2 357 063 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det är klart att om folk tvättar händerna precis före och efter handskakningen så är den ju inte ett problem. Men man kommer fortfarande så nära varandra vid en normal handskakning att droppsmitta har fritt fram.D djac skrev:
Jag tycker armbågshälsning inte är lämplig heller med undantag av om personerna samtidigt vänder bort huvudena. Ebola sprids ju inte med droppsmitta på det sättet som coronavirus gör så bara för att en sån hälsning fungerar bra för att förhindra Ebola-spridning så innebär det ju inte att det är lämpligt nu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ebola
Vi har ju de lagar vi har och måste leva med dem.D djac skrev:
När det gäller arenor så är ju inte problemet när folk sitter på läktarna utan när de ska dit och därifrån.
Edit:stavfel
Redigerat:
Man får såklart tycka vad man vill men faktum är att armbågshälsningen används flitigt nuförtiden, kanske ett exempel på hur man kan feltolka riktlinjer.BirgitS skrev:
Det är klart att om folk tvättar händerna precis före och efter handskakningen så är den ju inte ett problem. Men man kommer fortfarande så nära varandra vid en normal handskakning att dropparsmitta har fritt fram.
Jag tycker armbågshälsning inte är lämplig heller med undantag av om personerna samtidigt vänder bort huvudena. Ebola sprids ju inte med droppsmitta på det sättet som coronavirus gör så bara för att en sån hälsning fungerar bra för att förhindra Ebola-spridning så innebär det ju inte att det är lämpligt nu.
[länk]
Vi har ju de lagar vi har och måste leva med dem.
När det gäller arenor så är ju inte problemet när folk sitter på läktarna utan när de ska dit och därifrån.
Man kan såklart ordna både ingång och utgång på de stora arenorna, sen kanske man är orolig att det skulle varit mindre ordnat vid mindre arrangemang, detta är bara ett exempel på hur snett detta slår. Jag tror att utmaningen framöver, med tanke på att detta nu verkar påverka länge, blir att göra restriktionerna mer "intelligenta", eftersom jag anser att det övergripande målet måste vara att komma tillbaks till ngt som liknar normalt beteende.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Vad gäller antal åskådare vid idrottsarrangemang som länge legat på 50 som max och nu ökas till 300 så är det lite intressant att man tydligen i Finland inte haft samma begränsning, utan varit mycket frikostigare. 50% av arenans kapacitet får man ta in.
Nyligen spelade Finland mot Irland i fotboll. Där hade man begränsat lite mer så max 8000 åskådare i en arena som kan ta 40000.
Jag tycker det är lite intressant i diskussionen om att Sverige har slappa regler och Finland tuffare och därför klarar sig Finland bättre.
Nyligen spelade Finland mot Irland i fotboll. Där hade man begränsat lite mer så max 8000 åskådare i en arena som kan ta 40000.
Jag tycker det är lite intressant i diskussionen om att Sverige har slappa regler och Finland tuffare och därför klarar sig Finland bättre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
I vanliga fall är det ju väldigt stora problem i kollektivtrafiken i samband med matcher här i Stockholm, trots att det sätts in extra tunnelbanetåg etc. och redan 500 personer fyller ju upp några tunnelbanetåg så det är problem med att hantera så många utanför arenan utan att det blir trängsel någonstans.D djac skrev:
Jo men vi kan ju vara överrens om att det GÅR att lösa, om man verkligen vill, nu har man inte prioriterat detta men om vi ska hålla på med åtgärder under lång tid måste sånt här lösas och då får man helt enkelt spendera en stund och fundera ut en lösning. Inte jätteklurigt och jag vet att de stora fotbollslagen redan har planer klara som innefattar både transport till och från, in och utgång och under själva eventet.BirgitS skrev:
I vanliga fall är det ju väldigt stora problem i kollektivtrafiken i samband med matcher här i Stockholm, trots att det sätts in extra tunnelbanetåg etc. och redan 500 personer fyller ju upp några tunnelbanetåg så det är problem med att hantera så många utanför arenan utan att det blir trängsel någonstans.
Handlar bara om att någon ska sätta av en stund och läsa igenom dessa och godkänna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det är väl därför som man nu höjer till 300 så att det går att testa hur det fungerar i verkligheten också. Går det bra så kan det nog bli fler med tiden.D djac skrev:Jo men vi kan ju vara överrens om att det GÅR att lösa, om man verkligen vill, nu har man inte prioriterat detta men om vi ska hålla på med åtgärder under lång tid måste sånt här lösas och då får man helt enkelt spendera en stund och fundera ut en lösning. Inte jätteklurigt och jag vet att de stora fotbollslagen redan har planer klara som innefattar både transport till och från, in och utgång och under själva eventet.
Handlar bara om att någon ska sätta av en stund och läsa igenom dessa och godkänna.
Det kanske varit upp tidigare i tråden, men.
Nu när SCB publicerat statistik för september månad så framgår att det under perioden jan-sep dog fler personer per capita under 2017 och 2018 än vad det gjorde under 2020.
Nu när SCB publicerat statistik för september månad så framgår att det under perioden jan-sep dog fler personer per capita under 2017 och 2018 än vad det gjorde under 2020.
Mmm, det tycker jag är trams, förutsättningarna är så annorlunda, 300 kommer vara en enorm risk på en lokal innebandymatch medan det kommer vara helt riskfritt på Malmö stadion.BirgitS skrev:
För att inte tala om en orienteringstävling, folkrace osv.
Säkert intressantt att studera vidare.Fairlane skrev:
blackarrow visade igår hur en snabb och hård lockdown hade fungerat (eller snarare inte) i Peru.
Igår publicerade DN en artikel om Argentina (länk nedan).
För den som inte har tillgång till DN så kommer ett axplock:
Ingress: När Buenos Aires stängde staden för att skydda invånarna från coronaviruset var stängningen tänkt att pågå i tio dagar. Det var den 10 mars. Det skulle ta mer än 200 dagar innan de nästan tre miljoner invånarna fick se lättnader i karantänen och många har i dag drabbats av depression och ekonomisk katastrof.
Smitta/döda: Argentina är ett av åtta länder i världen med fler än en miljon bekräftat smittade med coronaviruset. Fler än 28.000 registrerade avlidna på 45 miljoner invånare visar också att viruset slagit hårt mot landet trots kraftiga åtgärder för att skydda befolkningen.
Ekonomi: Ett tag var jag skyldig hyra för sju månader, låg efter med elräkningen sex månader tillbaka och hade räkningar för andra utgifter som jag inte hade betalat på ett halvår, berättar Daniel Aponte, som precis fått öppna sin bar för gäster utomhus, för den brittiska tidningen Telegraph. De ekonomiska återverkningarna har varit tydliga för Argentina, precis som för andra länder. Enligt statistik från landets handelskammare har 42.000 av landets 600.000 småföretagare tvingats stänga sina verksamheter. Något som gjort hundratusentals arbetslösa och som påverkat människor i grunden. Inte minst i Buenos Aires.
Psykisk hälsa: En undersökning som gjorts av Buenos Aires-universitetets avdelning för psykologiska studier visar att antalet depressioner har ökat med fem gånger under pandemin och att tre av fyra argentinare har problem med sömnen. Hälften av befolkningen har tvingats sluta med sina dagliga aktiviteter till följd av viruset.
En hård och snabb nedstängning som man sen kan lätta på försiktigt? Det blev inte riktigt så som det var tänkt, vilket kanske kan vara intressant för de som förespråkar att det är så Sverige skulle gjort.
Länk: [länk]
Man skall dock komma ihåg alla länder där man lyckats väl med nedstängning. Ganska givet att det måser finnas en plan för tiden efter också.
D djac skrev:
På en lokal innebandymatch kanske det inte går att få in 300 med en meters mellanrum? På orienteringstävlingen blir det lite tråkigt för publiken då dom måste ha en sittplats dom måste sitta på under hela tävlingen.
Ännu konstigare blir det t ex för bandy där man har en arena som är tre gånger så stor som en hockeyarena, men har man bara ståplatsläktare så får man inte ta in någon publik...
"Förutsättningen för tillställningar med högst 300 sittande deltagare är att var och en av deltagarna anvisas en sittplats med minst en meters avstånd till andra deltagare och att det skapas förutsättningar för deltagarna att hålla det avståndet under arrangemanget."
Ja men precis, jag förstår att detta inte var prioritet i början men om vi nu antar att det ska pågå under väldigt lång tid så får man nog faktiskt ta sig tiden och lösa dessa knutar, att ha en så basal styrning som ett fixt antal kommer inte funka. Då blir konsekvenserna så stora på samhället att vi lika bra kan ta den lilla smällen och släppa Corona helt fritt, detta kommer nog visa sig vara väsentligt lindrigare och humanare än att helt rasera en civilisation, som redan är på randen till att tappa det helt.useless skrev:
På en lokal innebandymatch kanske det inte går att få in 300 med en meters mellanrum? På orienteringstävlingen blir det lite tråkigt för publiken då dom måste ha en sittplats dom måste sitta på under hela tävlingen.
Ännu konstigare blir det t ex för bandy där man har en arena som är tre gånger så stor som en hockeyarena, men har man bara ståplatsläktare så får man inte ta in någon publik...
"Förutsättningen för tillställningar med högst 300 sittande deltagare är att var och en av deltagarna anvisas en sittplats med minst en meters avstånd till andra deltagare och att det skapas förutsättningar för deltagarna att hålla det avståndet under arrangemanget."
Helt enkelt att acceptera att Corona är här men göra det bästa under förutsättningarna, det har mänskligheten till och med klarat under världskrigen och genom andra kriser men det kräver ett visst mått av mod av oss alla.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
När jag summerar fram t.o.m. vecka 40 (några dagar in i oktober) i Excel-filen som finns på sidan https://www.scb.se/om-scb/nyheter-o...heten-i-sverige-har-foljts-av-underdodlighet/ så får jag inte det resultatet. Vad har du utgått från för statistik?L Låset skrev:
Tillägg:
Det syns ju väldigt bra att underdödligheten under januari, februari och kvartal två, sammanlagt kring 1100, inte uppväger ens överdödligheten under maj.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Nu blir det ju inte några stora konsekvenser på samhället för att publik inte tillåts på idrottstävlingar, väldigt långt ifrån att rasera en civilisation.D djac skrev:Ja men precis, jag förstår att detta inte var prioritet i början men om vi nu antar att det ska pågå under väldigt lång tid så får man nog faktiskt ta sig tiden och lösa dessa knutar, att ha en så basal styrning som ett fixt antal kommer inte funka. Då blir konsekvenserna så stora på samhället att vi lika bra kan ta den lilla smällen och släppa Corona helt fritt, detta kommer nog visa sig vara väsentligt lindrigare och humanare än att helt rasera en civilisation, som redan är på randen till att tappa det helt.
Helt enkelt att acceptera att Corona är här men göra det bästa under förutsättningarna, det har mänskligheten till och med klarat under världskrigen och genom andra kriser men det kräver ett visst mått av mod av oss alla.
Eftersom du drar upp andra världskriget så förekom det nog inte mycket till tävlingar då eftersom de som normalt brukar tävla i mycket stor utsträckning var inkallade.
