Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Trots att alltså 87 % rapporterar något symtom i studien så är det endast 44 % som anser att deras livskvalitet har försämrats.
Men jösses Birgit! 44 % upplever försämrad livskvalite efter Covid!

Det är ju en enormt högt!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Förutom en graf utan
någon bakgrund eller sammanhang i övrigt? Som t ex författarnas disclaimers. Det var ju inte så att det var svårt att hitta originaltexten, det klarade t o m jag.

Vad är det du talar om?

Det finns både länk till artikeln och info om vem som bedrivit forskningen.

Menar du att artiklar inte skall postas här utan bara vetenskapliga studier?

Som du själv skriver är det ju ingen konst att goggla fram studien för den som vill läsa vidare,
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Men jösses Birgit! 44 % upplever försämrad livskvalite efter Covid!

Det är ju en enormt högt!
Jag reagerade på samma vis. Nästan varannan får sitt liv försämrat! Och det är en petitess, enligt Birgit.

Staffan
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Men jösses Birgit! 44 % upplever försämrad livskvalite efter Covid!

Det är ju en enormt högt!
Mja, men det är 44% av de 143 patienter som deltog i studien om vi ska vara lite mer precisa så att vi inte springer iväg och generaliserar för mycket utifrån denna enskilda studie.

Och vi bör inte glömma vad författarna själva skriver om studien:
”Limitations of the study include the lack of information on symptom history before acute COVID-19 illness and the lack of details on symptom severity. Furthermore, this is a single-center study with a relatively small number of patients and without a control group of patients discharged for other reasons. Patients with community-acquired pneumonia can also have persistent symptoms, suggesting that these findings may not be exclusive to COVID-19”

Jag säger som man brukar säga, ”mer forskning behövs”
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tusenett skrev:
Norge kom fram till att om 200 000 personer hade munskydd en vecka skulle de få en färre smittade per vecka givet den smittspridning de hade och en uppskattning av den nytta munskydd kan göra. Det skulle vara intressant att veta vilken effekt Finland uppskattar att munskydd i kollektivtrafiken kommer ha.

Men det var väl den beräkningen som byggde på att det knappt alls fanns några smitta i samhället?

Helt meningslöst och självklart i så fall.

Gör om beräkningen med säg 10% smittade så blir det helt andra siffror.
 
tusenett skrev:
Mja, men det är 44% av de 143 patienter som deltog i studien om vi ska vara lite mer precisa så att vi inte springer iväg och generaliserar för mycket utifrån denna enskilda studie.

Och vi bör inte glömma vad författarna själva skriver om studien:
”Limitations of the study include the lack of information on symptom history before acute COVID-19 illness and the lack of details on symptom severity. Furthermore, this is a single-center study with a relatively small number of patients and without a control group of patients discharged for other reasons. Patients with community-acquired pneumonia can also have persistent symptoms, suggesting that these findings may not be exclusive to COVID-19”

Precis det är ett pussel i nuläget men storleken av det data jag sett så långt är skrämmande.

Även om det bara landar på 10% är det en mindre katastof för många människor och en betydande framtida påverkan på ekonomi
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag reagerade på samma vis. Nästan varannan får sitt liv försämrat! Och det är en petitess, enligt Birgit.

Staffan
Återigen, även om det är mycket så är det som sagt ett rätt litet urval (143 personer) och dessutom bara patienter som blev så allvarligt sjuka att de lades in på sjukhus, vilket de allra flesta inte behöver. Så det är INTE 44% av alla som smittats, vilket man kanske kan tro. Utan kanske färre än 5%. Även det mycket, men det blir ju finare skräckrubriker med ”Nästan varannan”.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag reagerade på samma vis. Nästan varannan får sitt liv försämrat! Och det är en petitess, enligt Birgit.

Staffan
Nja, hon gjorde snarare en reflektion kring vad siffrorna antyder. Bara hälften av de som upplevde symtom efter en tid på sjukhus upplevde att det blev en försämring, vilket då ger för handen att de har en del bakomliggande problem. Detta tycker jag är mer sunt att reflektera över än att ohederligt presentera statistik där man döljer fakta (att undersökningen baserades på nyligen utskrivna)/alternativt att man inte läser noga av vad man publicerar i forumet.
Annars kan ju jag påstå att en undersökning visar att väldigt många i Kumla är arbetslösa.
//Jocke GW Persson
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Men det var väl den beräkningen som byggde på att det knappt alls fanns några smitta i samhället?

Helt meningslöst och självklart i så fall.

Gör om beräkningen med säg 10% smittade så blir det helt andra siffror.
Varför skulle man hitta på en siffra att räkna på, det känns onödigt. Vad är det för fel med att använda de siffror de själva uppger, är de inte korrekta menar du?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men jösses Birgit! 44 % upplever försämrad livskvalite efter Covid!

Det är ju en enormt högt!
Tja, jag upplever försämrad livskvalitet jämfört med för ett halvår sen och jag har inte haft Covid-19.

Men som andra redan har svarat dig, man kan inte dra den slutsatsen som du gjorde i den citerade meningen. Som sagt jag har flera släktingar som varit sjuka och ingen av dem har symtom efteråt.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag reagerade på samma vis. Nästan varannan får sitt liv försämrat! Och det är en petitess, enligt Birgit.

Staffan
Var har jag skrivit att det är en petitess?

Studien är dock inte alls lika alarmerande som Ulltand verkade vilja påstå genom att posta en graf där i stort sett alla verkar ha kvarvarande symtom utan att berätta att det endast gällde allvarligt sjuka där t.ex. 73 % hade lunginflammation vilket inte är särskilt vanligt ens bland dem som får sjukhusvård. Så mitt inlägg var för att visa att Ulltand, som så ofta, överdrev.
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant. Nu tänker jag inte registrera mig för att läsa artikeln, så det hade varit bra att då lite mer fakta från den.

I rubriken och ingressen är det relativa begrepp som är svåra att sätta i ett sammanhang rörande verklig smittspridning.
Det har tanaris redan postat efter att jag påpekade att det var en låst artikel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det har tanaris redan postat efter att jag påpekade att det var en låst artikel.
Tack.

Om inte kollektivtrafiken är så trolig så åker ju skolan upp som nummer ett för mitt område då. Inte så bra inför hösten I så fall.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Men jösses Birgit! 44 % upplever försämrad livskvalite efter Covid!

Det är ju en enormt högt!
Hur många är det som får bestående men? Det vore intressant att veta. Hur många av er som läser denna tråd är det som känner någon som fått bestående men?

Har själv en bekant som har fått problem med arytmier och fluktuerande kaliumvärden efter en tre veckors sjukskrivning i hemmet. Från att vara i toppform som 45 åring till att ha problem som personer 70+ har låter inte så jäkla roligt. Hon har gått med detta i åtta veckor sen tillfrisknande och det har inte skett någon förbättring.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Nu stängs de sista särskilda Covid-avdelningarna på sjukhusen i Region Jönköping eftersom det är så få patienter där. Utan de kommer i stället att vårdas separat på andra avdelningar.
https://sverigesradio.se/artikel/7526034 :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.