Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
P Putte 9497 skrev:
Vart ska detta sluta?
Nu hörde jag att flera bankkontor höll stängt på grund av manbortfall.

Är inte fhm råd att man ska vara hemma från jobbet minst 14 dagar vid minsta symtom lite drastiskt?
Är det inte 48 timmar efter man är symptomfri?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Vart ska detta sluta?
Nu hörde jag att flera bankkontor höll stängt på grund av manbortfall.

Är inte fhm råd att man ska vara hemma från jobbet minst 14 dagar vid minsta symtom lite drastiskt?
Många skolor har i princip fulla klasser, men bara hälften av personalen just nu...
 
Sannolikhetslära var inte mitt favoritämne i matematiken. Tänker alldeles för strukturellt där svaren baseras på det mest sannolika. Fick kortslutning varje gång med alla dess antaganden. När man dessutom skulle motivera svaret med linjär funktion. Finns andra sätt att plåga sig på.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Som vårdpersonal kan man nog glömma semester i år. Lärare verkar också bli utan, eller åtminstone få kraftigt förkortad, semester (de jobbar många timmar extra per vecka för att tjäna in de åtta veckor de har).

Vi får se hur det blir inom andra samhällskritiska yrken...
Jupp, vi är glada att vi inte bokat något än... Hade tänkt åka utomlands för första gången på 5 år, men lär inte bli något med det. Jag har börjat förbereda stora trädgårdsland istället, det gäller att vara beredd när maten sinar i höst
 
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Är inte fhm råd att man ska vara hemma från jobbet minst 14 dagar vid minsta symtom lite drastiskt?
Nej, fortfarande är det så länge som man har symptom plus 2 dagar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Många skolor har i princip fulla klasser, men bara hälften av personalen just nu...
Nja. Min dotters skola har just nu 7 av 18 elever i hennes klass. De får jobba mycket hemifrån om de är sjuka.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Exakt! Stefan Löfven skulle kunna bidra med så mycket mer med sin praktiska yrkeserfarenhet. Han har gjort mer än bara arbetat inom politiken. Jag förstår hur du tänker. Måste vara när man tar upp Kinas metoder med att svetsa igen entredörrar till höghusen.
Stefan Löfven är svetsare i grunden och då kan inte igensvetsade dörrar vara något problem för honom.

Fast å andra sidan är det svårt att svetsa i trä då de flesta dörrar i Sverige består av just trä
 
P Putte 9497 skrev:
Stefan Löfven är svetsare i grunden och då kan inte igensvetsade dörrar vara något problem för honom.

Fast å andra sidan är det svårt att svetsa i trä då de flesta dörrar i Sverige består av just trä
Han kanske är en jäkel på att svetsa igen, men då han inte gick klart kursen så vet ingen hur bra svetsen är eller om han har kunskapen att öppna upp den igen.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Många skolor har i princip fulla klasser, men bara hälften av personalen just nu...
Huddinge kommun ber nu föräldrar som är föräldralediga och arbetssökande att ha sina barn hemma från förskolorna eftersom det är så många anställda som antingen är sjukskrivna eller vabbar.
 
Son
BirgitS BirgitS skrev:
Huddinge kommun ber nu föräldrar som är föräldralediga och arbetssökande att ha sina barn hemma från förskolorna eftersom det är så många anställda som antingen är sjukskrivna eller vabbar.
Sonens fluorlackning är inställd pga att Folktandvården har personalbrist.

Jag såg att man i Malmö har ställt in all tandvård förutom den akuta.

Sverige går på knäna redan innan smittan har nått långt ut i samhället...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, fortfarande är det så länge som man har symptom plus 2 dagar.
Fel av mig men vad menas med symtomfri efter en förkylning som exempel?

Hosta och snora gör väll de flesta i flera veckor efteråt
 
Vid en förkylning brukar jag vara helt symptomfri 7-10 dagar efter första känning. Men det är förstås individuellt och lite olika beroende på hur kraftig förkylningen var.
 
S swirve skrev:
Som sagt, som sjukvårdspersonal ska man ställa upp för den goda sakens skull... Hur vore det om ingen ville jobba inom dessa yrken?!
Att gå upp från 50% till 100% ger inget extra (över den dåliga grundlönen), men för mig att gå ner till 0% ger ett stort tapp. Sen finns det alltid de som har det värre... Men i mitt läge kommer jag sitta själv med en ettåring, femåring och en åttaåring där åttaåringen ska lyckas få nån form av skolundervisning, femåringen nån form av stimulans och ettåringen är ju som han är, dvs superintensiv...

När det här barkar lös kommer det bli tydligt att det inte finns personal nog att bemanna de iva platser som behövs (och som går att ordna). Det beror inte på brist på utbildat folk utan på att ersättningen är för låg så en stor andel av de utbildade jobbar i Norge eller i andra branscher.
Delvis, men man ska också ställa upp för att det ingår i kollektivavtal och särskilda lagar. Inte konstigare än att poliser kan kommenderas till Malmö.

Det här är ett val ni/din partner har gjort (liksom undertecknad), och nu aktiveras en av nackdelarna. Trist, men alla motgångar i livet kan inte betalas av grannarna (=skattebetalarna).

Med det sagt tycker jag många stödåtgärder är tveksamma också. Risktagande ingår i företagande och det motverkar konkurrens och långsiktig stabilitet att inte låta instabila företag gå omkull.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Vid en förkylning brukar jag vara helt symptomfri 7-10 dagar efter första känning. Men det är förstås individuellt och lite olika beroende på hur kraftig förkylningen var.
Så om inte Corona existerade skulle du alltså hålla dig borta från jobbet i 7 - 10 dagar?
 
F f91jsw skrev:
Vid en förkylning brukar jag vara helt symptomfri 7-10 dagar efter första känning. Men det är förstås individuellt och lite olika beroende på hur kraftig förkylningen var.
Jag är inne på sjätte veckan arbete efter svininfluensan, hostar fortfarande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.