Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
WHO har kommit fram till att :
Läkemedlet Remdesivir har liten eller ingen effekt mot covid-19. Det förkortar inte sjukhusvistelsen för patienter och ökar inte chansen att överleva sjukdomen.
TT via t.ex. https://www.nyteknik.se/samhalle/who-studie-remdesivir-har-liten-verkan-7003188

Längre artiklar om uttalandet finns t.ex. här: https://www.standard.co.uk/news/hea...t-trump-little-effect-who-trial-a4571813.html
Randomised trials at hospitals around the world have involved remdesivir, lopinavir, hydroxychloroquine and interferon-beta 1a.
...
But the WHO press office said on Thursday that results from all the first four treatment options of the Solidarity trial were “unpromising”.
The non-peer reviewed preprint said: “No study drug definitely reduced mortality (in unventilated patients or any other subgroup of entry characteristics), initiation of ventilation or hospitalisation duration.”
 
optimum
Nyhet på Aftonbladet
En till som fattat vad Sveriges fantastiska strategi verkar gå ut på.

Collage av Barack Obama som håller tal, och en man med glasögon, vid en artikelrubrik om kritik mot Sveriges strategi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Trump har pratat om Sverige och flocken förut men det är nog inte så många som tar honom på allvar men Obama tycker jag är en trovärdig person och inte kan han väl ha fel?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nyhet på Aftonbladet
En till som fattat vad Sveriges fantastiska strategi verkar gå ut på.

[bild]


Trump har pratat om Sverige och flocken förut men det är nog inte så många som tar honom på allvar men Obama tycker jag är en trovärdig person och inte kan han väl ha fel?
Det är ju just det han INTE har. Sverige har aldrig sagt att strategin är att skapa flockimmunitet, vilket också nämns i artikeln - liksom att ordet visserligens diskuteras i mejlkonversation med FHM, men än sen, vi har också snackat flockimmunitet en massa här i tråden utan att för den skull rekommendera det som en strategi.

Däremot, vilket många inte ens verkar fatta - så kommer inte virushotet att försvinna förrän tillräckligt många fått immunitet mot det; antingen genom att ha fått smittan och skapat antikroppar, eller genom att få samma effekt genom vaccin. DET är flockimmunitet, och ALLA länder kommer att få flockimmunitet, förr eller senare.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är ju just det han INTE har. Sverige har aldrig sagt att strategin är att skapa flockimmunitet, vilket också nämns i artikeln - liksom att ordet visserligens diskuteras i mejlkonversation med FHM, men än sen, vi har också snackat flockimmunitet en massa här i tråden utan att för den skull rekommendera det som en strategi.

Det kan dom ju säga hur ofta de vill när motsatsen är helt uppenbar. FHM borde varit effektivare med hemligstämplingen.

BTW så ser antikroppssvaret betydligt bättre ut från vissa vaccin än från sjukdomen,

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70EW39/experternas-mejl-flockimmunitet-far-kontroll-pa-detta
 
J
D djac skrev:
Jag tycker de flesta har en felaktig syn på våra äldre och i synnerhet de på äldreboenden. Man är inte patient för att man bor på ett sådant, man bor där för att man behöver praktisk hjälp och man är inte omyndigförklarad med automatik. Om man bortser från demensboenden så bor där fullvärdiga människor, precis i samma utsträcking som vi som skriver här.

Om man kan acceptera detta så blir det förstås helt galet att med en bred pensel måla restriktioner över hela gruppen, hade jag själv varit i den situationen så hade jag självklart bestämt själv vem jag vill träffa eller inte och skulle reagerat extremt starkt om någon försökte bestämma det åt mig.

Precis som alla andra i samhället får bestämma vilka risker vi tar, så måste såklart de äldre som är kapabla att ta dessa beslut själva få göra detsamma.
Ja, förutom om an säljer ett igenväxt ruckel till en KD-politiker, då förutsätts man vara dement.
 
optimum optimum skrev:
Nyhet på Aftonbladet
En till som fattat vad Sveriges fantastiska strategi verkar gå ut på.

[bild]


Trump har pratat om Sverige och flocken förut men det är nog inte så många som tar honom på allvar men Obama tycker jag är en trovärdig person och inte kan han väl ha fel?
Jo... Alla vet vi att Obama är mest känd som läkare :cool:
Eller var det som president för usa? :D
Jag har inga källor som stödjer det. Men jag tror han är mest känd som president. Alltså känns han som en trovärdig och kunnig expert när det gäller eller?
Källkritik när den är som bäst
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Precis fakta är att äldre har ett snabbare förlopp till död än yngre.

Det som tidigare refererades til tog inte hänsyn till det.

Bra att vi kunde reda ut det då?
På samma sätt har yngre ett snabbare förlopp till sin egen födelse. Det har vi med rett ut då. Krävs inga högskolepoäng här idag.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Precis fakta är att äldre har ett snabbare förlopp till död än yngre.

Det som tidigare refererades til tog inte hänsyn till det.

Bra att vi kunde reda ut det då?
Var har du källan till ditt påstående
 
B Byggdjuret skrev:
Var har du källan till ditt påstående
Den är postad igår i tråden.

En god idé är att först läsa sammanhängande inlägg i tråden innan man postar kommentarer om dom,
 
D djac skrev:
Jag tycker de flesta har en felaktig syn på våra äldre och i synnerhet de på äldreboenden. Man är inte patient för att man bor på ett sådant, man bor där för att man behöver praktisk hjälp och man är inte omyndigförklarad med automatik. Om man bortser från demensboenden så bor där fullvärdiga människor, precis i samma utsträcking som vi som skriver här.

Om man kan acceptera detta så blir det förstås helt galet att med en bred pensel måla restriktioner över hela gruppen, hade jag själv varit i den situationen så hade jag självklart bestämt själv vem jag vill träffa eller inte och skulle reagerat extremt starkt om någon försökte bestämma det åt mig.

Precis som alla andra i samhället får bestämma vilka risker vi tar, så måste såklart de äldre som är kapabla att ta dessa beslut själva få göra detsamma.
Vi kan inte låsa in personalen. Men med rätt skydd så minskar risken för att smitts de boende. Undrar hur många som knäckts för att de inte fått några besök?
Man får inte glömma att våra gamlingar med känslor som alla andra
 
Ulltand Ulltand skrev:
Den är postad igår i tråden.

En god idé är att först läsa sammanhängande inlägg i tråden innan man postar kommentarer om dom,
Ok,
Roligt! För jag upplever precis samma sak om dig, att du oftast inte läser alla inlägg.
 
Redigerat:
T
BirgitS BirgitS skrev:
WHO har kommit fram till att : TT via t.ex. [länk]

Längre artiklar om uttalandet finns t.ex. här: [länk]
Hur var det nu någon skrev, att vi hade "fungerande mediciner runt hörnet"?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det kan dom ju säga hur ofta de vill när motsatsen är helt uppenbar. FHM borde varit effektivare med hemligstämplingen.

BTW så ser antikroppssvaret betydligt bättre ut från vissa vaccin än från sjukdomen,

[länk]
På sidan som du länkar till finns inte ens det minsta lilla som anger att FHM:s strategi skulle vara flockimmunitet. Alltså har du inga fakta till ditt påstående att så skulle vara fallet och du håller alltså bara på och tror/gissar/tycker i stället för att hålla dig till fakta.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Nyhet på Aftonbladet
En till som fattat vad Sveriges fantastiska strategi verkar gå ut på.

[bild]


Trump har pratat om Sverige och flocken förut men det är nog inte så många som tar honom på allvar men Obama tycker jag är en trovärdig person och inte kan han väl ha fel?
I så fall undrar jag om det finns något land förutom Nya Zeeland som *inte* försöker nå flockimmunitet? I princip alla länder tillåter ju en viss smittspridning.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
I så fall undrar jag om det finns något land förutom Nya Zeeland som *inte* försöker nå flockimmunitet? I princip alla länder tillåter ju en viss smittspridning.
Ingen försöker nå flockimmunitet genom sjukdom förutom Sverige, men jag tror man har lämat det nu.

Men man måste balansera nedstäningar och smittskyddåtgärder och då det blir det viss smitta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.