Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F f91jsw skrev:
Det finns fyra olika coronavirus som cirkulerar i samhället och ger upphov till förkylningar. Man blir immun mot dessa efter genomgången infektion, men inte livslångt. Immuniteten verkar vara något längre än för influensa efter vad jag läst, och influensaimmuniteten är i storleksordningen 10 år.

En möjlig gissning är att efter den här pandemin kommer det nya coronaviruset att bete sig som de andra, dvs man blir förkyld av det som barn och sedan är man immun. Därefter drabbas man några gånger till under livet, och har man otur leder det till lunginflammation när man är gammal och man riskerar dö av det. Men det blir ett fåtal dödsfall eftersom de flesta har någon form av immunitet när man blir gammal.
Det stämmer bra. Viruset blir svagare när den går från person till person.
 
Finland kritiserar Sverige för att varit alldeles för slappna om gränserna och förövrigt smittspridningen i samhället .
Är det nåt politisk med Finland oxå?!
Finland har stängt gränserna för de som inte bor där samt sätter alla inkommande i två veckors karantär. Så vitt jag vet det är ingen kommunistisk parti som styr där.
 
L Lars48 skrev:
Det stämmer bra. Viruset blir svagare när den går från person till person.
Har du någon mer info om det? Viruset borde vara ganska svagt nu i så fall eftersom det har passerat flera personer på väg från de först insjuknade i Kina till de senast insjuknade i Sverige?
 
  • Haha
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Vad jag hört är det mängden virus man utsätts för som avgör hur sjuk man blir.
 
useless useless skrev:
Har du någon mer info om det? Viruset borde vara ganska svagt nu i så fall eftersom det har passerat flera personer på väg från de först insjuknade i Kina till de senast insjuknade i Sverige?
Jag ska försöka ta fram rapporten. Lägger upp den sen.
 
T
L Lars48 skrev:
Finland kritiserar Sverige för att varit alldeles för slappna om gränserna och förövrigt smittspridningen i samhället .
Är det nåt politisk med Finland oxå?!
Finland har stängt gränserna för de som inte bor där samt sätter alla inkommande i två veckors karantär. Så vitt jag vet det är ingen kommunistisk parti som styr där.
Den här typen av inlägg blir väldigt mycket bättre med en länk eller åtminstone ett citat. F ö vill jag minnas att Sverige stängde gränserna före Finland, men jag kan ha fel.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Det finns starka misstankar att viruset klarar sig flera minuter utanför människokroppen. Typ handtag och trappräcken i publika utrymmen och transportmedel. Betalterminaler och pengar kan också sprida smittan.
Absolut, detta har ingen förnekat. Det är därför det decinificeras både här och där och därför som man ska tvätta händerna ofta.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Också ska vi vara trevliga.
Och inte OT
Exakt!
Det är ganska otrevligt att påstå att folk inte klarar att förstå att pandemi är en kraftig epidemi.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det stämmer bra. Viruset blir svagare när den går från person till person.
Nej, så fungerar inte virus.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 5 till
  • Laddar…
harry73
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, så fungerar inte virus.
Ett virus muteras ju medan det sprids, och eftersom viruset kommer från fladdermöss med extremt starkt immunförsvar, kan jag tänka mig att de flesta mutationer gör viruset svagare när den inte längre finns hos fladdermöss.
Men nu gissar jag bara
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle säga att grundprincipen i en demokrati är att alla åtgärder ska vara jämlika eller i alla fall öka jämlikheten.
Det låter snarare om du pratar/drömmer om ett socialistiskt samhälle. Det finns massor av beslut som ökat ojämlikheten, trots att de fattats i en demokrati. Jobbskatteavdraget är t ex ett exempel.
 
harry73 harry73 skrev:
Ett virus muteras ju medan det sprids, och eftersom viruset kommer från fladdermöss med extremt starkt immunförsvar, kan jag tänka mig att de flesta mutationer gör viruset svagare när den inte längre finns hos fladdermöss.
Men nu gissar jag bara
Fast de allra flesta virus-'individerna' kopierar sin arvsmassa utan att muteras. Att det skulle på nåt sätt bli svagare varje gång det går från en värd till en annan har iallfall aldrig jag hört förut.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Exakt!
Det är ganska otrevligt att påstå att folk inte klarar att förstå att pandemi är en kraftig epidemi.
Det var en vanlig fråga som jag fick svar på.

Så här skrev jag:

"Är detta en epidemi eller en pandemi ?
Tidigare har det kallats pandemi. Vad är skillnaden?"

Fick svar av Mikael_L som jag klickade gilla på.
Den såg du uppenbarligen inte.

Här på forumet ska vi ha en trevlig attityd.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Coronapandemin har utvecklats till en epidemi i Sverige.
 
harry73 harry73 skrev:
Ett virus muteras ju medan det sprids, och eftersom viruset kommer från fladdermöss med extremt starkt immunförsvar, kan jag tänka mig att de flesta mutationer gör viruset svagare när den inte längre finns hos fladdermöss.
Men nu gissar jag bara
När det muterar blir det ett annat virus. Svaret från Lars48 bygger på tankefelet att virus agerar som en organism, och att denna organism försvagas av att passera genom en människas immunförsvar och hoppa över till en annan. Men så funkar det inte.
Istället förökar sig viruspartiklarna, immunförsvaret stoppar dem och därigenom förstörs de. Men under tiden hinner några av de nya "hoppa över" till andra personer. Dessa som hoppar över är lika starka som de andra. Immunförsvaret i den nya kroppen aktiveras och samma process startar igen. Varje viruspartikel är alltså lika stark, och allt hänger på hur bra ditt eget immunförsvar reagerar på viruset.

Riktigt små barn kan ha fått antikroppar via moderkaka eller bröstmjölk om modern varit sjuk, och man kan vaccinera, men det sänker inte kraften i viruset.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.