Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Sverige har väl aldrig aktivt försökt få flockimmunitet via sjukdom?
Vad är det för märklig missuppfattning så många har?

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ingen försöker nå flockimmunitet genom sjukdom förutom Sverige, men jag tror man har lämat det nu.

Men man måste balansera nedstäningar och smittskyddåtgärder och då det blir det viss smitta.
Snälla kan du inte komma med fakta som styrker att Sverige sysslar med flockimmunitet? Tänk på vad för fakta som du lägger fram. Om du inte hittar kan du inte testa att pudla?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
I så fall undrar jag om det finns något land förutom Nya Zeeland som *inte* försöker nå flockimmunitet? I princip alla länder tillåter ju en viss smittspridning.
Nej jag tror inte FHM haft flockimmunitet genom smitta som strategi, möjligen Anders Tegnell.

Men det är inte det som var det intressanta utan vad en så betydelsefull person som Obama säger.
Att tomten Trump sagt det bryr sig säkert få om men nu är det ute i världen att Sverige är helt tokiga som kör på med flockimmunitet.

Försök tvätta bort den stämpeln.
Men vem vet, kanske Obama har rätt.

Om inte sjunker mitt förtroende totalt för en så stor och viktig person som Obama, som lyckades som första färgade bli president i USA.

Rätt så intressant, undrar vart han fått det ifrån?

G gaidin skrev:
Det är inte så många i den här tråden, jag vet en, eventuellt 3 men där är jag inte säker på den ena
Så som tur är så verkar det inte vara så många ;)

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nej jag tror inte FHM haft flockimmunitet genom smitta som strategi, möjligen Anders Tegnell.

Men det är inte det som var det intressanta utan vad en så betydelsefull person som Obama säger.
Att tomten Trump sagt det bryr sig säkert få om men nu är det ute i världen att Sverige är helt tokiga som kör på med flockimmunitet.

Om inte sjunker mitt förtroende totalt för en så stor och viktig person som Obama, som lyckades som första färgade bli president i USA.

Det är väl Ulltand som övertygat Obama, för någon annan som tror att Sverige medvetet försökt smitta ner så många som möjligt kan jag inte komma på...

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Hals hugg mig inte nu:D
Men är det inte flockimmunitet vi vill uppnå? På ett eller annat sätt? Det är mina egna funderingar. Som bygger på mina egna tankar.

B Byggdjuret skrev:
Hals hugg mig inte nu:D
Men är det inte flockimmunitet vi vill uppnå? På ett eller annat sätt? Det är mina egna funderingar. Som bygger på mina egna tankar.
Vill och vill, flockimmunitet är en oundviklig konsekvens av en epidemi. Alternativet är att ingen skulle bli frisk.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
En dramatisk ökning av antalet patienter i Uppsala, de har gått från 0 patienter till 7 på IVA på mindre än tre veckor. Infektionskliniken är fullbelagd trots att de utökade platserna för sex dagar sen. Lika många Covid-patienter på sjukhuset som i månadsskiftet mars/april.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/verksamhetschefen-laget-lika-allvarligt-som-i-vara
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/infektionschefen-som-en-bomb-som-kan-brisera-nar-som-helst
https://regionuppsala.se/contentass...0e43714/201016-nulagesbild-region-uppsala.pdf

En smittspridning som började bland de unga för 1,5 månad sen. Man kan inte bete sig hur man vill bara för att man är ung, det drabbar andra.

• Gilla
  • Ledsen
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Bilden av sveriges hantering av Covid är fortfarande mycket negativ i exempelvis NYT. Man pekar på att sverige inte ville stänga ner för att undvika att skada ekonomin onödigt mycket men trots det har haft liknande nedgång som de övriga nordiska länderna men mycket högre dödsfall. Alternativa förklaringar till detta (eventuell högre initial smittobörda) hittas långt in i artiklar eller saknas helt.

Bakgrunden till detta tror jag till stor del handlar om att kretsen kring Trump velat undvika att stänga ner, man vill då inte ha några goda exempel på att det går att hålla samhället mer öppet och samtidigt begränsa smittspridningen - vilket sverige de fakto lyckades med under hösten även om det finns stor risk att det ökar nu igen till vintern. I kontrast lyckades aldrig USA få kontroll på sin smitta och dödsfallen har fortsatt att öka i princip linjärt sedan maj vilket tyder på en konstant smittonivå sedan i våras. Om det finns en risk att smittspridingen ska öka mycket i sverige till vintern ser det mycket sämre ut för USA, men vill absolut undvika att fok börjar ta lättare på smittan i detta läge.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ingen försöker nå flockimmunitet genom sjukdom förutom Sverige, men jag tror man har lämat det nu.

Men man måste balansera nedstäningar och smittskyddåtgärder och då det blir det viss smitta.
Du har inte visat ett endaste belägg för att Sverige har försökt uppnå flockimmunitet genom sjukdom. Om du inte menar att alla länder har försökt det.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
G gaidin skrev:
I den meilkonversation som förts mellan FHM och olika till dem knutna experter så diskuteras det öppet. Andan är också att det är nog det enda som skulle fungera. Man gör jämförelsen mellan att dra ut en ond tand snabbt eller långsamt. Sedan lägger man till att "stuva undan de äldre" under tiden då dessa ju inte klarar av Covid så bra.

Så även om FHM hävdar att det inte är en stratergi i sig så är det en uppenbar konsekvens av att man vidar måttliga smittskyddsåtgärder som tex att låta skolundomar gå kvar i skolan under värsta fasen och mycket annat.

Obama och andra kloka människor ser ju vad det är vi gör. Oavsett om FHM säger att vi inte gör det.

D
Ulltand Ulltand skrev:
Det kan dom ju säga hur ofta de vill när motsatsen är helt uppenbar. FHM borde varit effektivare med hemligstämplingen.

BTW så ser antikroppssvaret betydligt bättre ut från vissa vaccin än från sjukdomen,

[länk]
Så kan man ju alltid säga, klistra på någon en åsikt och även om denna då inte råkar ha den så säger man bara "för mig är det uppenbart att du tycker det".

Pendlar mellan om jag tycker det bara är korkat, eller om det faktiskt kan vara effektivt i dessa tider, när stora ledare som USAs president gör mobbning till ett accepterat sätt att få som man vill.

• Gilla
  • Älska
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
I den meilkonversation som förts mellan FHM och olika till dem knutna experter så diskuteras det öppet. Andan är också att det är nog det enda som skulle fungera. Man gör jämförelsen mellan att dra ut en ond tand snabbt eller långsamt. Sedan lägger man till att "stuva undan de äldre" under tiden då dessa ju inte klarar av Covid så bra.
I mejlkonversationen du länkade till så är ju nästan alla citat från personer utanför FHM så det säger ju inte det minsta om hur diskussionerna gick inne på FHM.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Så även om FHM hävdar att det inte är en stratergi i sig så är det en uppenbar konsekvens av att man vidar måttliga smittskyddsåtgärder som tex att låta skolundomar gå kvar i skolan under värsta fasen och mycket annat.

Obama och andra kloka människor ser ju vad det är vi gör. Oavsett om FHM säger att vi inte gör det.
Det du säger är alltså att det är DU som upplever att FHM har en snabb flockimmunitet som strategi.
Jag har inte sett några dokument eller mejl som stöder detta.

Att de har diskuterat det är ju självklart eftersom flockimmunitet är oundvikligt och är en stor del i hur man förhåller sig till en epidemi men var hittar du ditt stöd för att det är deras strategi? Den enda strategin jag hört dem prata om är att hålle nere smittan så mycket som möjligt med hjälp av åtgärder som kan behållas under lång tid.

Visa gärna var du hittat din information.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Är det din källa?
Jag vet att vi har gått igenom källkritik...

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.