2 359 238 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Man andas även ut viruset med utandningsluft och om denna tillåts koncentreras, exempelvis i mötesrum eller andra stängda utrymmen så kan man smitta.Silver78 skrev:
I Kina hade man hos en patient fortfarande virus i utandningsluften efter 37 dagar.
Intressant, men sedan undrar jag vem tror att bara 1,1% av de smittade är under 18 år. Här finns ett jättestort mörkertal, där de flesta inte ens märker att de är smittade och därför aldrig testas. Det finns alltså många fler smittade i Italien än statistiken säger.pacman42 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan ser man också tydligt att mer än 85% av alla som dör är över 70 år och de flesta av dem över 80 år. Det finns inga dödsfall hos personer under 30 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad som händer nu är att vi stänger ner skolor och universiteten som kommer att drabba de unga väldigt hård. Räkna med att de ska göra om ett år på något sätt. Man skapar en ekonomisk kris som kommer att drabba de som är 30(ish) hårdast eftersom de håller på att bygga upp familj och har dyra lån.
Det gör man för att låta de äldre leva lite längre. Visst ska man värdera dödsfall högt i kostnadsberäkningen, men det ska man även göra med negativa konsekvenser som kommer att drabba en hel generation under lång tid (kanske hela sitt liv?
Äsch, det borde jag förstått. Procenttalen där anger hur många de är av de totala antalet döda och högra kolumenn anger hur stor risken är att dö för respektive åldersgrupp.
Ibland och nu senast var det uteslutande bra saker han berättade. Tycker jag.B b8q skrev:
Bra och bra, detta är ett elände men han hade en röd tråd i det nu.
Ja det där med toppen på ett isberg kan jag inte kommentera men är skränande.
Flockimmunitet tycker jag dock inte om, låter som ett experiment med en sjuka vi vet för lite om och kan bli ett rejält folkmord.
Det är ett experiment med hög insats.optimum skrev:
Ibland och nu senast var det uteslutande bra saker han berättade. Tycker jag.
Bra och bra, detta är ett elände men han hade en röd tråd i det nu.
Ja det där med toppen på ett isberg kan jag inte kommentera men är skränande.
Flockimmunitet tycker jag dock inte om, låter som ett experiment med en sjuka vi vet för lite om och kan bli ett rejält folkmord.
Man övergår till distansundervisning, så helt stängt är det inte. Men jag håller med om att det blir problematiskt om det håller i sig länge med t ex nationella prov som är en viktig del under vårterminen.harry73 skrev:
Sådant tycker jag inte om.Silver78 skrev:
Inte heller att man velar fram och tillbaka
Ett tag var argumenten för att inte stänga skola så här:
OBS det är bara inklippt från tidningen och fetat där
Folkhälsomyndigheten: ”Barn smittar inte i samma utsträckning som vuxna"
Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell menar att detta är ett argument för att inte hålla barn hemma från skolan.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/f...-smittar-inte-i-samma-utstrackning-som-vuxna/
Fast som jag skrev i ett inlägg tidigare, de som beslutar har att välja mellan pest och kolera. Folk kommer att dö hur de än gör, men av lite olika orsaker. Med en djup lågkonjunktur så kommer folk också dö.Silver78 skrev:
Frågan är vilket alternativ som är minst dåligt?
Hur länge blir man immun?
När kommer ett fungerande vaccin?
Bara ett par frågor utan svar som måste beaktas i besluten...
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Vi borde titta på Kina och gå en medelväg. Stäng helt de områden som är utom kontroll. Sådana områden finns inte i Sverige. Sedan kan friska medelålders och barn gå till jobbet om det behövs, och använda mask och äta lunchlåda i skift så spridningen bromsas. De som kan bör distansarbeta.
På detta sätt undviker man explosioner i samtidigt antal fall och har förhoppningsvis resurs att hantera de som kräver sjukhusvård. Otroligt vad många cyniker som skriver att "det är ju bara x procent som stryker med". Vänta tills det drabbar er.
Och när det här är över måste vi ta en diskussion om det här med globalisering och outsourcing och nedlagda lager utan att hamna i en preppingdebatt.
Det verkar som att det krävs likhögar på gatorna för att få en seriös debatt, innan dess hör man antingen raljans och bagatellisering, eller extrema preppingåsikter åt andra hållet.
På detta sätt undviker man explosioner i samtidigt antal fall och har förhoppningsvis resurs att hantera de som kräver sjukhusvård. Otroligt vad många cyniker som skriver att "det är ju bara x procent som stryker med". Vänta tills det drabbar er.
Och när det här är över måste vi ta en diskussion om det här med globalisering och outsourcing och nedlagda lager utan att hamna i en preppingdebatt.
Det verkar som att det krävs likhögar på gatorna för att få en seriös debatt, innan dess hör man antingen raljans och bagatellisering, eller extrema preppingåsikter åt andra hållet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Men fortfarande anser man väl att barn inte smittar i samma utsträckning.optimum skrev:
Sådant tycker jag inte om.
Inte heller att man velar fram och tillbaka
Ett tag var argumenten för att inte stänga skola så här:
OBS det är bara inklippt från tidningen och fetat där
Folkhälsomyndigheten: ”Barn smittar inte i samma utsträckning som vuxna"
Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell menar att detta är ett argument för att inte hålla barn hemma från skolan.
[länk]
Olika insatser är bra vid olika tillfällen. Nu börjar det bli så många smittade i samhället att barn och ungdomar kan smitta lärare, busschaufförer osv. vilka kan tillhöra en riskgrupp.
Jag tycker inte att man ska dra in demonstrationsrättigheten men jag tycker att man ska följa sitt egets lands rekommendationer för vi vet inget annat. Vill man exempelvis följa italienska rekommendationer kanske man ska överväga att flytta dit.optimum skrev:
