2 357 450 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Som sagt så är kulturliv och idrottsevenmang bara exempel, vi har vissa skolor som är stängda och det gör man rent generellt inte ens under krig, därför man vet att detta är viktigt.BirgitS skrev:
Nu blir det ju inte några stora konsekvenser på samhället för att publik inte tillåts på idrottstävlingar, väldigt långt ifrån att rasera en civilisation.
Eftersom du drar upp andra världskriget så förekom det nog inte mycket till tävlingar då eftersom de som normalt brukar tävla i mycket stor utsträckning var inkallade.
Om detta ska fortsätta ett par år till har jag svårt att se det som positivt att utbildning, kulturliv, nöjen, idrottsevenmang, arbetsplatser, osv är nedstängt. Detta i tider av stark polarisering och radikalisering där vi vet att just dessa saker kan bryta sådana mönster.
Nej, i mina ögon är tiden ute för summariska restriktioner och en intelligent öppning måste komma, det är trots allt bara ett virus, inget magiskt okänt, som drabbar oss, och jag antar att det kommer att komma fler så lika bra att växa upp och lösa detta nu.
Mycket bra nyheter.B b8q skrev:
Men inte bara de äldre blir glada, alla bör bli glada då många har äldre föräldrar och vänner.
Har du länk till artikeln så blir jag ännu gladare
Artikel och artikel, det är Aftonbladets live-flöde om pandemin, så allt rasar hela tiden neråt i textmassan:optimum skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Bäst är förstås att gå direkt till källan och läsa hos Astra-Zeneca, men de verkar inte skrivit något om det, bara uttalat sig för Reuters.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Antalet inlagda på IVA har fortsatt att stiga brant under helgen. Det är inte rätt tid att slarva med avstånd och annat för då får vi snart höra samma varning som i Belgien, dvs. att IVA-platserna är slut om två veckor om det fortsätter på samma sätt.
För en vecka sen var det 30 Covid-patienter på VIA och idag är det 56, i stort sett en fördubbling på en vecka och det är allvarligt.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
För en vecka sen var det 30 Covid-patienter på VIA och idag är det 56, i stort sett en fördubbling på en vecka och det är allvarligt.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.21
Jag läste ett inlägg av Cornucopia, https://cornucopia.cornubot.se/2020/10/september-2020-least-deadly-month-ever.htmlBirgitS skrev:
När jag summerar fram t.o.m. vecka 40 (några dagar in i oktober) i Excel-filen som finns på sidan [länk] så får jag inte det resultatet. Vad har du utgått från för statistik?
Tillägg:
[bild]
Det syns ju väldigt bra att underdödligheten under januari, februari och kvartal två, sammanlagt kring 1100, inte uppväger ens överdödligheten under maj.
Han har diverse länkar till SCB, så man kan ju bearbeta datan själv om man vill.
Enligt bilden du har i ditt svar så verkar det vara antal döda, inte per capita.
Samt att jämförelsen är mot perioden 2015-2019, inte specifikt för varje årtal, där alltså 2020 jan-sep ska vara lägre än jan-sep 2017 och 2018.
Jan-sep 2016 ska enligt Cornu vara det med lägst dödlighet (per capita) någonsin.
Men jag har inte själv laddar ner all data och handknackat in befolkningsmängder osv, så jag kan inte gå i god för att det är korrekt. Men Cornu brukar ha hygglig koll på siffrorna.
Tycker detta är något som ofta inte belyses, i takt med att befolkningen blir större så får vi naturligtvis fler dödsfall och idag ökar ju befolkningen inte bara genom födslar, dvs vi får ännu större dödstal när befolkningen utökas med redan gamla personer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Men det normala är ju att antalet avlidna i förhållande till folkmängden sjunker eftersom det görs medicinska framsteg hela tiden så att fler kan räddas och medelåldern ökar.L Låset skrev:Jag läste ett inlägg av Cornucopia, [länk]
Han har diverse länkar till SCB, så man kan ju bearbeta datan själv om man vill.
Enligt bilden du har i ditt svar så verkar det vara antal döda, inte per capita.
Samt att jämförelsen är mot perioden 2015-2019, inte specifikt för varje årtal, där alltså 2020 jan-sep ska vara lägre än jan-sep 2017 och 2018.
Jan-sep 2016 ska enligt Cornu vara det med lägst dödlighet (per capita) någonsin.
Men jag har inte själv laddar ner all data och handknackat in befolkningsmängder osv, så jag kan inte gå i god för att det är korrekt. Men Cornu brukar ha hygglig koll på siffrorna.
Jag kollade först ett annat blad i samma fil och visst är det skillnad mellan åren men ganska lite, i storleksordningen 100, absolut inte över 1000.
Men visst är det så att antalet avlidna inte är jättemycket högre än andra år, men man ska ju inte heller glömma bort att antalet avlidna i Covid-19 nu ökar igen sen några veckor. Men vi ska väl vara tacksamma att det inte har varit som spanska sjukan så här långt men vem vet vad som händer under vintern när det redan nu ser illavarslande ut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Om du tänker på människor som flyttar till Sverige så brukar ju deras åldersfördelning vara sån att de äldsta är underrepresenterade jämfört med oss som redan bor här.D djac skrev:
Men samtidigt så står invandringen för en stor del av befolkningsökningen de senaste åren, och de flesta som invandrar är betydligt yngre än 70 år - och när andelen äldre i befolkningen därmed minskar, minskar också andelen döda, helt oberoende av bättre sjukvård eller tillfälliga pandemier.D djac skrev:
Så hur man än jämför (aboluta dödstal per år, eller i förhållande till folkmängden) finns det alltid fler bakomliggande faktorer som påverkar statistiken.
L Låset skrev:
Förstår hur du tänker, men problemet är snarare att folk inte dör utan lever längre och därmed är allt sjukare och allt skörare. Förra året hade vi dessutom en väldigt lindrig influensasäsong, vilket gjorde att vi hade extra många "80+" som så att säga levde på lånad tid.D djac skrev:
B b8q skrev:
Bästa nyheten på länge!
Då ser det ut som att två av det främsta vaccinerna skyddar äldre bra. Det får en direkt konsekvens på hur snabbt vi kan börja återgången till det normala igen.
D djac skrev:
Är inte en stor del av befolkninsgökningen från invandring? Med individer yngre är genomsnittsåldern?
Det finns såklart inslag av det, sen kommer det nog till en del inflyttade som har en sämre grundhälsa pga sämre förhållanden. Även om folk lever lite längre så lever de ju inte för evigt så om gruppen blir större så kommer dödstalen gå upp, om än med viss fördröjning i några av fallen?Anna_H skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg