommer att träffa mig.
Kommer det ett vaccin kanske jag överväger att ta det, kanske inte, beroende på hur utprovat det är.
Life goes on...
För de som är i riskgrupp "på riktigt" förstår jag att de lever på ett annat sätt, men hur jag lever bestämmer jag själv.
Jag vill inte låta taskig under några omständigheter alls. Men du borde faktiskt ringa någon du känner, eller en stödlinje.
[/QUOTE]
 Oroa dig inte! Jag har det bättre än de flesta! Döttrar som kör hit från den stora staden 1-2 ggr/veckan. Fika på trädäcket med bybekannta har funkat än så länge pga den milda hösten. Mer jobb än vanligt pga folk är hemma och trampar på sina mattor och upptäcker renoveringsbehov ist för att resa till Grekland eller Maldiverna. Umgås flitigt via videochattar. Dessutom har jag en jycke som kräver rejäla promenader i denna vackra miljö. Nej, det är värre än för gamla Agda i sin enrummare i innerstaden utan familj!
[/QUOTE]
 Oroa dig inte! Jag har det bättre än de flesta! Döttrar som kör hit från den stora staden 1-2 ggr/veckan. Fika på trädäcket med bybekannta har funkat än så länge pga den milda hösten. Mer jobb än vanligt pga folk är hemma och trampar på sina mattor och upptäcker renoveringsbehov ist för att resa till Grekland eller Maldiverna. Umgås flitigt via videochattar. Dessutom har jag en jycke som kräver rejäla promenader i denna vackra miljö. Nej, det är värre än för gamla Agda i sin enrummare i innerstaden utan familj!
Ja vad ska man säga.B Byggdjuret skrev:Undra hur stor risken är att du blir smittad när du går in i en affär? 20% är inte det för stor risk för dig?
Sen så har jag gått tvärtemot dig sen det vart en Pandemi. Jag beter mig på massa sätt. Som jag alltid gjort. Skakar hand handlar i affärerer när jag vill. Jag har inte tvättat händern så mycket som ska. Vill du veta en hemlis? Jag har inte vit sjuk ännu. Jo Lite förkyld några dagar men inget i lufvägarna eller halsen. Jag har bland människor hela tiden.
Å du som går runt och oroar dig. Tänker dig för hela tiden.
Men visst du har sluppit coroa.
Jag har levt precis som vanligt inte stressat upp mig.
Det mest omogna jag sett på länge.
Oansvarigt och själviskt.
Ett exempel på hur det kan gå om man inta sköter social distans och hygien.
Hoppas de inte sprider smittan vidare.
Oansvarigt.
Linköping har drabbats hårt av coronautbrottet.
Över 20 spelare och ledare i a-laget är smittade, enligt uppgifter till Sportbladet.
Hoppas de inte sprider smittan vidare.
Oansvarigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Linköping har drabbats hårt av coronautbrottet.
Över 20 spelare och ledare i a-laget är smittade, enligt uppgifter till Sportbladet.