2 357 472 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nja, ibland får man vara lite pragmatisk.J Jocke Best skrev:
Blir budskapet bättre för att Tegnell säger typ "vi tror inte att barn driver smitta" än om han visar en större självsäkerhet och säger "barn driver inte smitta"?
Skillnaden är att de osäkra personerna kanske blir mer benägna att följa instruktionerna om de tycker att personen som uttalar sig är säker på sin sak.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Personligen tycker jag inte myndighetspersoner ska stå och ljuga, men så kanske inte alla tycker.....M Mitokondrien skrev:Nja, ibland får man vara lite pragmatisk.
Blir budskapet bättre för att Tegnell säger typ "vi tror inte att barn driver smitta" än om han visar en större självsäkerhet och säger "barn driver inte smitta"?
Skillnaden är att de osäkra personerna kanske blir mer benägna att följa instruktionerna om de tycker att personen som uttalar sig är säker på sin sak.
Vet man inte med 100% säkerhet, ska man inte påstå det.
Nu tycker jag att du lägger ord i min mun. Jag har inte sagt att någon ska ljuga, och jag medger att det var ett dåligt exempel jag hittade på.[SKPG]Zamora skrev:
Jag vidhåller ändå att jag tycker att Tegnell borde bli bättre på att kommunicera.
Att önska klarspråk och tydlighet är inte det samma som att be myndigheter att ljuga. Vet man inte så kan man faktiskt säga att man inte vet. Eller be att få återkomma.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
M Mitokondrien skrev:Nu tycker jag att du lägger ord i min mun. Jag har inte sagt att någon ska ljuga, och jag medger att det var ett dåligt exempel jag hittade på.
Jag vidhåller ändå att jag tycker att Tegnell borde bli bättre på att kommunicera.
Att önska klarspråk och tydlighet är inte det samma som att be myndigheter att ljuga. Vet man inte så kan man faktiskt säga att man inte vet. Eller be att få återkomma.
Ja, det kan du få tycka att jag gjorde, men det var det du påstod.M Mitokondrien skrev:Nu tycker jag att du lägger ord i min mun. Jag har inte sagt att någon ska ljuga, och jag medger att det var ett dåligt exempel jag hittade på.
Jag är nog en antimasker, om nu det finns, har fortfarande inte sett en enda normal människa som påstår att mask i verkliga vardagen är positivt. Dvs en dålig mask, buren för länge, veckad flera gånger, helt nerpillad med händerna, ibland bara på hakan långa stunder, hanterade av för det mesta komplett aningslösa människor.Hyltran från Veglemyren skrev:
Förmodligen ingenstans men det finns gott om folk här som skulle bli sura om de blev tvingade eller rekommenderade att bära mask på de platser där det inte är möjligt att hålla två meters avstånd.
Om man letar på övriga platser i västvärlden är det till exempel bland anti-vaxers och Modern flat Earth societies man finner människor med samma åsikter
Mask är bra det borde alla vettig och ovettiga människor inse vid det här laget.
Alla påståenden att det skulle funka utgår från helt verklighetsfrämmande förutsättningar, dvs kvalitetsmasker i drivor som byts hela tiden, aldrig skrynklas, aldrig vidrörs, hela tiden över näsa mun och som sen slängs på rätt sätt.
Det enda sättet att få de bra i verkligheten lär vara om man blandar in ett stort trygghetsbehov multiplicerat med en gnutta vidskepelse. Sen har det såklart ett PR värde för politiker som vill bli sedda som att "göra något".
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag tror att en anti-vaxxer är en person som aldrig tar några vaccin, som aldrig låter sina barn ta några vaccin, och som till exempel tror att man får autism av vaccin och att staten kontrollerar folks tankar genom att ge vaccin.[SKPG]Zamora skrev:
Det är möjligt att jag formulerat mig otydligt men jag tror att jag har någorlunda koll på vad ordet betyder.
Och om jag har helt fel så varsågod att upplys mig.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Är det någon här som har skrivit att de är emot all sorts vaccin?Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror att en anti-vaxxer är en person som aldrig tar några vaccin, som aldrig låter sina barn ta några vaccin, och som till exempel tror att man får autism av vaccin och att staten kontrollerar folks tankar genom att ge vaccin.
Det är möjligt att jag formulerat mig otydligt men jag tror att jag har någorlunda koll på vad ordet betyder.
Och om jag har helt fel så varsågod att upplys mig.
Förlåt @tusenett
Grejar du hemma och behöver mask ska du använda en med ventil som släpper förbi utandningsluften. Då blir inte masken fuktig och lättare att andas i.mikethebik skrev:
När det gäller ansiktsmask misstänker jag att ivrarna för dem är också är de som vill använda själv, men som är rädda att sticka ut om inga andra har, alltså måste samtliga tvingas till att använda sådan.
Om tvång skulle införas (och hur efterlever man det) kommer jag själv att i möjligaste mån undvika offentliga platser där det ev skulle behövas.
Hemikring finns det inte på kartan att jag skulle använda mask, om inte mina aktiviteter med fix och mek kräver det.
När jag använder mask blir den väldigt snabbt fuktig och behöver bytas eller torkas, hygieniskt använd som skydd behöver den egentligen bytas varje gång du tar paus i aktiviteten.
Såg en igår som satt ensam i sin bil med mask på, men kanske det kändes bekvämt, vad vet jag.
Jag såg en man köra bil med mask på. Först tänkte jag, sicken galning, men kanske var han smart? Tog på masken när han lämnade hemmet, besökte affärer, uträttade sina ärenden och tog av masken först när han kom hem. Kanske han gjorde helt rätt och jag tänkte fel.
När jag besökte läkare (minns inte riktigt när, tror det var i början av juni) fanns det en flaska sprit i (den obemannade) receptionen. I övrigt ingen spritning, och inga munskydd på någon, utom en patient (av tre) i väntrummet.M Mitokondrien skrev:
På akuten för en dryg vecka sedan var det i stort sett samma sak, förutom att det inte fanns någon spritflaska (jo, på toaletten fanns det en). Inga munskydd och ingen sprit vare sig i blåljustransporten, akutrummet, röntgen eller övriga utrymmen. Däremot hade de speciella akutrum och utrymmen för misstänkta covid-patienter, och personalen tog på sig munskydd och visir ibland innan de försvann iväg någonstans. Och de spritade sig ofta.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Håll er till ämnet och diskutera sak istället för person. Man har rätt att vara anonym i vårt forum. Rapportera om ni misstänker att någon är ett troll, vilket man inte är automatiskt för att man har en annan åsikt eller ev. har missförstått en sak.
/Moderator
/Moderator
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är mer verklighets frånvänt att rekommendera folk att alltid befinna sig på en och en halv meters avstånd från varandra. Och tro att det skulle fungera.D djac skrev:
Redigerat:
Har de missat att FHM skulle komma med mer råd för besöksnäringen i 3/6?BirgitS skrev:
Både hotell och restauranger började införa ändringar för att minska risken för smittspridning redan i april. Restauranger fick ju sina särskilda råd bra mycket tidigare än i början av juni.
Så varför dra upp dem när det gäller råd i juni för besöksnäringen?
FHM kan inte styra mer över badplatser än att säga att folk ska hålla avstånd. Vad menar du att de skulle ha gjort?
Gått ut på badplatser och handgripligen flyttat på folk?
Det vore ju lagbrott.
Vad hjälper råd om restauranger, hotell och campingar när folk trängs på gator och gångstråk?
FHM ägnar inte någon nämnvärd tid åt att hittar argument mot munskydd eftersom det går väldigt fort att läsa de studier som finns eftersom de är så få. Rensar man sina mejl hela tiden tar det ingen nämnvärd tid heller. Har du inga vettiga argument?
Råden till restauranger, hotell och campingar skulle kompletteras för att sommaren skull bli säkrare för besökarna.
Du skrev ju själv att det var på restaurang de hade smittats men nu ändrar du dig till annat för att du alltid ska ha rätt även om du har fel.
Edit, råkade skriva 2/6 men ska vara 3/6, justerat i texten
Redigerat:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är ju just det som det gjort. Det är ju just därför man inte behövt neka folk vård men ändå kunnat få upp antalet immuna. Är du inte medveten om det? Att inte alla följer det spelar ju liksom ingen roll. Kan inte du och dina gelikar googla ordet drivande? Sedan när ni förstått eller ev inte förstått återkomma med frågor på det? Att det slinker genom några partiklar spelar ingen roll på gruppnivå och uppåt. Era iofs roliga anekdoter om hur ni sett det ena eller andra spelar ingen roll. Om 8 av 10 gör som de ska så kan 2 st spela banjo, knyppla, hosta överallt eller slicka på handtag bäst de vill. Eller ta på sig mask för att kompensera för en av hundra - tusen som missköter sig om man så vill. Det är på den nivån. Snälla förstå nu.Hyltran från Veglemyren skrev: