Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B b8q skrev:
Här är en bra sammanställning (om än bara för perioden fram till juni) från region Stockholm:

[länk]

Särskilt intressant att notera tyckte jag att detta var; att dödligheten i Covid-19 är avsevärt högre hos de äldre är inte alls något konstigt utan följer precis samma kurvor som för vilken sjukdom som helst!:

[bild]

Å andra sidan har ju nästan alla +70 suttit i hemkarantän och inte dragit på sig Covid 19 som yngre åldersgrupper. Så det blir svårt att dra någon slutsats av dessa data.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Eller så är man bättre på att behandla covid-sjuka alternativt smittan har inte nått äldre i samma om fattning?
Det kan vara en anledning, eller så finns det en begränsad flockimmunitet som hindrar snabb smittspridning eller så är de åtgärder vi fortfarande har, tillräckligt för att hålla ner smittan

B b8q skrev:
Du tycker det?
[bild]

Jo, det är två stycken under v.40 enligt fredagsrapporten som BirgitS länkade till, men jag tycker det verkar ha legat där på 0-3 ända sedan vecka 31 (dvs början av augusti).

Intressant att Stockholm ligger så lågt, visste jag inte.

Den kurva jag har för riket har det börjat öka.

Återstå att vi nog inte har så stor smittsprdning bland äldre som hade i våras i Stockholm. Det kommer nog inte gå att hålla dem utanför smitta om det drar iväg i samhället i stort. Men det kan ju bättre än förra gången.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
B b8q skrev:
Helt enig. Så här farlig har Covid-19 varit i Sverige, om man sätter det i lite perspektiv. ALLA år före 2010 har det dött fler (per 100 000 invånare) under det första halvåret.
[bild]
Ja glädjande att inte så många dött nu under året jämförelsevis!
i dom siffrorna du visar behöver man nog även räkna in annat bla att färre personer har dött av vanliga influensan, vinterkräksjukan och säkert en del andra smittsamma sjukdomar, mm.

Det i sig borde bekräfta teorin ytterligare om att även i dag(inte bara på stenåldern) att det har stor betydelse ,av vilka som överlever i mänskligheten, är de som lyckas att hålla sig ifrån att få allvarliga infektioner.

I Sverige har,hur gärna vi inte vill det,i alla fall lika många människor hittills dött av denna pandemi som ca lika många människor som på 7 st Estoniabåtar, och det är ju många,
och dessutom hur många? som kommer att ha kroniska skador efter att ha varit sjuka vet vi väl inte än(vilket ju även är en risk för icke riskgrupper).

BirgitS
B b8q skrev:
Du tycker det?
[bild]

Jo, det är två stycken under v.40 enligt fredagsrapporten som BirgitS länkade till, men jag tycker det verkar ha legat där på 0-3 ända sedan vecka 31 (dvs början av augusti).
Det var först v. 38 som antalet fall ökade märkbart för dem över 70 och på äldreboenden så det är lite för tidigt att veta något om hur det blir med antalet avlidna pga. det.

harry73 harry73 skrev:
Det kan vara en anledning, eller så finns det en begränsad flockimmunitet som hindrar snabb smittspridning eller så är de åtgärder vi fortfarande har, tillräckligt för att hålla ner smittan
I stockholm ökar smittan nu snabbt. Nya data från avloppsvattnet ser inte alls bra ut :(

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
I stockholm ökar smittan nu snabbt. Nya data från avloppsvattnet ser inte alls bra ut :(
Jag läste det, men ändå dödstalet inte så som i våras

B brfbo skrev:
Ja glädjande att inte så många dött nu under året jämförelsevis!
i dom siffrorna du visar behöver man nog även räkna in annat bla att färre personer har dött av vanliga influensan, vinterkräksjukan och säkert en del andra smittsamma sjukdomar, mm.
Vi ska inte heller glömma att räkna in alla andra effekter, som t.ex. alla som blivit arbetslösa, eller alla som får se sin framtida pension minska med upp till 7000 kr per månad pga insatserna mot pandemin....
Orangefärgade pensionsmappar, en person som sitter med sin plånbok, och en närbild på en hand som håller ett mynt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, det finns forskning. - - - Det är till stor del för att skolorna stängt som man fått superspridningshändelser i trångbodda områden.
Ytterligare ett bra skäl att INTE hålla skolbarnen hemma alltså.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var två stycken avlidna tisdag-torsdag enligt fredagsrapporten.
Nja. Två stycken har rapporterats avlidna tisdag-torsdag. Det behöver ju inte betyda att det var då de avled?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
N Noell skrev:
Nja. Två stycken har rapporterats avlidna tisdag-torsdag. Det behöver ju inte betyda att det var då de avled?
Alldeles riktig, jag borde ha formulerat det annorlunda.

I ursprungstexten står det:
"Två personer har rapporterats avlidna med covid-19 sedan den senaste rapporten"

Ulltand Ulltand skrev:
Å andra sidan har ju nästan alla +70 suttit i hemkarantän och inte dragit på sig Covid 19 som yngre åldersgrupper. Så det blir svårt att dra någon slutsats av dessa data.
Tja, så kan det vara, men jag vet inte om datat baseras på andel döda _av de som smittats_, eller andel döda rent generellt. Det går säkert att ta reda på, men jag tyckte bara det var intressant om nästan alla sjukdomar uppvisar samma mönster. Då är inte Covid-19 unikt på det viset.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Min bedömning är att vi inte alls är lika följsamma som vi var i våras och ser effekten av det.
Här håller jag helt med dig. Det är synd att folk slarvar mer.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det är många fler som har mask på sig nu jämfört med före semestern. Eftersom mask är så bra så är det intressant att antal Döda och smittade ökar.

Själv tycker jag att jämföra per vecka eller till och med Per dag, ger inte så mycket bättre per månad.

B Byggdjuret skrev:
För min del spelar inte åldern någon roll. Ingen ska trilla av pinn
Nu låter du som killen som tycker att kommunen inte ska satsa en krona på julgranar och annat pynt så länge folk dör på våra äldreboenden.

Jag bara undrar var de annars ska dö?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.