2 359 557 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu har du ändrat ”försvunnit” till ”Upphört att vara ett problem”, tidigare ändrade du dig till "bekämpat", det går fort här, man hänger inte riktigt med i ändringarna.Ulltand skrev:
Redigerat av moderator:
Exakt en stycken; Smittkopportusenett skrev:
Däremot är det en uppsjö av andra virus som hålls tillbaka från att bli epidemiska just på grund av flockimmunitet, t ex vattkoppor, mässlingen, röda hund o s v, det vi brukar kalla för barnsjukdomar.
Ja visst är det underligt att Obama påstår att Sveriges strategi består av flockimmunitet.
Undrar om han bara gissat eller om han har bra källor till det påståendet.
Men en person i den ställningen som en före detta president i USA verkar det underligt om han skulle hitta på sådant själv.
Även Donald Trump pratade om Sverige och flocken.
De måste ju fått det från någon säker källa.
För jag tror ju knappast att Obama plockat det från Trump.
Aldrig i livet att han skulle gå på något sådant.
Obama är ju väldigt kritisk till hur Trump hanterat pandemin i USA.
Ja det är inte något Aftonbladet bara hittar på.
Även Svenska Dagbladet har med det som nyhet
Undrar om han bara gissat eller om han har bra källor till det påståendet.
Men en person i den ställningen som en före detta president i USA verkar det underligt om han skulle hitta på sådant själv.
Även Donald Trump pratade om Sverige och flocken.
De måste ju fått det från någon säker källa.
För jag tror ju knappast att Obama plockat det från Trump.
Aldrig i livet att han skulle gå på något sådant.
Obama är ju väldigt kritisk till hur Trump hanterat pandemin i USA.
Ja det är inte något Aftonbladet bara hittar på.
Även Svenska Dagbladet har med det som nyhet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mässling#/media/Fil:Mässling_i_Sverige_1911-2013.jpg
Denna har varit uppe tidigare men illustrerar mycket tydligt vad jag menar, perioder där det finns sådan immunitet att storskalig spridning förhindras, med perioder av utbrott där i mellan.

Denna har varit uppe tidigare men illustrerar mycket tydligt vad jag menar, perioder där det finns sådan immunitet att storskalig spridning förhindras, med perioder av utbrott där i mellan.
USA har väl större smittspridning än Sverige så det är väl snarare de som har flockimmunitet som strategi.optimum skrev:
Ja visst är det underligt att Obama påstår att Sveriges strategi består av flockimmunitet.
Undrar om han bara gissat eller om han har bra källor till det påståendet.
Men en person i den ställningen som en före detta president i USA verkar det underligt om han skulle hitta på sådant själv.
Även Donald Trump pratade om Sverige och flocken.
De måste ju fått det från någon säker källa.
För jag tror ju knappast att Obama plockat det från Trump.
Aldrig i livet att han skulle gå på något sådant.
Obama är ju väldigt kritisk till hur Trump hanterat pandemin i USA.
Ja det är inte något Aftonbladet bara hittar på.
Även Svenska Dagbladet har med det som nyhet
[bild]
Var det inte för några år sedan t o m så att Europa hade fler döda i mässling än Afrika, på grund av vaccinationsmotståndet?
Det är ju i så fall en konsekvens av att folk inte tror på vetenskap, myndigheter och folk som VET saker i stället för folk som TROR på de som hittar på sina galenskaper. Lite som Ulltand.
Det är ju i så fall en konsekvens av att folk inte tror på vetenskap, myndigheter och folk som VET saker i stället för folk som TROR på de som hittar på sina galenskaper. Lite som Ulltand.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Sen tisdagen har antalet inlagda ökat med åtta stycken och är ju uppe på 65.BirgitS skrev:
Ytterligare 6 har avlidit vilket är en mycket hög siffra för bara tre dagar sett till de senaste månaderna (3 av dem har inte bott på äldreboenden).
Det är allvarlig trend eftersom antalet nya bekräftade fall fortsätter att vara mycket högt.
Jag tror inte de har en riktig strategi. Det är ju så uppdelat med olika lagar i olika stater så det är nog svårt att få ett regelverk på federal nivå, man har gett upp helt enkelt.tusenett skrev:
I går var det ju rubriker om att Läkare utan gränser hade ryckt ut i New York. Normalt sett hjälper de ju bara fattiga u-länder men denna gången fick de hjälpa världens rikaste U-land.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Om du har missat det så är det valkampanj i USA för närvarande och eftersom Trump har pratat positivt om Sverige så måste ju demokraterna kontra med att det är fel. Politiker har väl alltid varit kända för att tulla på sanningen när det passar deras syfte att få och behålla makten.optimum skrev:
Ja visst är det underligt att Obama påstår att Sveriges strategi består av flockimmunitet.
Undrar om han bara gissat eller om han har bra källor till det påståendet.
Men en person i den ställningen som en före detta president i USA verkar det underligt om han skulle hitta på sådant själv.
Även Donald Trump pratade om Sverige och flocken.
De måste ju fått det från någon säker källa.
För jag tror ju knappast att Obama plockat det från Trump.
Aldrig i livet att han skulle gå på något sådant.
Obama är ju väldigt kritisk till hur Trump hanterat pandemin i USA.
Ja det är inte något Aftonbladet bara hittar på.
Även Svenska Dagbladet har med det som nyhet
[bild]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Och varför tror du att en viss virusstam av säsongsinfluensa sällan överlever mer än ett års vandring mellan halvkloten?Ulltand skrev:
Nej det var för Covid19 och mer riktitat som att det är en tveksam väg vetenskapligt och en förkastlig väg moraliskt.
Jag får ta tillbaka att flockimmunitet aldrig har verifierats vetenskapligt, Kan inte hitta det men när man tänker på det så kommer jag iaf inte på någon smittsam sjukdom som vi lyckats bekämpa genom att sjukdom.
Kan det möjligen ha att göra med att många är immuna efter en säsong och att förra årets virusstam då inte hittar tillräckligt många att infektera?
Varför tror du att Spanskan, Asiaten och Hongkong försvann efter 2-3 år?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Så bara för att han har varit usas president så är han ett pålitligt vittne?optimum skrev:
Ja visst är det underligt att Obama påstår att Sveriges strategi består av flockimmunitet.
Undrar om han bara gissat eller om han har bra källor till det påståendet.
Men en person i den ställningen som en före detta president i USA verkar det underligt om han skulle hitta på sådant själv.
Även Donald Trump pratade om Sverige och flocken.
De måste ju fått det från någon säker källa.
För jag tror ju knappast att Obama plockat det från Trump.
Aldrig i livet att han skulle gå på något sådant.
Obama är ju väldigt kritisk till hur Trump hanterat pandemin i USA.
Ja det är inte något Aftonbladet bara hittar på.
Även Svenska Dagbladet har med det som nyhet
[bild]
Menar du på fullaste allvar att du tror på obama om Sveriges strategi?
Snälla snälla var lite mer källkritisk. Vår statsminister säger samma sak då kan det finnas em viss trovärdighet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det verkar som att en del börjar skärpa sig i Uppsala nu rapporterar DN i sitt live-flöde med information från bl.a. den låsta artikeln https://unt.se/bli-prenumerant/artikel/8rxgy5kl där flera restauranger säger att deras gäster har blivit försiktigare. 