2 360 802 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
R RoAd skrev:Det betyder förstås att du säger att WHO har tagit del av 100+ rapporter som visar på praktisk nytta av munskydd ute i samhället. Det är de rapporterna jag vill se och inte en massa trams om att masker KAN göra nytta. Det har ingen förnekat, allra minst jag.
Med andra ord verkar det som om du inte kan presentera en enda rapport som visar på nyttan i praktiken (alltså den verkliga världen, utanför Sundbyberg). Min fråga var kanske befogad.? Du har i vart fall inte motsagt den.
Du kan skita i länk till Björn Olsen för jag är ganska säker på att han pratar om samma sorts rapporter som du postade nu, vilket inte var den sort jag pratade om. Du kanske borde ifrågasätta din egen läsförmåga (istället för att skylla på alla andra) om du missförstod det.
Jag tvivlar inte ett ögonblick på Björn Olsen har rätt och att WHO så klart läser all vetenskap om munskydd och värderar den i sin rekommendation.
Det är dock känt sedan tidigare och något jag också påpekat att kunskapsläget trots det är svagt. Svagt betyder dock inte obefintligt .
Jag kan säga det en gång till men det tycks inte riktigt landa
Jag har inte tagit del av de +100 rapporterna om munksydd utan väljer att följa vad WHO kommit fram till. Och eftersom jag inte tagit del av rapporterna kan jag så klart inte visa dig någon specifik efterfrågad rapport. Hur skulle det gå till?
Får jag citera dig här?BirgitS skrev:
"Ett vaccin är alltså inte något mirakel utan det är en liten del och det krävs mycket annat för att bli av med pandemin"
Men WHO skriver att vaccin är ett viktigt eller avgörande verktyg. Man får ju förstå det i kontexten att det kommer ett vaccin. Om det mot förmodan inte gör så är ju läget ett annat.
Varför svarade du på mitt inlägg från början då? Det verkar som om du faktiskt inte förstår vad jag frågade.Ulltand skrev:
Jag tvivlar inte ett ögonblick på Björn Olsen har rätt och att WHO så klart läser all vetenskap om munskydd och värderar den i sin rekommendation.
Det är dock känt sedan tidigare och något jag också påpekat att kunskapsläget trots det är svagt. Svagt betyder dock inte obefintligt .
Jag kan säga det en gång till men det tycks inte riktigt landa
Jag har inte tagit del av de +100 rapporterna om munksydd utan väljer att följa vad WHO kommit fram till. Och eftersom jag inte tagit del av rapporterna kan jag så klart inte visa dig någon specifik efterfrågad rapport. Hur skulle det gå till?
Och eftersom jag vill minnas att det tidigare konstaterats att WHO faktiskt inte alls rekommenderar allmänt masktvång så känns det som att hela din argumentation kring detta har fallit.
R RoAd skrev:
Nej det känns lite oklar. Men varför landar du i "allmänt masktvång" när det hela tiden diskuteras mask i speciella situaioner, då social distansering är svår?
För att det var precis "allmänt masktvång" jag pratade om efter att ha upplevt det på nära håll i Tyskland. Då valde du att börja prata om WHO och 100+ rapporter om något helt annat. Skärp dig. Du beskyller folk för att missförstå dig, det bli mer och mer uppenbart var problemet egentligen ligger!Ulltand skrev:
Mitt ursprunliga inlägg finns att läsa på https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1754#post-3873913 och det finns ingen tvetydighet där för en normalbegåvad person.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Det du citerar är alltså ingen direkt översättning av vad WHO skrev.Ulltand skrev:
Får jag citera dig här?
"Ett vaccin är alltså inte något mirakel utan det är en liten del och det krävs mycket annat för att bli av med pandemin"
Men WHO skriver att vaccin är ett viktigt eller avgörande verktyg. Man får ju förstå det i kontexten att det kommer ett vaccin. Om det mot förmodan inte gör så är ju läget ett annat.
Det som jag avsåg var:
När det är många viktiga åtgärder/verktyg/delar som krävs för att nå ett mål så är varje del rätt liten.
Som ett exempel:
Om 5 saker krävs för att uppnå något så är varje sak i snitt 20 % och det är en rätt liten del av 100 %.
Därmed inte sagt att det är just 5 saker som krävs för att bemästra pandemin utan det bör vara ändå fler. Det svåraste som behövs tror jag är samarbete mellan länder så att även fattiga länder kan bli av med viruset för om det inte inträffar så kommer det att då och då bli stora utbrott som kommer att vara svåra att få stopp på och kommer att få återverkningar på världens ekonomi.
Men där är vi ju överens. Det finns ingen anledning att förespråka mask om det går att hålla avstånd.R RoAd skrev:För att det var precis "allmänt masktvång" jag pratade om efter att ha upplevt det på nära håll i Tyskland. Då valde du att börja prata om WHO och 100+ rapporter om något helt annat. Skärp dig. Du beskyller folk för att missförstå dig, det bli mer och mer uppenbart var problemet egentligen ligger!
Mitt ursprunliga inlägg finns att läsa på [länk] och det finns ingen tvetydighet där för en normalbegåvad person.
Dock tror jag du bör vara försiktigt med att övertolka det du ser i hanteringen av masker. Tex så ser man ju inte ute på stan om ett munskydd faktiskt stoppar någon att smittas. Det är i det sammanhanget man bör luta sig mot den forskning som finns.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Det lustiga med Ulltands sarkastiska kommentar "Som tur är finns det forskning på området så man slipper ta beslut på anekdotiska upplevelser!" är att WHO tagit beslut på typ "anekdotiska upplevelser".R RoAd skrev:För att det var precis "allmänt masktvång" jag pratade om efter att ha upplevt det på nära håll i Tyskland. Då valde du att börja prata om WHO och 100+ rapporter om något helt annat. Skärp dig. Du beskyller folk för att missförstå dig, det bli mer och mer uppenbart var problemet egentligen ligger!
Mitt ursprunliga inlägg finns att läsa på [länk] och det finns ingen tvetydighet där för en normalbegåvad person.
I "Advice on the use of masks in the context of COVID-19 Interim guidance 5 June 2020" stycket "Guidance on the use of masks for the general public, Available evidence" skriver;
"There is limited evidence that wearing a medical mask by healthy individuals in households, in particular those who share a house with a sick person, or among attendees of mass gatherings may be beneficial as a measure preventing transmission.(41, 56-61) A recent meta-analysis of these observational studies, with the intrinsic biases of observational data, showed that either disposable surgical masks or reusable 12–16-layer cotton masks were associated with protection of healthy individuals within households and among contacts of cases.(42)"
"At present, there is no direct evidence (from studies on COVID- 19 and in healthy people in the community) on the effectiveness of universal masking of healthy people in the community to prevent infection with respiratory viruses, including COVID-19."
Ja här i Sverige är vi ju inte så mycket bättre ang bussresan i Norge, här i min Brf tex med ca 200 lägenheter med övervägande äldre(riskgrupp) som boende och som man nu kommer att låta flera gubbar gå emellan lägenheterna i alla hem och in i varje rum i hemmen för att byta fönster under pågående pandemi????och det är fritt att göra så!!!BirgitS skrev:
(jag har fått skjuta upp mitt fönsterbyte till inom ett år, men inte helt populärt har jag fått känna av, ock andra kan nog skjuta upp det med om de vågar och förstår att fråga)
Utifrån den kunskap jag har,så är jag ganska oroad för mina grannars skull,men har vi TUR!!!! så sprids inte smittan i området.
Skulle välkomna striktare regler för att skydda människor, som här både arbetarna som ska byta fönsterna och de boende samt andra personer som de i sin tur sen kan smitta.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nu är det några dagar sedan som jag ögnade igenom en intervju med Who.
Där sa de att vaccin var viktigt men inte allt. Ungefär så sa de. Det stämmer med vad Sveriges vaccin samordnare har sagt.
Förresten jag har varken källa eller datum.
Där sa de att vaccin var viktigt men inte allt. Ungefär så sa de. Det stämmer med vad Sveriges vaccin samordnare har sagt.
Förresten jag har varken källa eller datum.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men det går inte att jämföra med en bussresa. Du överdriver väldigt mycket. Första du överdriver är spridningen av virus. Corona är inte luftburen. Det är droppsmitta. Ingen vet exakt hur corona viruset överlever på olika material och hur överföringen blir. Jag är ganska övertygad om att virus på kläder överlever speciellt länge. För att vara så livrädd så kan väldigt lite. Men välj rätt källor. WHO är bra. Läs igenom därefter kan du berätta om det är så farligt som du säger läs på hur den spridsB brfbo skrev:Ja här i Sverige är vi ju inte så mycket bättre ang bussresan i Norge, här i min Brf tex med ca 200 lägenheter med övervägande äldre(riskgrupp) som boende och som man nu kommer att låta flera gubbar gå emellan lägenheterna i alla hem och in i varje rum i hemmen för att byta fönster under pågående pandemi????och det är fritt att göra så!!!
(jag har fått skjuta upp mitt fönsterbyte till inom ett år, men inte helt populärt har jag fått känna av, ock andra kan nog skjuta upp det med om de vågar och förstår att fråga)
Utifrån den kunskap jag har,så är jag ganska oroad för mina grannars skull,men har vi TUR!!!! så sprids inte smittan i området.
Skulle välkomna striktare regler för att skydda människor, som här både arbetarna som ska byta fönsterna och de boende samt andra personer som de i sin tur sen kan smitta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Jag tycker nog det är en avsevärd skillnad mellan att låta 40 äldre umgås hela dagar rätt tätt på varandra så droppsmitta lätt sprids mellan dem och låta en hantverkare komma in i någons hem där den boende och hantverkaren kan vara i olika rum.B brfbo skrev:Ja här i Sverige är vi ju inte så mycket bättre ang bussresan i Norge, här i min Brf tex med ca 200 lägenheter med övervägande äldre(riskgrupp) som boende och som man nu kommer att låta flera gubbar gå emellan lägenheterna i alla hem och in i varje rum i hemmen för att byta fönster under pågående pandemi????och det är fritt att göra så!!!
(jag har fått skjuta upp mitt fönsterbyte till inom ett år, men inte helt populärt har jag fått känna av, ock andra kan nog skjuta upp det med om de vågar och förstår att fråga)
Utifrån den kunskap jag har,så är jag ganska oroad för mina grannars skull,men har vi TUR!!!! så sprids inte smittan i området.
Skulle välkomna striktare regler för att skydda människor, som här både arbetarna som ska byta fönsterna och de boende samt andra personer som de i sin tur sen kan smitta.
Men när det gäller din förening får du ju försöka få till en extrastämma snarast där ni som är oroliga kan ta upp saken.
Tjeckien inför nödtillstånd enligt Aftonbladet och det gjorde att jag kollade deras dödsstatistik (covid relaterad såklart)
Tjeckien klarade sig väldig bra innan sommaren, men nu verkar de befinna sig i den andra vågen på riktigt. Intressant att se hur de klarar sig denna gången
Sverige det hade såklart värre under första vågen, men andra vågen här syns fortfarande inte i dödsstatistiken.
Tjeckien klarade sig väldig bra innan sommaren, men nu verkar de befinna sig i den andra vågen på riktigt. Intressant att se hur de klarar sig denna gången
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sverige det hade såklart värre under första vågen, men andra vågen här syns fortfarande inte i dödsstatistiken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Det har nog gått för kort tid sen ökningen av antalet fall för det, men förra veckan började det rapporterats om fler fall på äldreboenden så tyvärr är ju risken stor att antalet avlidna börjar gå upp igen.harry73 skrev: