2 357 952 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Precis som du skriver själv:optimum skrev:
Ta det inte så jäkla noga utan inse att när vi fick reda på att smittan börjar spridas så bör man samtidigt kunna sätt in åtgärder och då vi inte visste så mycket om sjukdomsförlopp mm så borde man varit mer seriös med åtgärder.
11:e mars satte man regeln max 500 på offentliga sammankomster eftersom vi då visste att det sprider sig rejält.
redan före det visste vi att det smittar och sprider sig bra.
Svärmors äldreboende införde det i slutet av mars, rätt så sent tycker jag.
Tycker du vi vidtagit rätt åtgärder med den osäkerhet som rådde i början av året och de rapporter om att folk avlider?
Du får tycka precis vad du vill men detta är min åsikt.
"...när vi fick reda på att smittan börjar spridas så... "
Och när var det?
Såvitt jag vet så hade vi ingen aning under hela februari. Överbevisa mig gärna.
Ja det är väl sant ...tusenett skrev:Man hade kunnat påtala alla möjliga andra risker också, t.ex. att det inte bara är en droppsmitta utan även luftburen eller att 93 000 kommer dö i Sverige om man inte stänger ned, att viruset kan leva i veckor på ytor, osv, osv. Det måste finnas någon gräns för vilka risker man går ut med, man måste ha någon form av gräns för hur starka/svaga belägg man har för det man går ut med tycker jag.
Jag föll bara i fällan att vara efterklok, sorry ...
Men vad menar du egentligen med att de borde gått ut med det? För det har de ju gjort, men jag antar att du tycker det gick ut med det för sent? Så när gick de ut med det och när tycker du att de borde gått ut med det?optimum skrev:
Borde man kunnat anta då SARS, MERS, Influensa, Förkylningar och även kräksjuka smittar före man får symptom.
Alltså stor anledning att SARS-CoV-2 också skulle göra så.
Detta visste man förut.
Rådet till familjer där någon var sjuk var att det är lugnt så länge man inte får symptom för då ska man inte gå till jobbet.
Japp, det var faktiskt så man fick göra *ryser*mikethebik skrev:
Har varit sjuk och jag hade 39+ feber i mer än 5 dagar så de ville att jag skulle testa mig (själv tyckte jag det var onödigt, trodde inte jag hade Corona och även om jag skulle haft det, så hjälper det inte att veta.. man är ju sjuk ändå).. och då fick maken åka och hämta hem ett test .. så fick man försöka följa de där instruktionerna (när man var sjuk dessutom, lite känsligare än vanligt)..
Sedan skulle testet lämnas in igen.. så maken fick åka iväg igen..
De var snabba med svaret iaf, 2 dagar tror jag det tog innan man fick besked.
..och nej - jag hade inte covid-19 !
(Men fortfarande sjuk i annat virus.. tack och lov har febern försvunnit iaf!)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
"WHO klassar utbrottet av coronaviruset som ett internationellt hot mot människors hälsatusenett skrev:
PUBLICERAT 30 JANUARI 2020"
Källa: FHM sida
(Inte klassat som pandemi ännu då.)
Då tycker jag man borde börjat reagera.
Vi har länge misstänkt en pandemi skulle komma.
Den är över oss fortfarande
Länk till meddelandet från WHO
https://www.who.int/news-room/detai...the-outbreak-of-novel-coronavirus-(2019-ncov)
Den första februari gick man ju ut med det, dvs dagen efter:optimum skrev:
"WHO klassar utbrottet av coronaviruset som ett internationellt hot mot människors hälsa
[länk]
”The main driver of transmission, based on currently available data, is symptomatic cases. WHO is aware of possible transmission of 2019-nCoV
from infected people before they developed symptoms.”
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200201-sitrep-12-ncov.pdf?
Det är inte sent agerat tycker jag.
Oj vad tröttsamt att höra på den hackiga skivan, ta nu och använd din visdom och lägg lite egna "bet", finns massor av saker man kan använda försiktighetsprincipen på. Plocka nu upp dessa i realtid och föreslå åtgärder här, så kan du förbluffa oss med allt du besparar samhället från, med små medel!optimum skrev:
"WHO klassar utbrottet av coronaviruset som ett internationellt hot mot människors hälsa
[länk]
TackBirgitS skrev:
Kan namnge alla som varit närmare mig än 2 m i år.. (fem personer) 3 m är ytterligare 2-3 st (Hantverkare). Har handskar, handsprit.. åker bara utanför gården ett par ggr i veckan.. en för att hämta mat (Beställer mat online och hämtar vid affären) och en för att hämta paket i övrigt från alla butiker jag behöver handla av, inkl Apotek.. (när macken är tom).
Maken har jobbat hemma stora delar av våren.. och de dagar han jobbar har han handsprit på jobbet.. håller avstånd och får duscha o byta kläder när han kommer hem.
(Har varit på ett fik och en restaurang i år, men inga andra kunder närmare än 3-4 m)
Vill inte vara skälet till att min pappa blir sjuk (han bor här)!
Vi är båda i riskgruppen, men mer orolig över honom än mig själv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det verkar bero på vilken region du bor i, för enligt instruktionerna för region Stockholm räcker det att man skrapar bakre svalgväggen. Ingen vätska i näsan och ingen provtagning i näsan.mikethebik skrev:
I alla fall i instruktionen de har på nätet: https://www.1177.se/globalassets/11...ment/instruktion-egenprovtagning-i-hemmet.pdf