2 357 649 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag ville bara belysa att en extremt tydlig kommunikation är det som behövs för att man skall nå ut med sitt budskap. Man måste adressera det som "folk" tror sig veta, eller har hört.T tanaris skrev:
Det finns också en politisk aspekt på detta, folk med olika ideologiska övertygelser vill lösa saker på olika sätt, det är inte en absolut vetenskap. Det finns mängder med små beslut som skall fattas som har olika ideologiska aspekter. Det räcker att lyssna på Tegnell när hant sade att åtgärderna skall vara "jämlika". Enligt min mening skall politiker fatta ideologiska beslut, inte myndigheterna.
Det finns inte bara en rätt väg som man på förhand vet vilken det är, det finns många alternativa vägar och man vet troligen inte ens i efterhand vilken som hade varit bäst.
Jag är absolut inte någon expert på något inom detta området, men jag är tillräckligt insatt i både matematik och annat inom området för att förstå vilka jobbiga beslut som man måste fatta och vilka konsekvenser de får. Men då myndigheter och politiker inte kommunicerar ut konsekvenserna och då tillräckligt många i samhället förstår åtminstone en del av konsekvenserna av de beslut som tas (men som inte kommuniceras), då får man en oro som hade kunnat undvikas. "Better the devil you know" som man säger på engelska. På svenska är väl "att spela med öppna kort" det bästa uttrycket för att beskriva vad jag anser behövs i form av kommunikation.
I dagens samhälle där informationen flödar omkring oss hela tiden så accepterar folk inte att de inte får veta. Om de sedan är intresserade tillräckligt för att ta till sig informationen, ja det är en helt annan fråga.
Svenskar håller hårt på sin privata bubbla. Vi har kontokort med blipp. Att swischa är normalt. Allt detta ger en mycket kontaktfri vardag, och det hade varit kul att se differensen mellan det och ett läge med kontanter och kindpussar.
Kineserna är mer lika oss än Italienarna rörande detta, men det spreds väldigt snabbt i Wuhan också. I Kina så betalar man ännu fler saker än i Sverige med tjänster som liknar Swish. Som utlänning i Kina så är det faktiskt svårt att komma åt många fler tjänster än i Sverige då väldigt många kräver något av deras alternativ till Swish.VidarH skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Uppenbarligen finns inte pengar för att ge vettig ersättning till personal.. Jag och frun jobbar 50% och är fl 50%, varvat. Hon fick frågan om att gå upp till 100%, så jag skulle vara fl 100%. På detta får vi inkomsttapp på 8-9k i månaden, men det finns ingen möjlighet att få extra ersättning för. Alltså kommer hon inte gå upp till 100%. Kommer troligtvis också få skiftjobb/helgjobb istället för bara dagtid. Det ges inte heller nåt extra för, annat än den skrattretande obn. Folk applåderar vårdpersonal men det är inte det som behövs, uppskattning visas i lönekuvertet... Just nu är stämningen på sjukan lite lugnet före stormen..BirgitS skrev:
Precis. Det är ekonomer som fått bestämma i varje region utifrån ett antagande av genomsnittligt behov. Det har inte heller funnits någon övergripande myndighet som har haft ansvar för detta utan det har varit upp till varje region att själv bestämma hur stort beredskapslager man bör ha. Då allting upphandlas mot privata aktörer så är det lägsta anbudet som vinner. Man har således inte tagit hänsyn till vad man egentligen har fått för pengarna.DennisCA skrev:
Jag skulle säga att grundprincipen i en demokrati är att alla åtgärder ska vara jämlika eller i alla fall öka jämlikheten. Vill man avvika från denna grundprincipen krävs det politiska beslut.pacman42 skrev:
Ett bra exempel är att de genomförde en lagändring för att göra möjligt att fritidsverksamhet bara öppnas för vissa (extra samhällsviktiga) grupper.
Det är kanske rätt att vi inte har tillräcklig beredskap, men kanske inte heller rätt att problemet är att vi har för få intensivvårdplatser på sjukhusen. Det är inte rimligt att ha en stående beredskap med massor av vårdplatser som inte används. Däremot borde det funnits en beredskap för att snabbt skapa många vårdplatser i händelse av kris, som man hade fram till 1990-talet. Under 60-70-80-talen var de flesta (manliga) läkare krigsplacerade och repövade regelbundet krismedicin. Det man borde införa förutom beredskaplager är en motsvarande beredskapsplikt för sjukvårdspersonal så att de regelbundet får öva vård i krissituationer utanför sina vardagliga specialiteter. Den organisationen kan vara statligt kontrollerad och oberoende av regionernas vanliga vårdorganisation, för att undvika frestelsen för regionerna att spara pengar genom att montera ner beredskapen.DennisCA skrev:
Då kommer man till försiktighetsprincipen, innan man vet så måste man vara extra försiktig. Ännu ett exempel på den typ av avväganden som måste göras.BirgitS skrev:
Kineserna trodde att de hade fått tillbaka SARS och agerade utifrån de egenskaper som SARS hade, de hade fel. Detta ledde till att smittan spreds över hela världen. Man agerade inte försiktigt nog.
Samma sak i Europa, vi har antagit saker om viruset innan vi har fakta på bordet. Har vi varit tillräckligt försiktiga?
Jag tror det var Tegnell som sade att man hoppades på att viruset skulle ha en immunitet till nästa säsong i alla fall. Ännu ett exempel på att man inte vet. Är man tillräcklig försiktiga i sina beslut som baseras på immunitet? Jag vet inte. Jag tror inte att de som fattar besluten ens själva vet detta, de måste göra avvägningar.
Försiktighet är dock ett problem då det leder till att man i princip också blir paralyserad, så vissa risker måste man ta.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Mnuchin i USA sa nyss att de räknar med 20% arbetslöshet (värsta sedan 1929) om man misslyckas med sina åtgärder: https://www.svd.se/mnuchin-risk-for-stor-arbetsloshetA Anders_Nilsson skrev:Det skapas pengar men inte värde. Man hoppas på detta sätt snabbt kunna hålla ekonomin flytande eftersom räkningar skall betalas i nominellt värde och det har inte drivit iväg än. Man vill gärna även få inflation så man späder ut värdet på besparingar och folk pressas att arbeta mer för någon måste arbeta ikapp tappet.
Troligen kommer pensionerna att ryka när priserna ökar och pensionerna står still.
Allting bygger på att kronan fortfarande har förtroende som betalningsmedel. Annars får vi gå över till €. Men dit är en bit kvar.
Problemet är att om det här fortsätter ett år eller två får vi gå över till krigsekononi i fredstid som Stalin sa och både höja skatterna och sänka bidragen. Det här kan bli otrevligt.
Men Sverige är ju nu inget u-land utan det värsta jag ser framför mig är att vi åker tillbaka till 70-talet under 10 år. Kom ihåg att vår ekonomi även dikteras av omvärlden eftersom vi är så betoende av internationell handel.
Men jag tror inte på undergångsscenarion a la tyskt 20-tal och miljoner arbetslösa.
Skulle det bli verklighet och även sprida sig så står vi inför betydligt farligare instabilitet och oförutsägbarhet än viruset självt. Världen har redan de senaste 10 åren gått mot ökad instabilitet och förändrade maktförhållanden, med alla risker det innebär.
I ett senare skede kommer ni bara bli beordrade att arbeta, det kommer inte vara en fråga att välja. Så det är inte en fråga om pengar ur samhällets synvinkel. Sedan kan jag hålla med om att de som jobbar i frontlinjen borde visas all uppskattning som går att uppbåda. Tids nog kommer vi alla som är friska och någorlunda unga att behöva jobba helt gratis som volontärer för att hantera det här.S swirve skrev:Uppenbarligen finns inte pengar för att ge vettig ersättning till personal.. Jag och frun jobbar 50% och är fl 50%, varvat. Hon fick frågan om att gå upp till 100%, så jag skulle vara fl 100%. På detta får vi inkomsttapp på 8-9k i månaden, men det finns ingen möjlighet att få extra ersättning för. Alltså kommer hon inte gå upp till 100%. Kommer troligtvis också få skiftjobb/helgjobb istället för bara dagtid. Det ges inte heller nåt extra för, annat än den skrattretande obn. Folk applåderar vårdpersonal men det är inte det som behövs, uppskattning visas i lönekuvertet... Just nu är stämningen på sjukan lite lugnet före stormen..
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Tyvärr är vi medvetna om det, 300 miljarder för att hålla liv i företag och feta överflödiga flygkaptener kan man putta in, men som ssk ska man vara florence nightingale och ställa upp gratis för att det är ett kall.F f91jsw skrev:I ett senare skede kommer ni bara bli beordrade att arbeta, det kommer inte vara en fråga att välja. Så det är inte en fråga om pengar ur samhällets synvinkel. Sedan kan jag hålla med om att de som jobbar i frontlinjen borde visas all uppskattning som går att uppbåda. Tids nog kommer vi alla som är friska och någorlunda unga att behöva jobba helt gratis som volontärer för att hantera det här.
Då man blir frisk från viruset så innebär det att kroppen besegrat det. De frågor som då kvarstår är om det fortfarande finns kvar antikroppar, vilket skydd de ger och i vilken omfattning. Det här är frågor man först kan svara på efteråt baserat på ett stort antal tester som i sin tur genererar data. I ett senare skede finns också följdfrågor om virusets förmåga att mutera för att överleva. Man kan således omöjligt veta dessa saker då varje virus är unikt. Att då luta sig mot evidens där 99% talar för ett visst utfall kan bli ödesdigert. Men vad vet jag.
Det finns fyra olika coronavirus som cirkulerar i samhället och ger upphov till förkylningar. Man blir immun mot dessa efter genomgången infektion, men inte livslångt. Immuniteten verkar vara något längre än för influensa efter vad jag läst, och influensaimmuniteten är i storleksordningen 10 år.
En möjlig gissning är att efter den här pandemin kommer det nya coronaviruset att bete sig som de andra, dvs man blir förkyld av det som barn och sedan är man immun. Därefter drabbas man några gånger till under livet, och har man otur leder det till lunginflammation när man är gammal och man riskerar dö av det. Men det blir ett fåtal dödsfall eftersom de flesta har någon form av immunitet när man blir gammal.
En möjlig gissning är att efter den här pandemin kommer det nya coronaviruset att bete sig som de andra, dvs man blir förkyld av det som barn och sedan är man immun. Därefter drabbas man några gånger till under livet, och har man otur leder det till lunginflammation när man är gammal och man riskerar dö av det. Men det blir ett fåtal dödsfall eftersom de flesta har någon form av immunitet när man blir gammal.