2 357 033 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
DN har en artikel idag om corona och immunitet för det som vill fördjupa sig:F f91jsw skrev:
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kan-man-bli-immun-mot-nya-coronaviruset-det-har-vet-vi/
Exakt! Stefan Löfven skulle kunna bidra med så mycket mer med sin praktiska yrkeserfarenhet. Han har gjort mer än bara arbetat inom politiken. Jag förstår hur du tänker. Måste vara när man tar upp Kinas metoder med att svetsa igen entredörrar till höghusen.Anna_H skrev:
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Tja, om USA får 10% får väl Sverige 40% och då kan det bli farligt. Nu skriver Expressen att Brittiska forskare påstår att det här medrestriktioner kan var i upp till ett år. Och börsen fortsätter kollapsa. Fortsätter det såhär har vi snart ingen ekonomi kvar och då kommer extremisttyperna som ett brev på posten.MultiMan skrev:
Mnuchin i USA sa nyss att de räknar med 20% arbetslöshet (värsta sedan 1929) om man misslyckas med sina åtgärder: [länk]
Skulle det bli verklighet och även sprida sig så står vi inför betydligt farligare instabilitet och oförutsägbarhet än viruset självt. Världen har redan de senaste 10 åren gått mot ökad instabilitet och förändrade maktförhållanden, med alla risker det innebär.
Kanske dags att bunkra toalettpapper och sätta råspont för fönstren som jag skrev i ett tidigare inlägg?
Om jag gissar, brukar jag skriva det tydligt i inlägget. Just för att ge experter som du möjligheten att förbättra mig. Jag gillar att lära.Emma242 skrev:
Fast vill man inte riskera bli beordrad ska man inte välja ett samhällsviktigt yrke. Arbetet ersätts fortfarande, och dubbelt för kvalificerad övertid.S swirve skrev:
Ni har iaf möjligheten att vara hemma med barnen, eller lämna till (kraftigt subventionerad) barnomsorg. Många familjer är helt inom vården och då blir det inget val, utan barnen får skolas in på dagis i förtid (vilket iofs inte heller är någon katastrof).
Vad tycker du att det tillför i diskussionen?harry73 skrev:
Flera personer har i den här tråden försökt att påpeka och rätta rena felaktigheter, det viftas dock gärna bort av de som "vet hur det är på riktigt". Men om du har ett genuint intresse av hur virus förökar och utvecklas är det här en bra första ingång:
https://www.khanacademy.org/science/biology/biology-of-viruses/virus-biology/a/evolution-of-viruses
Själva evolutionsteorin orkar jag inte dra i sådant här otacksamt sammanhang.
Nu är vi inne på ett område där jag tycker mig ha bra koll i alla fall, detta är nämligen sannolikhetslära, dvs matematik.harry73 skrev:
Man kan se ett virus som ett stort antal tärningar, låt oss säga hundra tusen tärningar (kommer inte ihåg hur stort virusets RNA är och det är inte viktigt för att förklara principen heller). Varje gång man gör en ny kopia på viruset så tar man en kopia på var och en av alla dessa tärningar. Dock så blir det ibland fel (när det gäller RNA-virus ganska ofta fel, DNA har två strängar som måste vara lika, RNA har bara en sträng) när man tar en kopia på tärningarna och vissa tärningar slås om. Detta ger viruset nya egenskaper.
De flesta sådana förändringar (tärningsslag) är till det "sämre" och leder till att just den förändringen inte lyckas sprida sig vidare. Vissa förändringar kan dock göra att viruset lyckas sprida sig bättre. Vad är det då som gör att viruset sprider sig bättre? Jo, att det har större sannolikhet att infektera nya värdar. Och vad är det som gör att det har större sannolikhet att göra detta? Jo, att det smittar under längre tid eller att det smittar mer/fler under den tid de smittar. I praktiken är det dock en längre smittotid som är det mest lyckosamma då det leder till att värden träffar fler människor som det kan smitta till.
Nu till varför ett virus blir mindre farligt över tid, detta beror helt enkelt på att de virus-mutationer som gör att värden överlever och/eller kan röra på sig i samhället kommer naturligtvis att smitta fler än ett mutation som gör att man faller död ner på plats. Detta leder då till att virus över tid (en lång tid) kommer att bli snällare och snällare, men det tar normalt några varv runt jordklotet för att detta skall inträffa (många mutationer). Som det är nu så har viruset hur många som helst att smitta och då vinner det inte så mycket på att bli mindre farligt, däremot när många sitter i karantän och det är svårare för viruset att hitta nya värdar, då gynnas det mer av att man inte blir så sjuk och att man istället smittar under en längre tid.
Tittar man då på mutationskartan (https://nextstrain.org/ncov) så kan man där se att det är relativt liten förändring av detta viruset ändå och förändringarna är väldigt lokala och sprids inte snabbt till andra delar av världen (svårt för det att göra det nu utan flyg iofs). Det blir då på gott och ont. Gott för att man kan försöka hitta mediciner och vaccin som fungerar en längre tid. Ont i form av att viruset kommer att behålla sin farlighetsgrad under en längre tid. De mindre farliga varianterna kommer inte att kunna ta över från de farligare.
-----
Skall man sedan utifrån ovanstående spekulera lite runt just detta viruset, så är egenskapen att smitta folk utan att de blir sjuka (eller långt innan de blir sjuka) en egenskap som kan vara till stor nytta för virusets spridning. Blir man inte sjuk så kommer man ju möta andra människor. Å andra sidan så innebär avsaknad av symptom också att det effektivaste sättet att spridas, dvs nysningar och hostningar, uteblir. Då är frågan, kan viruset ha egenskaper som kompenserar för detta?
Några exempel på beteenden som skulle kunna gynna ett virus som saknar symptom:
- smittspridning bland små barn som många gånger duschar sina kroppsvätskor på omgivningen, de umgås ofta i grupper på skola och förskola också.
- pussar/kyssar (på mun, men även på händer, kinder osv)
- sexuell överföring (effektivt, men relativt långsamt då det är svårt att nå hela mänskligheten denna vägen)
- handslag (om man haft hande i mun/näsa/ögon innan och efter
- att umgås över mat (man skvätter en hel del när man pratar och äter)
- trånga/små utrymmen där virus i utandningsluften skulle kunna komma upp i tillräckligt hög dos för att smitta folk runtomkring.
- osv
Ni inser lätt att det finns många sätt för virus att sprida sig, även om de kräver vatten runt omkring sig. De smittsammaste virusen vi har kräver inte ens vatten, de torkar ihop och vaknar till "liv" igen när de får tillgång till vatten, detta är de virus som är luftburna på längre avstånd och som ofta kan smitta efter väldigt lång tid. Mässlingen är ju allas "favoritexempel" i denna kategori.
-----
Ett långt inlägg blev det, men jag hoppas att någon nu blev lite klokare. Men för att sammanfatta det så är virus en sak som är ovanligt lätt att förklara med matematik, jag gissar att det är därför jag har blivit så fascinerad av området.
Vart ska detta sluta?
Nu hörde jag att flera bankkontor höll stängt på grund av manbortfall.
Är inte fhm råd att man ska vara hemma från jobbet minst 14 dagar vid minsta symtom lite drastiskt?
Nu hörde jag att flera bankkontor höll stängt på grund av manbortfall.
Är inte fhm råd att man ska vara hemma från jobbet minst 14 dagar vid minsta symtom lite drastiskt?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Som sagt, som sjukvårdspersonal ska man ställa upp för den goda sakens skull... Hur vore det om ingen ville jobba inom dessa yrken?!H Hochiha skrev:Fast vill man inte riskera bli beordrad ska man inte välja ett samhällsviktigt yrke. Arbetet ersätts fortfarande, och dubbelt för kvalificerad övertid.
Ni har iaf möjligheten att vara hemma med barnen, eller lämna till (kraftigt subventionerad) barnomsorg. Många familjer är helt inom vården och då blir det inget val, utan barnen får skolas in på dagis i förtid (vilket iofs inte heller är någon katastrof).
Att gå upp från 50% till 100% ger inget extra (över den dåliga grundlönen), men för mig att gå ner till 0% ger ett stort tapp. Sen finns det alltid de som har det värre... Men i mitt läge kommer jag sitta själv med en ettåring, femåring och en åttaåring där åttaåringen ska lyckas få nån form av skolundervisning, femåringen nån form av stimulans och ettåringen är ju som han är, dvs superintensiv...
När det här barkar lös kommer det bli tydligt att det inte finns personal nog att bemanna de iva platser som behövs (och som går att ordna). Det beror inte på brist på utbildat folk utan på att ersättningen är för låg så en stor andel av de utbildade jobbar i Norge eller i andra branscher.
Nej, så fungerar ju bara analog kopiering, t ex kasettband till kasettband.useless skrev:
Celldelning fungerar på helt annat sätt
Som vårdpersonal kan man nog glömma semester i år. Lärare verkar också bli utan, eller åtminstone få kraftigt förkortad, semester (de jobbar många timmar extra per vecka för att tjäna in de åtta veckor de har).S swirve skrev:Som sagt, som sjukvårdspersonal ska man ställa upp för den goda sakens skull... Hur vore det om ingen ville jobba inom dessa yrken?!
Att gå upp från 50% till 100% ger inget extra (över den dåliga grundlönen), men för mig att gå ner till 0% ger ett stort tapp. Sen finns det alltid de som har det värre... Men i mitt läge kommer jag sitta själv med en ettåring, femåring och en åttaåring där åttaåringen ska lyckas få nån form av skolundervisning, femåringen nån form av stimulans och ettåringen är ju som han är, dvs superintensiv...
När det här barkar lös kommer det bli tydligt att det inte finns personal nog att bemanna de iva platser som behövs (och som går att ordna). Det beror inte på brist på utbildat folk utan på att ersättningen är för låg så en stor andel av de utbildade jobbar i Norge eller i andra branscher.
Vi får se hur det blir inom andra samhällskritiska yrken...