2 359 725 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag, några här och typ resten av världen.G gaidin skrev:Det du säger är alltså att det är DU som upplever att FHM har en snabb flockimmunitet som strategi.
Jag har inte sett några dokument eller mejl som stöder detta.
Att de har diskuterat det är ju självklart eftersom flockimmunitet är oundvikligt och är en stor del i hur man förhåller sig till en epidemi men var hittar du ditt stöd för att det är deras strategi? Den enda strategin jag hört dem prata om är att hålle nere smittan så mycket som möjligt med hjälp av åtgärder som kan behållas under lång tid.
Visa gärna var du hittat din information.
Har finns delar av meilväxlingen,
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70EW39/experternas-mejl-flockimmunitet-far-kontroll-pa-detta
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
För att jag är fortsatt nyfiken... Vill kanske ska med ett?! Men samtidigt så är det väl egentligen allt bygger? Just att vi inte var så bekanta med coronaG gaidin skrev:
Jag flummar mest runt här känner jag.
Men är man lite nyfiken....
Det stämmer inte. WHO gick nyligen ut med att ett sådant påstående saknar vetenskaplig grund. Det har helt enkelt aldrig inträffat. Men det har det genom vaccination.G gaidin skrev:
Att några blir immuna efter en pandemin stämmer dock bra,
Nu är du mer än lovligt galen. Klart att det stämmer? Varför skulle det inte stämma? Hur menar du annars att det fungerar?Ulltand skrev:
Blanda nu inte ihop flockimmunitet med "Flockimmunitet genom sjukdom". Det man uppnår med ett vaccin är just flockimmunitet.
Angående ditt påstående att FHM har flockimmunitet genom sjukdom som strategi så såg jag inget om det i din länk till Aftonbladet. Det jag såg var diskussion kring det, främst från Britton och Albert. Tegnell svarade ju att det inte verkarr vara en bra idé då spridningen är för snabb.
Slutsatsen torde väl vara att Britton och Albert tog upp det som ämne i diskussionen och att Tegnell sedan avfärdade det. Och att man diskuterar flockimmunitet genom sjukdom är ju inte samma sak som att man sedan valde det som strategi, vilket de inte gjorde, då hade vi ju inte haft några restruktioner ö h t i Sverige förutom för de som är äldre.
Du drar väldigt konstiga slutsatser med dina resonemang. Det verkar som att du tolkar allting till att bevisa din tes, som av någon märklig anledning verkar vara att alla gör rätt utom Sverige. Jag tycker du har en synnerligen märklig bild av Sverige, varför vill du medvetet misskreditera det land du bor i?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Med samma argumentation skulle du kunna kräva nedstängning varje vinter pga influensa.BirgitS skrev:
Nja, visst gick det bort flera tusen i våras men det är ändå en liten del av dem som bor på äldreboenden som smittades och sen har det ju blivit nya äldre och skröpliga på ett halvår.
Tveksam till att att det skulle ha varit en underdödlighet under tredje kvartalet. Så här ser det ut med antal avlidna i förhållande till normalvärdet för resp. vecka för dem som är över 70 år.
[bild]
[länk]
Det har ju inte avlidit något nämnvärt antal i Covid-19 sen i juli men någon särskild underdödlighet går ju inte att se.
Jag vet inte vad för statistik du har tittat på, men om det är någon som jämför med genomsnittligt antal avlidna per dag utan att ta hänsyn till att det alltid avlider färre under sommaren än under vintern så beror din upplevda underdödlighet ju just på det.
Nerstängningar som innebär att personer träffar färre andra är inte verkningslösa.
Däremot kan vissa typer av nerstängningar slå hårt mot ekonomin men det går ju absolut inte att säga att de är så många gånger värre än att låta sjukdomen gå runt fritt.
Även unga människor går bort och drabbas av skador som gör att de inte kan leva något normalt liv, t.ex. inte kan jobba utan lever på pengar från oss andra i form av sjukpenning och liknande.
Hur många som smittas och avlider beror på hur alla beter sig. Det är inte alls självklart att det måste bli en stor ökning utan man ser ju just att ökningar av smittade, sjukhusinläggningar och avlidna ökar därför att folk smittar varandra därför att de beter sig fel.
Influensa och vinterkräksjuka upphörde en dryg månad tidigare än vanligt i våras därför att folk var hemma när de var sjuka, tvättade händerna och höll avstånd. Så enkla åtgärder gör att smittspridningen blir mycket lägre vilket i förlängningen räddar liv utan att kosta samhället en massa.
Inte ett normalt begrepp med "kalla virus". De sprids vintertid för att vi träffas nära varandra inomhus utan solljus och med torrare luft framför allt.
Både asiaten och hongkong krävde fler döda än covid, men det var ingen som talade om lockdowns.
Lockdown ingick inte i WHOs rekommendationer vid pandemier fram till mars 2020, då de ballade ur. Inte munskydd heller.
Den ende som fortsatte följa rekommendationerna var AT.
Möjligen har du förtroende för SCB? https://www.scb.se/om-scb/nyheter-o...heten-i-sverige-har-foljts-av-underdodlighet/
Om du är mer intresserad av vetenskap än att sprida rädsla:
Och aldrig inträffat, för vilken sjukdom då? Mässlingen har ju varit uppe tidigare i den här tråden som exempel på sjukdom där flockimmunitet uppnås. Men efter ett tag så har tillräckligt många barn fötts som inte har skydd och då kommer ett utbrott. Samma sak, fast mer lokalt verkar det som, kan ses idag med vattkoppor.Ulltand skrev:
Tyvärr inget ovanligt fenomen idag och stavas algoritmer, om man inte är uppmärksam så vävs du in i ett moln av vinklade artiklar och uppfattningar som stärker dina misstankar, speciellt effektfullt om man har dragningar åt konspirationsteorihållet.G gaidin skrev:Nu är du mer än lovligt galen. Klart att det stämmer? Varför skulle det inte stämma? Hur menar du annars att det fungerar?
Blanda nu inte ihop flockimmunitet med "Flockimmunitet genom sjukdom". Det man uppnår med ett vaccin är just flockimmunitet.
Angående ditt påstående att FHM har flockimmunitet genom sjukdom som strategi så såg jag inget om det i din länk till Aftonbladet. Det jag såg var diskussion kring det, främst från Britton och Albert. Tegnell svarade ju att det inte verkarr vara en bra idé då spridningen är för snabb.
Slutsatsen torde väl vara att Britton och Albert tog upp det som ämne i diskussionen och att Tegnell sedan avfärdade det. Och att man diskuterar flockimmunitet genom sjukdom är ju inte samma sak som att man sedan valde det som strategi, vilket de inte gjorde, då hade vi ju inte haft några restruktioner ö h t i Sverige förutom för de som är äldre.
Du drar väldigt konstiga slutsatser med dina resonemang. Det verkar som att du tolkar allting till att bevisa din tes, som av någon märklig anledning verkar vara att alla gör rätt utom Sverige. Jag tycker du har en synnerligen märklig bild av Sverige, varför vill du medvetet misskreditera det land du bor i?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nu är ju nedstängning ett väldigt flummigt begrepp som används om allt från spanska utegångsförbud till de restriktioner som Sverige hade så jag vet inte vad du menar. Men om du hade läst mer i tråden så skulle du lätt inse att jag inte har krävt någon nedstängning och har presenterat mängder med fakta/vetenskap och inte varit ute efter att sprida rädsla.J Jehu skrev:Med samma argumentation skulle du kunna kräva nedstängning varje vinter pga influensa.
Både asiaten och hongkong krävde fler döda än covid, men det var ingen som talade om lockdowns.
Lockdown ingick inte i WHOs rekommendationer vid pandemier fram till mars 2020, då de ballade ur. Inte munskydd heller.
Den ende som fortsatte följa rekommendationerna var AT.
Möjligen har du förtroende för SCB? [länk]
Om du är mer intresserad av vetenskap än att sprida rädsla:
[media]Det börjar bli allvarligt nu.
Däremot så är inte nedstängningar verkningslösa vilket du påstod, likaså har naturligtvis även säsongsinfluensa ekonomisk påverkan på samhället. Du satte även en siffra på hur mycket värre nestängningar är än sjukdomen som är helt tagen ur luften för det finns inga fakta på vare sig det ena eller det andra alternativet så det låter som att det är du som är ute efter att sprida rädsla i stället för fakta.
Som SCB skriver: "– Den höga överdödligheten under det här årets andra kvartal har följts av en marginell underdödlighet under det tredje kvartalet, Tomas Johansson, befolkningsstatistiker på SCB."
Jag skrev: "Det har ju inte avlidit något nämnvärt antal i Covid-19 sen i juli men någon särskild underdödlighet går ju inte att se."
Jag tycker de två citaten stämmer bra överens. Alltså är SCB, FHM och jag överens när det gäller dödligheten under tredje kvartalet. Dessutom den lilla underdödlighet som då finns motsvarar inte på något sätt och viss den överdödlighet som finns under andra kvartalet. Det går inte heller att veta om den marginella underdödligheten beror på att många skröpliga avled tidigare under året eller om det beror på att det inte var någon värmebölja i juli.
Ja, det börjar bli mycket allvarligt läge nu i Uppsala.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Hur har de tänkt sig att äldre och riskgrupper ska skyddas?B b8q skrev:
Ska de inte längre få mat och vård eftersom hög samhällsspridning just leder till att personalen på äldreboenden också sprider smitta till de äldre.
Fransmän är av naturen motsträviga men påhittiga - vi såg ju tidigare i år att man lånade ut hundar till varandra så att man skulle få gå ut trots avspärrningar (hundrastning var ju nämligen ett av de få godkända skälen att gå ut).
Nu när man har infört ansiktsmasktvång i Paris, med undtantaget att rökare får ta av sig masken (det är förstås svårt att röka med mask på sig), så har folk börjat röka igen i stor utsträckning.
Undras vilket som är sämst för folkhälsan...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...art-att-inte-kanna-sig-lurad-bakom-tygskynket
Nu när man har infört ansiktsmasktvång i Paris, med undtantaget att rökare får ta av sig masken (det är förstås svårt att röka med mask på sig), så har folk börjat röka igen i stor utsträckning.
Undras vilket som är sämst för folkhälsan...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...art-att-inte-kanna-sig-lurad-bakom-tygskynket
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det var inte det jag menade, utan jag tänkte mer om du visste mer än vad som framgick av ditt inlägg.B b8q skrev:
Här är artikeln i The Sun: https://www.thesun.co.uk/news/12861...wns-devastating-health-must-end-experts-warn/
Det enda som står när det gäller att skydda de på äldreboenden är att personalen ska testas regelbundet men det är ju inget egentligt skydd, det ger en viss begränsning av smittspridningen men inget stopp på den för även om alla testas när de kommer till arbetspasset så kommer en som just blivit smittsam kunna smitta andra tills provresultatet är klart och andra kommer att bli smittsamma under arbetspassets gång.
Man verkar ha helt glömt bort att även unga som inte tillhör någon riskgrupp avlider eller får långvariga problem.
Sen gäller det ju en jämförelse med de restriktioner som gäller i England vilka ju påverkar samhället mer än våra.Prof Jeremy Rossman, from University of Kent, acknowledged current restrictions are having a significant impact but disagrees with the Declaration.
He warned it may not be possible to protect the vulnerable or to develop herd immunity and highlighted the plight of young people with so-called long-Covid.
He added: “While there is clearly a need to support and ease the physical and mental health burdens many are suffering under, the proposed declaration is both unlikely to succeed and puts the long-term health of many at risk.”
