2 357 238 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
En liten uppdatering med hur det har gått efter 10 dagar, en till på boendet har avlidit och det finns nu 3 boende och 8 anställda som är/var sjuka. Men nu har det varit konstant i några dagar så man tror att man har fått stopp på spridningen.BirgitS skrev:
Karesuando med 300 innevånare i Kiruna kommun har haft spridning i samhället sen i juni då ett föreningsmöte med internationella gäster ägde rum och viruset har nu tagit sig in på äldreboendet där en avlidit, tre boende är sjuka liksom sex anställda.De har nu problem med att få tag på några som kan jobba på boendet.
[länk]
[länk] kl. 06.48
[länk]
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/laget-ar-oforandrat-pa-boendet-i-karesuando
Poängen är att kollektivtrafiken är där man kan smitta nya familjer. En familj är en begränsad gren som är lätt att skära av, kollektivtrafiken och andra situationer där du är nära många andra människor är mycket värre ur ett smittspridningsperspektiv. Och är du då superspridaren så blir det riktigt illa.BirgitS skrev:
Du återvänder ofta till kollektivtrafiken som stor smittspridare men samtidigt har du återgett en smittspridningskedja som var, så vitt jag minns, en högstadieelev blir smittad (troligen av en jämnårig på skolan eller i bussen), som smittar en familjemedlem, som smittar en familjemedlem, som smittar en familjemedlem, som smittar en på jobbet. Som jag ser det är ju då familjen den stora smittspridningsorsaken. Samma sak med de fall jag känner till närmare i släkten, en blir smittad någonstans och smittar tre andra (sambo, resp. arbetsplats) resp. antingen en blir troligen smittad av kompis och smittar en i familjen, som smittar den tredje i familjen, eller en blir smittad på jobbet och smittar de andra två i familjen.
Ser man på de större utbrott som har kommit upp under sommaren så är det knutet till arbetsplatser (slakterier och likn. i Tyskland och Danmark), familjesammankomster i Spanien, i Gällivare någon kombination av arbetsplats och uteliv samt i Norge nu med Hurtigrutten arbetsplats med besökare och socialt umgänge.
Därmed inte sagt att kollektivtrafik med trängsel inte är olämpligt, med eller utan munskydd.
Att jag kommer tillbaka till kollektivtrafiken är för att det är den stora riskfyllda källa som inte stängdes av i Sverige. Barn och vuxna fortsatte att åka kollektivt och smitta andra (I större eller mindre grad). Man kan också se att områden med mycket smitta oftast har en utvecklad kollektivtrafik. Det är svårt att säga att det finns en kausalitet, men det finns definitivt en korrelation.
Det hade varit intressant att se hur många av de som dragit in smitta I familjer som åkt kollektivt. Jag tror det är en rätt så stor andel.
Bland de jag känner som smittats så är det två vanliga smittvägar som dominerar:
- kollektivtrafik (inkl flygplatser)
- arbete i serviceyrken (exempelvis vård, butiker mm)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Nu är det väl tveksamt om det finns vissa superspridare så utan det är väl mer en händelse som orsakar en superspridning, typ en körsångare råkar vara smittsam och då sprider viruset till många i kören, men det betyder ju inte att körsångaren sprider till fler än andra om hen tar bussen till kören och håller munnen stängd under tiden.pacman42 skrev:
Poängen är att kollektivtrafiken är där man kan smitta nya familjer. En familj är en begränsad gren som är lätt att skära av, kollektivtrafiken och andra situationer där du är nära många andra människor är mycket värre ur ett smittspridningsperspektiv. Och är du då superspridaren så blir det riktigt illa.
Att jag kommer tillbaka till kollektivtrafiken är för att det är den stora riskfyllda källa som inte stängdes av i Sverige. Barn och vuxna fortsatte att åka kollektivt och smitta andra (I större eller mindre grad). Man kan också se att områden med mycket smitta oftast har en utvecklad kollektivtrafik. Det är svårt att säga att det finns en kausalitet, men det finns definitivt en korrelation.
Det hade varit intressant att se hur många av de som dragit in smitta I familjer som åkt kollektivt. Jag tror det är en rätt så stor andel.
Bland de jag känner som smittats så är det två vanliga smittvägar som dominerar:
- kollektivtrafik (inkl flygplatser)
- arbete i serviceyrken (exempelvis vård, butiker mm)
Men visst är kollektivtrafiken en riskfaktor och det är ju inte utan anledning som det jobbas, och har jobbats, med att få bort trängseln därifrån.
I Stockholm var det generellt inte något problem med trängsel i kollektivtrafiken efter att restriktionerna hade börjat åtlydas i mars. Däremot var vissa delar av kollektivtrafiken gissningsvis en stor smittspridare under de två första veckorna i mars.
I de fall som jag tog upp i inlägget du citerade så går det inte att i det första fallet säga vad som var källan, det kan vara en affär, kompis, kollega eller kollektivtrafik. I det andra fallet så var det inte kollektivtrafik oavsett vem av dem som blev smittad först.
Men du kommer ju inte att få mig att tro på att tillräckligt många högstadieelever kan hantera ett munskydd på korrekt sätt när de inte övervakas och därmed så tycker jag inte att munskydd är någon lösning i kollektivtrafiken när det gäller högstadieelever.
Det finns nog en hel del man kunde gjort.tusenett skrev:
Ett exempel. Besöksförbud på äldreboenden i början av februari.
Man kunde t.ex. gått ut med att SARS-CoV-2 troligen smittar före symptom så hade säkert fler insett vikten av social distans.
Allt är inte munskydd.
Det finns de som är specialister på sådant här. Borde vara.
Det hade ju varit bra, iom att äldreboenden drabbades så hårt.optimum skrev:
Men i vilket fall, varför skulle besöksförbud införas i början av februari? Vilken/vilka anledningar till det fanns det då?
edit:
Det här också
När visste man det.optimum skrev:
Men jag kan väl å andra sidan tycka att det hade ju kunnat tryckts lite hårdare på att man inte vet om det smittar innan symptom och ev även utan symptom (ty sånt måste ju epidemiologer och virusforskare ha med som en möjlighet, jag kan inte tänka mig annat).
Man hade inte behövt påstå att det är så, men kunnat meddela att det absolut finns en sådan risk fram tills detta är undersökt.
Redigerat:
https://www.svd.se/mindre-spridning-an-vantat-i-kollektivtrafikpacman42 skrev:
Poängen är att kollektivtrafiken är där man kan smitta nya familjer. En familj är en begränsad gren som är lätt att skära av, kollektivtrafiken och andra situationer där du är nära många andra människor är mycket värre ur ett smittspridningsperspektiv. Och är du då superspridaren så blir det riktigt illa.
Att jag kommer tillbaka till kollektivtrafiken är för att det är den stora riskfyllda källa som inte stängdes av i Sverige. Barn och vuxna fortsatte att åka kollektivt och smitta andra (I större eller mindre grad). Man kan också se att områden med mycket smitta oftast har en utvecklad kollektivtrafik. Det är svårt att säga att det finns en kausalitet, men det finns definitivt en korrelation.
Det hade varit intressant att se hur många av de som dragit in smitta I familjer som åkt kollektivt. Jag tror det är en rätt så stor andel.
Bland de jag känner som smittats så är det två vanliga smittvägar som dominerar:
- kollektivtrafik (inkl flygplatser)
- arbete i serviceyrken (exempelvis vård, butiker mm)
Är det där på allvar?Snigla skrev:
Covid-19 egentest.. slemmigast ever!
Gör såhär:
Först ska man hälla lite vätska i näsan (bägge näsborrarna) och låta det rinna ner i halsen, sedan ska man ta topsen.. gnugga 6-7 sekunder på vardera halsmandeln (kräkvarning, 6-7 sekunder är plågsamt länge). Sedan ska man in ännulängre med samma pinne.. då ska du gnugga lika länge längst bak i halsen.. bakom gomspenen..
Sedan är det dags att ta samma tops.. och föra in den i näsborren, 2-3 cm in.. snurra runt med den kladdiga saken.. byta näsborre och göra samma sak i den andra..
.. och när man trodde att det var slemmigt nog - då ska du spotta i ett litet provrör några gånger.. skaka om det.. och sedan doppa samma tops i den...
SEN.. ska den in för analysering!
(tänkte bara att ni ville veta)
Tror jag hoppar det testet om jag någonsin får för mig att göra ett...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Man hade ju svårt att få besöksförbuden åtlydda i slutet av mars/början av april när "alla" var medvetna om att smittspridning förekom och vikten av att skydda de äldsta och skröpligaste (finns exempel i tråden från den tiden). Det hade ju aldrig gått i början av februari när det inte ansågs finnas några smittade ute i samhället i Sverige.optimum skrev:
Tycker inte att det var några problem med att folk inte höll avstånd när den rekommendationen kom i våras. Det är ju värre nu under sommaren och nu vet ju folk.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Den artikeln verkar vara låst. Kan du dra någon slutsats eller något väsentligt citat?T tanaris skrev:
Tillägg:
Är det baserat på denna artikel?
https://www.nytimes.com/2020/08/02/nyregion/nyc-subway-coronavirus-safety.html
I så fall något om vad Wold säger vore ju fint
A, sorry.BirgitS skrev:
"I flera länder där smittspridningen har gått ner har befolkningen återvänt till kollektivtrafiken – och ännu verkar inget superspridarevent ha skett, rapporterar New York Times, som gått igenom läget i flera länder i Europa och Asien.
I Paris har hälsomyndigheten smittspårat 386 infektionskluster som identifierats från början av maj till mitten av juli. Ingen av dessa kan kopplas till stadens kollektivtrafik, uppger NY Times.
Även Hongkong rapporterar till tidningen att de inte har kunnat spåra något utbrott till kollektivtrafiken. Och liknande smittspårningar visar samma resultat i bland annat i Tokyo och Österrike."
"Resultaten är inte förvånande, enligt Agnes Wold, professor i bakteriologi vid Sahlgrenska institutet.
– Man kan aldrig bevisa att något inte har skett, men det finns indikationer på att det inte sker mycket smittspridning i kollektivtrafiken, säger hon.
Wold refererar till en studie från Israel där covid-19-smittade ungdomar fått uppge var de hade smittats. I studien kom kollektivtrafiken långt ned på listan som källa till smittspridning, bara 0.6 procent angav kollektivtrafiken som trolig smittkälla."
Ta det inte så jäkla noga utan inse att när vi fick reda på att smittan börjar spridas så bör man samtidigt kunna sätt in åtgärder och då vi inte visste så mycket om sjukdomsförlopp mm så borde man varit mer seriös med åtgärder.Mikael_L skrev:
11:e mars satte man regeln max 500 på offentliga sammankomster eftersom vi då visste att det sprider sig rejält.
redan före det visste vi att det smittar och sprider sig bra.
Svärmors äldreboende införde det i slutet av mars, rätt så sent tycker jag.
Tycker du vi vidtagit rätt åtgärder med den osäkerhet som rådde i början av året och de rapporter om att folk avlider?
Du får tycka precis vad du vill men detta är min åsikt.
Man hade kunnat påtala alla möjliga andra risker också, t.ex. att det inte bara är en droppsmitta utan även luftburen eller att 93 000 kommer dö i Sverige om man inte stänger ned, att viruset kan leva i veckor på ytor, osv, osv. Det måste finnas någon gräns för vilka risker man går ut med, man måste ha någon form av gräns för hur starka/svaga belägg man har för det man går ut med tycker jag.Mikael_L skrev:
edit:
Det här också
När visste man det.
Men jag kan väl å andra sidan tycka att det hade ju kunnat tryckts lite hårdare på att man inte vet om det smittar innan symptom och ev även utan symptom (ty sånt måste ju epidemiologer och virusforskare ha med som en möjlighet, jag kan inte tänka mig annat).
Man hade inte behövt påstå att det är så, men kunnat meddela att det absolut finns en sådan risk fram tills detta är undersökt.
Borde man kunnat anta då SARS, MERS, Influensa, Förkylningar och även kräksjuka smittar före man får symptom.tusenett skrev:
Alltså stor anledning att SARS-CoV-2 också skulle göra så.
Detta visste man förut.
Rådet till familjer där någon var sjuk var att det är lugnt så länge man inte får symptom för då ska man inte gå till jobbet.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Precis så slemmgt är det. Min son gjorde det också. Först åka till apoteket på en tid man fick boka, sedan snabba sig att ta provet och lämna tillbaka en viss tid. Vi lämnade in en torsdag. På måndagen fick vi beskedet att provet var omöjigt att analysera. Det kom en nyhet dagen efter att 20% av företagets prover hade varit omöjliga att analysera. Jag tror att de hade dålig organisation och inte analyserade alla proverna som kom in i slutet av veckan utan sparade till måndagen och då var det ju för sent ...mikethebik skrev: