2 357 125 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu förstår jag vad du menar men inte hur det relaterar till min maskskepsis, dessas effekt blir varken större eller mindre av din tro eller misstro till om folk håller avstånd.Hyltran från Veglemyren skrev:
Däremot är tron viktig i maskfrågan, jag är mer en "better one hand working than two hands praying"-person, så jag har långt till att bli masktroende.
Edit: Men såklart gör det mig ingenting om någon vill bära mask, kör på bara!
Redigerat:
Nu är de 26 musketörerna som kör corona-tester i fullsmockade tvättstugor i farten igen och ger FHM lite tips hur man minimerar smittspridning.
https://www.dn.se/debatt/coronaoron-infor-hostens-skolstart-ar-befogad/
https://www.dn.se/debatt/coronaoron-infor-hostens-skolstart-ar-befogad/
Förtroende kan vi väl ha, men vi gillar fortfarande inte att få order om hur vi ska göra, bete oss.. vad vi inte får göra osv. Det är inpräntat från skolåldern att ifrågasätta, diskutera och veta sina rättigheter.. och skulle någon, mot förmodan, försöka få en att ändra på sig.. då blir man kränkt.Nyfniken skrev:
Jag håller inte alls med. I ett internationellt perspektiv har vi i Sverige ett oerhört stort förtroende för våra myndigheter.
Det är klart att det är lätt att peka på klickar med högljudda knäppgökar men jämfört med andra västländer (USA, GB, Italien, Frankrike, Polen) så litar vi på våra myndigheter och gör som de säger.
Jag är bara glad om jag har fel, så jag tycker det är bra att du har högre tankar om svenskarna än jag!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Jag vet att du har hakat upp dig på råden till besöksnäringen, du måste ha rekord i antal gånger att ta upp samma sak.optimum skrev:
Har de missat att FHM skulle komma med mer råd för besöksnäringen i 3/6?
Råden till restauranger, hotell och campingar skulle kompletteras för att sommaren skull bli säkrare för besökarna.
Du skrev ju själv att det var på restaurang de hade smittats men nu ändrar du dig till annat för att du alltid ska ha rätt även om du har fel.
Edit, råkade skriva 2/6 men ska vara 3/6, justerat i texten
Men restauranger hör inte till besöksnäringen, de har sin egen lag:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ska-bidra-till-minskad-spridning-av-covid-19/
och innan dess sin egen föreskrift som är mycket äldre än 3/6. Så sluta med att tro att restauranger hör till besöksnäringen.
Jag skrev inte att gruppen hade smittats på en restaurang. Jag skrev:
Nu med extra fetstil så att du lättare kan förstå att det inte är vad jag tror utan just vad en del andra tror. Smittläkaren vet inte.BirgitS skrev:
Låt bli att skriva att jag har skrivit saker som jag inte har skrivit.
Som sagt att du tycker att råden till besöksnäringen är dåliga är inte särskilt intressant när det inte är där som smittspridningen äger rum. Den eventuella trängseln i campingplatsernas servicerum etc. är ingenting jämfört med trängseln på andra håll i turistorterna.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Och Tegnell har bemött kritiken: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-svarar-pa-kritikenNyfniken skrev:
– Läser man ECDC:s genomgång av kunskapsläget är de tydliga med att barn smittas relativt ofta, men de smittar väldigt mycket mindre än vuxna. Det är definitivt inte barnen som driver pandemin.
...
– I Österrike försökte man införa det i skolorna, men man backade eftersom det hade för mycket praktiska konsekvenser.
De 26 verkar helt ha missat ECDC:s rapport som delvis motsäger dem.Nyfniken skrev:
Å andra sidan är det en debattartikel och inte en vetenskaplig rapport så de får körbärsplocka som de vill. Men det underminerar tilltron till forskare generellt och de 26 i synnerhet när de medvetet eller omedvetet missar rapporter från EUs smittskyddsmyndighet. De borde ha full koll på det som kommer därifrån tycker jag nog.
Man kan ju hoppas media ställer frågor till de 26 vad de säger om ECDC:s rapport, men det lär väl inte hända.
Tegnell lär nog aldrig ändra sig om användande av mask
Han var tidigt ut och informerade om att detta är en kulturell grej asien.
Likaså har han lanserat egna teorier om att maskavnändning ökar risken för smitta pga av hanteringen
Han var tidigt ut och informerade om att detta är en kulturell grej asien.
Likaså har han lanserat egna teorier om att maskavnändning ökar risken för smitta pga av hanteringen
Restauranger tillhör visst besöksnäringen, det dummaste jag hört att de inte skulle göra det. Har inget med om det finns en egen lag för dem.BirgitS skrev:
Visita gav ut en kampanj för sommaren som FHM borde gjort
Den presenterades på den pressträff folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlsson höll i med medverkande VD för Visita och fackordförande för hotell och restaurang.
Ja jag återkommer till denna då det blev som jag misstänkte. Onödigt mycket smittspridning under sommaren och vi hade behövt den uppsättning råd och rekommendationer som FHM hade lovat.
Ja troligen insåg FHM problemet och höll sig borta från att själva ge ut råden.
Du kommer aldrig få tyst på mig genom att försöka förvrida fakta. Jag kan ta upp detta 1000 gånger till så länge det är relevant för denna tråden. Nu i högsta grad då vi nu ser effekten av sommarens smittspridning.
Här är kampanjen Visita gav ut till sina medlemmar inom restaurang
"Tryggt restaurangbesök"
https://visita.se/app/uploads/2020/07/Tryggt-restaurangbesök-uppdaterad.pdf
Och här har du uppgifter om att FHM skulle komma med råd mm för sommaren.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdOQjn/besked-om-sommaren-kommer-om-tva-veckor
https://www.svt.se/nyheter/besked-om-sommarresor-kommer
Vill du jag ska ta det igen?
Mera?
Jo här är länk till pressträffen
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/06/presstraff-om-besoksnaringen-11-juni/
Bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men flera av de länkar du ger handlar inte om besöksbranschen, utan handlar främst om hur befolkningen ska resa sommar.optimum skrev:
Restauranger tillhör visst besöksnäringen, det dummaste jag hört att de inte skulle göra det. Har inget med om det finns en egen lag för dem.
Visita gav ut en kampanj för sommaren som FHM borde gjort
Den presenterades på den pressträff folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlsson höll i med medverkande VD för Visita och fackordförande för hotell och restaurang.
Ja jag återkommer till denna då det blev som jag misstänkte. Onödigt mycket smittspridning under sommaren och vi hade behövt den uppsättning råd och rekommendationer som FHM hade lovat.
Ja troligen insåg FHM problemet och höll sig borta från att själva ge ut råden.
Du kommer aldrig få tyst på mig genom att försöka förvrida fakta. Jag kan ta upp detta 1000 gånger till så länge det är relevant för denna tråden. Nu i högsta grad då vi nu ser effekten av sommarens smittspridning.
Här är kampanjen Visita gav ut till sina medlemmar inom restaurang
"Tryggt restaurangbesök"
[länk]
Och här har du uppgifter om att FHM skulle komma med råd mm för sommaren.
[länk]
[länk]
Vill du jag ska ta det igen?
Mera?
Jo här är länk till pressträffen
[länk]
Bild
[bild]
[bild]
På pressträffen du länkar till står ju Visita och berättar om hur de tagit fram riktlinjer. Varför skyller du på myndigheterna, borde du inte vara arg på Visita istället?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Du känner väl till reglerna:optimum skrev:
Att hålla på och upprepa sig driver inte diskussionen framåt.
Vilka råd tycker du att besöksnäringen borde ha fått?optimum skrev:
Hade de råden påverkat trängseln på bryggor, gator och i köer utanför lokaler?
Det var FHM som lovat komma med råd och rekommendationer för sommaren.tusenett skrev:
Kan du knappast missat.
Nu var de listiga och gjorde inte detta utan överlät det till Visitas.
Vi ser en del av resultatet nu.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
FHM, som inte har expertkunskaper i ämnet, delegerade detta till Visita, som jag antar är betydligt mer insatta i justbesöksnäringen. Jag ser verkligen inte problemet.
Vad i detta är det som är värt att älta om och om igen?
Vad i detta är det som är värt att älta om och om igen?