2 361 311 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
B b8q skrev:Här är en bra sammanställning (om än bara för perioden fram till juni) från region Stockholm:
[länk]
Särskilt intressant att notera tyckte jag att detta var; att dödligheten i Covid-19 är avsevärt högre hos de äldre är inte alls något konstigt utan följer precis samma kurvor som för vilken sjukdom som helst!:
[bild]
Å andra sidan har ju nästan alla +70 suttit i hemkarantän och inte dragit på sig Covid 19 som yngre åldersgrupper. Så det blir svårt att dra någon slutsats av dessa data.
Det kan vara en anledning, eller så finns det en begränsad flockimmunitet som hindrar snabb smittspridning eller så är de åtgärder vi fortfarande har, tillräckligt för att hålla ner smittanUlltand skrev:
B b8q skrev:
Intressant att Stockholm ligger så lågt, visste jag inte.
Den kurva jag har för riket har det börjat öka.
Återstå att vi nog inte har så stor smittsprdning bland äldre som hade i våras i Stockholm. Det kommer nog inte gå att hålla dem utanför smitta om det drar iväg i samhället i stort. Men det kan ju bättre än förra gången.
Ja glädjande att inte så många dött nu under året jämförelsevis!B b8q skrev:
i dom siffrorna du visar behöver man nog även räkna in annat bla att färre personer har dött av vanliga influensan, vinterkräksjukan och säkert en del andra smittsamma sjukdomar, mm.
Det i sig borde bekräfta teorin ytterligare om att även i dag(inte bara på stenåldern) att det har stor betydelse ,av vilka som överlever i mänskligheten, är de som lyckas att hålla sig ifrån att få allvarliga infektioner.
I Sverige har,hur gärna vi inte vill det,i alla fall lika många människor hittills dött av denna pandemi som ca lika många människor som på 7 st Estoniabåtar, och det är ju många,
och dessutom hur många? som kommer att ha kroniska skador efter att ha varit sjuka vet vi väl inte än(vilket ju även är en risk för icke riskgrupper).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Det var först v. 38 som antalet fall ökade märkbart för dem över 70 och på äldreboenden så det är lite för tidigt att veta något om hur det blir med antalet avlidna pga. det.B b8q skrev:
Vi ska inte heller glömma att räkna in alla andra effekter, som t.ex. alla som blivit arbetslösa, eller alla som får se sin framtida pension minska med upp till 7000 kr per månad pga insatserna mot pandemin....B brfbo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Tja, så kan det vara, men jag vet inte om datat baseras på andel döda _av de som smittats_, eller andel döda rent generellt. Det går säkert att ta reda på, men jag tyckte bara det var intressant om nästan alla sjukdomar uppvisar samma mönster. Då är inte Covid-19 unikt på det viset.Ulltand skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är många fler som har mask på sig nu jämfört med före semestern. Eftersom mask är så bra så är det intressant att antal Döda och smittade ökar.
Själv tycker jag att jämföra per vecka eller till och med Per dag, ger inte så mycket bättre per månad.
Själv tycker jag att jämföra per vecka eller till och med Per dag, ger inte så mycket bättre per månad.