2 358 203 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 skrev:
Då fungerar det uppenbarligen. Vid minsta symptom ska folk stanna hemma. Precis som det ska vara i tider som dessa. Kan man jobba så ska man jobba. Upprätthåller vi detta så har det samma effekt som total karantän förutom att folk kan hålla detta i månader och år och att produktionen i samhället tuffar på som är helt avgörande för vilka resurser vi ska ha i framtiden.S swirve skrev:
Företagen i Sverige har skött detta exemplariskt. Alla kunder/leverantörer jag är i kontakt med har gått över till digitala mötesarenor. De som kan vara produktiva hemma är mycket mer hemma nu och jobbar och de som är på jobbet har stränga restriktioner att är minsta osäker eller har symptom så är det hemma som gäller.
Vi kan ju såklart bryta detta mönster med släggan också som många vill. Dra igång karantäner som bara fungerar i 2veckor innan det ballar ur, stänga förskolorna som gör att folk tvingas vara hemma som sätter produktionen helt ur spel
Varför skriver du hela tiden att Kina har stängt ner? Man har stängt ner drabbade områden, vilket motsvarar några procent av landets befolkning.pacman42 skrev:
En kraftig nedstängning som i Kina behövs då för att det skall vara värt att börja jaga de sjuka, sedan så kan man inte släppa in folk i landet med mindre än att man har koll på varje resenär via någon form av smitto-pass. Detta bör gälla även för att röra sig inom landet. Ungefär som i Kina helt enkelt.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/virusdrabbad-provins-stangs-ned
Men frågan är fortfarande, kan vi hålla på i ett helt år eller mer på detta sätt?sunnis skrev:
Då fungerar det uppenbarligen. Vid minsta symptom ska folk stanna hemma. Precis som det ska vara i tider som dessa. Kan man jobba så ska man jobba. Upprätthåller vi detta så har det samma effekt som total karantän förutom att folk kan hålla detta i månader och år och att produktionen i samhället tuffar på som är helt avgörande för vilka resurser vi ska ha i framtiden.
Företagen i Sverige har skött detta exemplariskt. Alla kunder/leverantörer jag är i kontakt med har gått över till digitala mötesarenor. De som kan vara produktiva hemma är mycket mer hemma nu och jobbar och de som är på jobbet har stränga restriktioner att är minsta osäker eller har symptom så är det hemma som gäller.
Vi kan ju såklart bryta detta mönster med släggan också som många vill. Dra igång karantäner som bara fungerar i 2veckor innan det ballar ur, stänga förskolorna som gör att folk tvingas vara hemma som sätter produktionen helt ur spel
Om vi skulle optimera så att lagom många är sjuka hela tiden så skulle det fortfarande ta mer än ett halvår att nå flockimmunitet. Även detta är problematiskt.
Nej, man stängde av stora delar av landet, men med olika medel. I Peking så delade man upp staden i sektorer, för att få åka mellan dessa så behövs godkända papper.useless skrev:
Nu har kineserna en app där man får "grönt ljus" för att få åka mellan olika områden. Grönt ljus får man om man har haft sjukdomen och är frisk igen, eller om man har intyg på att man är frisk. Man måste fortfarande ha legitima skäl för att åka mellan områden.
Man har fortfarande begränsningar med vilka som får handla på vilka dagar för att minska risken för smittspridning mellan olika grupper i samhället, dvs för att hålla nere R-talet.
De första skolorna öppnade igen i måndags, men bara i regioner som inte drabbats så hårt av smittan:
- https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7429023
Peking har fortfarande obligatorisk karantän också för alla inresande från andra delar av landet och från utlandet.
Man håller alltså precis på att öppna landet igen, även om många av mina kinesiska kontakter fortfarande arbetar hemifrån. De får komma till jobbet, men även där gäller varannandagsprincipen, de får vara där varannan dag, de dagar som det är bestämt. Allt för att inte riskera en större smittspridning igen.
Här i finland medelade regeringen igår att det råder undantagstillstånd.
- gränserna stängs trolitvis inom kort
- 70+ åringar isoleras
- max 10 pers får mötas på offentliga platser
- offentliga platser stängs, förutom nödvändigheter.
- besöksförbud på ålderdomshem, sjukhus om inte i kritisk tillstånd för närmaste.
- skolor stängs
Och några punkter till, men dessa var nu dom mest extrema.
- gränserna stängs trolitvis inom kort
- 70+ åringar isoleras
- max 10 pers får mötas på offentliga platser
- offentliga platser stängs, förutom nödvändigheter.
- besöksförbud på ålderdomshem, sjukhus om inte i kritisk tillstånd för närmaste.
- skolor stängs
Och några punkter till, men dessa var nu dom mest extrema.
Med tanke på vårdens obefintliga beredskapsnivå så skulle det krävas 110 månader med jämn smittspridning utan att vården kollapsar eller att personer dör pga utebliven medicinsk utrustning eller personal. Man kan förvisso köpa en betydligt fler respiratorer men det i ett läge då alla andra som står i kö fått sina. Detta är resultatet av upphandling där man valt bort beredskapslager och det finns ingen myndighet som ansvarar för det ovanstående utan varje region har fått göra lite som de vill. Beredskap kostar pengar.pacman42 skrev:
Vi är körda om detta virus får en stor nationell spridning. Den bästa lösningen är att vi kan isolera riskgrupper men frågan hur bra den strategin kommer att bestå efter 6-12 månader. Mantrat måste således vara: Stanna hemma vid minsta lilla sjukdom där det kan vara Covid-19 och god hygien. Sköter vi alla detta snyggt så gagnar det alla i samhället.
Om någon är intresserad av hur det ser ut i Italien med statistiken så kan man titta på detta dokument som sammanfattar situationen:
- https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_16marzo ENG.pdf
Edit: Notera förresten att 6,5% av de smittade inte har några symptom...
Edit2: Bytte till en engelskspråkig sammanfattning.
- https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_16marzo ENG.pdf
Edit: Notera förresten att 6,5% av de smittade inte har några symptom...
Edit2: Bytte till en engelskspråkig sammanfattning.
Redigerat:
Storbritannien bytte strategi för att 250 000 Britter riskerade att dö enligt den nya beräkningen. Det är ju 'bara' knappt 0,4% av befolkningen, vilket är långt under den officiella dödligheten även med fungerande sjukvård. Hur har man tänkt att färre än så ska dö genom att bromsa spridningen mer?
Från senaste rapporteringen.
Jo jag har fått kritik för att skrämmas, därför tar vi det nu med mycket små bokstäver, tidigare var jag bara orolig,
jag kan lova att nu blev jag rädd.
Citat från Anders Tegnell
"Är bara toppen av ett gigantiskt isberg"
Jo jag har fått kritik för att skrämmas, därför tar vi det nu med mycket små bokstäver, tidigare var jag bara orolig,
jag kan lova att nu blev jag rädd.
Citat från Anders Tegnell
"Är bara toppen av ett gigantiskt isberg"
Men du brukar väl ändå inte hålla med Tegnell?optimum skrev:
Nej det är inte långt under den officiella dödligheten. Spridningen i samhället beror på vilket R-tal man lyckas hålla. Med R=2 så får man 50% spridning i samhället. Det skulle motsvara 0,8% döda, vilket är i linje med vad man får i samhället om man inte har någon överbeläggning i sjukvården (baserat på Korea, Singapore, Hong Kong, samt Diamond Princess).useless skrev:
Dessutom var detta bara beräkningar, verkligheten är något helt annat.