2 358 809 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
De hänvisar till denna:Silver78 skrev:
https://cepi.net/news_cepi/2-billion-required-to-develop-a-vaccine-against-the-covid-19-virus/
Det finns en tidsplan där, men sen om den är realistisk är en annan sak.
Ja det är en tung uppgift de har. En exponentiell kurva är ju linjär i början, sen drar den iväg fort. Att försöka reglera en sån med data som kommer in med tidsfördröjning är en rejäl utmaning, speciellt när antalet "verktyg" man har är diskreta och begränsade.pacman42 skrev:
Om vi skulle kunna få ned smittspridningen till R=1,2 så skulle flockimmunitet nås efter ungefär ett halvår.
Tanken med teorierna som britterna har/hade är ju att man skall bromsa hårt när man får för många fall, dvs man skall få ned R till 0<R<1, sedan skall man gasa igen når vården hunnit ikapp.
Problemet är det att folket inte kommer att acceptera flera gas/stopp/gas/stopp utan man måste istället få R att hamna i detta intervall istället: 0,9<R<1,1 så att smittspridningen går just precis lagom fort och fortskrider. Detta innebär då att man måste kunna förutse hur väl åtgärderna fungerar. Gissar man fel på hur de fungerar så är det nämligen helt kört om man tror de fungerar bättre än vad de gör. Är däremot åtgärderna för hårda så kan man släppa lite på dem, men där måste man vara extremt försiktig då man inte kan ta tillbaka det man redan släppt på.
Av denna orsak så bromsar myndigheterna lite mer och mer, men inom olika områden, de vill nämligen se vilka effekter detta har. Men här är de väldigt blinda då vi inte har en aning om hur många smittade vi har i samhället utan man får gissa sig fram. Just nu så använder man sig av antalet svårt sjuka i Sthlm som mätinstrument för hur man skall agera, att det tar runt två veckor från smitta till dess att de dyker upp på sjukhusen är ett stort bekymmer då man på två veckor får runt en tio-dubbling av antalet fall om man har R=2. Jag hade inte velat ha det jobbet!
Detta är ett praktexempel på ett område som är lätt att bemästra med matematik, men extremt svårt att hantera i verkligheten.
Om vi bara får ned R från 3 till 2 med de åtgärder vi gör, då har vi om två månader runt 2 miljoner som är sjuka samtidigt, men då har vi fått flockimmunitet om mindre än tre månader, men med väldigt många dödsfall. Nu kommer det inte att ske, jag ville bara med detta exempel visa på hur viktigt det är med isolering.
Ok, så det handlar om att 250 000 kan dö i UK, men det är ju mindre än 0,4% av befolkningen, så totallt hamnar man under 1% dödlighet av alla smittade.N NiklasN123 skrev:
Det säger ju att den ursprungliga metoden fungerar och att man håller nere antalet dödsfall.
För Sverige skulle det betyda 40 000 dödsfall, dvs mindre än hälften av Sveriges vanliga antal dödsfall.
Hur många äldre kommer att förlora livslusten och dö av det efter några månaders karantän utan att få träffa barn och barnbarn?
Nej jag ror inte jag stryker med, inte heller våra barn men en några av våra vänner ligger illa till. Seden del på företaget jag jobbar på. Inte naturlig väg utan via denna smitta.P Putte 9497 skrev:
Men det jag ser som allvarligt förutom personligt lidande och folk som dör är den ekonomiska kris detta skapar.
Jo. Jag läste också den. Men det är ett önsketänkande. Sen finns det mycket på vägen som kan gå fel. Ett vaccin som ger mer biverkningar och endast skyddar till 20 % är inte mycket att satsa på. Framförallt är det väldigt hög kostnad att ta fram ett vaccin. SARS tvärdog efter fyra månader. Ingen vet hur det kommer se ut med antal fall om fyra till fem månader med Covid-19. Det är bara "uppskattade scenarion" baserat på befintlig data. Det är nu vaccinet dessutom behövs. Den kommer ju inte behövas om 18 månader om det knappt finns några fall. Det är just därför Ebola vaccinet tog sådan tid att utveckla. Det kommer krävas garanterat tillskott av pengarna som krävs för inget företag vill bära ett stort risktagande som att utveckla en produkt utan avkastning.N NiklasN123 skrev:
Vissa tror detta kan bli en återkommande smitta och om vi kan dämpa den nu kanske vi har vaccin framme till nästa varv.useless skrev:
Kina verkar var på god väg att bli av med smittan till hanterliga nivåer.
Som jag skrev i mitt föregående inlägg så vet man inte. Det är mycket antaganden där ingen på förhand vet, utan tiden får utvisa. Man vet inte heller hur lång en eventuell immunitet man kan uppbära efteråt, hur eventuell mutation kan uppstå. Det finns fler frågetecken än svar. Allting handlar i ett första läge att få kontroll på smittan.optimum skrev:
Det är mycket sannolikt att vi kommer åka på en rekyl efter sommaren.optimum skrev:
Åtgärderna som har satts in fungerar bara i några veckor. Nu börjar Italienarna bryta sina egna karantäner för det går inte längre för folk, nu är Italiens verktyslåda helt utspelad.
Vad är den stora planen när väl rekylen kommer? Folk jobbar ju inte längre och det ekonomiska hjulet har klingat av? Ska vi sätta en svältande och arbetslös befolkning i karantän igen och igen?
Detta måste hanteras med is i magen med största försiktighet. Vi har ju redan lyckats sänka börsen till nivåer som inte ens vi har sett historiskt, bara det är ju bragd för sig. Hur ska vi kunna tackla framtidens utmaningar utan resurser?
Detta är alldeles för kortsiktig.
På fruns grundskola är nu 40% av personalen hemma (igår 25%). Detta med att grundskolan skall fortsätta vara igång håller inte så mycket längre. De flesta eleverna är dock fortfarande där, även om vissa klasser är färre än vanligt den här årstiden.
Masskarantän i 18 månader riskerar att få samhällsekonomin att totalhaverera, därför är det inte ett alternativ. Jag har inte riktigt fullt förtroende för Anders Tegnell, han har gjort en del märkliga utttalanden, men jag föredrar ändå att Sveriges åtgärder styrs av expertmyndigheter och inte politiker. Politiker vill alltför ofta visa handlingskraft och låter sig styras av opionen.N NiklasN123 skrev:Absolut går det att göra något åt det. Kolla den rapport som expressen hänvisar till som är underlag för att UK ändrar strategi. Den beskriver två metoder 1. Skapa flockimmunitet genom sprida viruset kontrollerat 2. Undertrycka viruset genom masskarantän tills dess att ett vaccin finns (18 månader).
Förutsätter man att ett vaccin kommer tas fram (som funkar) så är metod 2 bäst för att minska antal döda (enligt rapporten)
Jag håller med i allt du säger, men det blir inte lätt.sunnis skrev:
Det är mycket sannolikt att vi kommer åka på en rekyl efter sommaren.
Åtgärderna som har satts in fungerar bara i några veckor. Nu börjar Italienarna bryta sina egna karantäner för det går inte längre för folk, nu är Italiens verktyslåda helt utspelad.
Vad är den stora planen när väl rekylen kommer? Folk jobbar ju inte längre och det ekonomiska hjulet har klingat av? Ska vi sätta en svältande och arbetslös befolkning i karantän igen och igen?
Detta måste hanteras med is i magen med största försiktighet. Vi har ju redan lyckats sänka börsen till nivåer som inte ens vi har sett historiskt, bara det är ju bragd för sig. Hur ska vi kunna tackla framtidens utmaningar utan resurser?
Detta är alldeles för kortsiktig.
Att platta ut puckeln med smittade så att vi har en chans att rädda de flesta leder till att vi behöver ha landet till stora delar nedstängt till årsskiftet. Vad är alternativet till detta? Någon måste fatta beslutet om hur många och vilka som skall dö för att rädda ekonomin.
Om man nu inte helt ändrar strategi och testar allt och alla som i Korea. En kraftig nedstängning som i Kina behövs då för att det skall vara värt att börja jaga de sjuka, sedan så kan man inte släppa in folk i landet med mindre än att man har koll på varje resenär via någon form av smitto-pass. Detta bör gälla även för att röra sig inom landet. Ungefär som i Kina helt enkelt.
De som styr har det inte lätt, de har att välja mellan pest och kolera, om nu uttrycket tillåts i sammanhanget.