Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L Mikael_L skrev:
:rofl: :crysmile:
Ja, det är så dumt att man blir matt.
 
tusenett skrev:
Jaha, det där Jan Albert och Matti Sellberg skickar mail till Tegnell om teoretiska resonemang kring flockimmunitet. Är det där du menar att de påstår det finns vetenskapliga belägg för att flockimmunitet genom sjukdom har fått sjukdomar att försvinna?
Jag uppfattar det mer som en konversation där Tegnell rådfrågar sin experter.

Men hur som då Tegnell alltid framhåller att det är vetenskap som styr besluten så ja. Man valde flockimmunitet som vapen men det vetenksppliga underlaget är skröpligt.

Sedan kan ju FHM in absurdum säga att blått är rött. Vi ser ju alla besluten som tagits och konsekvenserna av dem.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jag uppfattar det mer som en konversation där Tegnell rådfrågar sin experter.

Men hur som då Tegnell alltid framhåller att det är vetenskap som styr besluten så ja. Man valde flockimmunitet som vapen men det vetenksppliga underlaget är skröpligt.

Sedan kan ju FHM in absurdum säga att blått är rött. Vi ser ju alla besluten som tagits och konsekvenserna av dem.
Det är din uppfattning och den har du rätt till att ha.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Begreppet är inte det vi diskuterar. Fårgan är om det verkligen förhåller sig så, Ur samma artikel:

"The phrase, however, has not disappeared. Publics face the same problem with COVID-19 in 2020 that Dudley faced with diphtheria in the 1920s: whether a contagious droplet infection can be controlled, without a vaccine or therapeutic, through social distancing and hygiene alone. Studies in June and July cast doubt on prospects for herd immunity: despite months of exposure, antibody surveys found a low seroprevalence, less than 10%, in cities in Spain and Switzerland. Commentators in The Lancet concluded that “In light of these findings, any proposed approach to achieve herd immunity through natural infection is not only highly unethical, but also unachievable”. Sceptics raised other concerns, observing that other coronaviruses induce only transient antibody defences."


Med det vill jag ha sagt att det inte finns någon bra vetenskaplig grund för att flockimmunitet genom sjukdom är möjligt, i vilket fall inte för Covid19.
Du ska nog läsa lite noggrannare. Slutsatsen de gör angår sars-cov-2, och de skriver inte att flockimmunitet inte går att uppnå (för det gör det givetvis) men att det vore oetiskt (för att det skulle vara svårt att skydda riskgrupperna). Läget förvärras av att immunitet kanske är kort, då detta verkar vara fallet mot andra coronavirus. Dvs, även om flockimmunitet uppnås skulle den eventuellt bara vara kortvarig.
Det senare kan säker även vara ett problem när vi väl får ett vaccin, kanske måste vi vaccinera riskgrupperna återkommande som med influensa.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag uppfattar det mer som en konversation där Tegnell rådfrågar sin experter.

Men hur som då Tegnell alltid framhåller att det är vetenskap som styr besluten så ja. Man valde flockimmunitet som vapen men det vetenksppliga underlaget är skröpligt.

Sedan kan ju FHM in absurdum säga att blått är rött. Vi ser ju alla besluten som tagits och konsekvenserna av dem.
Tja du har inte så höga krav på dina källor...
Varför kräver du så mycket av oss?
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Svårt med argumenten eftersom du övergår till personangrepp?

Nej, vi kallar inte perioden med ökat antalet avlidna för influensasäsong eftersom det inte är korrekt. Det är ingen influensa nu. Däremot finns det en influensasäsong men den har inte börjat än utan det sker när influensa börjar bli vanligt och pågår tills just inga har influensa längre. Det är bara dumt och förvirrande att använda samma term till två olika saker.

Vad har du för fakta för att påstå att det ökade antalet avlidna under september beror på respiratoriska sjukdomar, för det är väl inte bara någon gissning?
Det beror i alla fall inte på vare sig Covid-19 eller influensa.

Jo, läkare anger dödsorsaker i intygen och det framgår där när influensan är inblandad, på samma sätt som det kan stå lunginflammation eller hjärtattack.
Covid-19 anges bara som dödsorsak när det är troligt att personen avled av Covid-19, normalt genom positivt PCR-prov eller att andra på samma äldreboendeavdelning har bekräftad Covid-19 i samband med dödsfallet i kombination med tydliga symtom. Dör man av lunginflammation som inte beror på Covid-19 så står det lunginflammation och inte Covid-19. Läkarna håller inte på och gissar hej vilt.

Jag saknar fortfarande källa till din graf. Grafen är för liten och suddig för att vara läsbar.
Personattack? Du verkar inte ha någon djupare kunskap om det du skriver. Och det kan ju vara ett problem.
Grafen du inte kunde tyda. Röd linje är antal döda per miljon och månad, i Sverige.Resten går nog att förstå?


Poängen var att vi har en ökad dödlighet varje år som börjar runt v 40. Vilket verifieras av FHM
Asterisken markerar v.40 Det är det vi ser nu och som av vissa beskrivs som "andra vågen". Men det är en normal process.
influensa-2017-1-590x395px.jpg

FHM har en sida där man kan studera dödsorsaker historiskt
https://sdb.socialstyrelsen.se/if_dor/val.aspx
Du ville inte kalla det influensasäsong, och det är väl ungefär där som det blir ointressant att diskutera med dig då jag ogillar tjafs. Och att man sprider rädsla utifrån okunskap.
Så jag lägger bara upp några intressanta bilder från mitt arkiv:
WHO har koll på influensa. Så här såg 2019 ut-
EkcIQ7sXgAE2XMd
Intressant nog ser 2020 ut så här.
EkbnDVTXgAElezw

Influensa har försvunnit i år! Två tänkbara anledningar:
- utkonkurrerad av det mer smittsamma covid19
- Hygien och distansering
Detta kan få inverkan på den nu påbörjade säsongen. Normalt följer efter ett svårt influensaår ett mildare år.

Historiskt rankar inte 2020 som något speciellt år för dödlighet.
Diagram som visar Sveriges antal dödsfall per månad per miljon befolkning, med markering av COVID-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma sak ses här. 1989 och 1994 var hårda influensaår. Det var värre förr.
' Graf som jämför antalet dödsfall per månad under influensasäsongerna 1988-1989, 1993-1994, och coronapandemin 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har haft liknande eller värre influensasäsonger förr (jag inbegriper andra respiratoriska virus där).
Det som utmärker 2020 är i bara andra hand att vi hade en coronaepidemi som krävde över en miljon dödsoffer
Den verkliga nyheten är att vi stängde ner hela världen för en pandemi. Aldrig hänt förr.
Vi var rädda att det skulle komma en pandemi som skulle ta livet av ett så stort antal människor att vår ekonomi skull kollapsa. Pandemin kom, en miljon dog, men skadeverkningarna på ekonomin orsakade vi själva.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver nog jobba lite med det för jag uppfattar det ofta som du anser att dina förhoppningar är reell kunskap
Bästa Birgit!

Man skall inte kasta sten, när man själv sitter i glashus! Så stödda dig lagom!

Staffan
 
Jag inser att jag måste ha missat något? Var i dessa mejl står det att FHM har beslutat sig för att satsa på flockimmunitet?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
optimum
En sak jag behöver hjälp med och inte hittar på nätet.
Det påstås att så T-cells immunitet skyddar mot covid-19

Men hur gör den det?
Alltså blir personen med T-celler mot coronan inte alls sjuk eller bara lindrigt sjuk?

Och kan den som har T-celler mot coronan smitta andra?

Jämfört med den som har antikroppar så blir den personen inte smittad alls och sprider därmed inte smittan vidare.
Är det samma med den som har T-celler?

Alltså antikroppar eller T-celler mot covid ger båda samma immunitet ?

Snälla inte spekulationer och gissningar, de kan jag fixa själv, men jag vet att det finns några pålästa kunniga i denna tråden som troligen vet mer om detta.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det är väl dessa mail och andra mail från folk som inte jobbar på FHM men som mailat FHM, som av konspiratoriskt lagda individer tolkas som bevis för att Sveriges strategi var, och kanske i hemlighet fortfarande är, ”Flockimmunitet genom smittspridning”.

Vad Tegnell och FHM säger spelar inte längre någon roll.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vad tror ni om hemarbete under våren? Kommer FHM fortsätta rekommendera det?
 
optimum
L Lilla Yk skrev:
Vad tror ni om hemarbete under våren? Kommer FHM fortsätta rekommendera det?
Problemet är att jag hör fler och fler där företagen vill ha tillbaka sina anställda till företagen och att de inte ska jobba hemifrån alls eller inte så mycket.

Dock tror jag vi behöver "förnya" det påbudet och troligen mer sätt att hålla social distans.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl dessa mail och andra mail från folk som inte jobbar på FHM men som mailat FHM, som av konspiratoriskt lagda individer tolkas som bevis för att Sveriges strategi var, och kanske i hemlighet fortfarande är, ”Flockimmunitet genom smittspridning”.

Vad Tegnell och FHM säger spelar inte längre någon roll.
Den förre statsepidemiologen Annika Linde drog igång det hela med ett facebookinlägg och uttalandet i SVD som hon senare bad om ursäkt för. https://www.svd.se/strategin-lat-manga-smittas-i-lagom-takt

https://www.expressen.se/nyheter/qs/interna-radslaget-om-flockimmunitet/
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Bästa Birgit!

Man skall inte kasta sten, när man själv sitter i glashus! Så stödda dig lagom!

Staffan
Jag vill stödda mig också. Nämnde forumists nämnde alarmist har en bias som är svårslagen.
 
Redigerat:
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Men hur som då Tegnell alltid framhåller att det är vetenskap som styr besluten så ja. Man valde flockimmunitet som vapen men det vetenksppliga underlaget är skröpligt.
Från inlägg #10383 jag skrev den 27 april;

"För övrigt hittade jag intressant information från WHO angående rekommendationer kring agerande beroende på situation utifrån hur smittspridningen ser ut. Först testades misstänkt covid19-sjuka enstaka individer och omfattande smittspårning gjordes men vecka 11 konstaterade FHM att det fanns allmän smittspridning. Deras rekommendationer hittills ligger väl i linje med WHO:s vid ett sådant scenario - Community spread - Slow transmission and reduce impact."
WHO-diagram över COVID-19-strategier för scenarioerna: No cases, Clusters, Community spread.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.