Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Silver78 Silver78 skrev:
Det borde ju vara så teoretiskt då det är en droppsmitta.
Man andas även ut viruset med utandningsluft och om denna tillåts koncentreras, exempelvis i mötesrum eller andra stängda utrymmen så kan man smitta.

I Kina hade man hos en patient fortfarande virus i utandningsluften efter 37 dagar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Man andas även ut viruset med utandningsluft och om denna tillåts koncentreras, exempelvis i mötesrum eller andra stängda utrymmen så kan man smitta.

I Kina hade man hos en patient fortfarande virus i utandningsluften efter 37 dagar.
Stämmer detta så då jäklar har vi ett problem.
 
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Om någon är intresserad av hur det ser ut i Italien med statistiken så kan man titta på detta dokument som sammanfattar situationen:
- [länk] ENG.pdf

Edit: Notera förresten att 6,5% av de smittade inte har några symptom...
Edit2: Bytte till en engelskspråkig sammanfattning.
Intressant, men sedan undrar jag vem tror att bara 1,1% av de smittade är under 18 år. Här finns ett jättestort mörkertal, där de flesta inte ens märker att de är smittade och därför aldrig testas. Det finns alltså många fler smittade i Italien än statistiken säger.
Cirkeldiagram som visar procentandelar av smittade av olika åldersgrupper med medianålder 63 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan ser man också tydligt att mer än 85% av alla som dör är över 70 år och de flesta av dem över 80 år. Det finns inga dödsfall hos personer under 30 år.
Tabell över COVID-19 dödsfall och dödlighet efter åldersgrupp i Italien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad som händer nu är att vi stänger ner skolor och universiteten som kommer att drabba de unga väldigt hård. Räkna med att de ska göra om ett år på något sätt. Man skapar en ekonomisk kris som kommer att drabba de som är 30(ish) hårdast eftersom de håller på att bygga upp familj och har dyra lån.
Det gör man för att låta de äldre leva lite längre. Visst ska man värdera dödsfall högt i kostnadsberäkningen, men det ska man även göra med negativa konsekvenser som kommer att drabba en hel generation under lång tid (kanske hela sitt liv?
 
Intressant. Men vad betyder mittenkolumnen?
Tabell över åldersfördelning, antal dödsfall och dödlighet i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Silver78 Silver78 skrev:
Stämmer detta så då jäklar har vi ett problem.
Jag skulle tro att detta inte är drivande i smittspridningen, åtminstone när kollektivtrafiken är så gles som den är nu, folk inte äter på restauranger osv..
 
Äsch, det borde jag förstått. Procenttalen där anger hur många de är av de totala antalet döda och högra kolumenn anger hur stor risken är att dö för respektive åldersgrupp.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Intressant. Men vad betyder mittenkolumnen?
[bild]
Antalet döda i procent, dvs det är totalt 1697 personer som har dött. Fyra av dessa är under 40 år.

Edit: Du hann tänka efter innan jag hann svara. Jag har nu uppdaterat originallänken till en med engelsk text också...
 
  • Gilla
mjacobsson och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Men du brukar väl ändå inte hålla med Tegnell?
Ibland och nu senast var det uteslutande bra saker han berättade. Tycker jag.

Bra och bra, detta är ett elände men han hade en röd tråd i det nu.
Ja det där med toppen på ett isberg kan jag inte kommentera men är skränande.

Flockimmunitet tycker jag dock inte om, låter som ett experiment med en sjuka vi vet för lite om och kan bli ett rejält folkmord.
 
optimum optimum skrev:
Ibland och nu senast var det uteslutande bra saker han berättade. Tycker jag.

Bra och bra, detta är ett elände men han hade en röd tråd i det nu.
Ja det där med toppen på ett isberg kan jag inte kommentera men är skränande.

Flockimmunitet tycker jag dock inte om, låter som ett experiment med en sjuka vi vet för lite om och kan bli ett rejält folkmord.
Det är ett experiment med hög insats.
 
harry73 harry73 skrev:
Vad som händer nu är att vi stänger ner skolor och universiteten som kommer att drabba de unga väldigt hård. Räkna med att de ska göra om ett år på något sätt.
Man övergår till distansundervisning, så helt stängt är det inte. Men jag håller med om att det blir problematiskt om det håller i sig länge med t ex nationella prov som är en viktig del under vårterminen.
 
optimum
Silver78 Silver78 skrev:
Det är ett experiment med hög insats.
Sådant tycker jag inte om.

Inte heller att man velar fram och tillbaka
Ett tag var argumenten för att inte stänga skola så här:

OBS det är bara inklippt från tidningen och fetat där

Folkhälsomyndigheten: ”Barn smittar inte i samma utsträckning som vuxna"

Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell menar att detta är ett argument för att inte hålla barn hemma från skolan.



https://www.dn.se/nyheter/sverige/f...-smittar-inte-i-samma-utstrackning-som-vuxna/
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det är ett experiment med hög insats.
Fast som jag skrev i ett inlägg tidigare, de som beslutar har att välja mellan pest och kolera. Folk kommer att dö hur de än gör, men av lite olika orsaker. Med en djup lågkonjunktur så kommer folk också dö.

Frågan är vilket alternativ som är minst dåligt?

Hur länge blir man immun?
När kommer ett fungerande vaccin?

Bara ett par frågor utan svar som måste beaktas i besluten...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi borde titta på Kina och gå en medelväg. Stäng helt de områden som är utom kontroll. Sådana områden finns inte i Sverige. Sedan kan friska medelålders och barn gå till jobbet om det behövs, och använda mask och äta lunchlåda i skift så spridningen bromsas. De som kan bör distansarbeta.

På detta sätt undviker man explosioner i samtidigt antal fall och har förhoppningsvis resurs att hantera de som kräver sjukhusvård. Otroligt vad många cyniker som skriver att "det är ju bara x procent som stryker med". Vänta tills det drabbar er.

Och när det här är över måste vi ta en diskussion om det här med globalisering och outsourcing och nedlagda lager utan att hamna i en preppingdebatt.

Det verkar som att det krävs likhögar på gatorna för att få en seriös debatt, innan dess hör man antingen raljans och bagatellisering, eller extrema preppingåsikter åt andra hållet.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Sådant tycker jag inte om.

Inte heller att man velar fram och tillbaka
Ett tag var argumenten för att inte stänga skola så här:

OBS det är bara inklippt från tidningen och fetat där

Folkhälsomyndigheten: ”Barn smittar inte i samma utsträckning som vuxna"

Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell menar att detta är ett argument för att inte hålla barn hemma från skolan.



[länk]
Men fortfarande anser man väl att barn inte smittar i samma utsträckning.

Olika insatser är bra vid olika tillfällen. Nu börjar det bli så många smittade i samhället att barn och ungdomar kan smitta lärare, busschaufförer osv. vilka kan tillhöra en riskgrupp.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
I en sann demokrati är rätten att kritisera beslut. Vilket även jag gör då jag inte anser samma.
Men i en sann demokrati åligger det alla att lyda myndigheternas beslut vilket jag till 100% gör.
Så vad har du att klaga på detta?

Helt analogt.
Du tycker alltså att rätten att demonstrera ska dras in?
Jag tycker inte att man ska dra in demonstrationsrättigheten men jag tycker att man ska följa sitt egets lands rekommendationer för vi vet inget annat. Vill man exempelvis följa italienska rekommendationer kanske man ska överväga att flytta dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.