Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Dödsfallskurvan nordens länder. Från låga nivåer har Danmarks dödstal krupit och det har nu ungefär dubbelt som många dödsfall senaste 14 dagarna som Sverige. Finland och Norge ligger nästan still fortsatt.

Linjediagram som visar dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i Sverige, Danmark, Norge och Finland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det betyder att den upphör att spridas i det område där flockimmunitet råder.

För vilka sjukdomar har vi flockimmunitet genom tidigare sjukdom?
´
blir inte immuna det så kallade A-influsan betede sig som corona gör nu...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att Spanskan, Asiaten och Hongkong försvann efter 2-3 år?
Nu var det ju inte vad vi tror som är det intressanta utan vilken vetenskap det finns bakom.

En anledning till att ovanståene sjukdomar försvunnit kan tex vara att viruset komkurerats ut av andra effektivare luftvägsvirus. Det kan också ha muterat blivit snällt men mer smittsamt, Då kan man viserligen tala om flockimmunitet men inte för det egentliga viruset utan en förvärvad immunitet med ett bredare spektrum.
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Försvann dom?
Eller blev till sist flockimmuniteten tillräckligt stor och i kombination med mutationer, så blev de epidemierna till sist en av våra "vanliga säsongsinfluensor"?

Ja detta är en ärlig fråga, jag har inte riktigt koll, men jag har fått för mig att det var det som hände. Nu var det här långt före vi kunde analysera DNA/RNA som idag, så det är kanske inte så lätt att idag säga exakt vad som hände.
När det gäller Asiaten så finns det en del information här: https://en.wikipedia.org/wiki/Influenza_A_virus_subtype_H2N2#Asian_flu
Typ H2N2 och muterade senare till H3N2 (Hongkonginfluensan). Så det överlevde tydligen i många år men var ju inte pandemisk i mer än ett år.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
I sitt sammanhang. Den flockimmunitet vi här diskuterar är den som FHM har bedömt bör vara 50-60% för att convid 19 skall sluta spridas.
Har det inträffat tidigare med någon annan sjukdom, alltså att själva sjukdomen fått stopp på smittan över tid?

Det är inte samma sak som tex en influensa som återkommer år efter år men med olika dödlighet. Det är ingen flockimmunitet för spridningen är god varje år. Däremot kommer enskillda indivier som haf sjukdomen att att bli mindre sjuka eller i bästa fall inte sjuka alls.

Allstå tycks saknas vetenskapliga belägg för flockimmunitet genom sjukdom (av betydelse) men vi har gott om exempelt på att den kan uppnås genom vaccination.
Ulltand Ulltand skrev:
Nu var det ju inte vad vi tror som är det intressanta utan vilken vetenskap det finns bakom.
En anledning till att ovanståene sjukdomar försvunnit kan tex vara att viruset komkurerats ut av andra effektivare luftvägsvirus. Det kan också ha muterat blivit snällt men mer smittsamt, Då kan man viserligen tala om flockimmunitet men inte för det egentliga viruset utan en förvärvad immunitet med ett bredare spektrum.
Under spanska sjukan infekterades 33-56 % av jordens befolkning, ojämnt fördelat där folk i avlägsna och isolerade delar av världen smittades avsevärt mindre än i den industrialiserade världen. Så det var onekligen en mycket stor andel av befolkningen i den industrialiserade världen som smittades och med tanke på att R0 var ung. 1,8 så blir gränsen för flockimmunitet ung. 44 %.
https://en.wikipedia.org/wiki/Flu_pandemic
https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_immunity
Flockimmunitet bör därför ha uppnåtts i de delar av världen som hade mest sociala kontakter med omvärlden.

När det gäller säsongsinfluensa så återkommer sällan samma varianter två år i rad just för att många är immuna utan influensavaccinet innehåller ju vaccin mot de 4 varianter som varit vanligast på södra halvklotet under våren och vilka det är varierar ju mellan åren. Det är så pass stor skillnad på varianterna att immunitet mot en variant inte innebär att man är immun mot en annan.
 
T
optimum optimum skrev:
Det är inte vad jag tror på som det gäller utan det budskap världen får om oss.
Jag själv tror inte vår strategi är flockimmunitet via smitta.

Men nu tror väldigt många andra att det är det.
Obemött av Löfven får effekten att det ligger något i det.

Visst är det för jävligt att folk ska tro att vi offrar folk som strategi.
Hur många lyssnar egentligen på Pod Save America? Väldigt många, skriver du, så jag antar att du kollat det?
 
D
Ulltand Ulltand skrev:
WHO brukar ha rätt.
Nja, WHO, precis som FN, är ju beroende av sponsring från medlemsländerna och vi ser hela tiden att dessa organisationer får vinkla sina budskap och gå försiktigt fram för att inte stöta sig med sponsorerna.

Eftersom nu många länders politiker har bestämt sig för att Corona först och främst är ett propagandavapen så är de såklart inte så sugna på att betala en organisation som drar ner byxorna på dem. Detta betyder inte att WHO går med på att ljuga rakt av, men att de tar hänsyn till detta och vinklar och tonar ner är jag helt övertygad om.

Svåra tider, "vem ska jag tro på tro på tro på när, tro på när det är så här", har det ju sjungits!
 
D
optimum optimum skrev:
Det är inte vad jag tror på som det gäller utan det budskap världen får om oss.
Jag själv tror inte vår strategi är flockimmunitet via smitta.

Men nu tror väldigt många andra att det är det.
Obemött av Löfven får effekten att det ligger något i det.

Visst är det för jävligt att folk ska tro att vi offrar folk som strategi.
Kan man aldrig förhindra, ser på dessa artiklar att de ofta är skrivna på distans, av folk som inte ens kan svenska, eller så har de fått fatt i någon lokal foliehatt som ger dem "sanningen".

En bra påminnelse om att vi ska vara lika skeptiska åt andra hållet, dvs när vi ser en reporter stå i Dubai och rapportera om en konflikt i Syrien så ska man vara medveten om att dessa ord i princip är hörsägen (sladder).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, influensasäsongen har inte startat. Vare sig i år eller andra år startar den i september och orsakar flera IVA-inläggningar eller dödsfall i oktober.

Naturligtvis gällde mitt inlägg patienter som har Covid-19, det är ju vad denna tråd handlar om och det är också vad samtliga sidor jag länkade till handlar om, så nu har du snurrat till det om du tror att det är influensapatienter som ligger på IVA i Uppsala.

Det är inte bara dödsfall som har med influensa att göra som ger dödsfallskurvan sin sinusform. Det är normalt en bra bit under 1000 personer som avlider i influensa varje säsong. I genomsnitt 685 eller 508 personer/säsong (beroende på vilka som räknas med) under tiden hösten 2015 till våren 2019 se [länk] .

En epidemi har inte att göra med hur brant en kurva över avlidna stiger och börjar inte när en viss höjd eller lutning har uppnåtts. Det kan vara en epidemi utan att särskilt många avlider.

Vi har en pågående pandemi, dvs. en infektionssjukdom sprids över stora delar av världen och drabbar en stor andel av befolkningen i varje land. Förnekar du att en stor andel av befolkningen har drabbats när det finns över 100 000 bekräftade fall och ändå fler obekräftade fall?
En pandemi upphör inte bara för att det tillfälligt är färre som insjuknar i ett eller flera länder.

Om du inte vill misstänkas för att klistra in manipulerade diagram bör du länka till källan för dem så att det går att vara källkritisk.
Sluta tramsa, En gång till. Vi ser varje år en ökning av dödstalen från runt 650 per miljon och månad till 950.
Varje år. Låt oss kalla den för influensasäsongen, och den ser hittills denna höst ut som den brukar göra.

Den ökningen är huvudsakligen respiratoriska sjukdomar, vilket innefattar influensa, corona och några till virus och diverse bakterier. Vilken av dom som är dödsorsaken utreds sällan, då det inte är särskilt intressant. Men nu när det testas anges orsaken oftare som covid.
 
  • Gilla
Surly
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
I sitt sammanhang. Den flockimmunitet vi här diskuterar är den som FHM har bedömt bör vara 50-60% för att convid 19 skall sluta spridas.

Har det inträffat tidigare med någon annan sjukdom, alltså att själva sjukdomen fått stopp på smittan över tid?

Det är inte samma sak som tex en influensa som återkommer år efter år men med olika dödlighet. Det är ingen flockimmunitet för spridningen är god varje år. Däremot kommer enskillda indivier som haf sjukdomen att att bli mindre sjuka eller i bästa fall inte sjuka alls.

Allstå tycks saknas vetenskapliga belägg för flockimmunitet genom sjukdom (av betydelse) men vi har gott om exempelt på att den kan uppnås genom vaccination.

Jag tycker det är bra att du tar upp de tendenser till mobbning som förekommer titt som tätt. Det blir ofta så att när det saknas argument i sak så hoppar man på person istället. Som om det viktiga är att vinna debatten till varje pris oaktat sanningshalt och metoder. Jag brukar säga att det säger ju mest om de som praktisera detta. En hel del namn och påhopp skulla jag kunna räkna upp men det har i alla fall blivit bättre sedan jag börjat anmäla det grövsta dumheterna,
Jag har ju visat på kurvan över mässling i sverige fram till vaccination. Vad är det du inte begriper? Titta på den noga, år av väldigt lågt antal smittade följs av år med högt antal smittade. Detta beror på att när ett smittoutbrott sker infekteras nästan alla mottagliga, nästkommande år finns i princip inga mottagliga längre och smittan försvinner nästan (flockimmunitet). Nästan eftersom befolkningen inte är helt homogen, så kanske skonades en skola i Hofors trots att nästan hela övriga Sverige hade hög smittspridning, och råkar nu istället ut för ett utbrott. Några år efter ett stort utbrott har det fötts tillräckligt många nya barn som är mottagliga och ett nytt stort utbrott sker.

Det var ju precis detta som beskrevs i Lancet artikeln du länkade till.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Föockimmunitet uppstår ju också visst mot influensa, det är ju därför säsongsinfluensan klingar av. Sen kommer en ny stam nästa år, samma kan inte spridas igen eftersom immuniteten är för hög.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
J Jehu skrev:
Sluta tramsa, En gång till. Vi ser varje år en ökning av dödstalen från runt 650 per miljon och månad till 950.
Varje år. Låt oss kalla den för influensasäsongen, och den ser hittills denna höst ut som den brukar göra.

Den ökningen är huvudsakligen respiratoriska sjukdomar, vilket innefattar influensa, corona och några till virus och diverse bakterier. Vilken av dom som är dödsorsaken utreds sällan, då det inte är särskilt intressant. Men nu när det testas anges orsaken oftare som covid.
[bild]
Svårt med argumenten eftersom du övergår till personangrepp?

Nej, vi kallar inte perioden med ökat antalet avlidna för influensasäsong eftersom det inte är korrekt. Det är ingen influensa nu. Däremot finns det en influensasäsong men den har inte börjat än utan det sker när influensa börjar bli vanligt och pågår tills just inga har influensa längre. Det är bara dumt och förvirrande att använda samma term till två olika saker.

Vad har du för fakta för att påstå att det ökade antalet avlidna under september beror på respiratoriska sjukdomar, för det är väl inte bara någon gissning?
Det beror i alla fall inte på vare sig Covid-19 eller influensa.

Jo, läkare anger dödsorsaker i intygen och det framgår där när influensan är inblandad, på samma sätt som det kan stå lunginflammation eller hjärtattack.
Covid-19 anges bara som dödsorsak när det är troligt att personen avled av Covid-19, normalt genom positivt PCR-prov eller att andra på samma äldreboendeavdelning har bekräftad Covid-19 i samband med dödsfallet i kombination med tydliga symtom. Dör man av lunginflammation som inte beror på Covid-19 så står det lunginflammation och inte Covid-19. Läkarna håller inte på och gissar hej vilt.

Jag saknar fortfarande källa till din graf. Grafen är för liten och suddig för att vara läsbar.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nu var det ju inte vad vi tror som är det intressanta utan vilken vetenskap det finns bakom.

En anledning till att ovanståene sjukdomar försvunnit kan tex vara att viruset komkurerats ut av andra effektivare luftvägsvirus. Det kan också ha muterat blivit snällt men mer smittsamt, Då kan man viserligen tala om flockimmunitet men inte för det egentliga viruset utan en förvärvad immunitet med ett bredare spektrum.

Du är ju helt ute och cyklar. Läste du inte ens Lancet artikeln du själv så var läsvärd. Begreppet har sitt ursprung för just beskriva varför epidemier är cykliska. Perioder av låg smittspridning följs av sjukdomsutbrott när det finns tillräckligt hög andel mottagliga i populationen.
 
optimum
H hapazard skrev:
Föockimmunitet uppstår ju också visst mot influensa, det är ju därför säsongsinfluensan klingar av. Sen kommer en ny stam nästa år, samma kan inte spridas igen eftersom immuniteten är för hög.
Intressant.
Har du fakta att referera till eller är det eget antagande?
Gärna med vilken mängd immuna som krävs för att få flockimmunitet mot säsongsinfluensan.

Coronan angavs tidigare 60% immuna för att uppnå flockimmunitet.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.