2 357 592 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Förmodligen ingenstans men det finns gott om folk här som skulle bli sura om de blev tvingade eller rekommenderade att bära mask på de platser där det inte är möjligt att hålla två meters avstånd.B b8q skrev:
Om man letar på övriga platser i västvärlden är det till exempel bland anti-vaxers och Modern flat Earth societies man finner människor med samma åsikter
Mask är bra det borde alla vettig och ovettiga människor inse vid det här laget.
Redigerat:
Vart vill du komma? Knäppgökar finns det överallt men som tur är är det inte så gott om dem.
Skulle det komma svenska regler om masker så skulle folk använda mask, oavsett om man gillar det eller inte. (Och det praktiseras ju redan på Arlanda).
Skulle det komma svenska regler om masker så skulle folk använda mask, oavsett om man gillar det eller inte. (Och det praktiseras ju redan på Arlanda).
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Sluta, bara sluta.Hyltran från Veglemyren skrev:
Förmodligen ingenstans men det finns gott om folk här som skulle bli sura om de blev tvingade eller rekommenderade att bära mask på de platser där det inte är möjligt att hålla två meters avstånd.
Om man letar på övriga platser i västvärlden är det till exempel bland anti-vaxers och Modern flat Earth societies man finner människor med samma åsikter
Mask är bra det borde alla vettig och ovettiga människor inse vid det här laget.
Vet inte hur många som har påpekat detta, men du använder termen anti-vaxxers helt uppåt väggarna fel.
När det gäller ansiktsmask misstänker jag att ivrarna för dem är också är de som vill använda själv, men som är rädda att sticka ut om inga andra har, alltså måste samtliga tvingas till att använda sådan.
Om tvång skulle införas (och hur efterlever man det) kommer jag själv att i möjligaste mån undvika offentliga platser där det ev skulle behövas.
Hemikring finns det inte på kartan att jag skulle använda mask, om inte mina aktiviteter med fix och mek kräver det.
När jag använder mask blir den väldigt snabbt fuktig och behöver bytas eller torkas, hygieniskt använd som skydd behöver den egentligen bytas varje gång du tar paus i aktiviteten.
Såg en igår som satt ensam i sin bil med mask på, men kanske det kändes bekvämt, vad vet jag.
Om tvång skulle införas (och hur efterlever man det) kommer jag själv att i möjligaste mån undvika offentliga platser där det ev skulle behövas.
Hemikring finns det inte på kartan att jag skulle använda mask, om inte mina aktiviteter med fix och mek kräver det.
När jag använder mask blir den väldigt snabbt fuktig och behöver bytas eller torkas, hygieniskt använd som skydd behöver den egentligen bytas varje gång du tar paus i aktiviteten.
Såg en igår som satt ensam i sin bil med mask på, men kanske det kändes bekvämt, vad vet jag.
Ja, det går ju inte att säga emot. Det är ju högst sannolikt att det finns personer i båda dessa läger som är mot masker. På samma sätt som det sannolikt finns bland professorer, orkidé-odlare, Mensa-medlemmar, Trump-anhängare, präster, bindgalna konspirationsteoretiker och, tja, säkert i stort sett alla sorters människor.Hyltran från Veglemyren skrev:
Nej det står varken i rubriken eller ingressen i omni, utan det står att han säger att de inte är drivande. Kan vi inte bestämma att vi slutar hitta på saker för att driva vår tes?pacman42 skrev:
Sorry tvåa eller trea på den, men gruvligt trött på hittepå. Det stödjer inte trovärdigheten för oroandesidan.
Redigerat:
Jag bor granne med ett höghus avsett för äldre personer och jag har noterat att en del hemtjänstpersonal har munskydden på sig när de kommer åkande i sina bilar. Jag antar att det ibland är så bråttom att det är smidigast att inte byta munskydd mellan besöken, även om det ser lite märkligt ut.mikethebik skrev:
När det gäller ansiktsmask misstänker jag att ivrarna för dem är också är de som vill använda själv, men som är rädda att sticka ut om inga andra har, alltså måste samtliga tvingas till att använda sådan.
Om tvång skulle införas (och hur efterlever man det) kommer jag själv att i möjligaste mån undvika offentliga platser där det ev skulle behövas.
Hemikring finns det inte på kartan att jag skulle använda mask, om inte mina aktiviteter med fix och mek kräver det.
När jag använder mask blir den väldigt snabbt fuktig och behöver bytas eller torkas, hygieniskt använd som skydd behöver den egentligen bytas varje gång du tar paus i aktiviteten.
Såg en igår som satt ensam i sin bil med mask på, men kanske det kändes bekvämt, vad vet jag.
Det tror inte jag, pekar mer emot stora demonstrationer och protester :/ (finns mer knäppgökar än man kan tro, även om många har en trevlig sida också!)Nyfniken skrev:
Men det är ju där jag tycker problemet ligger i Sverige, de har lite svårt att ta order bara för att.. jag känner folk som har mask idag, men det är inte alls säkert att de skulle ha mask om staten går in och säger att de måste ha mask
Det som är intressant är ju att alla som förespråkar munskyddsregler inte alls har munskydd idag själva
Om man måste få en order om saken, ja då är nått ju fel egentligen..
Alla har inte munskydd, personalen här har nedfällbart visir.. och det sätts på vid dörren till brukaren.M Mitokondrien skrev:
I övrigt har de handsprit, handskar och förkläden (hos varje brukare).
Har inte sett några munskydd (på vårdpersonal), inte ens på vårdcentralen när jag var där.
Angående de senaste rubrikerna med Tegnells uttalanden, så tycker jag att FHM borde kosta på honom en riktigt gedigen medieträning där han lär sig kommunicera KLART och tydligt med journalister.
Kommunikation är mycket, mycket svårare än de flesta föreställer sig, och Tegnell är en sån ärkeakademiker att det inte är sant. Jag tror att han har väldigt svårt att kommunicera med folk som inte är läkare/forskare, för han befinner sig på en sådan abstraktionsnivå att han liksom inte förstår att man utanför forskningsvärlden inte brukar uttrycka sig som han gör. (Jag har själv varit där så jag vet hur det är, dock är jag inte läkare).
Han borde lära sig att uttrycka sig lättfattligt och utan forskarens sedvanliga brasklappar "vi tror" /"det pekar på" / "det verkar som" och istället uttrycka "nu är det så här, BASTA!"
Redigerat stavfel.
Kommunikation är mycket, mycket svårare än de flesta föreställer sig, och Tegnell är en sån ärkeakademiker att det inte är sant. Jag tror att han har väldigt svårt att kommunicera med folk som inte är läkare/forskare, för han befinner sig på en sådan abstraktionsnivå att han liksom inte förstår att man utanför forskningsvärlden inte brukar uttrycka sig som han gör. (Jag har själv varit där så jag vet hur det är, dock är jag inte läkare).
Han borde lära sig att uttrycka sig lättfattligt och utan forskarens sedvanliga brasklappar "vi tror" /"det pekar på" / "det verkar som" och istället uttrycka "nu är det så här, BASTA!"
Redigerat stavfel.
Jag håller inte alls med. I ett internationellt perspektiv har vi i Sverige ett oerhört stort förtroende för våra myndigheter.Snigla skrev:
Det är klart att det är lätt att peka på klickar med högljudda knäppgökar men jämfört med andra västländer (USA, GB, Italien, Frankrike, Polen) så litar vi på våra myndigheter och gör som de säger.
Det varierar väl, när jag besökte läkare i juni (ej akut och ej covid-relaterat) var det rigorösa munskydd på all personal och spritning av händer på oss patienter.Snigla skrev:
Mm det hade ju lätt om man diskuterat binära tal eller något men detta är ju liksom som kvantfysik att det kan vara på två olika sätt samtidigt, för att göra en parallell med akademikervärlden.M Mitokondrien skrev:Angående de senaste rubrikerna med Tegnells uttalanden, så tycker jag att FHM borde kosta på honom en riktigt gedigen medieträning där han lär sig kommunicera KLART och tydligt med journalister.
Kommunikation är mycket, mycket svårare än de flesta föreställer sig, och Tegnell är en sån ärkeakademiker att det inte är sant. Jag tror att han har väldigt svårt att kommunicera med folk som inte är läkare/forskare, för han befinner sig på en sådan abstraktionsnivå att han liksom inte förstår att man utanför forskningsvärlden inte brukar uttrycka sig som han gör. (Jag har själv varit där så jag vet hyr det är, dock är jag inte läkare).
Han borde lära sig att uttrycka sig lättfattligt och utan forskarens sedvanliga brasklappar "vi tror" /"det pekar på" / "det verkar som" och istället uttrycka "nu är det så här, BASTA!"
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Kan vara svårt med tanke på att det är ett nytt virus och nya upptäckter görs ideligen, och gamla "sanningar" får revideras.M Mitokondrien skrev: