Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Ulltand Ulltand skrev:
Försvunnit ur den befolkning som vaccinerats genom flockimmunitet. Upphört att vara ett problem. FD pandemi/epidemi.
Nu har du ändrat ”försvunnit” till ”Upphört att vara ett problem”, tidigare ändrade du dig till "bekämpat", det går fort här, man hänger inte riktigt med i ändringarna.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Fast flockimmunitet existerade för mässling även innan vaccination, det är bara det att eftersom mässling är så otroligt smittsamt så varade den endast några år efter ett större utbrott.
Är det verkligen en definition på flockimmunitet om den återkommer igen och igen?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Är det verkligen en definition på flockimmunitet om den återkommer igen och igen?
Annars skulle den ju cirkulera kontinuerligt.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Det är väl inte så många sjukdomar som försvunnit med hjälp av flockimmunitet med vaccin heller?
Exakt en stycken; Smittkoppor

Däremot är det en uppsjö av andra virus som hålls tillbaka från att bli epidemiska just på grund av flockimmunitet, t ex vattkoppor, mässlingen, röda hund o s v, det vi brukar kalla för barnsjukdomar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Ja visst är det underligt att Obama påstår att Sveriges strategi består av flockimmunitet.

Undrar om han bara gissat eller om han har bra källor till det påståendet.
Men en person i den ställningen som en före detta president i USA verkar det underligt om han skulle hitta på sådant själv.

Även Donald Trump pratade om Sverige och flocken.
De måste ju fått det från någon säker källa.
För jag tror ju knappast att Obama plockat det från Trump.
Aldrig i livet att han skulle gå på något sådant.
Obama är ju väldigt kritisk till hur Trump hanterat pandemin i USA.


Ja det är inte något Aftonbladet bara hittar på.
Även Svenska Dagbladet har med det som nyhet

Före detta presidenten Barack Obama talar vid en offentlig tillställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
optimum optimum skrev:
Ja visst är det underligt att Obama påstår att Sveriges strategi består av flockimmunitet.

Undrar om han bara gissat eller om han har bra källor till det påståendet.
Men en person i den ställningen som en före detta president i USA verkar det underligt om han skulle hitta på sådant själv.

Även Donald Trump pratade om Sverige och flocken.
De måste ju fått det från någon säker källa.
För jag tror ju knappast att Obama plockat det från Trump.
Aldrig i livet att han skulle gå på något sådant.
Obama är ju väldigt kritisk till hur Trump hanterat pandemin i USA.


Ja det är inte något Aftonbladet bara hittar på.
Även Svenska Dagbladet har med det som nyhet

[bild]
USA har väl större smittspridning än Sverige så det är väl snarare de som har flockimmunitet som strategi.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Var det inte för några år sedan t o m så att Europa hade fler döda i mässling än Afrika, på grund av vaccinationsmotståndet?

Det är ju i så fall en konsekvens av att folk inte tror på vetenskap, myndigheter och folk som VET saker i stället för folk som TROR på de som hittar på sina galenskaper. Lite som Ulltand. :D
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Från 9 oktober till 13 oktober ökade antalet inlagda på Stockholmssjukhusen från 37 till 57, det är en mycket stor ökning på så få dagar. I huvudsak på infektionsavdelningar och liknande men en del av ökningen skedde på IVA.
[länk]
Sen tisdagen har antalet inlagda ökat med åtta stycken och är ju uppe på 65.
Ytterligare 6 har avlidit vilket är en mycket hög siffra för bara tre dagar sett till de senaste månaderna (3 av dem har inte bott på äldreboenden).
Det är allvarlig trend eftersom antalet nya bekräftade fall fortsätter att vara mycket högt.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
USA har väl större smittspridning än Sverige så det är väl snarare de som har flockimmunitet som strategi.
Jag tror inte de har en riktig strategi. Det är ju så uppdelat med olika lagar i olika stater så det är nog svårt att få ett regelverk på federal nivå, man har gett upp helt enkelt.

I går var det ju rubriker om att Läkare utan gränser hade ryckt ut i New York. Normalt sett hjälper de ju bara fattiga u-länder men denna gången fick de hjälpa världens rikaste U-land.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Ja visst är det underligt att Obama påstår att Sveriges strategi består av flockimmunitet.

Undrar om han bara gissat eller om han har bra källor till det påståendet.
Men en person i den ställningen som en före detta president i USA verkar det underligt om han skulle hitta på sådant själv.

Även Donald Trump pratade om Sverige och flocken.
De måste ju fått det från någon säker källa.
För jag tror ju knappast att Obama plockat det från Trump.
Aldrig i livet att han skulle gå på något sådant.
Obama är ju väldigt kritisk till hur Trump hanterat pandemin i USA.


Ja det är inte något Aftonbladet bara hittar på.
Även Svenska Dagbladet har med det som nyhet

[bild]
Om du har missat det så är det valkampanj i USA för närvarande och eftersom Trump har pratat positivt om Sverige så måste ju demokraterna kontra med att det är fel. Politiker har väl alltid varit kända för att tulla på sanningen när det passar deras syfte att få och behålla makten.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det var för Covid19 och mer riktitat som att det är en tveksam väg vetenskapligt och en förkastlig väg moraliskt.

Jag får ta tillbaka att flockimmunitet aldrig har verifierats vetenskapligt, Kan inte hitta det men när man tänker på det så kommer jag iaf inte på någon smittsam sjukdom som vi lyckats bekämpa genom att sjukdom.
Och varför tror du att en viss virusstam av säsongsinfluensa sällan överlever mer än ett års vandring mellan halvkloten?
Kan det möjligen ha att göra med att många är immuna efter en säsong och att förra årets virusstam då inte hittar tillräckligt många att infektera?

Varför tror du att Spanskan, Asiaten och Hongkong försvann efter 2-3 år?
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Är det verkligen en definition på flockimmunitet om den återkommer igen och igen?
Kan vi inte för första gången i tråden få höra dig erkänna att du hade iallafall lite fel? En enda gång bara? Tom jag har haft fel fler gånger än så så det händer den bäste.
 
  • Gilla
  • Haha
patst577 och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja visst är det underligt att Obama påstår att Sveriges strategi består av flockimmunitet.

Undrar om han bara gissat eller om han har bra källor till det påståendet.
Men en person i den ställningen som en före detta president i USA verkar det underligt om han skulle hitta på sådant själv.

Även Donald Trump pratade om Sverige och flocken.
De måste ju fått det från någon säker källa.
För jag tror ju knappast att Obama plockat det från Trump.
Aldrig i livet att han skulle gå på något sådant.
Obama är ju väldigt kritisk till hur Trump hanterat pandemin i USA.


Ja det är inte något Aftonbladet bara hittar på.
Även Svenska Dagbladet har med det som nyhet

[bild]
Så bara för att han har varit usas president så är han ett pålitligt vittne?
Menar du på fullaste allvar att du tror på obama om Sveriges strategi?
Snälla snälla var lite mer källkritisk. Vår statsminister säger samma sak då kan det finnas em viss trovärdighet.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS
Det verkar som att en del börjar skärpa sig i Uppsala nu rapporterar DN i sitt live-flöde med information från bl.a. den låsta artikeln https://unt.se/bli-prenumerant/artikel/8rxgy5kl där flera restauranger säger att deras gäster har blivit försiktigare. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.