2 357 090 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det har nog att göra med människans flockmentalitet, om vi inte gör exakt samma åtgärd som någon annan så blir det per automatik fel.Mikael_L skrev:
Vilka åtgärder ?
Och när, precis när?
Och räknar du in att vara försiktig med landets ekonomi också när du skriver försiktighetsprincipen?
Nu är det faktum att Sverige har faktiskt gjort som de andra europeiska länderna.
Vi började vidta åtgärder ungefär samtidigt.
Våra åtgärder var något mildare vad det gäller inslaget av tvång och böter, men de fick lika stor effekt på rörligheten hos befolkningen och hur smittspridningen kulminerade och avtog. Du kan kolla alla sådana kurvor själv, så ser du att det är sant.
Alla länderna satt med samma information och inget land kunde/vågade göra något innan det var tydligt att behovet fanns. Så alla länder satt lugnt och stilla i båten under Januari (vilket var absolut sista chansen för Sverige, Spanien, Belgien, Italien och Storbritannien att vidta stora ingrepp i form av häftiga restriktioner), under jan följde man läget spänt, smittspårade där man funnit fall. Vad dessa länder inte visste var att det redan fanns en viss allmän smittspridning i landet redan under januari (kanske t.o.m före nyår) som var okänd.
Under februari vaknade alla länder till, så under sista veckan i februari till 2'a veckan i mars vidtog alla Europiska länder sina första åtgärder, även Sverige. Alla följde i princip metoden att införa åtgärder då allmän spridning var konstaterad. Så därför var t.ex. Italien och Spanien tidigare och Norge och Sverige kom lite senare.
Faktum kvarstår ändock att det blev stor skillnad mellan t.ex. Spanien/Sverige/GB/Belgien och Norge/Finland/Österrike/Slovakien.
Så vissa länder drabbades hårt, andra kom mycket lindrigt undan.
Det är svårt att se någon uppenbar korrelation gentemot befolkningstäthet, likaså finns det ingen korrelation mellan dödstalet och hur stränga åtgärder som införts.
Jag tror inte ens att vi finner någon korrelation mellan när åtgärderna infördes och antalet döda.
Så tiotusenkronorsfrågan är ... Vad är det som egentligen påverkat ..?
Så vissa länder drabbades hårt, andra kom mycket lindrigt undan.
Det är svårt att se någon uppenbar korrelation gentemot befolkningstäthet, likaså finns det ingen korrelation mellan dödstalet och hur stränga åtgärder som införts.
Jag tror inte ens att vi finner någon korrelation mellan när åtgärderna infördes och antalet döda.
Så tiotusenkronorsfrågan är ... Vad är det som egentligen påverkat ..?
Nu verkar det som om Finland inför munskydd I kollektivtrafiken också:
- https://omni.se/a/OpGBXl
Och med tanke på den förväntade trängseln så skulle det nog vara bra i Sverige också:
- https://omni.se/a/y3knGR
- https://omni.se/a/OpGBXl
Och med tanke på den förväntade trängseln så skulle det nog vara bra i Sverige också:
- https://omni.se/a/y3knGR
Om du tittar på vart det varit problem så verkar det ändå vara en kombination av flera saker, men i korthet sannolikheten för att superspridare har varit i kontakt med mycket människor. Så väl utbyggd kollektivtrafik (samt stora publikevenemang) och otur när det gäller vilka som har smittats och blivit superspridare är det huvudsakliga. Dvs superspridare som träffar många människor från olika delar av staden/landet.Mikael_L skrev:
Faktum kvarstår ändock att det blev stor skillnad mellan t.ex. Spanien/Sverige/GB/Belgien och Norge/Finland/Österrike/Slovakien.
Så vissa länder drabbades hårt, andra kom mycket lindrigt undan.
Det är svårt att se någon uppenbar korrelation gentemot befolkningstäthet, likaså finns det ingen korrelation mellan dödstalet och hur stränga åtgärder som införts.
Jag tror inte ens att vi finner någon korrelation mellan när åtgärderna infördes och antalet döda.
Så tiotusenkronorsfrågan är ... Vad är det som egentligen påverkat ..?![]()
Vi kan alltså se att saker som korrelerar är tättbebyggt, kollektivtrafik, stora evenemang, sociala kontakter osv
Sedan kan man i Sverige se (baserat på den information jag har från olika ställen) att kollektivtrafiken varit mycket drivande. Resmönster med denna och spridningen verkar ha en korrelation. Fler som åker kollektivt ger mer smittspridning (det syns ju även i smittspridningen bland högstadieeleverna där jag bor). Smittan klingade hos oss av när barnen slutade skolan i mitten av juni.
Lägg sedan till detta olika former av åtgärder i olika länder där en del varit verksammare än andra och kompenserar för andra brister.
Jag är övertygad om att man genom att modellera olika åtgärder och beteenden i samhället kan identifiera smittvägarna rätt så bra, men man har inte möjlighet att få tillräckligt bra data för att göra detta under pågående pandemi. Det krävs mycket mer information än vad man har just nu, bland annat info om spridningen inom städer och länder samt immunitet.
Men i slutänden så är jag övertygad om att kollektivtrafiken kommer att få bära hundhuvudet för spridningen efter att stora evenemang stängts ned.
Det skulle vara intressant att veta hur de beräknat den förväntade effekten av den åtgärden.Om de ens räknar på det alls eller bara ger efter för trycket.pacman42 skrev:
Norge kom fram till att om 200 000 personer hade munskydd en vecka skulle de få en färre smittade per vecka givet den smittspridning de hade och en uppskattning av den nytta munskydd kan göra. Det skulle vara intressant att veta vilken effekt Finland uppskattar att munskydd i kollektivtrafiken kommer ha.
Finland har gissningsvis färre andel immuna än Sverige och då gör kanske munskydd gör större nytta än i Sverige. Å andra sidan har vi större smittspridning än Finland så det kanske är tvärtom, att det skulle göra större nytta här.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Om vi nu ska hålla på med anekdotiska resultat så kan jag ju berätta att av mina 10 närmaste släktingar (inte inräknat mig och min sambo) så är det 5 som med stor sannolikhet har haft Covid-19 och ingen av dem har några kvarstående problem. En av de sjuka är 71 år gammal och hade ändå ett lindrigt förlopp och inga kvarstående symtom.Ulltand skrev:
Man kan förstås inte ta uppgifter som gäller folk som legat på sjukhus (73 % med lunginflammation) och tro att det också gäller folk som har haft en lindrig sjukdom. 143 personer är också en väldigt litet antal och det blir väldigt stor osäkerhet i alla sorters statistik som man beräknar på det antalet som tusenett skriver.
Trots att alltså 87 % rapporterar något symtom i studien så är det endast 44 % som anser att deras livskvalitet har försämrats. Det tyder på att många redan hade de problem som de nu anger som symtom eller att symtomen är så lindriga att de inte påverkar personens liv.
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2768351
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Hur stor andel av befolkningen inom ett område som var smittade när restriktionerna infördes.Mikael_L skrev:
Faktum kvarstår ändock att det blev stor skillnad mellan t.ex. Spanien/Sverige/GB/Belgien och Norge/Finland/Österrike/Slovakien.
Så vissa länder drabbades hårt, andra kom mycket lindrigt undan.
Det är svårt att se någon uppenbar korrelation gentemot befolkningstäthet, likaså finns det ingen korrelation mellan dödstalet och hur stränga åtgärder som införts.
Jag tror inte ens att vi finner någon korrelation mellan när åtgärderna infördes och antalet döda.
Så tiotusenkronorsfrågan är ... Vad är det som egentligen påverkat ..?![]()
I Milano (?) har man ju hittat det nya coronaviruset i avloppsvatten från december och någonstans i Spanien i januari. Det tyder ju på att de troligen hade en spridning i det tysta under många veckor och därmed fanns det redan väldigt många smittade i månadsskiftet februari/mars. Även om man tänker sig en högeffektiv nedstängning där inte någon träffar någon alls från och med ett visst datum så kommer då antalet döda att stiga under ung. 3 veckor eftersom det är ung. så lång tid det tar från smittotillfälle till dödsfall. Nu går det ju inte att ha en så effektiv nedstängning, eftersom det leder till folk avlider av andra skäl, varför smittspridningen fortsätter även nedstängningsdatumet, ju fler smittade just då ju fler blir smittade i nästa led (inom familjen och på öppna arbetsplatser).
Jo men Mikael_L menar i praktiken. Det är ganska mystiskt att inte tätbefolkade länder har en större spridning än andra om det bara beror på om man vistas tätt. Tydligen så smittar ju inte lokaltrafiken speciellt mycket heller enligt vissa tester. Man pladdrar inte direkt på i tunnelbanan. Det kokar nog ned i att det är vissa individer med höga nivåer virus som smittar sina vänner och familjer där hemma. Speciellt trångbodda.blackarrow skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Du återvänder ofta till kollektivtrafiken som stor smittspridare men samtidigt har du återgett en smittspridningskedja som var, så vitt jag minns, en högstadieelev blir smittad (troligen av en jämnårig på skolan eller i bussen), som smittar en familjemedlem, som smittar en familjemedlem, som smittar en familjemedlem, som smittar en på jobbet. Som jag ser det är ju då familjen den stora smittspridningsorsaken. Samma sak med de fall jag känner till närmare i släkten, en blir smittad någonstans och smittar tre andra (sambo, resp. arbetsplats) resp. antingen en blir troligen smittad av kompis och smittar en i familjen, som smittar den tredje i familjen, eller en blir smittad på jobbet och smittar de andra två i familjen.pacman42 skrev:
Om du tittar på vart det varit problem så verkar det ändå vara en kombination av flera saker, men i korthet sannolikheten för att superspridare har varit i kontakt med mycket människor. Så väl utbyggd kollektivtrafik (samt stora publikevenemang) och otur när det gäller vilka som har smittats och blivit superspridare är det huvudsakliga. Dvs superspridare som träffar många människor från olika delar av staden/landet.
Vi kan alltså se att saker som korrelerar är tättbebyggt, kollektivtrafik, stora evenemang, sociala kontakter osv
Sedan kan man i Sverige se (baserat på den information jag har från olika ställen) att kollektivtrafiken varit mycket drivande. Resmönster med denna och spridningen verkar ha en korrelation. Fler som åker kollektivt ger mer smittspridning (det syns ju även i smittspridningen bland högstadieeleverna där jag bor). Smittan klingade hos oss av när barnen slutade skolan i mitten av juni.
Lägg sedan till detta olika former av åtgärder i olika länder där en del varit verksammare än andra och kompenserar för andra brister.
Jag är övertygad om att man genom att modellera olika åtgärder och beteenden i samhället kan identifiera smittvägarna rätt så bra, men man har inte möjlighet att få tillräckligt bra data för att göra detta under pågående pandemi. Det krävs mycket mer information än vad man har just nu, bland annat info om spridningen inom städer och länder samt immunitet.
Men i slutänden så är jag övertygad om att kollektivtrafiken kommer att få bära hundhuvudet för spridningen efter att stora evenemang stängts ned.
Ser man på de större utbrott som har kommit upp under sommaren så är det knutet till arbetsplatser (slakterier och likn. i Tyskland och Danmark), familjesammankomster i Spanien, i Gällivare någon kombination av arbetsplats och uteliv samt i Norge nu med Hurtigruten arbetsplats med besökare och socialt umgänge.
Därmed inte sagt att kollektivtrafik med trängsel inte är olämpligt, med eller utan munskydd.
Redigerat:
Vi tänker lika!BirgitS skrev:
Du återvänder ofta till kollektivtrafiken som stor smittspridare men samtidigt har du återgett en smittspridningskedja som var, så vitt jag minns, en högstadieelev blir smittad (troligen av en jämnårig på skolan eller i bussen), som smittar en familjemedlem, som smittar en familjemedlem, som smittar en familjemedlem, som smittar en på jobbet. Som jag ser det är ju då familjen den stora smittspridningsorsaken. Samma sak med de fall jag känner till närmare i släkten, en blir smittad någonstans och smittar tre andra (sambo, resp. arbetsplats) resp. antingen en blir troligen smittad av kompis och smittar en i familjen, som smittar den tredje i familjen, eller en blir smittad på jobbet och smittar de andra två i familjen.
Ser man på de större utbrott som har kommit upp under sommaren så är det knutet till arbetsplatser (slakterier och likn. i Tyskland och Danmark), familjesammankomster i Spanien, i Gällivare någon kombination av arbetsplats och uteliv samt i Norge nu med Hurtigrutten arbetsplats med besökare och socialt umgänge.
Därmed inte sagt att kollektivtrafik med trängsel inte är olämpligt, med eller utan munskydd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7525541– Jag är säker på att barn smittar men de smittar mindre, säger Jonas Ludvigsson som är barnläkare och professor i klinisk epidemiologi på Karolinska Institutet.
Han har i en rapport sammanställt vad forskningen så här långt kommit fram till om barns smittsamhet. Slutsatsen där blir att barn tycks spela en liten roll i smittspridningen.
Covid-19 egentest.. slemmigast ever!
Gör såhär:
Först ska man hälla lite vätska i näsan (bägge näsborrarna) och låta det rinna ner i halsen, sedan ska man ta topsen.. gnugga 6-7 sekunder på vardera halsmandeln (kräkvarning, 6-7 sekunder är plågsamt länge). Sedan ska man in ännulängre med samma pinne.. då ska du gnugga lika länge längst bak i halsen.. bakom gomspenen..
Sedan är det dags att ta samma tops.. och föra in den i näsborren, 2-3 cm in.. snurra runt med den kladdiga saken.. byta näsborre och göra samma sak i den andra..
.. och när man trodde att det var slemmigt nog - då ska du spotta i ett litet provrör några gånger.. skaka om det.. och sedan doppa samma tops i den...
SEN.. ska den in för analysering!
(tänkte bara att ni ville veta)
Gör såhär:
Först ska man hälla lite vätska i näsan (bägge näsborrarna) och låta det rinna ner i halsen, sedan ska man ta topsen.. gnugga 6-7 sekunder på vardera halsmandeln (kräkvarning, 6-7 sekunder är plågsamt länge). Sedan ska man in ännulängre med samma pinne.. då ska du gnugga lika länge längst bak i halsen.. bakom gomspenen..
Sedan är det dags att ta samma tops.. och föra in den i näsborren, 2-3 cm in.. snurra runt med den kladdiga saken.. byta näsborre och göra samma sak i den andra..
.. och när man trodde att det var slemmigt nog - då ska du spotta i ett litet provrör några gånger.. skaka om det.. och sedan doppa samma tops i den...
SEN.. ska den in för analysering!
(tänkte bara att ni ville veta)