Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Svärmors äldreboende införde det i slutet av mars, rätt så sent tycker jag.
Många äldreboenden, åtminstone här i Stockholmsområdet, införde besöksförbud i mitten av mars, alltså ung. samtidigt med att man visste att spridning förekom i häromkring och andra restriktioner kom.
 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Ta det inte så jäkla noga utan inse att när vi fick reda på att smittan börjar spridas så bör man samtidigt kunna sätt in åtgärder och då vi inte visste så mycket om sjukdomsförlopp mm så borde man varit mer seriös med åtgärder.

11:e mars satte man regeln max 500 på offentliga sammankomster eftersom vi då visste att det sprider sig rejält.
redan före det visste vi att det smittar och sprider sig bra.
Svärmors äldreboende införde det i slutet av mars, rätt så sent tycker jag.

Tycker du vi vidtagit rätt åtgärder med den osäkerhet som rådde i början av året och de rapporter om att folk avlider?

Du får tycka precis vad du vill men detta är min åsikt.
Precis som du skriver själv:
"...när vi fick reda på att smittan börjar spridas så... "
Och när var det?
Såvitt jag vet så hade vi ingen aning under hela februari. Överbevisa mig gärna.
 
  • Gilla
taikon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
tusenett skrev:
Man hade kunnat påtala alla möjliga andra risker också, t.ex. att det inte bara är en droppsmitta utan även luftburen eller att 93 000 kommer dö i Sverige om man inte stänger ned, att viruset kan leva i veckor på ytor, osv, osv. Det måste finnas någon gräns för vilka risker man går ut med, man måste ha någon form av gräns för hur starka/svaga belägg man har för det man går ut med tycker jag.
Ja det är väl sant ...
Jag föll bara i fällan att vara efterklok, sorry ... :rolleyes:
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Borde man kunnat anta då SARS, MERS, Influensa, Förkylningar och även kräksjuka smittar före man får symptom.

Alltså stor anledning att SARS-CoV-2 också skulle göra så.
Detta visste man förut.

Rådet till familjer där någon var sjuk var att det är lugnt så länge man inte får symptom för då ska man inte gå till jobbet.
Men vad menar du egentligen med att de borde gått ut med det? För det har de ju gjort, men jag antar att du tycker det gick ut med det för sent? Så när gick de ut med det och när tycker du att de borde gått ut med det?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Är det där på allvar?
Tror jag hoppar det testet om jag någonsin får för mig att göra ett...
Japp, det var faktiskt så man fick göra *ryser*

Har varit sjuk och jag hade 39+ feber i mer än 5 dagar så de ville att jag skulle testa mig (själv tyckte jag det var onödigt, trodde inte jag hade Corona och även om jag skulle haft det, så hjälper det inte att veta.. man är ju sjuk ändå).. och då fick maken åka och hämta hem ett test .. så fick man försöka följa de där instruktionerna (när man var sjuk dessutom, lite känsligare än vanligt)..

Sedan skulle testet lämnas in igen.. så maken fick åka iväg igen..

De var snabba med svaret iaf, 2 dagar tror jag det tog innan man fick besked.

..och nej - jag hade inte covid-19 !
(Men fortfarande sjuk i annat virus.. tack och lov har febern försvunnit iaf!)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
Snigla Snigla skrev:
även om jag skulle haft det, så hjälper det inte att veta.. man är ju sjuk ändå).
Om man vet så går det att smittspåra så att man kan få stopp på smittspridningskedjan.

Krya på dig! (y)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Men vad menar du egentligen med att de gick ut med det för sent? När gick de ut med det och när tycker du att de borde gått ut med det?
"WHO klassar utbrottet av coronaviruset som ett internationellt hot mot människors hälsa

PUBLICERAT 30 JANUARI 2020"

Källa: FHM sida

(Inte klassat som pandemi ännu då.)

Då tycker jag man borde börjat reagera.
Vi har länge misstänkt en pandemi skulle komma.
Den är över oss fortfarande

Länk till meddelandet från WHO
https://www.who.int/news-room/detai...the-outbreak-of-novel-coronavirus-(2019-ncov)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
"WHO klassar utbrottet av coronaviruset som ett internationellt hot mot människors hälsa

PUBLICERAT 30 JANUARI 2020"

Källa: FHM sida

(Inte klassat som pandemi ännu då.)

Då tycker jag man borde börjat reagera.
Vi har länge misstänkt en pandemi skulle komma.
Den är över oss fortfarande

Länk till meddelandet från WHO
[länk]
Den första februari gick man ju ut med det, dvs dagen efter:
”The main driver of transmission, based on currently available data, is symptomatic cases. WHO is aware of possible transmission of 2019-nCoV
from infected people before they developed symptoms
.”

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200201-sitrep-12-ncov.pdf?

Det är inte sent agerat tycker jag.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
"WHO klassar utbrottet av coronaviruset som ett internationellt hot mot människors hälsa

PUBLICERAT 30 JANUARI 2020"

Källa: FHM sida

(Inte klassat som pandemi ännu då.)

Då tycker jag man borde börjat reagera.
Vi har länge misstänkt en pandemi skulle komma.
Den är över oss fortfarande

Länk till meddelandet från WHO
[länk]
Oj vad tröttsamt att höra på den hackiga skivan, ta nu och använd din visdom och lägg lite egna "bet", finns massor av saker man kan använda försiktighetsprincipen på. Plocka nu upp dessa i realtid och föreslå åtgärder här, så kan du förbluffa oss med allt du besparar samhället från, med små medel!
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Plocka nu upp dessa i realtid och föreslå åtgärder här, så kan du förbluffa oss med allt du besparar samhället från, med små medel!
Vi ska komma ihåg var vi hörde det först, från mig kommer du i alla fall få all creds för dina tidiga varningar och förutsägelser.
 
Mikael_L
Snigla Snigla skrev:
(Men fortfarande sjuk i annat virus.. tack och lov har febern försvunnit iaf!)
Ja det syns på din avatar att du är sjuk. :rofl:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det syns på din avatar att du är sjuk. :rofl:
Hmpf den är glad, snäll å ’pussig’.. (efter vissa klagomål på min förra avatar hehe).. kan möjligen åka dit för virtuell smittspridning, men inte av covid-19 då..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om man vet så går det att smittspåra så att man kan få stopp på smittspridningskedjan.

Krya på dig! (y)
Tack (y) min spårning hade varit väldigt lätt iaf, därför det var så osannolikt att jag skulle ha covid-19. Jag har hållit mig på min kant sedan innan det ”officiellt började”.

Kan namnge alla som varit närmare mig än 2 m i år.. (fem personer) 3 m är ytterligare 2-3 st (Hantverkare). Har handskar, handsprit.. åker bara utanför gården ett par ggr i veckan.. en för att hämta mat (Beställer mat online och hämtar vid affären) och en för att hämta paket i övrigt från alla butiker jag behöver handla av, inkl Apotek.. (när macken är tom).

Maken har jobbat hemma stora delar av våren.. och de dagar han jobbar har han handsprit på jobbet.. håller avstånd och får duscha o byta kläder när han kommer hem.

(Har varit på ett fik och en restaurang i år, men inga andra kunder närmare än 3-4 m)

Vill inte vara skälet till att min pappa blir sjuk (han bor här)!
Vi är båda i riskgruppen, men mer orolig över honom än mig själv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
mikethebik mikethebik skrev:
Är det där på allvar?
Tror jag hoppar det testet om jag någonsin får för mig att göra ett...
Det verkar bero på vilken region du bor i, för enligt instruktionerna för region Stockholm räcker det att man skrapar bakre svalgväggen. Ingen vätska i näsan och ingen provtagning i näsan.
I alla fall i instruktionen de har på nätet: https://www.1177.se/globalassets/11...ment/instruktion-egenprovtagning-i-hemmet.pdf
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T tanaris skrev:
[länk]
Intressant. Nu tänker jag inte registrera mig för att läsa artikeln, så det hade varit bra att då lite mer fakta från den.

I rubriken och ingressen är det relativa begrepp som är svåra att sätta i ett sammanhang rörande verklig smittspridning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.