Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu har jag redigerat mitt inlägg och satt orden i rätt ordning, men jag tror att det var möjligt att fatta vad jag menade redan innan jag gjorde det ;)
Nu förstår jag vad du menar men inte hur det relaterar till min maskskepsis, dessas effekt blir varken större eller mindre av din tro eller misstro till om folk håller avstånd.

Däremot är tron viktig i maskfrågan, jag är mer en "better one hand working than two hands praying"-person, så jag har långt till att bli masktroende.

Edit: Men såklart gör det mig ingenting om någon vill bära mask, kör på bara!
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag håller inte alls med. I ett internationellt perspektiv har vi i Sverige ett oerhört stort förtroende för våra myndigheter.

Det är klart att det är lätt att peka på klickar med högljudda knäppgökar men jämfört med andra västländer (USA, GB, Italien, Frankrike, Polen) så litar vi på våra myndigheter och gör som de säger.
Förtroende kan vi väl ha, men vi gillar fortfarande inte att få order om hur vi ska göra, bete oss.. vad vi inte får göra osv. Det är inpräntat från skolåldern att ifrågasätta, diskutera och veta sina rättigheter.. och skulle någon, mot förmodan, försöka få en att ändra på sig.. då blir man kränkt.

Jag är bara glad om jag har fel, så jag tycker det är bra att du har högre tankar om svenskarna än jag!
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Har de missat att FHM skulle komma med mer råd för besöksnäringen i 3/6?
Råden till restauranger, hotell och campingar skulle kompletteras för att sommaren skull bli säkrare för besökarna.
Du skrev ju själv att det var på restaurang de hade smittats men nu ändrar du dig till annat för att du alltid ska ha rätt även om du har fel.


Edit, råkade skriva 2/6 men ska vara 3/6, justerat i texten
Jag vet att du har hakat upp dig på råden till besöksnäringen, du måste ha rekord i antal gånger att ta upp samma sak.

Men restauranger hör inte till besöksnäringen, de har sin egen lag:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ska-bidra-till-minskad-spridning-av-covid-19/
och innan dess sin egen föreskrift som är mycket äldre än 3/6. Så sluta med att tro att restauranger hör till besöksnäringen.

Jag skrev inte att gruppen hade smittats på en restaurang. Jag skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
Som var uppe i tråden igår så anser ju en del att utbrottet i Dals-Ed började med spridning på en restaurang i Grebbestad, även om det är långt ifrån säkert.
Nu med extra fetstil så att du lättare kan förstå att det inte är vad jag tror utan just vad en del andra tror. Smittläkaren vet inte.
Låt bli att skriva att jag har skrivit saker som jag inte har skrivit.

Som sagt att du tycker att råden till besöksnäringen är dåliga är inte särskilt intressant när det inte är där som smittspridningen äger rum. Den eventuella trängseln i campingplatsernas servicerum etc. är ingenting jämfört med trängseln på andra håll i turistorterna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bowser och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu är de 26 musketörerna som kör corona-tester i fullsmockade tvättstugor i farten igen och ger FHM lite tips hur man minimerar smittspridning.

[länk]
Och Tegnell har bemött kritiken: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-svarar-pa-kritiken
– Läser man ECDC:s genomgång av kunskapsläget är de tydliga med att barn smittas relativt ofta, men de smittar väldigt mycket mindre än vuxna. Det är definitivt inte barnen som driver pandemin.
...
– I Österrike försökte man införa det i skolorna, men man backade eftersom det hade för mycket praktiska konsekvenser.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu är de 26 musketörerna som kör corona-tester i fullsmockade tvättstugor i farten igen och ger FHM lite tips hur man minimerar smittspridning.

[länk]
De 26 verkar helt ha missat ECDC:s rapport som delvis motsäger dem.

Å andra sidan är det en debattartikel och inte en vetenskaplig rapport så de får körbärsplocka som de vill. Men det underminerar tilltron till forskare generellt och de 26 i synnerhet när de medvetet eller omedvetet missar rapporter från EUs smittskyddsmyndighet. De borde ha full koll på det som kommer därifrån tycker jag nog.

Man kan ju hoppas media ställer frågor till de 26 vad de säger om ECDC:s rapport, men det lär väl inte hända.
 
Tegnell lär nog aldrig ändra sig om användande av mask

Han var tidigt ut och informerade om att detta är en kulturell grej asien.

Likaså har han lanserat egna teorier om att maskavnändning ökar risken för smitta pga av hanteringen
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet att du har hakat upp dig på råden till besöksnäringen, du måste ha rekord i antal gånger att ta upp samma sak.

Men restauranger hör inte till besöksnäringen, de har sin egen lag:
Restauranger tillhör visst besöksnäringen, det dummaste jag hört att de inte skulle göra det. Har inget med om det finns en egen lag för dem.

Visita gav ut en kampanj för sommaren som FHM borde gjort
Den presenterades på den pressträff folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlsson höll i med medverkande VD för Visita och fackordförande för hotell och restaurang.

Ja jag återkommer till denna då det blev som jag misstänkte. Onödigt mycket smittspridning under sommaren och vi hade behövt den uppsättning råd och rekommendationer som FHM hade lovat.

Ja troligen insåg FHM problemet och höll sig borta från att själva ge ut råden.

Du kommer aldrig få tyst på mig genom att försöka förvrida fakta. Jag kan ta upp detta 1000 gånger till så länge det är relevant för denna tråden. Nu i högsta grad då vi nu ser effekten av sommarens smittspridning.

Här är kampanjen Visita gav ut till sina medlemmar inom restaurang

"Tryggt restaurangbesök"

https://visita.se/app/uploads/2020/07/Tryggt-restaurangbesök-uppdaterad.pdf


Och här har du uppgifter om att FHM skulle komma med råd mm för sommaren.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdOQjn/besked-om-sommaren-kommer-om-tva-veckor

https://www.svt.se/nyheter/besked-om-sommarresor-kommer


Vill du jag ska ta det igen?
Mera?

Jo här är länk till pressträffen

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/06/presstraff-om-besoksnaringen-11-juni/

Bild
Skärmbild av en webbartikel om en pressträff den 11 juni, med information om deltagare och begränsningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pressträff med Folkhälsomyndighetens generaldirektör och andra aktörer om besöksnäringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Visita gav ut en kampanj för sommaren som FHM borde gjort
Nej, den borde inte FHM ha gjort. Det är företagarna som ska ta sitt ansvar. FHM har varit övertydliga: "Håll avståndet och tvätta händerna". De kan inte detaljstyra varenda verksamhet.
 
  • Gilla
tergo och 12 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Restauranger tillhör visst besöksnäringen, det dummaste jag hört att de inte skulle göra det. Har inget med om det finns en egen lag för dem.

Visita gav ut en kampanj för sommaren som FHM borde gjort
Den presenterades på den pressträff folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlsson höll i med medverkande VD för Visita och fackordförande för hotell och restaurang.

Ja jag återkommer till denna då det blev som jag misstänkte. Onödigt mycket smittspridning under sommaren och vi hade behövt den uppsättning råd och rekommendationer som FHM hade lovat.

Ja troligen insåg FHM problemet och höll sig borta från att själva ge ut råden.

Du kommer aldrig få tyst på mig genom att försöka förvrida fakta. Jag kan ta upp detta 1000 gånger till så länge det är relevant för denna tråden. Nu i högsta grad då vi nu ser effekten av sommarens smittspridning.

Här är kampanjen Visita gav ut till sina medlemmar inom restaurang

"Tryggt restaurangbesök"

[länk]


Och här har du uppgifter om att FHM skulle komma med råd mm för sommaren.

[länk]

[länk]


Vill du jag ska ta det igen?
Mera?

Jo här är länk till pressträffen

[länk]

Bild
[bild]
[bild]
Men flera av de länkar du ger handlar inte om besöksbranschen, utan handlar främst om hur befolkningen ska resa sommar.

På pressträffen du länkar till står ju Visita och berättar om hur de tagit fram riktlinjer. Varför skyller du på myndigheterna, borde du inte vara arg på Visita istället?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag kan ta upp detta 1000 gånger till så länge det är relevant för denna tråden.
Du känner väl till reglerna:
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter.
Att hålla på och upprepa sig driver inte diskussionen framåt.

optimum optimum skrev:
Onödigt mycket smittspridning under sommaren och vi hade behövt den uppsättning råd och rekommendationer som FHM hade lovat.
Vilka råd tycker du att besöksnäringen borde ha fått?
Hade de råden påverkat trängseln på bryggor, gator och i köer utanför lokaler?
 
optimum
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, den borde inte FHM ha gjort. Det är företagarna som ska ta sitt ansvar. FHM har varit övertydliga: "Håll avståndet och tvätta händerna". De kan inte detaljstyra varenda verksamhet.
FHM lovade men höll inte detta.
Det kan du knappast missat.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Men flera av de länkar du ger handlar inte om besöksbranschen, utan handlar främst om hur befolkningen ska resa sommar.

På pressträffen du länkar till står ju Visita och berättar om hur de tagit fram riktlinjer. Varför skyller du på myndigheterna, borde du inte vara arg på Visita istället?
Det var FHM som lovat komma med råd och rekommendationer för sommaren.
Kan du knappast missat.
Nu var de listiga och gjorde inte detta utan överlät det till Visitas.
Vi ser en del av resultatet nu.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
FHM lovade men höll inte detta.
Det kan du knappast missat.
Jag ber om ursäkt men jag har nog glömt. Exakt vad lovade FHM gällande besöksnäringen? Finns det någon länk eller något att läsa för att se vad de lovat?
 
FHM, som inte har expertkunskaper i ämnet, delegerade detta till Visita, som jag antar är betydligt mer insatta i justbesöksnäringen. Jag ser verkligen inte problemet.
Vad i detta är det som är värt att älta om och om igen?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.