2 357 920 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Att hylla något är väll ändå inte samma sak som att själv bedriva denna linje?optimum skrev:
Jag tror att tegnell inte har någon fast strategi utan följer utvecklingen i andra länder och tar lite idéer från andra länder där smittspridningen haft bäst effekt.
Italien har stängt ner och är det bästa lösningen?
Jag tycker man ska följa fhm och regeringens beslut istället för att hela tiden kritisera den
Att minst 60% av befolkningen kommer att smittas är ett faktum (och påföljande dödsfall). Jag är oerhört förvånad över att det fortfarande är folk som tror att vi kan stoppa smittspridningen i Sverige och sen jobba på som vanligt.
Jag tycker man får ha förståelse för att alla regeringar sitter i en jäkligt tuff sits där det alltid finns något att kritisera hur man än gör. Snacka om att välja mellan pest eller kolera; å ena sidan kanske 100 000 äldre och svaga dör i förtid av ett virus, å andra sidan kanske arbetsmarknaden kraschar totalt och 100 000 blir arbetslösa, inte har råd att bo kvar, ja kanske till och med att många behöver svälta om världshandeln avstannar totalt.
Verkar som du gett upp.Anna_H skrev:
Ordet "hyllar" är helt och hållet något rubriksättaren får stå för. Det är ofrånkomligt att flockimmunitet är slutmålet. Det är det för samtliga rejält smittsamma virus. Men för att så få som möjligt ska dö på vägen dit måste man hålla nere spridningshastigheten på rätt sätt tills det finns ett vaccin tillgängligt. Vad som är rätt sätt är mycket svårt att veta.
Att konstatera att nästan alla som dör är både gamla och sjuka är fakta. Det är vad man sedan gör med faktan som avgör om man är kall, cynisk och empatilös eller tvärtom ansvarstagande. Personligen tror jag att det lilla fåtal unga och till synes friska som dött har något okänt underliggande problem. Det är ju inte ovanligt tex att elitidrottare till och från överanstränger sig, dopar sig eller kanske rent av har något okänt hjärtfel.
Det går inte att stoppa viruset, men det finns möjligheter att dämpa smittspridningen. Detta måste vi göra för att inte överbelasta sjukvården så att man kan prioritera de svårast sjuka och göra så mycket det bara går för att rädda deras liv, istället för att behöva prioritera ner dem som man anser kräver för stora resurser för att rädda.
Immunitet går uppnå med vaccin och min förhoppning är att vi kunde hålla smittan nere till sådant är framme.
Kina verkar lyckats i att få bukt med smittan istället för flockimmunitet via att 60% ska bli smittade.
Vore en mardröm om 60% av jordens befolkning skulle behöva smittas för att få bukt med detta.
Vore miljoner som skulle dö.
Hoppas verkligen på att vi slipper detta.
Jag vet att vaccin är långt kvar till men där är min förhoppning.
Detta tycker jag är mycket uppenbart.useless skrev:
Även att 1-2% av befolkningen kommer dö.
Det går inte att bromsa detta till en nivå där sjukvården kan klara av att hantera att vårde sjuka personer.
Om vi inte bromsar det alls kommer det blåsa över på 6-7 veckor men sjukvåden kan bara behandla en på 1000 som behöver det.
Om vi bromsar allt vi kan kommer vi vara i karantän i resten av året. Sjukvåden kan då möjligtvis ge vård till en på 100 som behöver det.
99-99.9% av alla som kommer dö av detta viruset kommer göra det utan at få vård, hur vi än gör. Finns ingenting vi kan göra åt det.
I en sann demokrati är rätten att kritisera beslut. Vilket även jag gör då jag inte anser samma.P Putte 9497 skrev:Att hylla något är väll ändå inte samma sak som att själv bedriva denna linje?
Jag tror att tegnell inte har någon fast strategi utan följer utvecklingen i andra länder och tar lite idéer från andra länder där smittspridningen haft bäst effekt.
Italien har stängt ner och är det bästa lösningen?
Jag tycker man ska följa fhm och regeringens beslut istället för att hela tiden kritisera den
Men i en sann demokrati åligger det alla att lyda myndigheternas beslut vilket jag till 100% gör.
Så vad har du att klaga på detta?
Helt analogt.
Du tycker alltså att rätten att demonstrera ska dras in?
Båda mina föräldrar har avlidit pga cancer. Kan säga att jag inte önskar lida som de fick göra. Har släktingar som sakta tynat bort av ålder och knappast njutit av de sista åren i livet.pacman42 skrev:
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Kollade just expressen. Storbritannien har nu gett upp flockstrategien eftersom det enligt en färsk rapport från Imperial College kan leda till 250.000 döda när sjukvården överbelastas. I stället kommer man att gå på den kinesiska metoden.
Verkar som att Sverige hade fel och Kina hade rätt. Därmed inte sagt att vi bör byta politiskt system.
Verkar som att Sverige hade fel och Kina hade rätt. Därmed inte sagt att vi bör byta politiskt system.
Snälla. Sådana här påstående blir ju bara löjliga och kan inte få stå oemotsagda. Digerdöden var ju en fullständigt vidrig sjukdom där dödligheten (då) var så gott som 100% och döden kom dessutom relativt långsamt under svåra plågor.L Lars48 skrev:
Detta virus är ju en mild bris i jämförelse med lungpest och böldpest.
Jag har också släktingar som tynat bort och lidit, så då förstår jag vart du kommer ifrån i denna fråga.arneri68 skrev:
Men jag har också släktingar som trots allvarliga underliggande sjukdomar har levt 20-30 år till utan att lida. Och när de dött har de gått bort knall och fall. Man kan inte dra alla över en kam på det sättet.
Om man inte tar till några åtgärder alls kommer många fler att smittas.optimum skrev:
Verkar som du gett upp.
Immunitet går uppnå med vaccin och min förhoppning är att vi kunde hålla smittan nere till sådant är framme.
Kina verkar lyckats i att få bukt med smittan istället för flockimmunitet via att 60% ska bli smittade.
Vore en mardröm om 60% av jordens befolkning skulle behöva smittas för att få bukt med detta.
Vore miljoner som skulle dö.
Hoppas verkligen på att vi slipper detta.
Jag vet att vaccin är långt kvar till men där är min förhoppning.
De flesta som dött hittills har underliggande sjukdomar eller är multisjuka. Att de dör före fullt friska personer kanske inte är så konstigt men lika tragiskt som om en i övrigt fullt frisk person dör.
Du räknar iskallt i dina inlägg med att du och så många kommer stryka med