2 359 557 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Flu_pandemic är R0 för en typisk säsongsinfluensa ung. 1,3 vilket ger ett tröskelvärde för flockimmunitet på 23 %.optimum skrev:
Enligt det jag läst brukar 200.000 till 1,5 miljoner svenskar få influensaBirgitS skrev:
De som vaccinerar sig är ca 2% under 65 och över 65 ca 40%
Antag att 1 miljon blir immuna då så blir det bara 10% vilket inte räcker till en flockimmunitet enligt din uppgift på 23%
Det borde finnas något mer som påverkar att influensan upphör.
Kan det vara at R-talet minskar på grund av social distans mm även andra år?
I år antar vi att det var just det som gjorde att influensan klingade av.
Det är ju ett virus som smittar så mycket bättre under vintern och när värmen kommer självdör den.optimum skrev:
Enligt det jag läst brukar 200.000 till 1,5 miljoner svenskar få influensa
De som vaccinerar sig är ca 2% under 65 och över 65 ca 40%
Antag att 1 miljon blir immuna då så blir det bara 10% vilket inte räcker till en flockimmunitet enligt din uppgift på 23%
Det borde finnas något mer som påverkar att influensan upphör.
Kan det vara at R-talet minskar på grund av social distans mm även andra år?
I år antar vi att det var just det som gjorde att influensan klingade av.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Man kan ju ha immunitet från en lik influensavariant som man hade för flera år sen. Det är ju åtminstone en del i det som gör att många äldre drabbas lindrigare av en del influensapandemier.optimum skrev:
Enligt det jag läst brukar 200.000 till 1,5 miljoner svenskar få influensa
De som vaccinerar sig är ca 2% under 65 och över 65 ca 40%
Antag att 1 miljon blir immuna då så blir det bara 10% vilket inte räcker till en flockimmunitet enligt din uppgift på 23%
Det borde finnas något mer som påverkar att influensan upphör.
Kan det vara at R-talet minskar på grund av social distans mm även andra år?
I år antar vi att det var just det som gjorde att influensan klingade av.
Viruset som gav upphov till Spanska sjukan liknade det som gav upphov till den pandemi som kallas Ryska snuvan och som gick någon gång under slutet av 1800-talet. (Apropå det så tror man att orsaken till att norra Norrlands inland drabbades ovanligt hårt av Spanska sjukan var att de trakterna var så isolerade när Ryska snuvan gick så det var ytterst få där som insjuknade.)
H hapazard skrev:
Begreppet är inte det vi diskuterar. Fårgan är om det verkligen förhåller sig så, Ur samma artikel:
"The phrase, however, has not disappeared. Publics face the same problem with COVID-19 in 2020 that Dudley faced with diphtheria in the 1920s: whether a contagious droplet infection can be controlled, without a vaccine or therapeutic, through social distancing and hygiene alone. Studies in June and July cast doubt on prospects for herd immunity: despite months of exposure, antibody surveys found a low seroprevalence, less than 10%, in cities in Spain and Switzerland. Commentators in The Lancet concluded that “In light of these findings, any proposed approach to achieve herd immunity through natural infection is not only highly unethical, but also unachievable”. Sceptics raised other concerns, observing that other coronaviruses induce only transient antibody defences."
Med det vill jag ha sagt att det inte finns någon bra vetenskaplig grund för att flockimmunitet genom sjukdom är möjligt, i vilket fall inte för Covid19.
Om man drabbas lindrigare är man ju ändå med och kan sprida smittan. Därför kan du inte ta med dessa som andel immuna.BirgitS skrev:
Man kan ju ha immunitet från en lik influensavariant som man hade för flera år sen. Det är ju åtminstone en del i det som gör att många äldre drabbas lindrigare av en del influensapandemier.
Viruset som gav upphov till Spanska sjukan liknade det som gav upphov till den pandemi som kallas Ryska snuvan och som gick någon gång under slutet av 1800-talet. (Apropå det så tror man att orsaken till att norra Norrlands inland drabbades ovanligt hårt av Spanska sjukan var att de trakterna var så isolerade när Ryska snuvan gick så det var ytterst få där som insjuknade.)
Och man är väl inte immun mot nya stammar av influensa?
Har du fakta eller är det egna teorier?
Detta är klart intressant.
Håller med om att det är en rimlig hypotes. Men vi vet nog inte att det förhåller sig så.BirgitS skrev:
Vi vet inte hur bra immunitet sjudomen gav. Om den muterade och det var orsaken till att den försvann. Eller om säsongsvariationer och konkurens av andra mer virulenta virus var avgörande. Eller kanske lite av allt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det finns ett begränsat antal typer av influensavirus.optimum skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/
Men tydligen ibland eftersom det står "inte alltid". Det beror väl på vilka delar av viruset man har fått antikroppar mot, en del som har förändrats eller en del som inte har förändrats.
Som stod på sidor som jag har länkat till tidigare idag så var Hongkonginfluensan (H2N3) ett virus som var en stor mutation av Asiaten-viruset (H2N2) så det lär väl vara en annan stam. Men stora delar är ju fortfarande väldigt lika.
I år är det vaccin mot dessa influensavirusstammar:
- A/Guangdong-Maonan/SWL1536/2019 (H1N1)pdm09-likt virus
- A/Hong Kong/2671/2019 (H3N2)-likt virus
- B/Washington/02/2019 (B/Victoria-linjen)-likt virus
- B/Phuket/3073/2013 (B/Yamagata-linjen)-likt virus
Sen tror jag nog att det även med säsongsinfluensorna förekommer liknande fenomen som med coronaviruset, att alla inte har lika många sociala kontakter och därför inte utsätts för influensavirus i lika hög grad och därmed sänker gränsen för vad som fungerar som flockimmunitet i praktiken. Influensorna sprids ju i hög utsträckning via skolorna så har man inte skolbarn och inte träffar skolbarn eller deras föräldrar så är risken lägre.
Vad jag kommer ihåg och märkt så har jag bara haft influensa 2 gånger som vuxen så det verkar som jag lever så att jag sällan utsätts för influensavirus (har inte vaccinerat mig) om det är så att kring 10 % av befolkningen som insjuknar varje år som du skrev.
Var det något av ovanstående du syftade på med om jag hade fakta eller om det var egna teorier, eller gällde det spanska sjukan/ryska snuvan?
Förra hösten var det 53 % av dem över 65 år som vaccinerade sig mot säsongsinfluensa.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...nationstackningen-mot-influensa-2019-2020.pdf
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Hur uppnår vi då flockimmunitet?Ulltand skrev:
Begreppet är inte det vi diskuterar. Fårgan är om det verkligen förhåller sig så, Ur samma artikel:
"The phrase, however, has not disappeared. Publics face the same problem with COVID-19 in 2020 that Dudley faced with diphtheria in the 1920s: whether a contagious droplet infection can be controlled, without a vaccine or therapeutic, through social distancing and hygiene alone. Studies in June and July cast doubt on prospects for herd immunity: despite months of exposure, antibody surveys found a low seroprevalence, less than 10%, in cities in Spain and Switzerland. Commentators in The Lancet concluded that “In light of these findings, any proposed approach to achieve herd immunity through natural infection is not only highly unethical, but also unachievable”. Sceptics raised other concerns, observing that other coronaviruses induce only transient antibody defences."
Med det vill jag ha sagt att det inte finns någon bra vetenskaplig grund för att flockimmunitet genom sjukdom är möjligt, i vilket fall inte för Covid19.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det är klart att det är en uppskattning hur många som insjuknade i spanska sjukan. Men om antalet och R-värdet är någorlunda rätt uppskattade så landar det i en mycket hög grad av immunitet i samhället.Ulltand skrev:
Håller med om att det är en rimlig hypotes. Men vi vet nog inte att det förhåller sig så.
Vi vet inte hur bra immunitet sjudomen gav. Om den muterade och det var orsaken till att den försvann. Eller om säsongsvariationer och konkurens av andra mer virulenta virus var avgörande. Eller kanske lite av allt.
Man vet att spanska sjukan orsakades av A(H1N1)-virus, samma som svininfluensan, så man bör få god kunskap när det gäller immunitet genom att studera svininfluensa-immunitiet.
En mutation uppstår på ett ställe i världen medan en pandemi pågår över en stor del av världen. Det är därför svårt för en mutation att ta över världen på kort tid mitt i en pandemi.
Spanska sjukan var inte någon säsongsinfluensa eftersom de 3 vågorna började i maj, augusti och februari. Efter vågorna förekom spridda utbrott t.ex. i Sverige under våren 1920 så själva viruset fanns kvar åtminstone något år efter vågorna men det kunde inte bli någon allmän spridning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan#Pandemin
I mailväxlingen mellan Tegnell och hans rådgivare. (aftonbladet länk i tråden)tusenett skrev:
Där kommer man fram till att flockimmnuitet är det som löser detta. "Man kan dra ut tanden långsamt eller snabbt" men " stuva undan de äldre först"