Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J Jocke Best skrev:
Eftersom en del trådskribenter eventuellt har lite skral engelskakunskap, vilket vi diskuterade för ett par dagar sedan, så tyckte jag att det kanske det skulle vara roligt att se att ni inte är ensamma. Här har Expressen gjort ett kardinalfel i sin vanliga Google translate. Den som hittar felet får en gillning av mig.
[länk]
”Uppgifter:”
Vad det skulle vara en översättning av vet jag inte.
Lite udda start på en rubrik när en av världens mäktigaste män insjuknar i Covid-19.

BirgitS BirgitS skrev:
För dem som tror att allt kommer att vara normalt i vår bara för att det kommer ett vaccin så har FHM:s generaldirektör en annan uppfattning: [länk]

Snarare till sommaren när vi får gratis skjuss av värme och semester. För egen del är jag övertygad om att det då är över för vår del. Då har också alla riskgrupper och nyckelpersoner kunnat vaccineras.

Visst kommer corona finnas kvar men då har vi flockimmunitet och de som insjuknar är inte i någon riskgrupp. Finns ingen anledning då att ha kvar några restriktioner i landet.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Snarare till sommaren när vi får gratis skjuss av värme och semester. För egen del är jag övertygad om att det då är över för vår del. Då har också alla riskgrupper och nyckelpersoner kunnat vaccineras.

Visst kommer corona finnas kvar men då har vi flockimmunitet och de som insjuknar är inte i någon riskgrupp. Finns ingen anledning då att ha kvar några restriktioner i landet.
Ja, du brukar ju anse att du vet mer och bättre än FHM. Vi får väl se vad som gäller och händer nästa höst.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
tusenett skrev:
Om alla skulle låsas in för att rädda vissa liv på kort sikt skulle det nog orsaka andra dödsfall på längre sikt. Det är en svår avvägning och har varit uppe i tråden många gånger. Men det är naivt att tro att så inte vore fallet.
Ja, i många länder ser man kraftigt höjda dödstal pga detta. Afrika tex.
Bara i Italien finns fler personer över 80 år än vad som finns i hela söder Afrika (söder om Sahara). Många länder där räknar väldigt få dödsfall i Covid-19 eftersom befolkningen är väldigt ung. Men dödstalen rusar ändå, särskilt barna- och mödradödlighet, eftersom man inte kommer in för vård. Dessutom har väldigt många länder där stängt alla skolor, samtidigt som de inte har någon IT-infrastruktur. Så där pratar vi verkligen om förlorade år, inga hemstudier där inte. Många länder där visar alltså en mycket stor överdödlighet trots rätt få fall av Covid-19, och det beror inte på att de inte testat eller inte redovisat rätt utan att massor av folk dör av följderna av nedstängning av samhället.

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Det gäller bara corona. Alla andra dödsfall är oväsentliga. Allt som kan rädda folk från corona. Då kan man offra allt. Det är viktigare att rädda livet på vara multi sjuka gamlingar som kanske har nått år kvar än andra. Att folk tar livet av sig för att förlorat sitt arbete och knappt får gå ut. Att folks ekonomi är i botten... Det är det värt bara vi kan rädda Sture från att att då 6mån tidigare.
Det är väl en okej förhållning:D
Såg en kommentar till grannkommunens efterlysning av julgranar, en man som på fullt allvar tyckte att så länge folk dör på våra äldreboenden ska vi inte ha några julgranar, konst, nöjen eller något. Allt ska gå till vård och omsorg. Att titta på en gran på torget, när man istället hade kunnat rädda livet på någon på ett äldreboende var inte okej....

Min svärmor dog sista veckan i november, efter ett benbrott. Tror inte att utebliven gran på torget hade räddat hennes liv. Om det inte var så att det var ett TV-inslag om julgranen som fick henne att skynda sig till TV:n och därför snubbla på mattkanten....

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
En superspridare är inte en person utan en händelse. Det är en visselpipa på en bar i Österrike, det kan vara en fullt frisk person som i februari handhälsade på 200 personer på en konferens, där den första precis nyst i sin hand, det kan vara en busslast med 38 norska pensionärer, som resulterar i 50 fall av Covid-19, det kan vara en kraftfull fläkt på en restaurang i Kina där en smittad person sitter närmast fläkten och därför smittar 20 personer. Ordet superspridare är lite olyckligt valt eftersom det går intryckt av extra smittsamma personer, när det istället handlar om situationer.
Och hur vet vi det om man inte har forskat på det?

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, du brukar ju anse att du vet mer och bättre än FHM. Vi får väl se vad som gäller och händer nästa höst.

Jag tycker det är tydligt att FHM och de experter som stöttar FHM agerande konstant tonar ned vaccinets betydelse och när det kan vara tillgängligt.

Svårt att tro detta är en slump. Snarare så att FHM tidigare stratergi är svårare att försvara i efterhand om pandemin får ett slut bytydligt snabbare än vad FHM trott.

Har man gått ut och sagt att våra grannländer med sin stratergi bara ligger efter oss och vi har kommit längre än dem (i betydlesen att vi har uppnått mer av den åtråvärada flockimmuniteten) blir det jobbigt om det visar sig vara fel för att den gick att uppnå genom vaccin istället.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
B brfbo skrev:
En enklare förklaring, då vi ändå är på Bygga hus:
Du börjar väl med att stänga av vattnet vid en större vattenläcka,letar sen efter problemet, och åtgärdar sen problemet,och sen sätter på vattnet igen, och sist, kollar att åtgärderna du utfört och du trott på fungerar.
Men om det är troligt att det tar flera veckor att laga läckan, och det faktiskt är en rätt liten läcka, och det dessutom är den enda vattenledningen till stadens stora sjukhus, eller kylvattenledningen till kärnkraftverket. Då måste du låta det rinna medan du håller efter läckan så gott det går.

Det är där vi är. Inte i en villa där man kan gå till grannen och duscha. För grannen har ju låst dörren för att inte få in din läcka till sig, eftersom det läcker mycket mer hos dem.

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och hur vet vi det om man inte har forskat på det?
Hur vet vi vad?

Anna_H Anna_H skrev:
Hur vet vi vad?
Att det inte finns några biologiska skillnader mellan individer som gör att vissa smittar mycket mer än andra.

B b8q skrev:
Att det inte finns några biologiska skillnader mellan individer som gör att vissa smittar mycket mer än andra.
Varför tror du att det inte finns någon forskning på det?

P
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tycker det är tydligt att FHM och de experter som stöttar FHM agerande konstant tonar ned vaccinets betydelse och när det kan vara tillgängligt.

Svårt att tro detta är en slump. Snarare så att FHM tidigare stratergi är svårare att försvara i efterhand om pandemin får ett slut bytydligt snabbare än vad FHM trott.

Har man gått ut och sagt att våra grannländer med sin stratergi bara ligger efter oss och vi har kommit längre än dem (i betydlesen att vi har uppnått mer av den åtråvärada flockimmuniteten) blir det jobbigt om det visar sig vara fel för att den gick att uppnå genom vaccin istället.
Jag tycker det redan verkar som att vissa andra länders kortsiktiga strategier har visat sig vara just för kortsiktiga. Jag tycker man varje dag hör talas om befolkningar i andra länder som högljutt klagar på hårda restriktioner och ett hattande fram och tillbaka i sina länders strategier.

Det behövs inte ett utdragande väntan på vaccinet för att poängen med en hållbar strategi ska visa sig. Det har visat sig redan nu efter bara drygt sex månader tycker jag nog.

Detta är naturligtvis ett beskt piller att svälja för alla som velat att Sverige skulle/ska göra som ”de andra”.

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

Och vad har vaccinsamordnaren sagt om leveranserna av vaccin, hur många doser har Sverige fått under första halvåret och hur många är det som arbetar inom sjukvård, äldreomsorg, är över 70 eller tillhör en riskgrupp?
Det är väl sånt som avgör, inte någon sorts tyckande om hur det borde vara.

Det jag minns är att doserna under första halvåret inte räcker till två doser per person till alla som tillhör någon av grupperna jag räknade upp (men jag blir gärna överbevisad men jag tänker inte hoppas på något osäkert utan vill förlita mig på fakta). För att inte tala om att vaccinsamordnaren upprepade gånger har sagt att det är tveksamt om de första vaccinerna som kommer är lämpliga till äldre utan att de kan behöva vänta till slutet av 2021 då mer traditionellt fungerande vaccin förväntas vara godkända.

J
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, i många länder ser man kraftigt höjda dödstal pga detta. Afrika tex.
Bara i Italien finns fler personer över 80 år än vad som finns i hela söder Afrika (söder om Sahara). Många länder där räknar väldigt få dödsfall i Covid-19 eftersom befolkningen är väldigt ung. Men dödstalen rusar ändå, särskilt barna- och mödradödlighet, eftersom man inte kommer in för vård. Dessutom har väldigt många länder där stängt alla skolor, samtidigt som de inte har någon IT-infrastruktur. Så där pratar vi verkligen om förlorade år, inga hemstudier där inte. Många länder där visar alltså en mycket stor överdödlighet trots rätt få fall av Covid-19, och det beror inte på att de inte testat eller inte redovisat rätt utan att massor av folk dör av följderna av nedstängning av samhället.
Kan vi få en kommentar på detta från lockdown-förespråkarna? Hur ser ni på att man har en mycket stor överdödlighet trots få covidfall, alltså att folk dör "inte med utan pga lockdown"? Är det roligare för själen att veta att man inte dör av virus utan av tex svält? Gör dessa länder rätt att stänga ner? Eller är det som vanligt, att ni vill bara diskutera att Sverige gör fel medan alla andra gör rätt? Eller det är länder så långt bort så skit samma?

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Du har inte funderat på att det är du som har fel? Även Who säger att viruset inte är allt. Men du vet bättre än dessa också?
Vad bygger du dina idéer på?
Det måste finnas nånting där i bakgrunden. Jag är nyfiken.
Min källa är det mindre seriösa fhm.
Även nått halv seriöst gäng, Who.. Flummiga ställen när man har kortningar....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.