2 357 680 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Svds artikel är en rewrite/baserad på den här artikeln från New York Times https://www.nytimes.com/2020/08/02/nyregion/nyc-subway-coronavirus-safety.html?action=click&module=Top Stories&pgtype=Homepage
T tanaris skrev:
Vad är det du talar om?
Det finns både länk till artikeln och info om vem som bedrivit forskningen.
Menar du att artiklar inte skall postas här utan bara vetenskapliga studier?
Som du själv skriver är det ju ingen konst att goggla fram studien för den som vill läsa vidare,
Mja, men det är 44% av de 143 patienter som deltog i studien om vi ska vara lite mer precisa så att vi inte springer iväg och generaliserar för mycket utifrån denna enskilda studie.Ulltand skrev:
Och vi bör inte glömma vad författarna själva skriver om studien:
”Limitations of the study include the lack of information on symptom history before acute COVID-19 illness and the lack of details on symptom severity. Furthermore, this is a single-center study with a relatively small number of patients and without a control group of patients discharged for other reasons. Patients with community-acquired pneumonia can also have persistent symptoms, suggesting that these findings may not be exclusive to COVID-19”
Jag säger som man brukar säga, ”mer forskning behövs”
tusenett skrev:Norge kom fram till att om 200 000 personer hade munskydd en vecka skulle de få en färre smittade per vecka givet den smittspridning de hade och en uppskattning av den nytta munskydd kan göra. Det skulle vara intressant att veta vilken effekt Finland uppskattar att munskydd i kollektivtrafiken kommer ha.
Men det var väl den beräkningen som byggde på att det knappt alls fanns några smitta i samhället?
Helt meningslöst och självklart i så fall.
Gör om beräkningen med säg 10% smittade så blir det helt andra siffror.
tusenett skrev:Mja, men det är 44% av de 143 patienter som deltog i studien om vi ska vara lite mer precisa så att vi inte springer iväg och generaliserar för mycket utifrån denna enskilda studie.
Och vi bör inte glömma vad författarna själva skriver om studien:
”Limitations of the study include the lack of information on symptom history before acute COVID-19 illness and the lack of details on symptom severity. Furthermore, this is a single-center study with a relatively small number of patients and without a control group of patients discharged for other reasons. Patients with community-acquired pneumonia can also have persistent symptoms, suggesting that these findings may not be exclusive to COVID-19”
Precis det är ett pussel i nuläget men storleken av det data jag sett så långt är skrämmande.
Även om det bara landar på 10% är det en mindre katastof för många människor och en betydande framtida påverkan på ekonomi
Återigen, även om det är mycket så är det som sagt ett rätt litet urval (143 personer) och dessutom bara patienter som blev så allvarligt sjuka att de lades in på sjukhus, vilket de allra flesta inte behöver. Så det är INTE 44% av alla som smittats, vilket man kanske kan tro. Utan kanske färre än 5%. Även det mycket, men det blir ju finare skräckrubriker med ”Nästan varannan”.Staffan2000 skrev:
Nja, hon gjorde snarare en reflektion kring vad siffrorna antyder. Bara hälften av de som upplevde symtom efter en tid på sjukhus upplevde att det blev en försämring, vilket då ger för handen att de har en del bakomliggande problem. Detta tycker jag är mer sunt att reflektera över än att ohederligt presentera statistik där man döljer fakta (att undersökningen baserades på nyligen utskrivna)/alternativt att man inte läser noga av vad man publicerar i forumet.Staffan2000 skrev:
Annars kan ju jag påstå att en undersökning visar att väldigt många i Kumla är arbetslösa.
//Jocke GW Persson
Varför skulle man hitta på en siffra att räkna på, det känns onödigt. Vad är det för fel med att använda de siffror de själva uppger, är de inte korrekta menar du?Ulltand skrev:
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Tja, jag upplever försämrad livskvalitet jämfört med för ett halvår sen och jag har inte haft Covid-19.Ulltand skrev:
Men som andra redan har svarat dig, man kan inte dra den slutsatsen som du gjorde i den citerade meningen. Som sagt jag har flera släktingar som varit sjuka och ingen av dem har symtom efteråt.
Var har jag skrivit att det är en petitess?Staffan2000 skrev:
Studien är dock inte alls lika alarmerande som Ulltand verkade vilja påstå genom att posta en graf där i stort sett alla verkar ha kvarvarande symtom utan att berätta att det endast gällde allvarligt sjuka där t.ex. 73 % hade lunginflammation vilket inte är särskilt vanligt ens bland dem som får sjukhusvård. Så mitt inlägg var för att visa att Ulltand, som så ofta, överdrev.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det har tanaris redan postat efter att jag påpekade att det var en låst artikel.pacman42 skrev:
Hur många är det som får bestående men? Det vore intressant att veta. Hur många av er som läser denna tråd är det som känner någon som fått bestående men?Ulltand skrev:
Har själv en bekant som har fått problem med arytmier och fluktuerande kaliumvärden efter en tre veckors sjukskrivning i hemmet. Från att vara i toppform som 45 åring till att ha problem som personer 70+ har låter inte så jäkla roligt. Hon har gått med detta i åtta veckor sen tillfrisknande och det har inte skett någon förbättring.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nu stängs de sista särskilda Covid-avdelningarna på sjukhusen i Region Jönköping eftersom det är så få patienter där. Utan de kommer i stället att vårdas separat på andra avdelningar.
https://sverigesradio.se/artikel/7526034
https://sverigesradio.se/artikel/7526034