2 357 894 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Tabellen hade varit intressant om den även visade hur personerna mådde innan de insjuknade, nu bevisar den ju ingenting. Om man för skoj skull jämför med data från svenska folkhälsoenkäter (och plockar ett russin ur kakan) så kan man säga att Corona ju till stor del botar tex ledvärk och huvudvärk.Ulltand skrev:
(Edit: lade till ytterligare skärmdump)
Redigerat:
S Surly skrev:
Detta handlar inte om bevis. Det är ett fält öppet för ett aktut behov av forskning och resurser.
Ledande forskare tror på en av två orsaket. Minst troligt. Viruset är kvar hos patienterna och gömmer sig (som HIV). Mer troligt immnunförsvaret skadas och reagerra inte normat.
För corona SARS kan 50 % räknas bort från arbetsmarknaden men fortsätt plocka russin ur kakan om det fungerar för dig
Tror du föresten att 70 % av Covid patienterna hade problem med andningen även innan Covid`?S Surly skrev:Tabellen hade varit intressant om den även visade hur personerna mådde innan de insjuknade, nu bevisar den ju ingenting. Om man för skoj skull jämför med data från svenska folkhälsoenkäter (och plockar ett russin ur kakan) så kan man säga att Corona ju till stor del botar tex ledvärk och huvudvärk.
(Edit: lade till ytterligare skärmdump)
Jag har också publicerat en undersökninmgen här från (spanien/italien) där 85% kände sig helt friska före covid.
Gissa hur många det var efter Covid?
Rätt svar 10%
Är det bara du som ska få plocka russin, menar du?Ulltand skrev:
Här är källan till grafen: https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2768351
S Surly skrev:Tabellen hade varit intressant om den även visade hur personerna mådde innan de insjuknade, nu bevisar den ju ingenting. Om man för skoj skull jämför med data från svenska folkhälsoenkäter (och plockar ett russin ur kakan) så kan man säga att Corona ju till stor del botar tex ledvärk och huvudvärk.
(Edit: lade till ytterligare skärmdump)
Ser inte ledvärk i din dump? Du kanske blandar ihopt det med tex ryggvärk? Är det så?
Del flesta i sammanhanget har haft lindrig corona utan sjukhusvård.. Just denna undersökningen vet jag inte urvalet. Men problemet i stort är de lindrigt sjukaB b8q skrev:
Fast nu gör du ju lite som vanligt, du hänvisar till en artikel och är noga med siffror, men sammanhanget är inte så noga, när urvalet visar sig vara personer utskrivna från sjukhus. Detta eftersom det tydligen i andra fall inte är så. Kanske ska låta någon korrekturläsa innan vi slår på stora trumman varje gång.Ulltand skrev:
Själv har jag noterat att många som lämnar ortopeden haltar.
Och man bör inte att missa vad författarna själva skriver:B b8q skrev:
”Limitations of the study include the lack of information on symptom history before acute COVID-19 illness and the lack of details on symptom severity. Furthermore, this is a single-center study with a relatively small number of patients and without a control group of patients discharged for other reasons. Patients with community-acquired pneumonia can also have persistent symptoms, suggesting that these findings may not be exclusive to COVID-19.”
Ja det är sådant som är skrämmande.Ulltand skrev:
FHM har flera gånger tagit upp att det är ett nytt virus och man lär sig efter hand.
Exempelvis så var det väldigt lite kunskap om att SARS-CoV-2 kunde smitta asymptomatiskt.
Även hur länge man smittar.
Och det sjukdomsförlopp vi hittills har sett.
Det angrepp immunförsvaret ger ibland, cytokinstormar mm.
Antikroppars livslängd.
T-cellers effekt
osv.
Fullt förståeligt, de kan inte veta allt. Ingen kan. Jag klandrar dem absolut inte för detta.
Att med ett så relativt okänt virus inte medverka till kraftfullare åtgärder är konstigt. Då borde man väl gått mer på försiktighetsprincipen tills man vet mer.
Vilka kraftfullare åtgärder är det du syftar på? Är det såna åtgärder som en del tyskar börjat protestera mot som du hade velat ha, t.ex krav på munskydd?optimum skrev:
Ja det är sådant som är skrämmande.
FHM har flera gånger tagit upp att det är ett nytt virus och man lär sig efter hand.
Exempelvis så var det väldigt lite kunskap om att SARS-CoV-2 kunde smitta asymptomatiskt.
Även hur länge man smittar.
Och det sjukdomsförlopp vi hittills har sett.
Det angrepp immunförsvaret ger ibland, cytokinstormar mm.
Antikroppars livslängd.
T-cellers effekt
osv.
Fullt förståeligt, de kan inte veta allt. Ingen kan. Jag klandrar dem absolut inte för detta.
Att med ett så relativt okänt virus inte medverka till kraftfullare åtgärder är konstigt. Då borde man väl gått mer på försiktighetsprincipen tills man vet mer.
https://www.bbc.com/news/world-europe-53622797
Redigerat av moderator:
Vilka åtgärder ?optimum skrev:
Och när, precis när?
Och räknar du in att vara försiktig med landets ekonomi också när du skriver försiktighetsprincipen?
Nu är det faktum att Sverige har faktiskt gjort som de andra europeiska länderna.
Vi började vidta åtgärder ungefär samtidigt.
Våra åtgärder var något mildare vad det gäller inslaget av tvång och böter, men de fick lika stor effekt på rörligheten hos befolkningen och hur smittspridningen kulminerade och avtog. Du kan kolla alla sådana kurvor själv, så ser du att det är sant.
Alla länderna satt med samma information och inget land kunde/vågade göra något innan det var tydligt att behovet fanns. Så alla länder satt lugnt och stilla i båten under Januari (vilket var absolut sista chansen för Sverige, Spanien, Belgien, Italien och Storbritannien att vidta stora ingrepp i form av häftiga restriktioner), under jan följde man läget spänt, smittspårade där man funnit fall. Vad dessa länder inte visste var att det redan fanns en viss allmän smittspridning i landet redan under januari (kanske t.o.m före nyår) som var okänd.
Under februari vaknade alla länder till, så under sista veckan i februari till 2'a veckan i mars vidtog alla Europiska länder sina första åtgärder, även Sverige. Alla följde i princip metoden att införa åtgärder då allmän spridning var konstaterad. Så därför var t.ex. Italien och Spanien tidigare och Norge och Sverige kom lite senare.

