Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag besöker ett gym ibland och där står en flaska handsprit vid ingången med uppmaning att sprita sig. Inne på gymet finns sedan desinfektionsmedel och papper för att torka av maskinerna med när man är klar. Jag har funderat på vilken nytta det kan göra. Handsprit förstår jag helt klart, men sedan. Vore det inte mer effektivt med uppmaningar om att inte prata med varandra och att aldrig gå närmare annan person än 2 meter. Och munskydd förstås, fast jag tror det skulle vara väldigt obehagligt att göra konditionsträning med munskydd på, om det ens går.
Frugan som regelbundet brukar gå på gym har avstått sådant sedan pandemin startade. Som tur är har vi ett rätt hyfsat eget gym i huset. Dock saknar hon vissa maskiner och de spinningcyklar som de har på det gymmet. Du har nog rätt i att lite handsprit mm inte gör så mycket nytta i en miljö där man anstränger sig hårt.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Frugan som regelbundet brukar gå på gym har avstått sådant sedan pandemin startade. Som tur är har vi ett rätt hyfsat eget gym i huset. Dock saknar hon vissa maskiner och de spinningcyklar som de har på det gymmet. Du har nog rätt i att lite handsprit mm inte gör så mycket nytta i en miljö där man anstränger sig hårt.
Wow, vi kan faktiskt vara överens ibland. :D
 
  • Haha
  • Wow
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Några reflektioner från morgonens nyhetsflöde på Omni.se.

- GPs Hjörne kräver nu munskydd I offentligheten
- största smittspridningen I Sverige just nu sker på Gotland följt av Bohusläns turistsamhällen Smögen, Lysekil, Grebbestad m.fl.(Västra Götaland).
- Tegnell fortsätter att hävda att barn inte smittar och att munskydd inte är bra (läs artiklarna, jag sammanfattar väldigt kort utifrån rubrikerna).
- Björn Olsen m.fl. kritiserar FHM angående deras uttalanden om barns smittsamhet
- Nya Zeeland har fortfarande smittspridning i klustret efter en lagerarbetare som tros ha blivit smittad från importerade varor som han hanterat i ett kylrum.
- smittan I Tyskland har tagit fart med ett R-tal på 1,29
- I många länder har festerna flyttat från krogen till skogen (eller parker), med smittspridning
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
optimum
Det framgår felaktigt att Ryssland är först med vaccin mot covid-19 men är väl fel. Det första vaccinet som använts på människor är väl det Kina redan börjat använda på militären, typ Ad5-nCoV. Detta började man med i juni.
Ryssland nu i augusti.

Det verkar finna ytterligare två vaccin i Kina som är klara att användas och då i juni också.

Någon som vet mer om vad det är för typer av vaccin?

https://www.reuters.com/article/us-...roved-for-military-use-in-china-idUSKBN2400DZ
 
useless useless skrev:
[bild]
Bara för att mina obekväm teorier och åsikter (Som till exempel att mask gör skillnad) börjar få substans kommer ni inte lyckas att göra ett fullständig troll av mig ;)

Demonstration med plakat mot vaccin, masker och "tyranni", texten "COVID är en lögn".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
Redigerat:
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
De råd man skulle ge omfattar besöksnäringen och var mer än campingar.
Jag har beskrivit det flera gånger men du verkar missat det.
Jag har skrivit om restauranger, hotell och campingar. 3 områden.
Även övriga platser som badplatser och gästhamnar mm borde FHM brytt sig om men nu var det viktigare att radera e-post och fortsätta hitta argument mot munskydd.
Både hotell och restauranger började införa ändringar för att minska risken för smittspridning redan i april. Restauranger fick ju sina särskilda råd bra mycket tidigare än i början av juni.
Så varför dra upp dem när det gäller råd i juni för besöksnäringen?

FHM kan inte styra mer över badplatser än att säga att folk ska hålla avstånd. Vad menar du att de skulle ha gjort?
Gått ut på badplatser och handgripligen flyttat på folk?
Det vore ju lagbrott.

Vad hjälper råd om restauranger, hotell och campingar när folk trängs på gator och gångstråk?

FHM ägnar inte någon nämnvärd tid åt att hittar argument mot munskydd eftersom det går väldigt fort att läsa de studier som finns eftersom de är så få. Rensar man sina mejl hela tiden tar det ingen nämnvärd tid heller. Har du inga vettiga argument?
 
  • Gilla
uplj och 5 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Bara för att mina obekväm teorier och åsikter (Som till exempel att mask gör skillnad) börjar få substans kommer ni inte lyckas att göra ett fullständig troll av mig.
Och VAR har du hittat att någon enda skribent i denna tråd har de åsikterna som du grävt upp på YouTube från någon demonstration i Storbritannien???
 
  • Gilla
Guzzi och 8 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Bara för att mina obekväm teorier och åsikter (Som till exempel att mask gör skillnad) börjar få substans kommer ni inte lyckas att göra ett fullständig troll av mig ;)
Det behöver ingen annan anstränga sig att göra, du klarar det alldeles utmärkt själv ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
- Tegnell fortsätter att hävda att barn inte smittar
Det har han väl aldrig hävdat utan bara att de inte är smittdrivande vilket är en helt annan sak.

pacman42 pacman42 skrev:
att munskydd inte är bra
Han tycker att de är bra inom vården men att de har nackdelar för allmänheten. Men har också sagt att de kan bli aktuella om/när smittspridningen ökar.

pacman42 pacman42 skrev:
- Nya Zeeland har fortfarande smittspridning i klustret efter en lagerarbetare som tros ha blivit smittad från importerade varor som han hanterat i ett kylrum.
Verkar tveksamt om så är fallet eftersom de har hittat ett affärsbiträde i det området som insjuknande redan 31 juli, samtidigt med den första i familjen det först rapporterades om: https://www.dn.se/nyheter/varlden/nya-zeeland-soker-kallan-till-nya-coronautbrottet/
(låst artikel, men intressant att läsa om pusslet som smittspårningen lägger)
Ovanstående korrigerat.

Enligt SVT är antalet fall i Nya Zeeland i denna andra omgång nu uppe i 69.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 07.23

pacman42 pacman42 skrev:
- största smittspridningen I Sverige just nu sker på Gotland följt av Bohusläns turistsamhällen Smögen, Lysekil, Grebbestad m.fl.(Västra Götaland).
Allt beror ju på hur man räknar, Gotland hade 34 nya fall under v. 32 (ganska jämnt fördelat mellan fastboende och besökare) och mån-fre denna vecka 12 fall, det är ju många i förhållande till befolkningen men antalet fall är ju inte så stort.
I Västra Götaland var antalet nya fall 671 under v. 32.
https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/21a20798598b4badb417ff63dbc963dc
https://www.gotland.se/nyhetsarkiv?m=2020-08
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har han väl aldrig hävdat utan bara att de inte är smittdrivande vilket är en helt annan sak.


Han tycker att de är bra inom vården men att de har nackdelar för allmänheten. Men har också sagt att de kan bli aktuella om/när smittspridningen ökar.


Verkar tveksamt om så är fallet eftersom de har hittat ett affärsbiträde i det området som insjuknande redan 31 juli (alltså 11 dagar innan familjen det först rapporterades om): [länk]
(låst artikel, men intressant att läsa om pusslet som smittspårningen lägger)

Enligt SVT är antalet fall i Nya Zeeland nu uppe i 69.
[länk] kl. 07.23


Allt beror ju på hur man räknar, Gotland hade 34 nya fall under v. 32 (ganska jämnt fördelat mellan fastboende och besökare) och mån-fre denna vecka 12 fall, det är ju många i förhållande till befolkningen men antalet fall är ju inte så stort.
I Västra Götaland var antalet nya fall 671 under v. 32.
[länk]
[länk]
Som jag skrev så återgav jag bara snabbt vad artiklarna sade I rubrik och ingress.
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrev så återgav jag bara snabbt vad artiklarna sade I rubrik och ingress.
Rubriker och ingress är ofta missvisande eftersom de skrivs ofta av någon annan än journalisten som har skrivit artikeln och ska fungera som click-baits, och därför tyckte jag att det var på sin plats med mer info. Alltför många struntar i att läsa artiklar, särskilt om man inte ens länkar till dem.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 6 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Några reflektioner från morgonens nyhetsflöde på Omni.se.

- GPs Hjörne kräver nu munskydd I offentligheten
- största smittspridningen I Sverige just nu sker på Gotland följt av Bohusläns turistsamhällen Smögen, Lysekil, Grebbestad m.fl.(Västra Götaland).
- Tegnell fortsätter att hävda att barn inte smittar och att munskydd inte är bra (läs artiklarna, jag sammanfattar väldigt kort utifrån rubrikerna).
- Björn Olsen m.fl. kritiserar FHM angående deras uttalanden om barns smittsamhet
- Nya Zeeland har fortfarande smittspridning i klustret efter en lagerarbetare som tros ha blivit smittad från importerade varor som han hanterat i ett kylrum.
- smittan I Tyskland har tagit fart med ett R-tal på 1,29
- I många länder har festerna flyttat från krogen till skogen (eller parker), med smittspridning
Tegnell hävdar att barn inte är drivande i smittspridningen. Han hävdar inte att barn inte smittar, du råkade skriva lite fel där tror jag.

Björn Olsen-gänget har skrivit en debattartikel om skolorna men de verkar helt ha missat ECDC-rapporten som stödjer att skolorna inte är drivande.

Det om Tegnell och munskydd hittar jag inte på Omni så du får gärna länka till källan om du har möjligt. Vore intressant att läsa eftersom Tegnell häromdagen började svänga lite om munskydd i intervjun i Aktuellt häromkvällen. Så det vore intressant att läsa vad han säger nu.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrev så återgav jag bara snabbt vad artiklarna sade I rubrik och ingress.
Fast det står ju ordagrant på Omni ”Tegnell om ny studie: Barn inte drivande”
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Vore intressant att läsa eftersom Tegnell häromdagen började svänga lite om munskydd i intervjun i Aktuellt häromkvällen. Så det vore intressant att läsa vad han säger nu.
Inte bara i den intervjun utan flera gånger de senaste två veckorna (ungefär).
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Bara för att mina obekväm teorier och åsikter (Som till exempel att mask gör skillnad) börjar få substans kommer ni inte lyckas att göra ett fullständig troll av mig ;)

[bild]

[media]
Men kära Hyltran, det finns inget som hindrar dig att klä dig i valfri ansiktsmask, ta en tur till Ryssland, vaccinera dig med det nya undret och sedan återkomma med för oss nya erfarenheter. Ta en för laget.

Nu är jag kanske raljerande, men din oförmåga eller ovilja att förstå skillnader mellan skepsis mot i hast framtagna vaccin gentemot rabiata motståndare mot vaccin i allmänhet är häpnadsväckande. Och att du säger att du har en samhällsbärande tjänst i ditt yrke skrämmer mig med din inställning.
Knäppgökar på Youtube är inget föredöme.
Men jag börjar också misstänka att du enbart provocerar för ditt nöjes skull?
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.