Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Satsuki
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är inte bara de vaccinen som det framförts kritik mot från de ”regim trogna”
Vad menar du med ”kritik”?
Skepsis är inte samma sak som kritik vet du...

Att man inte tror på att det ska finnas ett användbart vaccin inom någon månad är inte kritik - det är realism. Ingen seriös forskare eller vaccinutvecklare tror på ett vaccin Inom någon månad eftersom det inte är förenligt med de tester som vaccin ska genomgå för att vara säkert.
Mitt förslag är att du läser på om kliniska prövningar och vaccinutveckling, från oberoende och opartiska källor.

Min spontana reflektion till ditt påstående är att de personer som ifrågasätter (oavsett om det är mask eller vaccin) är personer som är rationella och baserar sina åsikter på fakta, som reflekterar över fördelar och nackdelar.
De som talar för nedstängning, masker och ryska vaccin är mer emotionellt styrda och anser att vi pratar för mycket och gör för lite. Olika personlighetstyper helt enkelt.

Vad gäller mask misstänker jag att vi kommer dit i vissa situationer, men det stora problemet är den känsla av osårbarhet som infinner sig, och att majoriteten av de som förespråkar mask fortfarande inte fattar att mask på bussen inte skyddar DEM SJÄLVA - det skyddar andra från dem....
 
  • Gilla
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Vad menar du med ”kritik”?
Skepsis är inte samma sak som kritik vet du...

Att man inte tror på att det ska finnas ett användbart vaccin inom någon månad är inte kritik - det är realism. Ingen seriös forskare eller vaccinutvecklare tror på ett vaccin Inom någon månad eftersom det inte är förenligt med de tester som vaccin ska genomgå för att vara säkert.
Mitt förslag är att du läser på om kliniska prövningar och vaccinutveckling, från oberoende och opartiska källor.

Min spontana reflektion till ditt påstående är att de personer som ifrågasätter (oavsett om det är mask eller vaccin) är personer som är rationella och baserar sina åsikter på fakta, som reflekterar över fördelar och nackdelar.
De som talar för nedstängning, masker och ryska vaccin är mer emotionellt styrda och anser att vi pratar för mycket och gör för lite. Olika personlighetstyper helt enkelt.

Vad gäller mask misstänker jag att vi kommer dit i vissa situationer, men det stora problemet är den känsla av osårbarhet som infinner sig, och att majoriteten av de som förespråkar mask fortfarande inte fattar att mask på bussen inte skyddar DEM SJÄLVA - det skyddar andra från dem....
Å andra sidan, ca 70 % av allt beslutsfattande människor gör är baserat på känslor och 30 % på sk. rationellt tänkande.

Ingen gillar att få höra att den är "emotionellt styrd" för att den tänker på ett annat sätt än någon annan.

Kanske vissa personer inte har så goda kunskaper om hur smittor sprids, men det må vara förlåtet eftersom de flesta av oss är ju faktiskt inte läkare eller biostatistiker. Det är ju först i.om. denna kris folk börjat intressera sig för hobby-epidemiologi, de flesta hade inte hört om R0 eller klustersmitta för ett år sedan. Nu är alla experter.

Jag efterlyser ett ödmjukare förhållningssätt i diskussionen där man försöker förstå varandras synsätt istället för att tänka att någon är korkad för att den inte tänker som man själv. Man kommer mycket längre då.

Detta konfliktsökande som framförallt kvällspressen trummar fram, att vissa experter vill att Tegnell ska avgå osv är ju bara nys. De lever på dramaturgin om en konstant konflikt där läsarna får sitta på första parkett och heja på den sida som bäst företräder deras åsikt.

Personligen tror jag att de flesta epidemiologer (utbildade och yrkesverksamma) i hela världen är måna om att jobba TILLSAMMANS för att hitta den bästa lösningen på hur man ska bekämpa Covid. Inte gräla i media.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Satsuki
M Mitokondrien skrev:
Å andra sidan, ca 70 % av allt beslutsfattande människor gör är baserat på känslor och 30 % på sk. rationellt tänkande.

Ingen gillar att få höra att den är "emotionellt styrd" för att den tänker på ett annat sätt än någon annan.

Kanske vissa personer inte har så goda kunskaper om hur smittor sprids, men det må vara förlåtet eftersom de flesta av oss är ju faktiskt inte läkare eller biostatistiker. Det är ju först i.om. denna kris folk börjat intressera sig för hobby-epidemiologi, de flesta hade inte hört om R0 eller klustersmitta för ett år sedan. Nu är alla experter.

Jag efterlyser ett ödmjukare förhållningssätt i diskussionen där man försöker förstå varandras synsätt istället för att tänka att någon är korkad för att den inte tänker som man själv. Man kommer mycket längre då.

Detta konfliktsökande som framförallt kvällspressen trummar fram, att vissa experter vill att Tegnell ska avgå osv är ju bara nys. De lever på dramaturgin om en konstant konflikt där läsarna får sitta på första parkett och heja på den sida som bäst företräder deras åsikt.

Personligen tror jag att de flesta epidemiologer (utbildade och yrkesverksamma) i hela världen är måna om att jobba TILLSAMMANS för att hitta den bästa lösningen på hur man ska bekämpa Covid. Inte gräla i media.
Det handlar inte om att något skulle vara bättre eller sämre, men att vi bildar oss uppfattningar och fattar beslut på olika sätt är en självklarhet. Inte konstigare än att vissa gör en djuplodande analys och jämförelse innan de köper hund/bil/diskmaskin/svets/cykel etc, medan andra hittar en annons i en tidning och slår till. Det ena behöver absolut inte bli bättre än det andra, och inget är mer rätt.

På samma sätt har vissa individer (pga personlighet/utbildning/tidigare erfarenhet mm) lättare att tycka att myndigheterna gör för lite och att det pratas för mycket och görs för lite. Andra tycker kanske att det görs för mycket och pratas för lite. Och vissa tycker det pratas och görs precis lagom mycket.
Vissa personer anser att FHM är bästa källan, andra ECDC, CDC, Putin, olika influencers eller bloggare. Jag hörde senast idag en vetenskapsjournalist som menade att om man lever ”antiinflammatoriskt” skulle man skyddas eller iaf drabbas lindrigare av COVID-19.
Vem man ska lita på är helt upp till var och en, så länge msn följer de riktlinjer som gäller i Sverige.

Min reflektion baseras på att vissa genomgripande uttrycker åsikter i linje med att det görs för lite - varför stängde vi inte ner, varför tilläts skolor vara öppna, varför är det inte krav på munskydd, och hur kan alla ”kritiker” inte tro på att det kommer ett vaccin efter sommaren.
Sedan finns det en grupp som sakligt menar att det finns risker med munskydd, att stänga skolan kan få svåra konsekvenser för samhället, att vaccin tar tid att framställa på ett säkert sätt.

Vem som i slutänden hade mest rätt får vi väl se efteråt. Gissningsvis kommer det visa sig att något mitt emellan hade varit bäst.....
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är helt okay att att använda citeringsfunktionen. Vi vill se inlägg som är emot vaccinering mot covid-19.

Banda inte ihop att vara emot vaccinering med att inte tro på tidsplanen för när vaccin är kommersiellt tillgängligt.
Det är klart att det inte finns många seriösa inlägg här där man påstår att man är emot vaccinering mot covid19 som princip.

Det det var citerings funktionen jag syftade på när jag skrev att jag inte tänker nämna någon med namn. Därför vart då blir det ett för stort projekt för mig :)

Men jag har fått intrycket att de som är mest pessimistiska till tidsplanen för att vi har ett bra vaccin mot covid19 inom en överskådlig framtid är samma personer som är mest kritiska till att mask gör någon skillnad.

Och att antivaxxaers och antimaskers är samma personer.

Ja det finns en skillnad men också en likhet ser du inte den likheten så kommer vi kanske inte längre just här.

Har du en annan uppfattning, och har du fått intrycket att de som tror att msk gör en betydande skillnad, är de som är mest pessimistiska till att vi har ett bra och godkänt vaccin inom en överskådlig framtid?
 
Satsuki
Vore en god idé att använda termen anti-vaxxers korrekt, då din nuvarande användning blir mer än lite förvirrande. En anti-vaxxer är nämligen en person som inte tror på vaccin alls och som i de flesta fall anser att vaccin är skadligt.

Väldigt stor skillnad mot personer som är skeptiska till att det ska finnas ett vaccin i höst, men hoppas på ett säkert vaccin ASAP.
 
  • Gilla
Ingenjören och 13 till
  • Laddar…
Äsch, det är ju snart septemeber. Om bara två veckor kan vi alla traska ner till vårdcentralen och ta den där sprutan så är hela den här karusellen över.

(Disclaimer: Ett visst mått av ironi kan förekomma i detta inlägg)
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 7 till
  • Laddar…
P
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är klart att det inte finns många seriösa inlägg här där man påstår att man är emot vaccinering mot covid19 som princip.

Det det var citerings funktionen jag syftade på när jag skrev att jag inte tänker nämna någon med namn. Därför vart då blir det ett för stort projekt för mig :)

Men jag har fått intrycket att de som är mest pessimistiska till tidsplanen för att vi har ett bra vaccin mot covid19 inom en överskådlig framtid är samma personer som är mest kritiska till att mask gör någon skillnad.

Och att antivaxxaers och antimaskers är samma personer.

Ja det finns en skillnad men också en likhet ser du inte den likheten så kommer vi kanske inte längre just här.

Har du en annan uppfattning, och har du fått intrycket att de som tror att msk gör en betydande skillnad, är de som är mest pessimistiska till att vi har ett bra och godkänt vaccin inom en överskådlig framtid?
Vilket skitsnack, förlåt ordvalet.
Jag är för alla beprövade vacciner man får som barn. Men jag är skeptiskt till vaccin som trollas snabbt fram. Jag tog aldrig svininfluensan för det gick åt helskotta för snabbt. Och det gjorde det verkligen. Jag satt själv i skiten och körde folk som blev sjuka i smittan och som tog vaccin med bieffekten, bla en tjej i min ålder som fick narkolepsi och levde ett helt vanligt liv med körkort och familjeliv, men hamnade istället i färdtjänst och sovandes när som helst. Själv blev jag aldrig dålig.

Och ja jag är emot tyglappar för munnen. Men nu bor jag och lever på ett sätt där jag inte är i behov av att gå nära andra människor. Jag hade möjligtvis tänkt annorlunda om jag tvingats trängas i en plåtburk på hjul varenda dag. Köpt cykel eller något.
Jag kommer inte ta vaccinet denna gång heller, utan anser att de som är i riskgrupper skall få det före alla andra om de vill och kan.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är klart att det inte finns många seriösa inlägg här där man påstår att man är emot vaccinering mot covid19 som princip.

Det det var citerings funktionen jag syftade på när jag skrev att jag inte tänker nämna någon med namn. Därför vart då blir det ett för stort projekt för mig :)

Men jag har fått intrycket att de som är mest pessimistiska till tidsplanen för att vi har ett bra vaccin mot covid19 inom en överskådlig framtid är samma personer som är mest kritiska till att mask gör någon skillnad.

Och att antivaxxaers och antimaskers är samma personer.

Ja det finns en skillnad men också en likhet ser du inte den likheten så kommer vi kanske inte längre just här.

Har du en annan uppfattning, och har du fått intrycket att de som tror att msk gör en betydande skillnad, är de som är mest pessimistiska till att vi har ett bra och godkänt vaccin inom en överskådlig framtid?
Jag förstår faktiskt inte hur du kommer undan med att posta all den här skiten.
Här handlar det ju inte ett dugg om att ha olika åsikter utan enbart om att du, ja, jag kan fan inte sätta ord på det. Så på något sätt lyckas du ju.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Eller när man säger att man skulle gjort en stor lockdown och att det inte skulle påverkat privatekonomin, bara för att man själv tillhör gruppen som skulle fått fortsätta jobba etc.
Anledningen till att jag skrev det var därför att någon ställde en direkt lite konstig fråga till mig om det. Och jag valde att besvara frågan.

Jag tycker du får det att framstå som om jag anser att det faktum att jag personligen har ett samhällsbärande arbete är ett vettigt argument för mig i sammanhanget.

Och om du fick det intrycket så vill jag förtydliga att så inte är fallet ;)
 
Redigerat:
Mikael_L
Satsuki KristinaRT skrev:
Vore en god idé att använda termen anti-vaxxers korrekt, då din nuvarande användning blir mer än lite förvirrande. En anti-vaxxer är nämligen en person som inte tror på vaccin alls och som i de flesta fall anser att vaccin är skadligt.

Väldigt stor skillnad mot personer som är skeptiska till att det ska finnas ett vaccin i höst, men hoppas på ett säkert vaccin ASAP.
Det räcker inte ens med att de inte tror på vaccin eller tror det är skadligt, det är t.o.m så illa att det finns en stor andel människor som är av uppfattningen att vaccinationsprogrammen är att myndigheterna sprutar in något i barnen som blir någon slags tankekontroll.
Jag känner faktiskt en sådan människa. I allt utom floran av konspirationsteorier en fullt vettigt, rätt intelligent och fungerande person. Jag är helt klart förbryllad och fascinerad.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
djac och 3 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Vore en god idé att använda termen anti-vaxxers korrekt, då din nuvarande användning blir mer än lite förvirrande. En anti-vaxxer är nämligen en person som inte tror på vaccin alls och som i de flesta fall anser att vaccin är skadligt.

Väldigt stor skillnad mot personer som är skeptiska till att det ska finnas ett vaccin i höst, men hoppas på ett säkert vaccin ASAP.
Det är jag fullt medveten om och det hoppas jag att jag har gjort.

Men många (om inte alla) anti-vaxxers är också anti-maskers.

Men jag har aldrig påstått att alla anti-maskers är anti-vaxers. Även om jag gissar att många av dem är det.
 
Redigerat:
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är jag fullt medveten om och det hoppas jag att jag har gjort.

Men många (om inte alla) anti-vaxxers är också anti-maskers.

Men jag har aldrig påstått att alla anti-maskers är anti-vaxers. Även om jag gissar att många av dem är det.
Vet du själv vad du menar, och har något av det du dillar om någon betydelse i diskussionen om pandemin? Du ordbajsar och drar in nya begrepp som inte har ett uns med skepsismen om det finns fungerande och säkra vaccin tillhanda i Sverige till hösten eller ens våren att göra. Kan du ha blivit felvaccinerad som barn?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
I all denna debatt om vad testningar och utfallet av dessa är och vad de kan betyda, från grannländer etc och hur det ska tolkas - och jämföras sinsemellan

Låt mig få presentera begreppet ”Base rate fallacy” och låt denna sjunka in riktigt ordentligt: https://en.wikipedia.org/wiki/Base_rate_fallacy

Kolla även in Donelly’s HIV-test paradox och slarva inte med att verkligen förstå denna, hur en 99% säker test kan visa helt galna resultat: https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Vi måste vara väldigt noga med att efterfråga på vilka sätt som de statistiska data vi ser har producerats! Vad är populationen, hur sker urval, hur säkra är testerna map falska positiva/negativa.
 
Satsuki
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är jag fullt medveten om och det hoppas jag att jag har gjort.

Men många (om inte alla) anti-vaxxers är också anti-maskers.

Men jag har aldrig påstått att alla anti-maskers är anti-vaxers. Även om jag gissar att många av dem är det.
Om du hade varit fullt medveten om vad termen betyder hade du inte använt den som du gör.

Du fattar fortfarande inte, medvetet eller omedvetet att det inte är ett begrepp för skepsis mot ett vaccin utan mot ALLA vaccin, ALLTID.

Baserat på den provokativa tonen tolkar jag dina påståenden som främst ämnade att väcka uppmärksamhet. Intressant ur vissa perspektiv, men tillför inte diskussionen något.
 
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Nu verkar det väl inte vara någon större smittspridning just på campingplatser och liknande utan det verkar ju mest bero på hur folk beter sig på gator, i affärer, köer, barer och restauranger. Som var uppe i tråden igår så anser ju en del att utbrottet i Dals-Ed började med spridning på en restaurang i Grebbestad, även om det är långt ifrån säkert. Så glöm ev. råd till besöksnäringen i det här sammanhanget.
De råd man skulle ge omfattar besöksnäringen och var mer än campingar.
Jag har beskrivit det flera gånger men du verkar missat det.
Jag har skrivit om restauranger, hotell och campingar. 3 områden.
Även övriga platser som badplatser och gästhamnar mm borde FHM brytt sig om men nu var det viktigare att radera e-post och fortsätta hitta argument mot munskydd.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.