Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tusenett skrev:
Har de uttalat sig officiellt att det är anledningen? Det verkade inte varit en faktor förra gången.
tusenett skrev:
Har de uttalat sig officiellt att det är anledningen? Det verkade inte varit en faktor förra gången.
jag har hört den danske statsministern säga det i tv-avisen

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
[

Eftersom jag fick några minuter till så kan jag kommentera Norge.

Jag läste i deras VG att smittpridningen nu minskar sedan en vecka där.

Bla har man inför större begänsningar i folksamlingar och krav på munksydd i kollektivtrafiken.

Så länge det går åt rätt är det väl inte så konstig om de avvakar med lock down?
Norge införde väl nya restriktioner i fredags/lördags (?) trots att smittspridningen i Oslo då hade avtagit i några dagar. De väntade alltså inte in effekten av tidigare införda restriktioner (det tar ju minst en vecka innan en åtgärd syns i antalet bekräftade fall).

Ulltand Ulltand skrev:
[

Eftersom jag fick några minuter till så kan jag kommentera Norge.

Jag läste i deras VG att smittpridningen nu minskar sedan en vecka där.

Bla har man inför större begänsningar i folksamlingar och krav på munksydd i kollektivtrafiken.

Så länge det går åt rätt är det väl inte så konstig om de avvakar med lock down?
Du påstår att vi som inte tycker som du är fhm kramar. Men det är ingen som försvarar fhl om det inte finns en anledning. Men är inte du anti fhl och drömmer deras taktik när facit finns. Det är lätt att döma med facit i hand.

Sen funderar jag på en sak, varför behöver inte komma med källor? När vi andra behöver.
Sen är det tråkigt när du fel tolkar Who om vaccin

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Kan någon ge Ulltand en hand här?
Jorå så att det...
Ja det vore upplysande att få se översättning "vital tools" i betydelsen något mindre/lite viktigt verktyg.

Om inte så har jag kanske rätt att det betyder ett avgörande verktyg :)

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Du påstår att vi som inte tycker som du är fhm kramar. Men det är ingen som försvarar fhl om det inte finns en anledning. Men är inte du anti fhl och drömmer deras taktik när facit finns. Det är lätt att döma med facit i hand.

Sen funderar jag på en sak, varför behöver inte komma med källor? När vi andra behöver.
Sen är det tråkigt när du fel tolkar Who om vaccin

Jag gör ett förösk i tråden att vi kunde försöka sluta hoppa på person och hålla oss till saken. Vad säger du om det? Om jag då bortser från den första halvan av ditt inlägg som handlar om mig.

Precisera vilka källor det är du saknar! Gärna i ett direkt citat så ska jag göra det jag kan för att leta fram dem!

Mikael_L
Lungorna i min kropp är rätt vitala för att jag ska överleva. Men de endast räcker ju inte, jag måste ju även ha ett hjärta och lite annat.
Kan det vara så vi ska tolka att vaccinet är vitalt, att utan vaccin så kommer vi aldrig lyckas bemästra detta, men det räcker inte med endast vaccin?

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Jag gör ett förösk i tråden att vi kunde försöka sluta hoppa på person och hålla oss till saken. Vad säger du om det? Om jag då bortser från den första halvan av ditt inlägg som handlar om mig.

Precisera vilka källor det är du saknar! Gärna i ett direkt citat så ska jag göra det jag kan för att leta fram dem!
Jag hoppar in och ber ödmjuk om de 100+ rapporter som visar nyttan med allmänt masktvång mot corona. D.v.s. de rapporter som WHO har grundat den rekommendation du anser att de ger på (om WHO verkligen rekommenderar det kan vi lämna därhän för tillfället).

Har bett om det några gånger nu.

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lungorna i min kropp är rätt vitala för att jag ska överleva. Men de endast räcker ju inte, jag måste ju även ha ett hjärta och lite annat.
Kan det vara så vi ska tolka att vaccinet är vitalt, att utan vaccin så kommer vi aldrig lyckas bemästra detta, men det räcker inte med endast vaccin?
https://edition.cnn.com/2020/09/15/health/vaccine-not-end-coronavirus-pandemic/index.html

https://www.theweek.co.uk/107972/why-the-who-is-warning-that-the-pandemic-wont-end-with-a-vaccine

J
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det vore upplysande att få se översättning "vital tools" i betydelsen något mindre/lite viktigt verktyg.

Se BirgitS länk ovan.

Vital översätts alltså till nödvändigt eller mycket viktigt:
If you say that something is vital, you mean that it is necessary or very important.
Du tänker nog på essential som är extremt viktigt eller absolut nödvändigt
Something that is essential is extremely important or absolutely necessary to a particular subject.

Avgörande betyder ju i sin exakta definition att utan just det så går det inte. (Skulle vitals betydelse vara viktigare än avgörande skulle ju essential i så fall betyda avgörande avgörande). Ingen har heller sagt att det betyder lite viktigt, men eftersom du är lite halvkänd för att hitta på egna definitioner av ord för att förändra innebörden i andras meningar gäller det tydligen att vara extremt noga. Som i Netonnet. Frågor på det?

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Se BirgitS länk ovan.

Vital översätts alltså till nödvändigt eller mycket viktigt:
If you say that something is vital, you mean that it is necessary or very important.
Du tänker nog på essential som är extremt viktigt eller absolut nödvändigt
Something that is essential is extremely important or absolutely necessary to a particular subject.

Avgörande betyder ju i sin exakta definition att utan just det så går det inte. Som i Netonnet. Frågor på det?

Kan inte följa dig alls tyvärr.

Vital översätts tex till. avgörande, vital eller livsviktigt.

Men du skulle ju belägga att det betyder "mindre vitkigt"

Jag fortsätter att vänta på det.

R RoAd skrev:
Jag hoppar in och ber ödmjuk om de 100+ rapporter som visar nyttan med allmänt masktvång mot corona. D.v.s. de rapporter som WHO har grundat den rekommendation du anser att de ger på (om WHO verkligen rekommenderar det kan vi lämna därhän för tillfället).

Har bett om det några gånger nu.
Ingen eller iaf inte jag har sagt att det finns stöd för allmännt masktvång. Min källa till +100 rapporter är Björn Olhsen i en TV intervju. Är du intresserad av den kan jag leta?

Oäkert om jag kan spåra alla undersökningar på ett rationellt sätt. Men en hel del tycks finnas här som referensmaterial till en nyare undersökning.Alla behandlar dock inte just mask.

1. 1.
    Jones, R. M. & Brosseau, L. M. Aerosol transmission of infectious disease. J. Occup. Environ. Med. 57, 501–508 (2015).

PubMed Article Google Scholar

2. 2.
    Tellier, R., Li, Y., Cowling, B. J. & Tang, J. W. Recognition of aerosol transmission of infectious agents: a commentary. BMC Infect. Dis. 19, 101 (2019).

PubMed PubMed Central Article Google Scholar

3. 3.
    Asadi, S., Bouvier, N., Wexler, A. S. & Ristenpart, W. D. The coronavirus pandemic and aerosols: does COVID-19 transmit via expiratory particles?. Aerosol. Sci. Technol. 54, 635–638 (2020).

ADS CAS Article Google Scholar

4. 4.
    Bourouiba, L. Turbulent gas clouds and respiratory pathogen emissions: potential implications for reducing transmission of COVID-19. JAMA 323, 1837–1838 (2020).

PubMed Google Scholar

5. 5.
    Dancer, S.J., Tang, J.W., Marr, L.C., Miller, S., Morawska, L., Jimenez, J.L. Putting a balance on the aerosolization debate around SARS-CoV-2. J. Hosp. Infect. (2020).

6. 6.
    Peters, A., Parneix, P., Otter, J., Pittet, D. Putting some context to the aerosolization debate around SARS-CoV-2. J. Hosp. Infect. (2020).

7. 7.
    Allen, J., Marr, L., Re-thinking the potential for airborne transmission of SARS-CoV-2. preprints 2020, 2020050126. https://doi.org/10.20944/preprints202005.0126.v1.

8. 8.
    Gralton, J. & McLaws, M. L. Protecting healthcare workers from pandemic influenza: N95 or surgical masks?. Crit. Care Med. 38, 657–667 (2010).

9. 9.
    Bartoszko, J. J., Farooqi, M. A. M., Alhazzani, W. & Loeb, M. Medical masks vs N95 respirators for preventing COVID-19 in healthcare workers: a systematic review and meta-analysis of randomized trials. Influenza Other Respir. Virus. https://doi.org/10.1111/irv.12745 (2020).

Article Google Scholar

10. 10.
    MacIntyre, C. R. & Wang, Q. Physical distancing, face masks, and eye protection for prevention of COVID-19. The Lancet 20, 31183 (2020).

Google Scholar

11. 11.
    Chu, D. K. et al. Physical distancing, face masks, and eye protection to prevent person-to-person transmission of SARS-CoV-2 and COVID-19: a systematic review and meta-analysis. The Lancet 20, 31142 (2020).

Google Scholar

12. 12.
    Bałazy, A. et al. Do N95 respirators provide 95% protection level against airborne viruses, and how adequate are surgical masks?. Am. J. Infect. Control 34, 51–57 (2006).

13. 13.
    Leung, N. H. L. et al. Respiratory virus shedding in exhaled breath and efficacy of face masks. Nat. Med. 26, 676–680 (2020).

CAS PubMed Article Google Scholar

14. 14.
    Bowen, L. E. Does that face mask really protect you?. Appl. Biosaf. 15, 67–71 (2010).

Article Google Scholar

15. 15.
    Rengasamy, S., Eimer, B. & Shaffer, R. E. Simple respiratory protection—evaluation of the filtration performance of cloth masks and common fabric materials against 20–1000 nm size particles. Ann. Occup. Hyg. 54, 789–798 (2010).

CAS PubMed PubMed Central Google Scholar

16. 16.
    Milton, D.K., Fabian, M.P., Cowling, B.J., Grantham, M.L., McDevitt, J.J. Influenza virus aerosols in human exhaled breath: particle size, culturability, and effect of surgical masks. Plos Pathog. 9, (2013).

17. 17.
    Prather KA, Wang CC, Schooley RT. Reducing transmission of SARS-CoV-2. Science, eabc6197 (2020).

18. 18.
    He, X. et al. Temporal dynamics in viral shedding and transmissibility of COVID-19. Nat. Med. 26, 672–675 (2020).

19. 19.
    Rothe C, et al. Transmission of 2019-nCoV infection from an asymptomatic contact in Germany. N. Engl. J. Med. 382, (2020).

20. 20.
    Wölfel R, et al. Virological assessment of hospitalized patients with COVID-2019. Nature (2020).

21. 21.
    Cheng, K.K., Lam, T.H., Leung, C.C. Wearing face masks in the community during the COVID-19 pandemic: altruism and solidarity. The Lancet (2020).

22. 22.
    Feng, S. et al. Rational use of face masks in the COVID-19 pandemic. The Lancet Respirat. Med. 8, 434–436 (2020).

CAS Article Google Scholar

23. 23.
    U. S. Center for Disease Control, Recommendation Regarding the Use of Cloth Face Coverings, Especially in Areas of Significant Community-Based Transmission: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/cloth-face-cover.html, access: 19 May 2020, 2020.

24. 24.
    World Health Organization: Advice on the use of masks in the context of COVID-19, WHO/2019-nCov/IPC_Masks/2020.3, 2020.

25. 25.
    Jefferson T, et al. Physical interventions to interrupt or reduce the spread of respiratory viruses. Cochrane Database System. Rev. (2011).

26. 26.
    Wong, V. W. Y., Cowling, B. J. & Aiello, A. E. Hand hygiene and risk of influenza virus infections in the community: a systematic review and meta-analysis. Epidemiol. Infect. 142, 922–932 (2014).

CAS PubMed PubMed Central Article Google Scholar

27. 27.
    Lau, M. S. Y., Cowling, B. J., Cook, A. R. & Riley, S. Inferring influenza dynamics and control in households. Proc. Natl. Acad. Sci. 112, 9094 (2015).

ADS CAS PubMed Article Google Scholar

28. MacIntyre CR, Chughtai AA. Facemasks for the prevention of infection in healthcare and community settings. BMJ: Br. Med. J. 350, h694 (2015).

29. Smith, S. M. S. et al. Use of non-pharmaceutical interventions to reduce the transmission of influenza in adults

fortsättning

• 30.
    Saunders-Hastings, P., Crispo, J. A. G., Sikora, L. & Krewski, D. Effectiveness of personal protective measures in reducing pandemic influenza transmission: a systematic review and meta-analysis. Epidemics 20, 1–20 (2017).

• 31.
    Dharmadhikari, A. S. et al. Surgical face masks worn by patients with multidrug-resistant tuberculosis: impact on infectivity of air on a hospital ward. Am. J. Respir. Crit. Care Med. 185, 1104–1109 (2012).

• 32.
    Davies, A. et al. Testing the efficacy of homemade masks: would they protect in an influenza pandemic?. Disaster Med. Public Health Preparedness 7, 413–418 (2013).

Article Google Scholar
  • 33.
    Harnish, D. A. et al. Challenge of N95 filtering facepiece respirators with viable H1N1 influenza aerosols. Infect. Control Hosp. Epidemiol. 34, 494–499 (2013).

• 34.
    Mueller, W. et al. The effectiveness of respiratory protection worn by communities to protect from volcanic ash inhalation. Part I: Filtration efficiency tests. Int. J. Hyg. Environ. Health 221, 967–976 (2018).

• 35.
    Jung, H. et al. Comparison of filtration efficiency and pressure drop in anti-yellow sand masks, quarantine masks, medical masks, general masks, and handkerchiefs. Aerosol. Air Qual. Res. 14, 991–1002 (2014).

Article Google Scholar
  • 38.
    Green, C. F. et al. Effectiveness of selected surgical masks in arresting vegetative cells and endospores when worn by simulated contagious patients. Infect. Control Hosp. Epidemiol. 33, 487–494 (2012).

• 39.
    Licina, D., Tian, Y. & Nazaroff, W. W. Emission rates and the personal cloud effect associated with particle release from the perihuman environment. Indoor Air 27, 791–802 (2017).

• 40.
    Licina, D. & Nazaroff, W. W. Clothing as a transport vector for airborne particles: chamber study. Indoor Air 28, 404–414 (2018).

• 41.
    McDonagh, A. & Byrne, M. A. A study of the size distribution of aerosol particles resuspended from clothing surfaces. J. Aerosol. Sci. 75, 94–103 (2014).

• 42.
    S Mehta SPHPATAGB. Evaluating textiles and apparel for controlling contamination in cleanrooms performance of protective clothing: fourth volume. ASTM International (1992).
  • 44.
    Edward, D. G. F. Resistance of influenza virus to drying and its demonstration on dust. Lancet 2, 664–666 (1941).

Article Google Scholar
  • 45.
    Khare, P. & Marr, L. C. Simulation of vertical concentration gradient of influenza viruses in dust resuspended by walking. Indoor Air 25, 428–440 (2015).

• 47.
    Liu, Y. et al. Aerodynamic analysis of SARS-CoV-2 in two Wuhan hospitals. Nature, (2020).
  • 50.
    Tang, J. W., Liebner, T. J., Craven, B. A. & Settles, G. S. A schlieren optical study of the human cough with and without wearing masks for aerosol infection control. J. R. Soc. Interface 6, S727–S736 (2009).

PubMed PubMed Central Google Scholar
  • 51.
    Morawska, L. et al. Size distribution and sites of origin of droplets expelled from the human respiratory tract during expiratory activities. J. Aerosol. Sci. 40, 256–269 (2009).

• 52.
    Su, Y. Y., Miles, R. E. H., Li, Z. M., Reid, J. P. & Xu, J. The evaporation kinetics of pure water droplets at varying drying rates and the use of evaporation rates to infer the gas phase relative humidity. Phys. Chem. Chem. Phys. 20, 23453–23466 (2018).

• 53.
    Fairbanks, G. Voice and articulation drillbook Vol. 2 (Harper & Row, New York, 1960).

Google Scholar
  • 57.
    Bhangar, S. et al. Chamber bioaerosol study: human emissions of size-resolved fluorescent biological aerosol particles. Indoor Air 26, 193–206 (2016).

• 58.
    Palmiero, A. J., Symons, D., Morgan, J. W. & Shaffer, R. E. Speech intelligibility assessment of protective facemasks and air-purifying respirators. J. Occup. Environ. Hyg. 13, 960–968 (2016).

CAS PubMed PubMed Central Article Google Scholar
  • 59.
    Saeidi, R., Huhtakallio, I., Alku, P. Analysis of face mask effect on speaker recognition. In INTERSPEECH, 1800–1804, (2016).
  • 60.
    Mendel, L. L., Gardino, J. A. & Atcherson, S. R. Speech understanding using surgical masks: a problem in health care?. J. Am. Acad. Audiol. 19, 686–695 (2008).

• 61.
    Fecher, N. Effects of forensically-relevant facial concealment on acoustic and perceptual properties of consonants, Doctoral dissertation, University of York (2014).
  • 62.
    Bond, Z. S., Moore, T. J. & Gable, B. Acoustic-phonetic characteristics of speech produced in noise and while wearing an oxygen mask. J. Acoust. Soc. Am. 85, 907–912 (1989).

ADS CAS PubMed Article Google Scholar
  • 63.
    Konda, A., Prakash, A., Moss, G.A., Schmoldt, M., Grant, G.D., Guha, S. Aerosol filtration efficiency of common fabrics used in respiratory cloth masks. ACS Nano (2020).

J
Ulltand Ulltand skrev:

Det har jag aldrig sagt. Möjligen har BirgitS antytt det. Kanske då med innebörden mindre viktigt än absolut livsnödvändigt eftersom engelska och svenska inte översätts ordagrant. Jag säger bara att du har fel igen. Jag kan bara beklaga att du förutom matematik och läsförståelse inte heller behärskar engelska så bra som du tror. Att kunna se sina begränsningar är en ynnest. Själv har jag massor :rofl:
För att göra en enkel jämförelse. I love översätts bäst med jag gillar, inte jag älskar. Engelsmännen är kända för att de antingen överdriver eller underdriver.
Fråga en engelsman hur han mår.
Not too bad betyder mycket bra
Not bad betyder "best mood ever"
Deras adjektiv är alltså inte direkt översättningsbara.
Om en engelsman är mycket överraskad säger han inte I'm very surprised, utan I'm quite surprised. Komplicerat? Jajemen!
Så vital kan säkerligen tolkas olika beroende på vem som läser det och vem som skrivit det.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Ingen eller iaf inte jag har sagt att det finns stöd för allmännt masktvång. Min källa till +100 rapporter är Björn Olhsen i en TV intervju. Är du intresserad av den kan jag leta?

Oäkert om jag kan spåra alla undersökningar på ett rationellt sätt. Men en hel del tycks finnas här som referensmaterial till en nyare undersökning.Alla behandlar dock inte just mask.
Det där är inte den sorts rapporter jag efterfrågar.

Så här skrev jag:
Gör det? Så vitt jag sett har det inte statistiskt bevisats att munskydd gör någon nytta alls i praktiken.
På det svarade du:
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom jag inte har möjlighet att läsa +100 rapporter om detta så väljer jag att lita på WHO och hur dom tolkat det vetenskapliga läget.
Det betyder förstås att du säger att WHO har tagit del av 100+ rapporter som visar på praktisk nytta av munskydd ute i samhället. Det är de rapporterna jag vill se och inte en massa trams om att masker KAN göra nytta. Det har ingen förnekat, allra minst jag.

Med andra ord verkar det som om du inte kan presentera en enda rapport som visar på nyttan i praktiken (alltså den verkliga världen, utanför Sundbyberg). Min fråga var kanske befogad.? Du har i vart fall inte motsagt den.

Du kan skita i länk till Björn Olsen för jag är ganska säker på att han pratar om samma sorts rapporter som du postade nu, vilket inte var den sort jag pratade om. Du kanske borde ifrågasätta din egen läsförmåga (istället för att skylla på alla andra) om du missförstod det.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

Ulltand Ulltand skrev:

Jag har inte skrivit att "vital tools" betyder det. Lika lite som att det betyder "liten" som du skrev i inlägg #26499.
Läs inlägg #26504 om du inte redan har förstått inlägg #26516 och #26519.

Vaccin är alltså inte absolut nödvändigt eller avgörande utan ett verktyg av flera viktiga som behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.