Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
optimum optimum skrev:
Ett exempel på hur det kan gå om man inta sköter social distans och hygien.
Hoppas de inte sprider smittan vidare.
Oansvarigt.

[bild]

Linköping har drabbats hårt av coronautbrottet.
Över 20 spelare och ledare i a-laget är smittade, enligt uppgifter till Sportbladet.
Oansvarigt, säger du. Men du har ju också sagt att alla inte kan jobba hemifrån, och det torde ju gälla i högsta grad för hockeyspelare. De har alltså mycket sannolikt blivit smittade på jobbet, så då kanske du kan förklara för mig varför det är oansvarigt när de går till jobbet men inte när du gör det. Vad är det för arbetsuppgifter en mellanchef har som gör att man måste vara på plats?

Och kom inte med att du är duktig på att tvätta händerna och åker ensam i bilen, bara genom att vara på en arbetsplats med andra människor ökar risken enormt.

Man kan ju inte sätta normen efter hur man själv beter sig, för då skulle jag som jobbat hemifrån sedan i mars tycka att alla som inte gör det är oansvariga, och det gör jag inte.

• Gilla
CHEMAS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
mikethebik mikethebik skrev:
Vad är en minimal ansträngning?
Själv är jag 65, är vad jag vet i övrigt frisk och saknar övervikt samt övriga laster (förutom en virre ibland på helgen) och jag lever som vanligt, skakar hand med de som tycker det är ok, går i affärer som vanligt, träffar mina barn med sambos och övriga släktingar som tycker det är ok att träffas och gör inget speciellt för att "skydda mig".
Hustrun jobbar inom skolan och där finns det idag konstaterad covid, inte på hennes huvudsakliga arbetsplats men på andra som hon jobbar på.
Jag tänker absolut inte gräva ner mig för att undgå en risk som ändå kommer att träffa mig.
Kommer det ett vaccin kanske jag överväger att ta det, kanske inte, beroende på hur utprovat det är.
Life goes on...

För de som är i riskgrupp "på riktigt" förstår jag att de lever på ett annat sätt, men hur jag lever bestämmer jag själv.
Det är väl synnerligen en minimal ansträngning att låta bli att skaka hand med folk.

Skulle du inte få dåligt samvete om du orsakade att någon avlider eller blir handikappad flera år framåt därför att du har smittat dem via dina händer?
Eller att ditt beteende har orsakat att personer hamnar på sjukhus och andra därför inte får den höftledsoperation de behöver för att över huvud taget komma utanför ytterdörren?

Det är verkligen inte så att alla måste bli smittade av det nya coronaviruset.

• Gilla
Lilak och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl synnerligen en minimal ansträngning att låta bli att skaka hand med folk.

Skulle du inte få dåligt samvete om du orsakade att någon avlider eller blir handikappad flera år framåt därför att du har smittat dem via dina händer?
Eller att ditt beteende har orsakat att personer hamnar på sjukhus och andra därför inte får den höftledsoperation de behöver för att över huvud taget komma utanför ytterdörren?

Det är verkligen inte så att alla måste bli smittade av det nya coronaviruset.
Missförstår du med avsikt nu? Jag tvingar ingen att skaka hand med mig, det görs av fri vilja utan pistolhot och oftast med fråga till mig om jag tycker det är ok, vilket jag tycker.
Jag ser ett större problem med allt kladdande och återläggande av t.ex. frukt i affären.

BirgitS
Missförstår du med avsikt nu? Jag tvingar ingen att skaka hand med mig, det görs av fri vilja utan pistolhot och oftast med fråga till mig om jag tycker det är ok, vilket jag tycker.
Jag ser ett större problem med allt kladdande och återläggande av t.ex. frukt i affären.
Jag tycker ju att du ska ta ditt ansvar och låta bli att skaka hand med folk. Visa att det är inte okej i dagens läge att riskera att sprida virus mellan andra. Det handlar inte om att du ska skydda dig utan att du ska ta ditt ansvar för att skydda andra, kanske i flera led, inkl. sjukvårdspersonalen.
IVA i princip fullbelagt – bara covidpatienter: ”Vi är så trötta”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/iva-fullbelagt-bara-covidpatienter-vi-ar-sa-trotta
– De tänker ”det drabbar inte mig”, men det kan smitta andra, säger Agneta som själv är äldre och på stan för att besöka apoteket.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/pa-ren-svenska-forjavligt

Att folk gör fel och kladdar på frukten betyder ju inte att andra fel kan ursäktas.

• Gilla
Kurtivan och 8 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja vad ska man säga.
Det mest omogna jag sett på länge.
Oansvarigt och själviskt.
Vad är det som är oansvarigt och själviskt?
Att jag inte tvättar händerna hela tiden?
Eller är det för min övervikt?
Den om något är oansvarig för min familj.
Nä berätta nu

Ni är lite otrevliga mot varandra härinne alltså :oops: även ni som som vanligen brukar bete/formulera er bättre!

Ni vet ju att ni tycker olika och ni vet hur irriterande det är när någon "inte fattar" (i know i know).. men tänk på att det myntet har två sidor också, andra sidan är lika säker på sin sak som du är på din. Så om du inte ger dig, varför skulle de?! Kom ihåg att andas och att inte svara på allt i "vredesmod".. ibland är det inte lönt att svara!

I slutänden vill vi alla samma sak - att världen ska bli kvitt corona och återgå till det "normala" igen. Det kommer givetvis aldrig någonsin att ske - men om ett par år kanske vi iaf har fått det "nya normala" i samhället och smittan kanske faktiskt är under kontroll.

Ingen gillar den här situationen, men det enda vi kan göra åt den är att försöka "sköta oss" följa ev regler o riktlinjer, försöka tänka några steg längre än även politikerna.. (fullt möjligt!) och göra det vi kan för att inte smitta andra..

Det farligaste idag är helt klart EGOISM (det var det redan innan corona kom också, men nu är det otroligt mycket mer uppenbart att det är ett större problem än vad man tidigare trott). När folk tänker mer på sig själva och vad de vill göra och inte.. och inte tänker (ens bryr sig) på vad deras beteende kan orsaka (flera led ner..) - eller vem det kan drabba!

• Gilla
  • Älska
brfbo och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker ju att du ska ta ditt ansvar och låta bli att skaka hand med folk.
Möjligt, men vuxna personer får ju göra som de finner bäst och anser sig bekväma med.
Ingen tvingar mig, jag tvingar ingen.
Ser fortfarande ett betydligt större problem med andra saker i samhället, men den diskussionen leder ingenvart.

BirgitS
Möjligt, men vuxna personer får ju göra som de finner bäst och anser sig bekväma med.
Ser fortfarande ett betydligt större problem med andra saker i samhället, men den diskussionen leder ingenvart.
Nej, nu får ju inte ens vuxna personer göra hur de vill. Det är därför som vi har lagar som reglerar vad som är tillåtet. I detta fall då Smittskyddslagen:
Den enskildes skyldighet att förebygga smittspridning
1 § Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168

• Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
Efter att läst igenom mitt inlägg blir jag än mer förvånad över hur visa reagerar.
Det värsta är att jag inte tvättar händerna så ofta som bör. Men det är inte så enkelt alltid.
Jag håller avstånd. Bara att jag glömde det. Men det var att jag skakade hand med folk? Hur kan det vara så hemskt?
Jag pussar på frugan är inte det illa också

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, nu får ju inte ens vuxna personer göra hur de vill. Det är därför som vi har lagar som reglerar vad som är tillåtet. I detta fall då Smittskyddslagen: [länk]
Lugna ner dig lite nu!
Du brukar vara lugn och sandad vad har hänt?

Har e-hälsningen varit uppe?
Om jag möter en gammal trevlig pensionerad granne eller någon annan som vill hälsa traditionsenlig så ligger det väl på mitt medmänskliga ansvar att säga, nja, det är väl inte så bra i dessa tider. Då brukar jag få till svar, ja just det ja.

Vi kör e-hälsningen bland bekanta. Nej, det är inte hälsning med smarttelefonen, utan kommer från Afrika, En ebolasäker hälsning.
Armbåge mot armbåge.
Viktigt att tänka på är att hälsa med höger armbåge och nysa i vänster armbåge!
Jag har sett de som använder samma armbåge men det blir ju inte så bra.

Så hälsar du säker i coronatider, [mitti Stockholm]

Sen är det ju så att själv är man ju så himla duktig. :rolleyes:
Jag testade negativt, gick på bjudning, berättade för värden att jag minsann testat negativ och då fick jag en välkomstkram. Ca 3 dagar senare var vi alla sjuka i covid.
Det var också den enda person jag och frun smittat med Corona.
Vi blev uppringa av vårdcentralen så smittspårningen fungerade också bra.

• Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
R
Det där stämmer förstås bara till viss del. Vuxna människor får verkligen inte "göra som de finner bäst". Vi har mängder med lagar som hindrar "vuxna människor" från att göra som de vill, om det skadar samhället i övrigt.

Att du väljer att skaka hand fast man rekommenderar att inte göra det är faktiskt inte ok. Du ökar på så sätt risken att sprida smittan vidare och även om jag inte bryr mig ett skit om du eller den andra dumskallen blir sjuka så kommer det öka risken för att ni sprider smittan vidare till någon annan som sköter sig. Blir ni riktigt sjuka kommer ni dessutom att ta resurser från vården.

Försvaret att det finns "större problem" är bara löjligt, i detta fallet som i andra när man försöker försvara sina egna fel med att det finns annat som är värre.

Så bara lägg av.

• Gilla
  • Älska
Kurtivan och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Lugna ner dig lite nu!
Du brukar vara lugn och sandad vad har hänt?
Jag trodde verkligen att ingen som läser i tråden regelbundet var så oansvarig att de inte ens låter bli att skaka hand med folk och inte inser vad ett sånt beteende kan leda till.

Tänk åtminstone på sjukvårdspersonalen och på dem som har väntat i många månader på en höftledsoperation eller en gråstarrsoperation, om du nu inte vill skydda dig själv, din familj och dina vänner från att avlida eller bli sjuka under flera månader, kanske för alltid.

• Gilla
  • Älska
Lilak och 6 till
  • Laddar…
Hur var det med Snabb och hård lockdown? Bästa lösningen?

Peru Locked Down Early. Now It Battles One Of The Worst Coronavirus Outbreaks, [NPR 8/9-20]
Peru slog till hår med lockdown 2 veckor efter deras första smittfall.
Nu är de ändå bland de 3 värst drabbade länderna in Sydamerika.
Produktionen sjönk med 40% i April.
30’000 döda.
De körde bla en slogan "COVID does not kill by itself. Let's not be accomplices."

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag trodde verkligen att ingen som läser i tråden regelbundet var så oansvarig att de inte ens låter bli att skaka hand med folk och inte inser vad ett sånt beteende kan leda till.

Tänk åtminstone på sjukvårdspersonalen och på dem som har väntat i många månader på en höftledsoperation eller en gråstarrsoperation, om du nu inte vill skydda dig själv, din familj och dina vänner från att avlida eller bli sjuka under flera månader, kanske för alltid.
Jag har inte förstått att bara för att jag skakar hand med någon så går världen under. Nä jag tycker att ni överreagerar. Om jag hostar utan att hålla för så hade jag förstått reaktionen. Eller om jag inte håller avståndet. Att jag pussar på frugan när jag kommer hem, borde vara lika illa som att skaka hand. Man håller avståndet ganska bra när man hälsar.
Dock respekterar jag andra människor hur de vill göra. Vill de inte hälsa alls så respekterar jag det fullständigt.
Är de väldigt noga med avståndet så är jag noga.
Men jag blir ingen hemsk corona spridare för att jag skakar hand med några. Spritar man så ser jag inte skräcken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.