Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Som tur är är det inte representetivt för hur norrmän tänker om Corona.

De har redan hårdare restriktioner än vad vi har och har iaf den senaste veckan bromsat smittspridningen
Det som är underligt är att några ens tyckte att det var vettigt. Man har ju inte förstått vad sjukdomen innebär då, t.ex. att äldre behöver skyddas extra och vara mer eller mindre isolerade. Då är det ju rätt meningslöst att införa en massa andra åtgärder som går ut på att skydda unga.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Det går liksom inte praktisk att bemöta radda länkar på ett bra sätt.
Så du orkar alltså inte...

edit: efter noga rannsakan inser jag att ordet orka, för andra som inte använder det "småländsk", kan verka anspela på en persons fysiska förmåga. Det jag menade var att personen i fråga inte ids eller bemödar sig av någon, för mig okänd, anledning.

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Alla det frågor jag tog upp i mitt inlägg är sådna där jag anser att det förhåller sig så. Jag vet att inte alla delar den uppfattninbgen här :)
Varför ska andra dela dina gissningar?
För det är ju just gissningar när du inte har källor och det finns källor som direkt motsäger dig.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, "vital tool" betyder inte "avgörande verktyg" på det sättet.
"Vital" betydet enligt google transate. Avgörande, livsviktig eller vital.

Det betyder inte "liten"

Här anser även FHM att flockimmunitet är det enda sätte att få bukt på pandemin,

Det finns två sätt att nå dit, sjukdom eller vaccin. Vaccin är därför den stora game changern alla väntar på.

Jag koppla ner mig ett tag och tänkt på att inte spåra ut i en massa personangrepp, ni som har för vana att göra det.

Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Jag koppla ner mig ett tag och tänkt på att inte spåra ut i en massa personangrepp, ni som har för vana att göra det.
Skärmdump av ett användarinlägg på ett diskussionsforum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

just det ni...

• Haha
tobbbias
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Till sist Skulle vi inte försöka föjla Jocke Bests anmodan att föröska vara trevliga? Då är det inte lämpligt att hoppa på min person med härskarmetoder.
På vilket sätt har jag hoppat på din person? Jag utgick från ditt eget inlägg och påstående i tråden och hade genuint höga förväntningar...
Skärmdump av ett foruminlägg där en användare diskuterar vikten av att lyssna på argument snarare än att sätta etiketter.

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
P
Det är ökning av smittspridningen på flera ställen i Europa och världen, däribland Norge och Danmark. Det jag frågar mig är varför de inte stänger ner sina länder igen som de gjorde i våras?

Det var ju så framgångsrikt med lockdowns för att stoppa spridningen så varför gör t.ex. Norge inte det igen?

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
"Vital" betydet enligt google transate. Avgörande, livsviktig eller vital.

Det betyder inte "liten"

Här anser även FHM att flockimmunitet är det enda sätte att få bukt på pandemin,

Det finns två sätt att nå dit, sjukdom eller vaccin. Vaccin är därför den stora game changern alla väntar på.
Jag har inte sagt att ordet "vital" betyder "liten".
Här är en engelsk ordbok, som nog kan anses vara bättre än ett automatiskt översättningsprogram: https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/vital-tool Ett exempel:
The training to perform and present yourself a certain way is something that is also a vital business tool.
Det är inte avgörande eller livsviktigt utan något som är mycket viktigt.

Ett vaccin kommer inte att vara helt avgörande utan vi måste leva med viruset i flera år framöver. Det spelar alltså inte någon större roll om vaccinet kommer i december, januari eller till sommaren, den väntetiden är kort tid jämfört med tiden det tar att utrota viruset, om det ens någonsin kommer att gå att göra det.

Ulltand Ulltand skrev:
Finns det någon som anser något annat?

• Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Det är ökning av smittspridningen på flera ställen i Europa och världen, däribland Norge och Danmark. Det jag frågar mig är varför de inte stänger ner sina länder igen som de gjorde i våras?

Det var ju så framgångsrikt med lockdowns för att stoppa spridningen så varför gör t.ex. Norge inte det igen?
av ekonomiska orsaker

P
T tergo skrev:
av ekonomiska orsaker
Har de uttalat sig officiellt att det är anledningen? Det verkade inte varit en faktor förra gången.

[
tusenett skrev:

Eftersom jag fick några minuter till så kan jag kommentera Norge.

Jag läste i deras VG att smittpridningen nu minskar sedan en vecka där.

Bla har man inför större begänsningar i folksamlingar och krav på munksydd i kollektivtrafiken.

Så länge det går åt rätt är det väl inte så konstig om de avvakar med lock down?

BirgitS
tusenett skrev:

För dyrt, Danmark sa det för några veckor sen.

Merkel sa idag:
- Vi vill alla undvika en nationell nedstängning och vi kan klara det, säger Merkel och lägger till att människor har mer kunskap kring hur de ska skydda sig än i mars då en nationell nedstängning infördes.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.58
I Tyskland är det ju demonstrationer mot restriktionerna lite då och då.

P
Ulltand Ulltand skrev:
[

Eftersom jag fick några minuter till så kan jag kommentera Norge.

Jag läste i deras VG att smittpridningen nu minskar sedan en vecka där.

Bla har man inför större begänsningar i folksamlingar och krav på munksydd i kollektivtrafiken.

Så länge det går åt rätt är det väl inte så konstig om de avvakar med lock down?
Inte enligt försiktighetsprincipen och vikten av att agera kraftfullt, snabbt och tidigt kan man tycka.

• Haha
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte sagt att ordet "vital" betyder "liten".
Här är en engelsk ordbok, som nog kan anses vara bättre än ett automatiskt översättningsprogram: [länk] Ett exempel:

Det är inte avgörande eller livsviktigt utan något som är mycket viktigt.

Ett vaccin kommer inte att vara helt avgörande utan vi måste leva med viruset i flera år framöver. Det spelar alltså inte någon större roll om vaccinet kommer i december, januari eller till sommaren, den väntetiden är kort tid jämfört med tiden det tar att utrota viruset, om det ens någonsin kommer att gå att göra det.

Finns det någon som anser något annat?
Det är farligt att direktöversätta med sin vanliga skolengelska när det gäller komplicerade resonemang. Vi svenskar är med rätta ofta stolta över vår goda engelska men har tyvärr en övertro på att vi inte behöver ha hjälp med översättning eller av tolk i tex EU. Saker och ting betyder helt enkelt inte samma sak i en kontext som ord för ord. Kan någon ge Ulltand en hand här?
Jorå så att det...

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.