Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Möbius skrev:
Sverige och Italien fick sina första bekräftade fall samma dag, dvs 31 januari.
Jag tror fortfarande att italienarnas och spanjorernas kindpussande är en stor bidragande orsak till snabb/utbredd spridning. Finns fler europeiska länder där man sysslar med den typen av hälsningsritual.
Det visar på att svenskar i de flesta fall (förutom möjligtvis stockholmare) inte sysslar med kindpussar och därför inte kommer drabbas lika hårt som sydeuropeer har gjort
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Den här borde alla självutnämnda experter i den här tråden läsa, och inte komma tillbaka förrän de förstått vad det står:

[länk]
Jag har inga problem med att förstå vad som står där. Problemet är att kommunikationen från de som skall styra detta är bristfällig, motsägelsefull och vissa gånger till och med felaktig.

Vi får inte del av informationen som vi "behöver" eller tycker oss vilja ha och därmed så gräver vi och efterforskar saker själva, tillsammans med andra.

Särskilt graverande blir det när folk som gör detta inser att de som fattar beslut säger saker som går emot vad forskningen säger och sedan inte svarar på frågor runt varför de inte följer den senaste forskningen.

Jag betvivlar för min del inte att FHM gör det bästa de kan i situationen, men de hinner nog inte själva inte med när saker händer så snabbt som de gör.

Ett exempel är detta med att barn "inte driver smittspridningen" där rapporter från Italien säger annorlunda redan när Tegnell gjorde sitt uttalande. Ett annat exempel är när Tegnell säger att det inte smittar särskilt mycket innan man blir sjuk, när det redan då fanns rapporter från Asien som sade att det visst gjorde det. Nu rapporterar dessutom Italien att 6,5% av de smittade inte får några symptom alls.

Tydligare kommunikation önskas från myndigheterna. Det känns som att de fortfarande agerar som om Internet inte finns. De måste förklara för invånarna vad man har för strategi och varför. Detta är något man inte gör. Jag kan lova att detta kommer att vara en av de stora läxorna från detta i efterhand, att man inte gjorde detta.

För min egen del så tillhör både jag och mina barn riskgrupper, det gör att jag vill veta hur vi bäst skall agera. Den officiella informationen runt detta är bristfällig. Nu senast så vill inte läkemedelsverket ens ge en rekommendation om att inte använda inflammationshämmande värktabletter trots att franska myndigheter och WHO har gått ut med en sådan. Om jag kan använda Alvedon istället och det finns en chans att det skulle underlätta sjukdomsförloppet så är väl det ett smart drag? Åtminstone jag kommer att följa rådet från WHO, det är bättre att vara försiktig. Och detta är baserat på att jag följer ämnet noga!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man kommer säkert att kräva att vi ökar den inhemska tillverkningen, skaffar beredskapslager, etc. Sen ska det utredas nåt år och så faller det i glömska och vi fortsätter att handla från billigaste ställer i Asien och litar på leverantörernas leveransgarantier istället för att bygga upp egna lager...
Just frågan om beredskapslager har behandlats i flera år t o m från moderat håll som annars varit pådrivande utav privatiseringar. Men det har varit svårt att få igenom denna fråga med övergripande ansvar då intresset har varit svalt i riksdagen med vaga svar om att varje region har ett ansvar. Detta ansvar har avtalats bort i upphandlingar pga ekonomiska incitament. D v s det kostade för mycket. Nu när krisen är ett faktum så kollar många i backspegeln och konstaterar att det inte har varit så lyckat. Förhoppningsvis är detta något som får prioritet framöver såsom ordentliga satsningar inom vården för att stärka upp kapacitetsbrist.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det finns starka misstankar att viruset klarar sig flera minuter utanför människokroppen. Typ handtag och trappräcken i publika utrymmen och transportmedel. Betalterminaler och pengar kan också sprida smittan.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Särskilt graverande blir det när folk som gör detta inser att de som fattar beslut säger saker som går emot vad forskningen säger och sedan inte svarar på frågor runt varför de inte följer den senaste forskningen.
I första meningen skriver du att du har förstått. I tredje hänvisar du till "folk" som "inser att" saker och ting går emot "vad forskningen säger". Det går inte riktigt ihop...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Den här tråden är ungefär 18 dagar gammal och redan i början sades det att vi skulle se effekterna av Corona likt Italien om ungefär två veckor. Den tiden börjar bli mogen nu och fortfarande har vi några tusen färre döda än just Italien, vad kan det bero på?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Säg det till Birgit. Hon tyckte det var gott om IV sängar.
Det har jag aldrig skrivit utan bara att det finns fler än de 90 i Stockholm som det skrevs om först. Man behöver inte göra situationen värre än den är genom att komma med felaktiga siffror. Den är tillräckligt dålig ändå.

D rob_t_j72 skrev:
Tror att vi har en inte alltför farlig situation här i Sverige än, bara 8+ döda hittills jämfört med Italiens 2100+ döda under en snarlik tidsrymd. Hoppas verkligen att sjukvården får ordentligt med extrapengar snart!
Stockholms sjukhus förväntar sig en fördubbling av sjuka i Covid-19 i helgen.

Tillägg: Alltså sådana fall som behöver sjukhusvård.

Pengar är inte problemet nu utan det är utrustning, skydd och personal som är begränsningen.
 
Redigerat:
P Putte 9497 skrev:
Den här tråden är ungefär 18 dagar gammal och redan i början sades det att vi skulle se effekterna av Corona likt Italien om ungefär två veckor. Den tiden börjar bli mogen nu och fortfarande har vi några tusen färre döda än just Italien, vad kan det bero på?
Italien hade inte några tusen döda för två veckor sedan.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Möbius skrev:
Sverige och Italien fick sina första bekräftade fall samma dag, dvs 31 januari.
Jag tror fortfarande att italienarnas och spanjorernas kindpussande är en stor bidragande orsak till snabb/utbredd spridning. Finns fler europeiska länder där man sysslar med den typen av hälsningsritual.
De lever tätt och mer socialt än vi gör i Sverige vintertid också. Det sociala livet är väl en anledning till att så många blev drabbade i alperna, när man har semester är man ute och umgås på ett annat sätt än till vardags.

A Anders_Nilsson skrev:
Problemet är att om det här fortsätter ett år eller två får vi gå över till krigsekononi i fredstid som Stalin sa och både höja skatterna och sänka bidragen. Det här kan bli otrevligt.
Det gjorde man under lågkonjunkturen i början av 90-talet, det var då ordet svångremspolitik myntades. För att anknyta till forumet så var det många bostäder vars värde halverades och folk kunde inte flytta för att deras lån var högre än bostadens värde.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har inga problem med att förstå vad som står där. Problemet är att kommunikationen från de som skall styra detta är bristfällig, motsägelsefull och vissa gånger till och med felaktig.

Ett exempel är detta med att barn "inte driver smittspridningen" där rapporter från Italien säger annorlunda redan när Tegnell gjorde sitt uttalande. Ett annat exempel är när Tegnell säger att det inte smittar särskilt mycket innan man blir sjuk, när det redan då fanns rapporter från Asien som sade att det visst gjorde det. Nu rapporterar dessutom Italien att 6,5% av de smittade inte får några symptom alls.
Problemet är nog snarast att det är ett så stort gap mellan experterna som vet och allmänheten som nästan inte vet något om epidemiologi. De saker som Tegnell säger är helt korrekta, men tolkas på ett annat sätt av folk som inte har bakgrundskunskap. När han säger att barn inte driver smittspridningen menar han att de smittar mindre, inte att de inte smittar alls. Därför ska man i första hand inte fokusera på den gruppen utan på andra grupper.

När han säger att det inte smittar så mycket innan man är sjuk så menar han just det, det smittar mindre. Inte att det inte smittar alls, vilket är det enkla tolkningen folk gör. Om man kan isolera folk som är sjuka kan man man trycka ner R-talet så att smittan begränsas, trots att det finns folk i samhället som är smittade utan symptom.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Italien hade inte några tusen döda för två veckor sedan.
den 3 mars hade Italien 79 döda.
Om det går att jämföra med Sverige idag beror lite på hur man räknar
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Italien hade inte några tusen döda för två veckor sedan.
De hade 79 döda för två veckor sedan, och 107 döda dagen efter.
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Ett annat exempel är när Tegnell säger att det inte smittar särskilt mycket innan man blir sjuk, när det redan då fanns rapporter från Asien som sade att det visst gjorde det. Nu rapporterar dessutom Italien att 6,5% av de smittade inte får några symptom alls.
Men ingen vet om just de spred någon smitta.

arneri68 arneri68 skrev:
Det finns starka misstankar att viruset klarar sig flera minuter utanför människokroppen. Typ handtag och trappräcken i publika utrymmen och transportmedel. Betalterminaler och pengar kan också sprida smittan.
Det är väl rätt känt, det är ju bland annat därför man alltid ska tvätta händerna när man kommer in och sen ofta.
 
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Lite som att säga att det är förvirrande att ha olika hundraser, vi borde alla säga hund istället för schäfer, pudel osv....

Nej, det är inte förvirrande att ha "grader i helvetet", nästan alla vet att en pandemi är en spridd epidemi. Och nu vet du också det. Lär dig av det vi skriver istället för att tjafsa emot och hela tiden påpeka att du inte förstår.
Också ska vi vara trevliga.
Och inte OT
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.