2 358 925 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Genom sjukdom har vi väl kommit fram till det under dagen gällande spanska sjukan och när det gäller Covid-19 finns förstås ingen forskning som kan visa det än, lika lite som det finns någon forskning som kan visa att det går att uppnå flockimmunitet för Covid-19 genom vaccinering.Ulltand skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Och framför allt så vet ingen hur länge man kommer att vara immun, kan tänkas att viruset kommer att mutera för snabbt så att det blir som med säsongsinfluensa, det behövs ny vaccinering varje år och någon flockimmunitet går inte att uppnå.B Byggdjuret skrev:
Först slipper man bli svårt sjuk eller dö av vaccin. Testdata visar också på att immunsvaret blir mycket större av vissa vaccin än genom sjukdom.B Byggdjuret skrev:
Vi kan inte gärna låta smitta 50% av befolkningen med en så lömsk sjukdom men vi kan vaccinera 50%
Nej det har vi inte men det skule kunna vara så. Som jag lyfte upp tidigare finns alternativa möjligheter till varför Spanska sjukan försvann.BirgitS skrev:
Det är finns ingen bra forskning på området av förklarliga skäl (1918).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Är inte det där en lite överdriven tolkning av dig?Ulltand skrev:
Jag har inget minne av att det "mycket större", och definitivt svårt att uttala sig om det med det begränsade antal personer som ingår i fas 2.
Jag håller inte med om att den är så lömsk. Inte typ värre än våra vanliga influensor. Men just första året slår ju ett nytt virus mänskligheten extra hårt, oavsett vilket virus det är.Ulltand skrev:
En betydligt mer lömsk sjukdom, som skördar ohyggliga mängder offer på många sätt, är alkoholism. Tänk ifall vi kunde utveckla ett vaccin där ..
Det är som jag minns mångfallt större antikroppssvar. Men det betyder inte med automatik ett bätte skydd för just Covid19. Beror också på hur bra antikropparna fungerar. Dessbättre ser man också ett T-cellsvar för tex Astras vaccin som kanske är av större betydelse.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Varför är det så noga med vetenskaplig forskning när det gäller de slutsatser jag drar utifrån befintliga fakta medan du får framlägga en massa förhoppningar om framtiden som det inte finns någon vetenskaplig forskning som visar?Ulltand skrev:
BirgitS skrev:
I sitt kontext därför att FHM argumenterar att det är vetenskap som styrt deras beslut.
Jag kan mycket väl tänka mig att du har rätt i sak här men måste lämna dörren öppen för andra alternativ så länge det inte finns just vetenskapligt utförda undersökningar. I brist på det måste vi agera utifrån sunt förnuft och hoppas på att det räcker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Ulltand skrev:
https://www.indiatimes.com/technolo.../how-did-spanish-flu-pandemic-end-517334.html
https://www.euronews.com/2020/06/03...-what-lessons-can-we-learn-from-a-century-agoAcademics agree that the end of the pandemic occurred in 1920, when society ended up developing a collective immunity to the Spanish flu, although the virus never completely disappeared.
"Traces of the same virus have been found in other flu viruses," said Dr Benito Almirante, head of infectious diseases at the Vall d'Hebron hospital in Barcelona. "The Spanish flu continued to appear, mutating and acquiring genetic material from other viruses."
Räcker det som tillräckligt med vetenskaplig forskning för att du ska tro att det skedde?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Så för att FHM anser att de tar beslut grundat på forskning så behöver du inte bry dig om forskningsresultat utan kan överdriva, framföra dina förhoppningar som sanningar etc?Ulltand skrev:
I sitt kontext därför att FHM argumenterar att det är vetenskap som styrt deras beslut.
Jag kan mycket väl tänka mig att du har rätt i sak här men måste lämna dörren öppen för andra alternativ så länge det inte finns just vetenskapligt utförda undersökningar. I brist på det måste vi agera utifrån sunt förnuft och hoppas på att det räcker.
Förstår inte alls vad du menar.
BirgitS skrev:
Bara man är tydlig med vad som avses. Förhoppningar, bedömningar eller reell kunskap.
Jag bryr mig i allra högsta grad om forskningsresultat. Nu finns det inte alltid vetenskap som kan svara på hur vi bäst hanterar pandemin.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Du behöver nog jobba lite med det för jag uppfattar det ofta som du anser att dina förhoppningar är reell kunskap.Ulltand skrev:
Så vad betyder nu detta svar till mig?
Vad har FHM:s argumentation att göra med hur jag skriver här?Ulltand skrev:
Jaha, det där Jan Albert och Matti Sellberg skickar mail till Tegnell om teoretiska resonemang kring flockimmunitet. Är det där du menar att de påstår det finns vetenskapliga belägg för att flockimmunitet genom sjukdom har fått sjukdomar att försvinna?Ulltand skrev: