2 361 402 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
"Ungefär var tionde människa i världen kan ha haft covid-19. Det är WHO:s senaste bedömning, säger världshälsoorganisationens krisberedskapschef Mike Ryan.
Det kanske låter mycket, men Ryan understryker enligt medier att 90 procent av mänskligheten därmed fortfarande hotas av sjukdomen."
Bra att de är tydliga, många har väldigt svårt för det där med procent.
https://www.svd.se/who-var-tionde-manniska-kan-ha-smittats/i/senaste
Det kanske låter mycket, men Ryan understryker enligt medier att 90 procent av mänskligheten därmed fortfarande hotas av sjukdomen."
Bra att de är tydliga, många har väldigt svårt för det där med procent.
https://www.svd.se/who-var-tionde-manniska-kan-ha-smittats/i/senaste
Åtminstone ett av de vaccin som är på gång bygger på bara en dos. Ett annat visar goda men begränsade data för äldre. Ser vi en bit in i nästa år är det troligt att vi kommer använda fler vaccin än bara ett.BirgitS skrev:
Och vad har vaccinsamordnaren sagt om leveranserna av vaccin, hur många doser har Sverige fått under första halvåret och hur många är det som arbetar inom sjukvård, äldreomsorg, är över 70 eller tillhör en riskgrupp?
Det är väl sånt som avgör, inte någon sorts tyckande om hur det borde vara.
Det jag minns är att doserna under första halvåret inte räcker till två doser per person till alla som tillhör någon av grupperna jag räknade upp (men jag blir gärna överbevisad men jag tänker inte hoppas på något osäkert utan vill förlita mig på fakta). För att inte tala om att vaccinsamordnaren upprepade gånger har sagt att det är tveksamt om de första vaccinerna som kommer är lämpliga till äldre utan att de kan behöva vänta till slutet av 2021 då mer traditionellt fungerande vaccin förväntas vara godkända.
Enligt Tom Britton är det en liten grupp socialt utåtriktade som stått för en stor del av smittspridningen. En stort antal av dessa är därför redan immuna pga av sjukdom vilket gör att effekten av flockimmunteten redan är betydande. Och är den det nu så kommer den vara avsevärt mycket större till hösten. Både pga av vaccin och sjukdom.
J Jocke Best skrev:Kan vi få en kommentar på detta från lockdown-förespråkarna? Hur ser ni på att man har en mycket stor överdödlighet trots få covidfall, alltså att folk dör "inte med utan pga lockdown"? Är det roligare för själen att veta att man inte dör av virus utan av tex svält? Gör dessa länder rätt att stänga ner? Eller är det som vanligt, att ni vill bara diskutera att Sverige gör fel medan alla andra gör rätt? Eller det är länder så långt bort så skit samma?
Har man ingen snabb stegring av antalet smittade är nog inte heller lock down en effetiv åtgärd
Förutsättningarna varierar globalt. Om människor svälter ihjäl pga av lock down är det uppenbarligen inget bra verktyg där.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Ja, det sa Britton ju redan i typ maj (?). Var inte du kritiskt mot det då?Ulltand skrev:
Enligt Tom Britton är det en liten grupp socialt utåtriktade som stått för en stor del av smittspridningen. En stort antal av dessa är därför redan immuna pga av sjukdom vilket gör att effekten av flockimmunteten redan är betydande. Och är den det nu så kommer den vara avsevärt mycket större till hösten. Både pga av vaccin och sjukdom.
Med tanke på hur stor smittspridningen verkar vara för närvarande i Stockholmsområdet, trots att det är regionen med högst andel smittade, så verkar det ju inte riktigt som att immunitet påverkar särskilt mycket för närvarande.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Nja, det är väl just för att våra grannländer inte hade en snabb stegring av antalet smittade som deras åtgärder fick stopp på spridningen där. Har man en snabb stegring som i Italien, Frankrike, Spanien m.fl. så var det ju redan för sent och åtgärderna har slagit väldigt hårt mot deras ekonomier (-20 % av BNP kvartal 2) vilket lett till och kommer att leda till dödsfall pga. åtgärderna.Ulltand skrev:
Jag skrev bakgrunden till förklaringen med läckande vatten i inlägget #26861 och när det sen plockas ut ifrån sitt ursprungliga hela sammanhang ges det en annan bild av det jag ursprungligen skrev och som var huvudpoängen.harry73 skrev:
Sluta med dina löjliga jämförelser. Alla borde vara medvetna att det inte längre går att få bort smittan helt och vill du jämföra med ett läckande ledningsnät, kan det vara bra att veta att upp till 25% av all dricksvatten försvinner genom en läcka i ledningsnätet.
Och vilka åtgärder skulle du ta när du har en droppande kran på julafton?
Mitt sätt att uttrycka mig på, är mitt sätt! och ditt sätt är ditt sätt!
Nej, men samtidigt så ökar ju inte alls dödstalen eller IVA-inläggningar i samma utsträckning. Så antingen är det "rätt personer" (dvs inte i riskgrupper) som är smittade nu, eller så kanske viruset muterat och blivit lite snällare.BirgitS skrev:
BirgitS skrev:
Ja, det sa Britton ju redan i typ maj (?). Var inte du kritiskt mot det då?
Med tanke på hur stor smittspridningen verkar vara för närvarande i Stockholmsområdet, trots att det är regionen med högst andel smittade, så verkar det ju inte riktigt som att immunitet påverkar särskilt mycket för närvarande.
Nja i maj månad visste vi mycket lite om immunitet för covid19 men nu vet vi mer.
Ja smittpsridningen tycks vara påtaglig nu i Stockholm vilket nog övveraskar alla. Å andra sidan hade den varit ännu större om vi inte haft den immunitet som faktiskt finns.
Min bedömning är att vi inte alls är lika följsamma som vi var i våras och ser effekten av det.
För att vara en långsiktig hållbar stratergi som FHM kallar det är det väldigt många som inte orkar och slarvar.
B b8q skrev:
Jag tror tyvärr det kommer med lite eftersläpning.
Kanske är man bättre på att skydda äldre nu men många som hamnar på IVA är i 50-års åldern.
Nå, så länge folk inte blir sjukare än en genomsnittlig Idol-deltagare så gör det mig inte så mycket att smittspridningen ökar. Jag bryr mig mer om allvarligt sjuka och döda, och de siffrorna har inte alls ökat särskilt mycket, av någon anledning. Bra så.Ulltand skrev:
smittpsridningen tycks vara påtaglig nu i Stockholm vilket nog övveraskar alla. Å andra sidan hade den varit ännu större om vi inte haft den immunitet som faktiskt finns.
Min bedömning är att vi inte alls är lika följsamma som vi var i våras och ser effekten av det.
För att vara en långsiktig hållbar stratergi som FHM kallar det är det väldigt många som inte orkar och slarvar.