Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst har det med våra känslor att göra. Lockdowns och munskydd är till stor del symbolpolitik som vid tillfället kändes som bra åtgärder för panikslagna politiker och massan. Titta t ex i trådstart hur irrationellt skräckslagna många var för detta virus. Och han var inte ensam, politiken var som så ofta känslodriven.

Jag säger inte att olika åtgärder kan ge effekt, jag säger bara att vi inte vet i vilken grad om ens alls. Munskydden kan i teorin ha en effekt för smittspridningen för de funkar naturligtvis i lab men om de har det i praktiken beror på många omständigheter som vi inte har kontroll över. Det visar t ex erfarenheterna från införandet i Tyskland där det inte gick att uppmäta konsistenta effekter på smittan när munskydden infördes i olika städer.

Så du tror inte att lock down minskar smittsprdningen och de vetenskapliga studier som finns om munskydd och som lett fram till WHOs rekommendatiner är något annat än signalpolitik?

Du vet väl att man inte bara kan välja att titta på en studie som passar ens uppfattning?

Det om något skulle jag kalla för en känslomässig inställning till vetenskap ihmo.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vill du inte eller kan du inte?

"I ett värsta scenario"

Tycker du det betyder att jag anser att detta är det sannolika utfallet?
Det är lite svårt att hänga med i dina svängningar, i ena stunden är det värsta scenariot som är viktigast och i nästa är det det bästa som du anser viktigast. Själv föredrar jag det sannolikaste eftersom det är det som är det troligaste och som används av forskarna som undersöker detta virus. Att ta en siffra som innebär att något med 97,5 % sannolikhet är lägre än just den siffran är vare sig särskilt intressant eller det värsta scenariot.

Värsta scenariot är väl typ att det finns mängder med asymtomatiska personer som sprider virus enormt mycket och står för största delen av smittspridning, man blir inte heller immun på något sätt utan kommer att insjukna flera gånger om året i all evighet eftersom inga vaccin lyckas heller.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är lite svårt att hänga med i dina svängningar, i ena stunden är det värsta scenariot som är viktigast och i nästa är det det bästa som du anser viktigast. Själv föredrar jag det sannolikaste eftersom det är det som är det troligaste och som används av forskarna som undersöker detta virus. Att ta en siffra som innebär att något med 97,5 % sannolikhet är lägre än just den siffran är vare sig särskilt intressant eller det värsta scenariot.

Värsta scenariot är väl typ att det finns mängder med asymtomatiska personer som sprider virus enormt mycket och står för största delen av smittspridning, man blir inte heller immun på något sätt utan kommer att insjukna flera gånger om året i all evighet eftersom inga vaccin lyckas heller.
Och alla dör.

Därför pga försiktighetsprincipen så måste alla i hela världen isoleras tills dess att ett 100%-igt vaccin finns som inte har några biverkningar. Tyvärr kan man av försiktighetsskäl inte testa vaccinet. Och alla ljuger.:thinking:

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Var här inträffar slumpen som gjorde Sveriges och Danmarks utveckling så olika?

Märkligt att slumpen sammanfaller med Danmarks lock down...

[bild]

[bild]
Man kan ju se att redan den 2 april så har Sveriges och Danmarks kurvor gått isär rätt mycket. I stort sett samtliga av dem som avled då och även ett antal dagar senare smittades innan Danmark införde sina begränsade åtgärder. Så ja, något skilde sig åt i länderna den 12 mars, det var fler smittade i Sverige än i Danmark (i förhållande till folkmängd förstås). Eftersom Stockholm är kraftigt överrepresenterat när det gäller dödsfall i början så var Stockholm också kraftigt överrepresenterat när det gäller antalet smittade den 12 mars.

Danmark införde inte heller någon hård lock-down med t.ex. utegångsförbud utan folk kunde fortfarande smitta varandra. Samma sak med Norge och Finland.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
" – Den stora faran, som framför allt gäller barn, är att man blir påtagligt berusad. "

Tror nog inte att smaken av 70% handsprit tilltalar så där väldigt många barn, om ens något.

Sprit är för övrigt inte per definition gifitigt.
Berusade småbarn kan råka skada sig själva allvarlgt.
Det är normalt först någon gång mellan 2 och 3 år som barn utvecklar ett smaksinne som gör att de bestämmer sig för att vissa saker är äckliga. Det är rätt vanligt med 1- och 2-åringar som dricker och äter saker som smakar helt vedervärdigt, som t.ex. rengöringsmedel och tvättmedel.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Tror du att superspriadre driver smittan? Ring FHM och berätta att de är helt fel ute.
B b8q skrev:
[länk]

Ett exempel.
Jag vet inte om vi haft några i Sverige, jag menar bara att det är en slump ifall en väldigt rörlig och social person blir smittad och sprider det vidare till ovanligt många.
FHM är väldigt med på noterna när det gäller superspridarhändelser, det är ju sånt som skapar lokala utbrott, s.k. kluster, typ utbrottet i Gällivare, körsångarna på Vrångö, studentfirande som leder till många smittade i 19-årsåldern i ett område.

BirgitS
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Med risk för att man tidigare i tråden (har inte läst hela tråden) redan diskuterat och jämfört Sverige med andra länder.

Bor just nu i Portugal och kan förstås inte låta bli att jämföra med Sverige.

Portugal och Sverige har ungefär samma antal invånare. Dock är Sveriges yta 4,5 ggr så stor som Portugals, dvs folk lever tätare ihop här.

Portugal har ca 1600 döda, Sverige har 5600.

Portugal gränsar enbart till Spanien som har oerhört många smittade och döda.

Hur har Portugal agerat? Jo, man har i tid
- haft en stor "lock down" lång tid med stängda gränser för alla.
- stängt ned landet med utegångsförbud (förutom handla mat, medicin mm)
- stängt alla skolor
- på kort tid byggt om/till sjukhusplatser
- snabbt byggt ut iva-platser (man hade färre platser än i Sverige)
- testat många och tidigare än i Sverige
- stängt alla butiker, restauranger mm
- stängt stränderna
- förbjudit resor mellan regioner
- stängt flygplatser, utom vissa
- krav på munskydd
- krav på max 4 kunderna 100kvm butiksyta

Man öppnade upp sakta. Sedan nån vecka är det öppet för turister. Butiker, stränder är öppna. Stora inomhus/arena/utomhus-arrangemang är fortfarande förbjudna. I butiker mm har personalen även visir eller står bakom plexiglas. Nationaldagsfirandet 25/6 blev inställt (normalt enormt stort). Har själv legat på sjukhus ett par ggr, för andra åkommor under denna tid, fick bra vård. Fortfarande krav på munskydd överallt, vilket alla följer. Butiker mm har fortsatt restriktioner.

Detta är bara mina enkla, personliga iakttagelser. Tänker att dessa skillnader på åtgärder har haft betydelse för skillnaden i antalet döda i dessa två länder. Kan självklart finnas andra anledningar vilket man säkert kommer att analysera i framtiden.
Den jämförelsen är ung. som jämförelsen med våra grannländer. Som sunnis svarade dig, det beror väldigt mycket på hur många smittade det finns i landet när åtgärderna sätts in.

Även i Sverige byggde man på kort tid ut antalet sjukhusplatser och antalet IVA-platser, i så stor utsträckning att det aldrig var fullbelagt som i en del andra värre drabbade länder.

I Sverige står de äldsta och skröpligaste för huvuddelen av dödsfallen. Jag vet inte vare sig hur andelen över 80 år är i Portugal jämfört med Sverige eller hur stor andel av de avlidna som är över 80 år i Portugal. Det spelar också roll hur de äldsta bor i Portugal, att bo på äldreboende och att ha hemtjänst är en större risk än att bo med sina barn.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
S
sunnis sunnis skrev:
Det ska även tilläggas att Iran har varit nästan lika framgångsrika som Tyskland. Så att spruta på en buss kanske är väldigt effektivt? Åtminstone tror Iranierna det som mycket annat, som att de kan sänka amerikanska hangarfartyg (och eget civil-flyg...).
Nu vet jag inte vad du menar med hangarfartyg, men nog sänkte väl iran ett passagerarplan för inte så länge sedan så dom tror nog inte bara att dom kan det :)

BirgitS
optimum optimum skrev:
Sjuktransporter bokas av taxi utan taxichauffören har en chans att bli skyddad.
ojojoj Vill man sprida smittan medvetet?

"Taxichauffören Saber, 47, körde en coronasjuk patient – utan skyddsutrustning eller information om att han var smittad.
Nu larmar han om de osäkra arbetsvillkoren för yrkesgruppen.
– Det ökar ju smittrisken både för mig och mina kunder, säger Saber."

"Under onsdagsmorgonen fick taxichauffören Saber, 47, en körning från Hägersten till Karolinska i
Huddinge. Det var en sjukresa bokad genom Region Stockholms färdtjänst, såna som han får dagligen.
Kunden hade svårt att ta sig in i taxin, bad om hjälp och Saber hjälpte honom.
– När han sitter i taxin berättar han att han har varit sjuk i corona jättelänge. Jag fick panik och hoppades bara att han inte skulle hosta under resan, berättar Saber."

[länk]

Vågar ni åka taxi där chauffören kan ha smitta utan att veta om det eller inte stananr hemma med symptom eller personen strax före dig kontaminerat taxin?
Taxichaufförer är en överrepresenterad yrkesgrupp när det gäller bekräftade fall.

Om man åker till sjukhus för att man tror att man behöver vård för Covid-19 ska man förstås kontakta 1177 eller 112 så att de kan beställa en ambulans där personalen är rätt utrustad.

Men som useless skrev, man är inte längre smittsam när man har varit sjuk jättelänge i Covid-19 och det är inte bara FHM som tycker det utan det går inte att hitta livskraftiga virus efter typ en vecka räknat från symtomstart, åtminstone hos dem som klarar sig utan att ligga på sjukhus.

BirgitS BirgitS skrev:

Eftersom du bokade in den lägsta siffran i ett stort intervall tyckte jag det var vär att påpeka att det finns en extrem åt andra hållet också.

Personligen skulle jag tro att sanningen ligger mer i mitten. Den brukar ju göra det

BirgitS BirgitS skrev:
FHM är väldigt med på noterna när det gäller superspridarhändelser, det är ju sånt som skapar lokala utbrott, s.k. kluster, typ utbrottet i Gällivare, körsångarna på Vrångö, studentfirande som leder till många smittade i 19-årsåldern i ett område.

Då skulle det ju passa bra att följa WHOs rekommendation om munskydd.

Men åter igen, FHM har ju inte som målsättningen att hålla nere dödstalen. Så i den meningen är det ju konsekvent

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Så du tror inte att lock down minskar smittsprdningen och de vetenskapliga studier som finns om munskydd och som lett fram till WHOs rekommendatiner är något annat än signalpolitik?
Du överdriver de vetenskapliga evidensen. Det fanns ingen hård vetenskap som stödde besluten om lockdowns. Politiker tittade på Kina och lät sig inspireras av de rapporter som kom om framgång. Sen är det ju självklart så att om människor inte träffas så kan de inte smitta varandra vilket ju är grundtanken bakom lockdowns. Sen lockdowns eller inte så måste folk måste träffa varandra i alla fall eftersom att man inte kan leva i våra samhällen utan interaktioner med andra människor. Att styra t ex ett land handlar om mer än att bara begränsa en smitta.

WHO är en organisation med sina sidor men man får ta den för vad det är, ett samarbetsorgan för internationell politik och byråkrati gällande hälsofrågor.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag skulle tro att alla som kommer bli sjuka av coronan smittar före symptom.
Alltså inom de 36 timmar jag fått som uppgift av läkare vid ett större sjukhus som rapporterat detta.
Alltså innan första symptomen visar sig är man redan möjlig smittspridare.
Infektionen sitter vad jag förstår i luftvägarna och innan man får symptom som hosta mm. så kan utandningsluft innehålla virus som kan smitta andra om man är tillräckligt nära.
När symptomen finns och man hostar sprider man säkert värre då salivpartiklar kan slungas iväg någon meter.
Om det sedan finns de som är helt symptomfria hela tiden är en annan sak. Hur de smittar kommer säkert fram mer resultat senare.

Du får givetvis tro på vad du vill men detta är min övertygelse. Alltså de som verkar helt friska kan sprida smittan före de får symptom. Därför är social distans så viktig.
Ja, forskningen visar att man kan smitta innan symtomen kommer. Däremot så har det väl mest skrivits om att virushalterna når högsta nivån 0,6-0,7 dygn innan symtomdebut, dvs. ung. 15 timmar innan. Inte något om just 36 timmar som jag kan påminna mig.

Men detta är ju en helt annat sak än att 44 % av de som blivit smittade har blivit smittade av en presymtomatisk person som stod i tidningsartikeln du hade i inlägget som jag svarade på.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Taxichaufförer är en överrepresenterad yrkesgrupp när det gäller bekräftade fall.

Om man åker till sjukhus för att man tror att man behöver vård för Covid-19 ska man förstås kontakta 1177 eller 112 så att de kan beställa en ambulans där personalen är rätt utrustad.

Men som useless skrev, man är inte längre smittsam när man har varit sjuk jättelänge i Covid-19 och det är inte bara FHM som tycker det utan det går inte att hitta livskraftiga virus efter typ en vecka räknat från symtomstart, åtminstone hos dem som klarar sig utan att ligga på sjukhus.
I det fall jag tog upp bokades resa av Region Stockholm med taxi.
De hade säkert tagit reda på att patienten inte smittade, får vi hoppas.
När vi fortfarande vet för lite om detta virus tycker jag man ska vara lite mer försiktig så smittan inte sprids.
Nej jag tycker inte taxi är ok för sådant här.

Som du skriver att taxichaufförer är överpresenterade när det gäller bekräftade fall så har vi uppenbarligen även missat denna yrkesgrupp.
Troligen därför denna taxichaufför var mycket orolig.

Så här står det mer i texten och du verkar ha mer kunskap om detta fallet eftersom du uttalar dig så säkert att han inte smittade.

"Saber körde mannen till infektionsavdelningen för coronapatienter på Karolinska Huddinge, där en sköterska, i full skyddsutrustning, tog emot patienten. Själv hade Saber ingenting för att skydda sig.

– Jag frågade henne om hon tyckte att det var rätt att han åkte med mig. Hon sa ”nej, du ska inte hantera svårt coronasjuka”. Då kände jag bara – är jag inte värd någonting, säger Saber."

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Då skulle det ju passa bra att följa WHOs rekommendation om munskydd.

Men åter igen, FHM har ju inte som målsättningen att hålla nere dödstalen. Så i den meningen är det ju konsekvent
Räcker nog bra med avstånd och sunt förnuft. Men vare sig det eller påbud om munskydd räcker till när det festas till på uteställen i Gällivare, studenter firar eller när körer sjunger så jag kan inte tycka att påbud om munskydd skulle ha förhindrat de utbrotten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.