2 359 725 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om man har lämnat det så är påståendet att Sverige försöker nå flockimmunitet genom sjukdom felaktigt.Ulltand skrev:
G gaidin skrev:
Vi talar ju om flockimmunitet genom sjukdom här.
WHO brukar ha rätt.
När FHM talar om flockimmunitet här så tänker man sig att så många varit smittade att sjukdomen självdör. Vid en vanlig influensa så smittas ungefär 20 % om jag minns rätt. Det räcker inte för en flockimmunitet. Att influensan sedan försvinner på vårkanten beror på att viruset inte smittar så bra i högre luftfuktighet och att vi beter oss annolrunda. Sedan kommer den tillbaka i en eller annan form näst år.
Så nej det är ingen flockimmunitet genom sjukdom som stoppar något.
Om det vore skulle det ju vara enkelt att räkna upp sjukdomar som försvunnit på det viset.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Första bekräftade fallet av att åter bli sjuk i Covid-19 i Sverige. Det är två olika infektioner eftersom virusets RNA skiljer sig åt vid de två tillfällena, maj och augusti.
Tre andra fall av misstänkt återinsjuknande har undersökts men då har det visat sig vara exakt samma RNA vid båda tillfällena. Forskarna drar då slutsatsen att viruset har legat kvar i kroppen och att det antagligen beror på de tre var var äldre och sjukliga med nedsatt immunförsvar.
Källa: https://www.dn.se/sverige/forsta-bekraftade-svenska-fallet-av-aterinsjuknande-i-covid-19/
Efter den andra sjukdomsperioden så hade hon mycket låga nivåer med antikroppar.
Tre andra fall av misstänkt återinsjuknande har undersökts men då har det visat sig vara exakt samma RNA vid båda tillfällena. Forskarna drar då slutsatsen att viruset har legat kvar i kroppen och att det antagligen beror på de tre var var äldre och sjukliga med nedsatt immunförsvar.
Källa: https://www.dn.se/sverige/forsta-bekraftade-svenska-fallet-av-aterinsjuknande-i-covid-19/
Det är väl inte så många sjukdomar som försvunnit med hjälp av flockimmunitet med vaccin heller?Ulltand skrev:
Vi talar ju om flockimmunitet genom sjukdom här.
WHO brukar ha rätt.
När FHM talar om flockimmunitet här så tänker man sig att så många varit smittade att sjukdomen självdör. Vid en vanlig influensa så smittas ungefär 20 % om jag minns rätt. Det räcker inte för en flockimmunitet. Att influensan sedan försvinner på vårkanten beror på att viruset inte smittar så bra i högre luftfuktighet och att vi beter oss annolrunda. Sedan kommer den tillbaka i en eller annan form näst år.
Så nej det är ingen flockimmunitet genom sjukdom som stoppar något.
Om det vore skulle det ju vara enkelt att räkna upp sjukdom som försvunnit på det viset.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Fast du höll ju inte med om deras påstående att antalet avlidna stiger några veckor efter att antalet bekräftade fall stiger. Då visst du bättre.Ulltand skrev:
Menar du att det uttalande från WHO du hänvisade till i inlägg #27562 gällde just säsongsinfluensa?Ulltand skrev:
Du har ju inte uppgett någon källa så vi andra får ju gissa vad du syftar på.
Nej det var för Covid19 och mer riktitat som att det är en tveksam väg vetenskapligt och en förkastlig väg moraliskt.BirgitS skrev:
Fast du höll ju inte med om deras påstående att antalet avlidna stiger några veckor efter att antalet bekräftade fall stiger. Då visst du bättre.
Menar du att det uttalande från WHO du hänvisade till i inlägg #27562 gällde just säsongsinfluensa?
Du har ju inte uppgett någon källa så vi andra får ju gissa vad du syftar på.
Jag får ta tillbaka att flockimmunitet aldrig har verifierats vetenskapligt, Kan inte hitta det men när man tänker på det så kommer jag iaf inte på någon smittsam sjukdom som vi lyckats bekämpa genom att sjukdom.
Fast flockimmunitet existerade för mässling även innan vaccination, det är bara det att eftersom mässling är så otroligt smittsamt så varade den endast några år efter ett större utbrott. Idag upprätthåller vi flockimmunitet med hjälp av vaccin, men om andelen vaccinerade av någon anledning sjunker finns det återigen risk för utbrott som i göteborgsområdet i fjol.Ulltand skrev:
Flockimmunitet är inte samma sak som att viruset är utrotat, bara att det inte kan spridas brett.
Nu har du ändrat dig från ”försvunnit” till ”bekämpat” så då antar jag att du tar tillbaka det du påstått om ”försvunnit”. Bra.Ulltand skrev:
Nej det var för Covid19 och mer riktitat som att det är en tveksam väg vetenskapligt och en förkastlig väg moraliskt.
Jag får ta tillbaka att flockimmunitet aldrig har verifierats vetenskapligt, Kan inte hitta det men när man tänker på det så kommer jag iaf inte på någon smittsam sjukdom som vi lyckats bekämpa genom att sjukdom.
Ja, det är ju du som missuppfattar, jag talade om flockimmunitet, du talar om flockimmunitet genomsjukdom.Ulltand skrev:
När FHM tala om flockimmunitet så utgår jag från att de menar just det och inget annat, att du lägger till "genom sjukdom" i deras uttalanden får ju såklart stå för dig. Lyssna på vad de säger i stället för att lägga dina egna outbildade teorier i deras mun.
Jag tror du helt missuppfattat vad flockimmunitet är. Det är inte att sjukdomen upphör att existera. Det är inte ett fast tillstånd. Det är något som endast existerar så länge tillräckligt stor andel är tillräckligt immuna, och det är något som kan ses hos alla periodvisa sjukdomar.Ulltand skrev:
Nej det var för Covid19 och mer riktitat som att det är en tveksam väg vetenskapligt och en förkastlig väg moraliskt.