2 358 035 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har försökt ta reda på hur min högstadieelevs praktik påverkas, den börjar nästa vecka. Arbetsplatsen där han skall vara har dock mindre än 10% av personalstyrkan på plats. Skolan vet inte vad de skall svara, de har inte tänkt så långt de som skrivit direktiven för vad som gäller.optimum skrev:
Så det gick inte att kontrollera en exponentiell funktion och göra den linjär och fin med svag stigning. Lite som när man ser på film och prästen står med korset och ska tämja den onda anden från avgrunden. Brukar aldrig lyckas så braA Anders_Nilsson skrev:Kollade just expressen. Storbritannien har nu gett upp flockstrategien eftersom det enligt en färsk rapport från Imperial College kan leda till 250.000 döda när sjukvården överbelastas. I stället kommer man att gå på den kinesiska metoden.
Verkar som att Sverige hade fel och Kina hade rätt. Därmed inte sagt att vi bör byta politiskt system.
Ett vaccin ligger 2 år fram i tiden. Det är omöjligt att hålla smittan nere fram tills dess utan att ha hela samhället totalt nedstängt i två år. Det innebär i praktiken att Sverige skulle vara helt isolerad från omvärlden när alla andra länder börjar repa sig om 6-12 månader.optimum skrev:
Kanske har flera redan skrivit samma sak men det kan vara så att Sverige kommer att klara sig lite bättre jämfört med andra länder där man hälsar genom kindpussar. Befolkningstätheten kommer säkert också att vara en bidragande orsak till varför vissa städer/länder drabbas värre än andra. Italien verkar ha äldsta befolkningen i Europa om man tittar på statistiken och om man då lägger ihop kindpussande med stor andel äldre så är det nog så att det bidrar till högre dödlighet. Även Frankrike och Spanien sysslar med kindpussande när man träffas så jag hoppas att dom lägger band på sig en tid framöver.
Min estimering verkar fortfarande stämma. 5-8 döda igår.
Om den stämmer har vi idag 13-16 000 smittade och 20 döda innan veckan är slut.
100 000 smittade nås om nio dagar.
Men det är nog enda vägen att låta det dra över oss, vi har inga vårdplatser (förenkling).
Inget blir bättre av att dra ut på det.
Om den stämmer har vi idag 13-16 000 smittade och 20 döda innan veckan är slut.
100 000 smittade nås om nio dagar.
Men det är nog enda vägen att låta det dra över oss, vi har inga vårdplatser (förenkling).
Inget blir bättre av att dra ut på det.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Dags att staten snart stänger ner internet, de vuxna i Sverige verkar inte kunna hantera en kris och full tillgång till onlinemedier samtidigt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 821 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 821 inlägg
Men då kan vi ju helt sluta med alla åtgärder. Hela poängen med vad i princip alla länder i världen håller på med, är att man kan påverka smittspridningen. Man ser t ex i Wuhan att man kunde vända smittspridningen med obligatorisk karantän, stängda gränser och allt annat de testade.N NiklasN123 skrev:
Även i nord Italien ser man att smittan har nåt toppen. Ingen vet ju precis hur många smittade man har i Italien, men låt oss göra en uppskattning (och ta i reellt) Om dödssiffran är 0,2% och man har 2500 dödsfall, innebär det att ca 1,25 miljon är (eller var) smittade för 2-3 veckor sen. Varje 5 dagar fördubblas antalet så nu borde det vara 10 miljoner ungefär
Hela nord Italien har ca 28 miljoner invånare och då borde smittan börja avta pga flockimmunitet.
Men om dödstalet nu är högre som det verkar vara, då är ju inte lika många smittade, kanske bara några få procent och då kan flockimmunitet inte vara orsaken till minskad smittspridning, så då har åtgärderna effekt
Samma sak ser man i Wuhan eller Syd Korea.
Så man kan troligtvis påverka smittspridningen.
Det som Sverige (och UK) försöker göra (eller gjorde) är att använda alla åtgärder när de gör störst nytta, dvs att använda dom när det finns så många smittade i samhället att smittspridningen börjar ta fart på riktigt, samtidigt som man vet att folk accepterar restriktioner under en begränsad tid innan man kringgår dem (det händer nu i syd Italien.
Sverige har 7 dödsfall. Med samma beräkning har Sverige då max 30 000 smittade (3 på 1000 invånare)
Man ser nu att Sverige långsamt börjar införa vissa begränsningar (jobba hemifrån, inte besöka äldre, hemundervisning på gymnasium och universitet). Snart blir det också dags för grundskolor att stänga dörrarna. Inte för att Sverige byter strategi, men för att det börjar bli dags.
Om vi skulle kunna få ned smittspridningen till R=1,2 så skulle flockimmunitet nås efter ungefär ett halvår.N NiklasN123 skrev:
Tanken med teorierna som britterna har/hade är ju att man skall bromsa hårt när man får för många fall, dvs man skall få ned R till 0<R<1, sedan skall man gasa igen når vården hunnit ikapp.
Problemet är det att folket inte kommer att acceptera flera gas/stopp/gas/stopp utan man måste istället få R att hamna i detta intervall istället: 0,9<R<1,1 så att smittspridningen går just precis lagom fort och fortskrider. Detta innebär då att man måste kunna förutse hur väl åtgärderna fungerar. Gissar man fel på hur de fungerar så är det nämligen helt kört om man tror de fungerar bättre än vad de gör. Är däremot åtgärderna för hårda så kan man släppa lite på dem, men där måste man vara extremt försiktig då man inte kan ta tillbaka det man redan släppt på.
Av denna orsak så bromsar myndigheterna lite mer och mer, men inom olika områden, de vill nämligen se vilka effekter detta har. Men här är de väldigt blinda då vi inte har en aning om hur många smittade vi har i samhället utan man får gissa sig fram. Just nu så använder man sig av antalet svårt sjuka i Sthlm som mätinstrument för hur man skall agera, att det tar runt två veckor från smitta till dess att de dyker upp på sjukhusen är ett stort bekymmer då man på två veckor får runt en tio-dubbling av antalet fall om man har R=2. Jag hade inte velat ha det jobbet!
Detta är ett praktexempel på ett område som är lätt att bemästra med matematik, men extremt svårt att hantera i verkligheten.
Om vi bara får ned R från 3 till 2 med de åtgärder vi gör, då har vi om två månader runt 2 miljoner som är sjuka samtidigt, men då har vi fått flockimmunitet om mindre än tre månader, men med väldigt många dödsfall. Nu kommer det inte att ske, jag ville bara med detta exempel visa på hur viktigt det är med isolering.
Absolut går det att göra något åt det. Kolla den rapport som expressen hänvisar till som är underlag för att UK ändrar strategi. Den beskriver två metoder 1. Skapa flockimmunitet genom sprida viruset kontrollerat 2. Undertrycka viruset genom masskarantän tills dess att ett vaccin finns (18 månader).harry73 skrev:
Men då kan vi ju helt sluta med alla åtgärder. Hela poängen med vad i princip alla länder i världen håller på med, är att man kan påverka smittspridningen. Man ser t ex i Wuhan att man kunde vända smittspridningen med obligatorisk karantän, stängda gränser och allt annat de testade.
Även i nord Italien ser man att smittan har nåt toppen. Ingen vet ju precis hur många smittade man har i Italien, men låt oss göra en uppskattning (och ta i reellt) Om dödssiffran är 0,2% och man har 2500 dödsfall, innebär det att ca 1,25 miljon är (eller var) smittade för 2-3 veckor sen. Varje 5 dagar fördubblas antalet så nu borde det vara 10 miljoner ungefär
Hela nord Italien har ca 28 miljoner invånare och då borde smittan börja avta pga flockimmunitet.
Men om dödstalet nu är högre som det verkar vara, då är ju inte lika många smittade, kanske bara några få procent och då kan flockimmunitet inte vara orsaken till minskad smittspridning, så då har åtgärderna effekt
Samma sak ser man i Wuhan eller Syd Korea.
Så man kan troligtvis påverka smittspridningen.
Det som Sverige (och UK) försöker göra (eller gjorde) är att använda alla åtgärder när de gör störst nytta, dvs att använda dom när det finns så många smittade i samhället att smittspridningen börjar ta fart på riktigt, samtidigt som man vet att folk accepterar restriktioner under en begränsad tid innan man kringgår dem (det händer nu i syd Italien.
Sverige har 7 dödsfall. Med samma beräkning har Sverige då max 30 000 smittade (3 på 1000 invånare)
Man ser nu att Sverige långsamt börjar införa vissa begränsningar (jobba hemifrån, inte besöka äldre, hemundervisning på gymnasium och universitet). Snart blir det också dags för grundskolor att stänga dörrarna. Inte för att Sverige byter strategi, men för att det börjar bli dags.
Förutsätter man att ett vaccin kommer tas fram (som funkar) så är metod 2 bäst för att minska antal döda (enligt rapporten)