2 357 403 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Troligtvis pga att Italien har betydligt fler direktflyg till Kina. Läste att kina och Italien öppnde nya flyglinjer mellan länderna kring nyår. Artikeln påstod att Italien har flest flyglinjer i Europa till Kina.P Putte 9497 skrev:
1.4 miljarder kineser har bra spridningspotential.
För att då var inte smittspridningen lika stor i Italien, dvs sannolikheten att få med sig den från Italien/Österrike var mycket lägre när Göteborg hade sportlov.P Putte 9497 skrev:På vilket sätt ligger vi efter Italien? När de fick in sin smitta i landet så kan vi ha fått vår ungefär samtidigt.
Bara för att det första fallet upptäcktes tidigare i Italien än i Sverige så behöver det inte betyda att vi ligger flera veckor efter.
Göteborg hade sportlov två veckor före Stockholm och varför är då inte smittspridningen större än i Stockholm?
Nu tror jag att man helt låser in sig i argumentationen. Varför måste vi ha fått smittan från just Italien?pacman42 skrev:
Vi kan lika gärna ha fått den från kina
När det första fallet elletr fallen kom till respektive land är inte intressant, hur den enskilda personen sprider smittan beror erhört mycket på den individens unika beteende och sociala situation. Det intressanta är när den allmänna smittspridningen började växa, det är den tidslinjen jag talar om. Evidensen pekar på att vi ligger efter Italien vad gäller detta. Vi kan inte annars förklara att vi har så få allvarliga fall på sjukhusen och att FHM inte hittade mängder med fall orelaterade till sportlovsresenärerna.P Putte 9497 skrev:På vilket sätt ligger vi efter Italien? När de fick in sin smitta i landet så kan vi ha fått vår ungefär samtidigt.
Bara för att det första fallet upptäcktes tidigare i Italien än i Sverige så behöver det inte betyda att vi ligger flera veckor efter.
Göteborg hade sportlov två veckor före Stockholm och varför är då inte smittspridningen större än i Stockholm?
Men alltså, det spelar ju ingen roll vem som fick första fallet först. Ur ett epidemiologiskt perspektiv så ligger vi en bra bit efter dom på kurvan. Det är ju bara titta på antalet döda (som är den bästa parametern). Vår fördel är att vi upptäckte det tidigare än dem och har satt in åtgärder tidigare.P Putte 9497 skrev:På vilket sätt ligger vi efter Italien? När de fick in sin smitta i landet så kan vi ha fått vår ungefär samtidigt.
Bara för att det första fallet upptäcktes tidigare i Italien än i Sverige så behöver det inte betyda att vi ligger flera veckor efter.
Göteborg hade sportlov två veckor före Stockholm och varför är då inte smittspridningen större än i Stockholm?
Man testade alla med sjukdomssymptom som kom från olika delar av världen och den absoluta merparten av fallen kom från Italien, några från Iran och inte från andra platser. Sannolikheten för att vår smitta därför skall komma från någon annanstans än Italien eller Iran är därför låg.P Putte 9497 skrev:
Mend et spelar inte så stor roll, det är lätt att kolla upp om amn gör en RNA-sekvensiering på prov från de smittade. Den kan då jämföras med mutationskartan på denna länk:
- https://nextstrain.org/ncov
Man kommer säkert att kräva att vi ökar den inhemska tillverkningen, skaffar beredskapslager, etc. Sen ska det utredas nåt år och så faller det i glömska och vi fortsätter att handla från billigaste ställer i Asien och litar på leverantörernas leveransgarantier istället för att bygga upp egna lager...Silver78 skrev:
Den första smittade i Sverige var i Jönköping och kom från Kinapacman42 skrev:
Man testade alla med sjukdomssymptom som kom från olika delar av världen och den absoluta merparten av fallen kom från Italien, några från Iran och inte från andra platser. Sannolikheten för att vår smitta därför skall komma från någon annanstans än Italien eller Iran är därför låg.
Mend et spelar inte så stor roll, det är lätt att kolla upp om amn gör en RNA-sekvensiering på prov från de smittade. Den kan då jämföras med mutationskartan på denna länk:
- [länk]
Den här borde alla självutnämnda experter i den här tråden läsa, och inte komma tillbaka förrän de förstått vad det står:
https://gsmurfen.wordpress.com/2020/03/17/stabslage-hur-hanterar-vi-en-kris
https://gsmurfen.wordpress.com/2020/03/17/stabslage-hur-hanterar-vi-en-kris
Och vad man vet så smittade inte denna någon annan då ingen annan med symptom hittades runt denna person. Personen hade dessutom varit extremt försiktig då hon visste att hon kom från Wuhan som hade smitta. Det dröjde dessutom flera dagar innan hon blev sjuk, så sannolikheten för smitta är väldigt låg.P Putte 9497 skrev:
Titta på min länk så ser du färgkodat vilka delar av världen som smittan hittats i och vilken gren av smittan som den kommit från. Det finns inga prover från Sverige vad jag sett (Finland finns dock med), men i princip alla i Europa har smittats via grenen från Italien.
Notera också att nästan alla i USA har smittats från Kina/Asien.
Den är kul att se.pacman42 skrev:
Man testade alla med sjukdomssymptom som kom från olika delar av världen och den absoluta merparten av fallen kom från Italien, några från Iran och inte från andra platser. Sannolikheten för att vår smitta därför skall komma från någon annanstans än Italien eller Iran är därför låg.
Mend et spelar inte så stor roll, det är lätt att kolla upp om amn gör en RNA-sekvensiering på prov från de smittade. Den kan då jämföras med mutationskartan på denna länk:
- [länk]
Och där ser man faktiskt att smittan kom rätt så tidigt till Sverige (fallet i Jönköping?) och att den stora spridning i alperna kom mycket senare.
Så ja, viruset kom ungefär samtidigt till olika delar av Europa (även Sverige) men förhållanden med många festande turister i Alperna gjorde att den stora spridningen kom därifrån
Sverige och Italien fick sina första bekräftade fall samma dag, dvs 31 januari.
Jag tror fortfarande att italienarnas och spanjorernas kindpussande är en stor bidragande orsak till snabb/utbredd spridning. Finns fler europeiska länder där man sysslar med den typen av hälsningsritual.
Jag tror fortfarande att italienarnas och spanjorernas kindpussande är en stor bidragande orsak till snabb/utbredd spridning. Finns fler europeiska länder där man sysslar med den typen av hälsningsritual.
Svårt att veta på sikt.P Putte 9497 skrev:
Om byggsektorn rent allmänt bromsar in hårt så kommer det påverka mig.
Alldeles nyss fick jag dock ett samtal, de ville ha mig för ca en veckas jobb, då ett par av deras anställda blivit sjuka.
Så detta kan faktiskt även generera jobb åt mig.
Det var det jag menade. De rikaste gör livet till ett helvete för de fattigasteharry73 skrev:
Den är kul att se.
Och där ser man faktiskt att smittan kom rätt så tidigt till Sverige (fallet i Jönköping?) och att den stora spridning i alperna kom mycket senare.
Så ja, viruset kom ungefär samtidigt till olika delar av Europa (även Sverige) men förhållanden med många festande turister i Alperna gjorde att den stora spridningen kom därifrån