Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
En dramatisk ökning av antalet patienter i Uppsala, de har gått från 0 patienter till 7 på IVA på mindre än tre veckor. .
Med andra ord har influensasäsongen startat, och det innebär att något tusental svenskar kommer att dö av respiratoriska infektioner, vilket inkluderar både influensa och coronavirus.
Om ett tusental människor, mest äldre, dör varje säsong blir det runt 6 personer om dagen.
En del år slår det hårdare och 2-3000 dör. Säg 10-20 svenskar om dagen.
Visst är det dramatiskt, men det händer varje år.
Så här ser det ut.
Statistikdiagram över månatliga dödsfall per miljon för Sverige, inklusive influensasäsonger och COVID-19-pandemin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dödstalen stiger i september, toppar nån gång i jan-mars och faller sedan ner.
2019 var ovanligt milt och 2020 ovanligt hårt.
Det vi ser nu är vad som händer varje år. Skulle det ske någon avvikelse är vi väl förberedda den här gången. Förhoppningsvis.
Så här ser en allvarlig epidemi ut.
Graf med epidemiologisk kurva som visar sjukdomsfall över tid i Sverige jämfört med Irland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså till vänater, en snabb och kraftig ökning. Så ser det inte ut nu, 30 personer på IVA är inte en epidemi.
Väntar på att kurvorna antingen drastiskt börjar stiga, alltså betydligt mer än en vanlig säsong, eller mer troligt att de inte gör det och att AT till slut vågar gå ut och blåsa faran över.
Med den integritet han visat och med den internationella status han fått kanske Sverige kan visa världen vägen ut ur rädsla och lockdowns. De vore något de.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
USA har väl större smittspridning än Sverige så det är väl snarare de som har flockimmunitet som strategi.
Det är inte det som det handlar om utan vad Obama säger om Sverige.
Borde rimligen bemötas av Löfven för annars tror folk att det är så.

Alltså lite skillnad på om t.ex. en journalist i USA påstår sådant men nu var det en förtroendeingivande före detta president i USA.

Sådant här kan man inte tiga ihjäl.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Om du har missat det så är det valkampanj i USA för närvarande och eftersom Trump har pratat positivt om Sverige så måste ju demokraterna kontra med att det är fel. Politiker har väl alltid varit kända för att tulla på sanningen när det passar deras syfte att få och behålla makten.
Hahaha
Visste inte att det är val nu snart i USA. Är du riktigt säker på det?
Hahaha

Nu har Obama påstått att vår strategi är flockimmunitet. Samma som Trump gjort tidigare

Obama demokrat
Trump republikan.
= båda sidorna framför samma budskap.

Där föll den förklaring platt.

Nu tror väldigt många att Sveriges strategi är flockimmunitet.
Inte bra med ett sådant rykte.

Jo det finns politiker som tullar på sanningen.
Är det det du menar att Löfven gör nu genom att hålla tyst och inte förneka anklagelsen?
 
J Jehu skrev:
Med andra ord har influensasäsongen startat, och det innebär att något tusental svenskar kommer att dö av respiratoriska infektioner, vilket inkluderar både influensa och coronavirus.
Om ett tusental människor, mest äldre, dör varje säsong blir det runt 6 personer om dagen.
En del år slår det hårdare och 2-3000 dör. Säg 10-20 svenskar om dagen.
Visst är det dramatiskt, men det händer varje år.
Så här ser det ut.
[bild]

Dödstalen stiger i september, toppar nån gång i jan-mars och faller sedan ner.
2019 var ovanligt milt och 2020 ovanligt hårt.
Det vi ser nu är vad som händer varje år. Skulle det ske någon avvikelse är vi väl förberedda den här gången. Förhoppningsvis.
Så här ser en allvarlig epidemi ut.
[bild]

Alltså till vänater, en snabb och kraftig ökning. Så ser det inte ut nu, 30 personer på IVA är inte en epidemi.
Väntar på att kurvorna antingen drastiskt börjar stiga, alltså betydligt mer än en vanlig säsong, eller mer troligt att de inte gör det och att AT till slut vågar gå ut och blåsa faran över.
Med den integritet han visat och med den internationella status han fått kanske Sverige kan visa världen vägen ut ur rädsla och lockdowns. De vore något de.
Mycket bra sammanfattning! Och alla borde följa Ivor Cummins youtube-kanal, det skulle inte bara lugna alla Corona-hysteriker utan även förbättra deras hälsatillstånd så att de har mindre risk att insjukna.
 
optimum
J Jehu skrev:
Med andra ord har influensasäsongen startat.
Var har du fakta om att influensan 2020/2021 startat?

Jag utgår från det FHM anger och den har inte kommit igång speciellt mycket.
Någon gång runt vecka 45 tror jag vi ser mer av den.

Linjediagram som visar antalet influensafall per vecka för säsongerna 2017-2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.folkhalsomyndigheten.se...ensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det är inte det som det handlar om utan vad Obama säger om Sverige.
Borde rimligen bemötas av Löfven för annars tror folk att det är så.

Alltså lite skillnad på om t.ex. en journalist i USA påstår sådant men nu var det en förtroendeingivande före detta president i USA.

Sådant här kan man inte tiga ihjäl.
Om Löfven ska bemöta allt skitsnack som kommer från olika håll vecko vis skulle han inte ha annat att göra.
Blir det för mycket dravel så kommer nog tegnell ut och dementerar det.
Det kommer säkerligen veckovis med olika "experter" som vi få sina 5 min i rampljuset. Dessa har ofta en titel som få förtroende dör. Då är det inte obama. Att dessa experter egentligen inte säger mågot nytt eller rätt är oväsentligt. Bara titeln har rätt.
Men att vara fd president i usa ger en inte snabbfil här i Sverige. Vi vill läsa vad experter skriver.
Så du är nog ensam om att tro på vad en föredetta president i usa.
 
optimum
B Byggdjuret skrev:
Om Löfven ska bemöta allt skitsnack som kommer från olika håll vecko vis skulle han inte ha annat att göra.
Blir det för mycket dravel så kommer nog tegnell ut och dementerar det.
Det kommer säkerligen veckovis med olika "experter" som vi få sina 5 min i rampljuset. Dessa har ofta en titel som få förtroende dör. Då är det inte obama. Att dessa experter egentligen inte säger mågot nytt eller rätt är oväsentligt. Bara titeln har rätt.
Men att vara fd president i usa ger en inte snabbfil här i Sverige. Vi vill läsa vad experter skriver.
Så du är nog ensam om att tro på vad en föredetta president i usa.
Det är inte vad jag tror på som det gäller utan det budskap världen får om oss.
Jag själv tror inte vår strategi är flockimmunitet via smitta.

Men nu tror väldigt många andra att det är det.
Obemött av Löfven får effekten att det ligger något i det.

Visst är det för jävligt att folk ska tro att vi offrar folk som strategi.
 
optimum optimum skrev:
Det är inte vad jag tror på som det gäller utan det budskap världen får om oss.
Jag själv tror inte vår strategi är flockimmunitet via smitta.

Men nu tror väldigt många andra att det är det.
Obemött av Löfven får effekten att det ligger något i det.

Visst är det för jävligt att folk ska tro att vi offrar folk som strategi.
Slappna av det är ingen som skulle tro på Löfven ändå. På ena sidan det perfekta vittnet och mest trovärdiga
Allt enligt dig. Fd president i usa.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
BirgitS
J Jehu skrev:
Med andra ord har influensasäsongen startat, och det innebär att något tusental svenskar kommer att dö av respiratoriska infektioner, vilket inkluderar både influensa och coronavirus.
Nej, influensasäsongen har inte startat. Vare sig i år eller andra år startar den i september och orsakar flera IVA-inläggningar eller dödsfall i oktober.

Naturligtvis gällde mitt inlägg patienter som har Covid-19, det är ju vad denna tråd handlar om och det är också vad samtliga sidor jag länkade till handlar om, så nu har du snurrat till det om du tror att det är influensapatienter som ligger på IVA i Uppsala.

Det är inte bara dödsfall som har med influensa att göra som ger dödsfallskurvan sin sinusform. Det är normalt en bra bit under 1000 personer som avlider i influensa varje säsong. I genomsnitt 685 eller 508 personer/säsong (beroende på vilka som räknas med) under tiden hösten 2015 till våren 2019 se https://www.socialstyrelsen.se/glob...ment/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf .

En epidemi har inte att göra med hur brant en kurva över avlidna stiger och börjar inte när en viss höjd eller lutning har uppnåtts. Det kan vara en epidemi utan att särskilt många avlider.

Vi har en pågående pandemi, dvs. en infektionssjukdom sprids över stora delar av världen och drabbar en stor andel av befolkningen i varje land. Förnekar du att en stor andel av befolkningen har drabbats när det finns över 100 000 bekräftade fall och ändå fler obekräftade fall?
En pandemi upphör inte bara för att det tillfälligt är färre som insjuknar i ett eller flera länder.

Om du inte vill misstänkas för att klistra in manipulerade diagram bör du länka till källan för dem så att det går att vara källkritisk.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nu har Obama påstått att vår strategi är flockimmunitet. Samma som Trump gjort tidigare

Obama demokrat
Trump republikan.
= båda sidorna framför samma budskap.

Där föll den förklaring platt.
Det viktiga är vad som sker just nu och inte tidigare.
Nu:
Trump uttrycker sig beundrande för att Sverige inte har stängt en massa företag.
Obama uttrycker att Sverige är tokiga och om man gör så kommer onödigt många att dö i USA.

Typiskt polariserad politikerdebatt.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
S Surly skrev:
Mycket bra sammanfattning! Och alla borde följa Ivor Cummins youtube-kanal, det skulle inte bara lugna alla Corona-hysteriker utan även förbättra deras hälsatillstånd så att de har mindre risk att insjukna.
Nej, det var inte en bra sammanfattning eftersom den innehöll flera grundläggande fel, se inlägg #27612

Mindre risk att insjukna får man genom att ha bra hygien och hålla avstånd. Behöver man inte se på YouTube för att göra.
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Nja en del är det ju. Polio, difteri, smitkoppor mässling, TBC är några jag kommer på. Dessa har iaf försvunnit där man vaccinerat ordentligt
Det är ju endast smittkoppor som försvunnit.
Så en enda sjukdom har utrotats mha vaccin, så är det.

Varenda vinter smittas vi och insjuknar i diverse virusvarianter av förkylning och influensa och vinterkräksjuka, och några hundra dör varje år av olika komplikationer av detta. Svåra år dör det över 1000 personer,... Förut, innan framförallt de äldre, fick tillgång till "årets influensavaccin" dog det säkert minst 1000 om året.
Att det inte dör många tusen varje år är för att vi fått flockimmunitet genom sjukdom och delvis genom vaccinering.

New corona kommer allra troligast bli likadant om några år, just nu har vi inte kommit så långt på vägen mot flockimmunitet, men andelen immuna genom sjukdom ökar stadigt samtidigt som vi kanske får ett vaccin vilket år som helst, så någon gång i framtiden kommer det finnas flockimmunitet mot new corona i alla jordens länder, då försvinner inte viruset eller sjukdomen, men den kommer inte vara allvarligare än de andra influensorna, förkylningarna och vinterkräksjukan som vi redan har.
Då är det bara att vänta på nästa nya virus. :surprised:

Jag kan lova att käka upp en "Make america great again"-keps på att vi aldrig kommer försöka utrota covid-19 med hjälp av en våldsam vaccinationskampanj, denna sjukdom är verkligen inte svår nog för att motivera en sådan insats. Smittkoppor var en verkligt förfärlig sjukdom på massor av vis, så den kunde motivera kostnaden för en total utrotning (när vi väl kommit ganska nära det läget).
Däremot av de sjukdomar du räknade upp i det inlägget jag citerade kan nog möjligen något vara intressant att försöka utrota helt, men det beror mycket på hur stabila de virusen är vad gäller mutationer.



Jag vet inte riktigt varför jag lägger tid på att skriva detta, du är ju inte liksom känd för att ta till dig av annat än vad du själv vill tro. :)


Jag kan också avsluta med att, tidigare var jag imponerad över hur BirgitS var så oförtröttlig. Nu är jag imponerad av dig, du kämpar på, mot kompakt motstånd, som ibland nästan blir mobbning. :surprised: De flesta av dina kompisar har hoppat av, eller kommer in ytterst sporadiskt.

Får jag önska en sak?
Kan du fixa ihop ett nytt diagram över döda i Norden, ta gärna med skåne om det går, alltså inte riktigt nu, utan om 1-2 veckor, kanske 3 veckor.
För med nu kraftigt ökande smittspridning så borde ev dödsfall börja dyka upp i statistiken om någon vecka framåt.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Jag tror du helt missuppfattat vad flockimmunitet är. Det är inte att sjukdomen upphör att existera. Det är inte ett fast tillstånd. Det är något som endast existerar så länge tillräckligt stor andel är tillräckligt immuna, och det är något som kan ses hos alla periodvisa sjukdomar.
Det betyder att den upphör att spridas i det område där flockimmunitet råder.

För vilka sjukdomar har vi flockimmunitet genom tidigare sjukdom?
´
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att Spanskan, Asiaten och Hongkong försvann efter 2-3 år?
Försvann dom?
Eller blev till sist flockimmuniteten tillräckligt stor och i kombination med mutationer, så blev de epidemierna till sist en av våra "vanliga säsongsinfluensor"?

Ja detta är en ärlig fråga, jag har inte riktigt koll, men jag har fått för mig att det var det som hände. Nu var det här långt före vi kunde analysera DNA/RNA som idag, så det är kanske inte så lätt att idag säga exakt vad som hände.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju endast smittkoppor som försvunnit.
Så en enda sjukdom har utrotats mha vaccin, så är det.

Varenda vinter smittas vi och insjuknar i diverse virusvarianter av förkylning och influensa och vinterkräksjuka, och några hundra dör varje år av olika komplikationer av detta. Svåra år dör det över 1000 personer,... Förut, innan framförallt de äldre, fick tillgång till "årets influensavaccin" dog det säkert minst 1000 om året.
Att det inte dör många tusen varje år är för att vi fått flockimmunitet genom sjukdom och delvis genom vaccinering.

New corona kommer allra troligast bli likadant om några år, just nu har vi inte kommit så långt på vägen mot flockimmunitet, men andelen immuna genom sjukdom ökar stadigt samtidigt som vi kanske får ett vaccin vilket år som helst, så någon gång i framtiden kommer det finnas flockimmunitet mot new corona i alla jordens länder, då försvinner inte viruset eller sjukdomen, men den kommer inte vara allvarligare än de andra influensorna, förkylningarna och vinterkräksjukan som vi redan har.
Då är det bara att vänta på nästa nya virus. :surprised:

Jag kan lova att käka upp en "Make america great again"-keps på att vi aldrig kommer försöka utrota covid-19 med hjälp av en våldsam vaccinationskampanj, denna sjukdom är verkligen inte svår nog för att motivera en sådan insats. Smittkoppor var en verkligt förfärlig sjukdom på massor av vis, så den kunde motivera kostnaden för en total utrotning (när vi väl kommit ganska nära det läget).
Däremot av de sjukdomar du räknade upp i det inlägget jag citerade kan nog möjligen något vara intressant att försöka utrota helt, men det beror mycket på hur stabila de virusen är vad gäller mutationer.



Jag vet inte riktigt varför jag lägger tid på att skriva detta, du är ju inte liksom känd för att ta till dig av annat än vad du själv vill tro. :)


Jag kan också avsluta med att, tidigare var jag imponerad över hur BirgitS var så oförtröttlig. Nu är jag imponerad av dig, du kämpar på, mot kompakt motstånd, som ibland nästan blir mobbning. :surprised: De flesta av dina kompisar har hoppat av, eller kommer in ytterst sporadiskt.

Får jag önska en sak?
Kan du fixa ihop ett nytt diagram över döda i Norden, ta gärna med skåne om det går, alltså inte riktigt nu, utan om 1-2 veckor, kanske 3 veckor.
För med nu kraftigt ökande smittspridning så borde ev dödsfall börja dyka upp i statistiken om någon vecka framåt.

I sitt sammanhang. Den flockimmunitet vi här diskuterar är den som FHM har bedömt bör vara 50-60% för att convid 19 skall sluta spridas.

Har det inträffat tidigare med någon annan sjukdom, alltså att själva sjukdomen fått stopp på smittan över tid?

Det är inte samma sak som tex en influensa som återkommer år efter år men med olika dödlighet. Det är ingen flockimmunitet för spridningen är god varje år. Däremot kommer enskillda indivier som haf sjukdomen att att bli mindre sjuka eller i bästa fall inte sjuka alls.

Allstå tycks saknas vetenskapliga belägg för flockimmunitet genom sjukdom (av betydelse) men vi har gott om exempelt på att den kan uppnås genom vaccination.

Jag tycker det är bra att du tar upp de tendenser till mobbning som förekommer titt som tätt. Det blir ofta så att när det saknas argument i sak så hoppar man på person istället. Som om det viktiga är att vinna debatten till varje pris oaktat sanningshalt och metoder. Jag brukar säga att det säger ju mest om de som praktisera detta. En hel del namn och påhopp skulla jag kunna räkna upp men det har i alla fall blivit bättre sedan jag börjat anmäla det grövsta dumheterna,
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.