2 360 927 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Och trots det så landar man i att mask är bättre än ingen mask.tusenett skrev:Ja, det ä
r väl därför de skriver:
””Non-medical or fabric masks could increase potential for COVID-19 to infect a person if the mask is contaminated by dirty hands and touched often, or kept on other parts of the face or head and then placed back over the mouth and nose”
”At the present time, the widespread use of masks everywhere is not supported by high-quality scientific evidence...”
Här kunde tex FHM ha informerat om hur man bäst hanterar en mask om önskan vore att hålla smittan nere. Nu vet vi ju att det bara fanns en ambition att sjukvården skulle klara kurvan
Visst de var lite bakbundna av tidigare kategoriska uttalanden om att mask inte hjälper och en situation i samhället där det inte fanns några masker att få tag på.
Det är ingen som har fullständig koll på detta virus.B Byggdjuret skrev:Men det går inte att jämföra med en bussresa. Du överdriver väldigt mycket. Första du överdriver är spridningen av virus. Corona är inte luftburen. Det är droppsmitta. Ingen vet exakt hur corona viruset överlever på olika material och hur överföringen blir. Jag är ganska övertygad om att virus på kläder överlever speciellt länge. För att vara så livrädd så kan väldigt lite. Men välj rätt källor. WHO är bra. Läs igenom därefter kan du berätta om det är så farligt som du säger läs på hur den sprids
Jo det går att jämföra med bussresa, jag gjorde just det!,bla att båda våra länder gör dumma saker.
Det är en luftburen droppsmitta.
Eftersom att vi inte med säkerhet vet hur länge viruset överlever på ytor så får bla riskgrupper använda sig av försiktighetsprincipen, eftersom att om vi riskerar att bli smittade så har vi som sämst livet som insats...så ganska dumt att chansa! utifrån att du är GANSKA säker!
Jag är absolut inte livrädd, när du skriver det tar jag det som att du försöker förminska mig, det lyckas du inte med!
Som jag tidigare skrivit så har jag ganska mycket kunskap om smittsamma sjukdomar, har flera högskolestudieår mm och har varit anställd och arbetat under många år på infektionskliniken på ett av våra största sjukhus(men tror man att man är fullärd så lär man sig aldrig något nytt,så jag fortsätter att lära).
Det utesluter förstås inte att andra som inte har den erfarenheten som jag har, kan ha och tillförskansa sig gedigen kunskap.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Du glömde att sätta texten i sitt sammanhang.Ulltand skrev:
Det var lite som jag misstänkte. Det finns mycket mer info om detta på WHO. Och ja WHO har på fötterna när de lämnar sin rekommendation.
"However, taking into account the available studies evaluating pre- and asymptomatic transmission, a growing compendium of observational evidence on the use of masks by the general public in several countries, individual values and preferences, as well as the difficulty of physical distancing in many contexts, WHO has updated its guidance to advise that to prevent COVID-19 transmission effectively in areas of community transmission, governments should encourage the general public to wear masks in specific situations and settings as part of a comprehensive approach to suppress SARS-CoV-2 transmission (Table 2)
"Studies of influenza, influenza-like illness, and human coronaviruses (not including COVID-19) provide evidence that the use of a medical mask can prevent the spread of infectious droplets from a symptomatic infected person (source control) to someone else and potential contamination of the environment by these droplets.(54, 55) "
"This could be considered to be indirect evidence for the use of masks (medical or other) by healthy individuals in the wider community; however, these studies suggest that such individuals would need to be in close proximity to an infected person in a household or at a mass gathering where physical distancing cannot be achieved, to become infected with the virus"
WHO-2019-nCov-IPC_Masks-2020.4-eng.pdf
2) Advice to decision makers on the use of masks for the general public
Many countries have recommended the use of fabric masks/face coverings for the general public. At the present time, the widespread use of masks by healthy people in the community setting is not yet supported by high quality or direct scientific evidence and there are potential benefits and harms to consider (see below).
"However, taking into...
WHO advises decision makers to apply a risk-based approach focusing on the following criteria when considering or encouraging the use of masks for the general public: ...
Guidance on the use of masks for the general public
Available evidenc
"Studies of influenza, influenza-like illness, and human coronaviruses (not including COVID-19)...
There is limited evidence that wearing a medical mask by healthy individuals in households, in particular those who share a house with a sick person, or among attendees of mass gatherings may be beneficial as a measure preventing transmission.(41, 56-61).A recent meta-analysis of these observational studies, with the intrinsic biases of observational data, showed that either disposable surgical masks or reusable 12–16-layer cotton masks were associated with protection of healthy individuals within households and among contacts of cases.(42)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Gammelnörden skrev:
Du glömde att sätta texten i sitt sammanhang.
2) Advice to decision makers on the use of masks for the general public
Many countries have recommended the use of fabric masks/face coverings for the general public. At the present time, the widespread use of masks by healthy people in the community setting is not yet supported by high quality or direct scientific evidence and there are potential benefits and harms to consider (see below).
"However, taking into...
WHO advises decision makers to apply a risk-based approach focusing on the following criteria when considering or encouraging the use of masks for the general public: ...
Guidance on the use of masks for the general public
Available evidenc
"Studies of influenza, influenza-like illness, and human coronaviruses (not including COVID-19)...
There is limited evidence that wearing a medical mask by healthy individuals in households, in particular those who share a house with a sick person, or among attendees of mass gatherings may be beneficial as a measure preventing transmission.(41, 56-61).A recent meta-analysis of these observational studies, with the intrinsic biases of observational data, showed that either disposable surgical masks or reusable 12–16-layer cotton masks were associated with protection of healthy individuals within households and among contacts of cases.(42)
Inte alls. Vi vet alla att evidensläget är svagt men inte obefintligt.
Så jag valde att ta med det som lett till WHOs beslut att rekommendera munskydd.
Desautom gav jag en länk till informationen som är betydligt mer omfattanbde än vad både du och jag citerat
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Men mycket av kunskapen fanns redan innan mars. Bara det att FHM inte var påläst alternativt inte villa att folk skulle använda mask.BirgitS skrev:
Tegnell sa med all tydlighet att de är verkninmgslöst. Men redan då fanns kunskapen om att mask tex minskar smittpsridning av influensa.
WHO rekommenderar munskydd.Ulltand skrev:
FHM rekommenderar munskydd.
Så har det varit sen pandemins begynnelse.
Men var sak har sin plats.
Man behöver exempelvis inte sova i sitt munskydd, detta kan vi väl vara överens om?
Då nackdelar överväger fördelar.
Ska man ha det i ett glesbefolkat land då man är symtomfri och smittspridningen ligger på en låg nivå?
Kanske nej, kan vi nog enas om.
Men även ett glesbefolkat land kan har tätbefolkade städer.
Och det är om detta diskussionen går om nu. Finland har gjort det.
Blev det succé? Tveksamt. Nog snarare bortkastade ansträngningar till väldigt liten nytta.
Men nu vet de hur man gör ifall skarpt läge skulle uppstå.
De informerar. Längst ner på sidan https://www.folkhalsomyndigheten.se...n-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/Ulltand skrev:
Du kanske går utländsk makts ärenden utan att veta om det?Ulltand skrev:
Nu är det ju trots allt så att det är Sverige som drar till sig internationell uppmärksamhet genom sitt väldigt egna sätt att hantera panedemin vilket också lett till dödstal i absoluta toppen.
I stort sett alla andra såg den asymtomatiska smittan, möjliga fördelen med munskydd och lyckades följa WHO-rådet att testa testa testa.
Det för mig märkligt att ni tycker att det extremt att kritisera Sverige i det läget?
I mina ägon är ni en grupp som av någon politisk eller nationell kärlek ställer er bakom allt FHM sagt och gjort. Några tror dessutom att jag representerar utänsk makt när jag skriver att vi borde göra som WHO föreslår
Vilka har egentligen tappat fotfästet i detta?
Nja, Sverige har nog inte gjort så mycket annorlunda men däremot framställs det så av politiker som därmed rättfärdigar egna galenskaper. Men det ser man ganska enkelt igenom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Men som sagt WHO kom inte med några råd om användning utanför sjukhus och liknande förrän i juni.Ulltand skrev:
Mars-maj var det stor brist på munskydd i hela Europa och det var direkt olämpligt att allmänheten köpte munskydd eftersom det skulle innebära att det blev färre kvar till sjukvården etc.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Jo, det gjorde du. Det är text tagen från " Advice on the use of masks in the context of COVID-19" som jag hänvisat och länkat till flera gånger. Hur tror du annars att jag kunde flika in din kopierade text i sitt rätta sammanhang? Du blandade från två helt olika stycken... Det fanns ingen länk i ditt inlägg.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
FN vädjar om pengar till vaccin.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 19.26
Nej det gick inte att länka PDF den var jag tvungen att ladda ner så det blev en hänvisning som lätt går att plocka fram.Gammelnörden skrev:
Jo, det gjorde du. Det är text tagen från " Advice on the use of masks in the context of COVID-19" som jag hänvisat och länkat till flera gånger. Hur tror du annars att jag kunde flika in din kopierade text i sitt rätta sammanhang? Du blandade från två helt olika stycken... Det fanns ingen länk i ditt inlägg.
Det två citaten händer ihop fullständig. Helt riktigt är det två citat ur texen för att koncentrera fram det som ligger till grund för WHOs beslut.