Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror tyvärr det kommer med lite eftersläpning.
Hur lång då? Smittotalen i Stockholm har ju ökat ända sedan folk kom tillbaka från semestern, dvs åtminstone i 5-6 veckor nu.

BirgitS
B b8q skrev:
Nej, men samtidigt så ökar ju inte alls dödstalen eller IVA-inläggningar i samma utsträckning. Så antingen är det "rätt personer" (dvs inte i riskgrupper) som är smittade nu, eller så kanske viruset muterat och blivit lite snällare.
Än så länge har det i stor utsträckning varit yngre vuxna och medelålders som smittats under hösten men under de senaste veckorna har viruset kommit in på flera äldreboenden, 7 av 383 st i Region Stockholm den 29/9. https://www.sll.se/verksamhet/halsa...d/2020/10/2-oktober-lagesrapport-om-covid-19/

och antalet bekräftade fall över 70 år har gått från 7 st under vecka 37 till 44 st v. 39, samt på äldreboenden från 1 till 10 samma veckor.
https://vardgivarguiden.se/globalas...ydd/statistik/covid-19/covid-19-fall-2020.pdf
så det har gått upp i åldrarna nu. Jag är orolig för vad siffrorna för förra veckan visar när de kommer i morgon.

• Ledsen
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Lägst var antalet bekräftade fall v. 35 och sen har det stigit i 4 veckor.
[länk]
Bra länk, och det är ju bild 7 som jag tycker är intressantast att följa.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror tyvärr det kommer med lite eftersläpning
Spanien är mitt i andra vågen med ökande dödstal, men även där ökar dödstalet inte lika snabbt som i våras, så på något sätt beter sig viruset snällare.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Ponera att vattnet innehöll smittsamt virus, hur skulle du ställa dig då till att låta det fortsätta rinna in till sjukhusen(och äldreboendena)?
Men det är en annan sak. Eftersom första scenariot handlade om ett trasigt rör. Om det smitta i vattnet så är det kommunen som får agera
Nästa gång släng inte in päron när man jämför äpplen.
Eller så ställer vi frågan, var upptäcktes smittan vilka åtgärder har vidtagits?
Vilken mängd virus har vi på vattnet.
Vilka virus pratar vi om?
Vilket flöde har vi på vattnet?

BirgitS
B b8q skrev:
Bra länk, och det är ju bild 7 som jag tycker är intressantast att följa.
Det var två stycken avlidna tisdag-torsdag enligt fredagsrapporten.

Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror tyvärr det kommer med lite eftersläpning.

Kanske är man bättre på att skydda äldre nu men många som hamnar på IVA är i 50-års åldern.
För min del spelar inte åldern någon roll. Ingen ska trilla av pinn
Man kan inte sluta bara för att 70 plussar är vaccade. Resten av befolkningen är lika viktig. Däremot är det olika prio. Då hamnar lilla mamma bättre till än mig. Men det är så prion är. Och ingenting jag har något emot riskgrupper först

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Spanien är mitt i andra vågen med ökande dödstal, men även där ökar dödstalet inte lika snabbt som i våras, så på något sätt beter sig viruset snällare.
Eftersom det inte går att jämföra antalet bekräftade fall nu med i våras så är det svårt att göra jämförelser. De införde i alla fall restriktioner tidigare än i våras och det bör ju platta till kurvan bättre, men sen har ju vården och omsorgen lärt sig mycket under tiden också.

B b8q skrev:
Hur lång då? Smittotalen i Stockholm har ju ökat ända sedan folk kom tillbaka från semestern, dvs åtminstone i 5-6 veckor nu.

Ja men från en väldigt låg nivå. Dödstalen har faktiskt också börjat öka lite.

Men visst vore bra om viruset muterat och blivit snällare.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
De allra sköraste dog väl i den första vågen? Sen har man förhoppningsvis blivit bättre både på att skydda de i riskgrupperna och att vårda de som blir svårt sjuka.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Här är en bra sammanställning (om än bara för perioden fram till juni) från region Stockholm:

https://www.sll.se/globalassets/1.-...ort-ces-nr-1-om-covid-19-i-stockholms-lan.pdf

Särskilt intressant att notera tyckte jag att detta var; att dödligheten i Covid-19 är avsevärt högre hos de äldre är inte alls något konstigt utan följer precis samma kurvor som för vilken sjukdom som helst!:

Diagram som jämför relativ dödlighet för Covid-19 med nedre luftvägsinfektioner och alla dödsorsaker per åldersgrupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Disktrasan och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:

Eller så är man bättre på att behandla covid-sjuka alternativt smittan har inte nått äldre i samma om fattning?

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Eller så är man bättre på att behandla covid-sjuka alternativt smittan har inte nått äldre i samma om fattning?
Förhoppningsvis är det som du säger.
Det vore konstigt om inte läkarvården blivit bättre :D
Vi får hoppas att det gjorts mycket forskning kring läkarvården å inte bara. Vilken mask som är bäst:p
Nu har man lärt sig att även personalen smittar;)

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Dödstalen har faktiskt också börjat öka lite.
Du tycker det?
Stapeldiagram över Covid-19 fall veckovis i Region Stockholm fram till 27 september 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo, det är två stycken under v.40 enligt fredagsrapporten som BirgitS länkade till, men jag tycker det verkar ha legat där på 0-3 ända sedan vecka 31 (dvs början av augusti).

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.