2 360 790 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ptja Tegnell brukade jämföra oss med Danmark så länge länge vi hade liknande utveckilng.mathiash77 skrev:
Sedan var det fel på äldrevådrden som inte kunde följa FHM anvisningar,
När det uppdagades att Sverige hade samma procentuella dödsfall i äldrevården som våra grannar så var det slumpen som gjorde att så många dog här,
Allt detta medan en omvärld häpnade över Sveriges slappa corona stratergi.
Var här inträffar slumpen som gjorde Sveriges och Danmarks utveckling så olika?
Märkligt att slumpen sammanfaller med Danmarks lock down...
Märkligt att slumpen sammanfaller med Danmarks lock down...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är dock väldigt tidigt i utvecklingen och på kurvan, så det är nog inte säkert att man kan dra din slutsats. Se kurvan du bifogade sen, hur svårt det är att vara säker.
Men visst ser det ut som du säger, det är åtminstone svårt att hävda någon slags motsats.
Men visst ser det ut som du säger, det är åtminstone svårt att hävda någon slags motsats.
" – Den stora faran, som framför allt gäller barn, är att man blir påtagligt berusad. "BirgitS skrev:
Tror nog inte att smaken av 70% handsprit tilltalar så där väldigt många barn, om ens något.
Sprit är för övrigt inte per definition gifitigt.
Om det finns någon skillnad i starten så beror det troligen på läget redan under Januari/feb, även om det inte hade börjat märkas än.
Sen ska vi vara såpass ödmjuka och inse att det inte nödvändigtvis berodde på något reseförbud (rörligheten i dessa två länder minskade ju defacto ungefär lika), det kan ju också bero t.ex. på att äldrevården i Danmark var mer på tå och snabbare anammade ett mer säkert arbetssätt, t.ex.
Sen ska vi vara såpass ödmjuka och inse att det inte nödvändigtvis berodde på något reseförbud (rörligheten i dessa två länder minskade ju defacto ungefär lika), det kan ju också bero t.ex. på att äldrevården i Danmark var mer på tå och snabbare anammade ett mer säkert arbetssätt, t.ex.
Min tanke var när jag började göra graferna en jämförelse över hur nordens länder lyckades totalt att hålla nere dödligheten, alla möjliga åtgärder inräknade. Redan i början av januari fanns det information om en SARS-liknande sjukdom med stor spridning i Wuhan.Mikael_L skrev:
Om det finns någon skillnad i starten så beror det troligen på läget redan under Januari/feb, även om det inte hade börjat märkas än.
Sen ska vi vara såpass ödmjuka och inse att det inte nödvändigtvis berodde på något reseförbud (rörligheten i dessa två länder minskade ju defacto ungefär lika), det kan ju också bero t.ex. på att äldrevården i Danmark var mer på tå och snabbare anammade ett mer säkert arbetssätt, t.ex.
Redan då hade det gått att vida åtgärder (vilket i stort sett bara Taiwan gjorde).
Så för min egen analys av hur detta hanterats så ingår tex att reagrera snabbt och kraftfullt OM det behövs.
Sverige har inte gjort någotdera och det resulterar i top 10 i världslistan över högst dödlighet.
Det finns imo inte någon slump i detta efter den 1 januari 2020.
Det går bra också för Modernas vaccin enligt Matti Sällberg! (SvD)
" Forskarteam över hela världen arbetar med att ta fram ett vaccin mot coronaviruset sars-cov-2. I nuläget är 23 vaccin mot viruset inne i olika faser av kliniska försök, och 137 stycken testas i labbmiljö.
Senast ut att släppa sin rapport från sin första fas av testningen är amerikanska Moderna. Fas 1 innebär att vaccinet testas på friska försökspersoner för att se hur det påverkar kroppen.
Och resultaten är lovande, enligt Matti Sällberg, professor i biomedicinsk analys och vaccinforskare vid Karolinska institutet.
– Det är över förväntan. Om allt är gjort som det ska, så har de efter två doser fått fram höga mängder antikroppar, säger han."
" Forskarteam över hela världen arbetar med att ta fram ett vaccin mot coronaviruset sars-cov-2. I nuläget är 23 vaccin mot viruset inne i olika faser av kliniska försök, och 137 stycken testas i labbmiljö.
Senast ut att släppa sin rapport från sin första fas av testningen är amerikanska Moderna. Fas 1 innebär att vaccinet testas på friska försökspersoner för att se hur det påverkar kroppen.
Och resultaten är lovande, enligt Matti Sällberg, professor i biomedicinsk analys och vaccinforskare vid Karolinska institutet.
– Det är över förväntan. Om allt är gjort som det ska, så har de efter två doser fått fram höga mängder antikroppar, säger han."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vylKq/patient-206-stod-for-halften-av-sri-lankas-coronafall
Ett exempel.
Jag vet inte om vi haft några i Sverige, jag menar bara att det är en slump ifall en väldigt rörlig och social person blir smittad och sprider det vidare till ovanligt många.
Ett exempel.
Jag vet inte om vi haft några i Sverige, jag menar bara att det är en slump ifall en väldigt rörlig och social person blir smittad och sprider det vidare till ovanligt många.
Bättre det imponerar på någon än ingen alls. Du är inkonsekvent i ditt tänk och det är mest bias i det du kommer med men dina grafer är bra. Så kör på. Alltid kul att se dig vässa argumenten.Ulltand skrev:
WHO säger att det inte finns bra stöd för detta än, utan studierna som finns är inte tillräckligt bra. Varför skulle man undersöka det omvända? Jag påstår inget, utan jag läser det WHO skriver och utgår från det, tolkandet får proffsen syssla med.Ulltand skrev:
Ser man platsdatan från Google, Apple mfl. Så är varken resultatet av nedstägningen eller när den skedde i tid speciellt annorlunda mot övriga Europa. Hela världen gick från vanliga sociala rutiner till kraftig social distansering v.11, den nedåtgående sociala distanseringen tog för de flesta länder ca 1-2 veckor tills att man nått botten av den kurvan. Varför Sverige och fler länder har drabbats hårdare än andra beror på att åtgärderna sattes in alldeles för sent i förhållande till den aktuella smittspridningen. För att det skulle till praktiska åtgärder från (väst)världen så krävdes det världshistoriens största börsras innan det blev fart på världens regeringar. Problemet är när man "väntar" tills skiten träffar fläkten så är blir det i praktiken försent för vissa länder. Hade inte Italien varit först ut i Europa så hade det varit något annat land istället på tur, kanske Sverige eller Belgien? Det är mycket osannolikt att viruset skulle bli introducerat exakt lika mycket i varje land vid exakt samma tidpunkt, utan varje land har ett unikt smittläge baserat på mängd olika variabler.Ulltand skrev:
Precis med snart 6.000 döda ett okänt stort antal sjuka som riskerar framtida men och en nedstängd besöksnäring som i sommar kommer att kosta ca 100 miljarder är FHMs hantering ett fiasko.
Det blir inte bättre av att det möjligen finns ett vaccin snart som gör att den eventuella nyttan av flockimunnitet i stort uteblir.
Helt otroligt hur någon tänkande människa kan tycka att Sverige hanterat pandemin bra med undantag för alla de inom sjukvården som fick ta smällen.
Nu kommer den komplicerade frågan, varför har Italien har så många dödsfall fast en mycket kraftig lockdown? Jo det uppenbara svara att Lombardiet i Italien hade en omfattande smittspridning utan man visste om det. Det är inte alls konstigt, något land måste vara först, någon annat som som nummer två och så vidare. Gör man lockdown samtidigt så är vissa före, och vissa efter. Har viruset fått fäste så blir det en rejäl puckel på kurvan hur hårt man än bromsar och det leder till dödsfall.
Det går alldeles utmärkt att ha vara kritisk till FHM och samtidigt ha en objektivt förhållningssätt till vad som faktiskt har skett. Men att Tegnell är en virrpanna på presskonferenserna är ingen universell lösning på frågan varför Sverige har drabbats hundrafallt gånger värre än våra grannländer ihop, munskydd är heller ingen förklaring. Världen kanske ska göra samma sak igen inför nästa pandemi? Vänta tills det är försent för vissa länder, få en kraftig börs-reaktion för att alla ska få tummen ur och agera, går det åt skogen så skyller man på någon så är ansvarsfrågan löst. Enligt mig bör vi vidga perspektivet en smula för att inte få en historieupprepning.
Redigerat:
Med risk för att man tidigare i tråden (har inte läst hela tråden) redan diskuterat och jämfört Sverige med andra länder.
Bor just nu i Portugal och kan förstås inte låta bli att jämföra med Sverige.
Portugal och Sverige har ungefär samma antal invånare. Dock är Sveriges yta 4,5 ggr så stor som Portugals, dvs folk lever tätare ihop här.
Portugal har ca 1600 döda, Sverige har 5600.
Portugal gränsar enbart till Spanien som har oerhört många smittade och döda.
Hur har Portugal agerat? Jo, man har i tid
- haft en stor "lock down" lång tid med stängda gränser för alla.
- stängt ned landet med utegångsförbud (förutom handla mat, medicin mm)
- stängt alla skolor
- på kort tid byggt om/till sjukhusplatser
- snabbt byggt ut iva-platser (man hade färre platser än i Sverige)
- testat många och tidigare än i Sverige
- stängt alla butiker, restauranger mm
- stängt stränderna
- förbjudit resor mellan regioner
- stängt flygplatser, utom vissa
- krav på munskydd
- krav på max 4 kunderna 100kvm butiksyta
Man öppnade upp sakta. Sedan nån vecka är det öppet för turister. Butiker, stränder är öppna. Stora inomhus/arena/utomhus-arrangemang är fortfarande förbjudna. I butiker mm har personalen även visir eller står bakom plexiglas. Nationaldagsfirandet 25/6 blev inställt (normalt enormt stort). Har själv legat på sjukhus ett par ggr, för andra åkommor under denna tid, fick bra vård. Fortfarande krav på munskydd överallt, vilket alla följer. Butiker mm har fortsatt restriktioner.
Detta är bara mina enkla, personliga iakttagelser. Tänker att dessa skillnader på åtgärder har haft betydelse för skillnaden i antalet döda i dessa två länder. Kan självklart finnas andra anledningar vilket man säkert kommer att analysera i framtiden.
Bor just nu i Portugal och kan förstås inte låta bli att jämföra med Sverige.
Portugal och Sverige har ungefär samma antal invånare. Dock är Sveriges yta 4,5 ggr så stor som Portugals, dvs folk lever tätare ihop här.
Portugal har ca 1600 döda, Sverige har 5600.
Portugal gränsar enbart till Spanien som har oerhört många smittade och döda.
Hur har Portugal agerat? Jo, man har i tid
- haft en stor "lock down" lång tid med stängda gränser för alla.
- stängt ned landet med utegångsförbud (förutom handla mat, medicin mm)
- stängt alla skolor
- på kort tid byggt om/till sjukhusplatser
- snabbt byggt ut iva-platser (man hade färre platser än i Sverige)
- testat många och tidigare än i Sverige
- stängt alla butiker, restauranger mm
- stängt stränderna
- förbjudit resor mellan regioner
- stängt flygplatser, utom vissa
- krav på munskydd
- krav på max 4 kunderna 100kvm butiksyta
Man öppnade upp sakta. Sedan nån vecka är det öppet för turister. Butiker, stränder är öppna. Stora inomhus/arena/utomhus-arrangemang är fortfarande förbjudna. I butiker mm har personalen även visir eller står bakom plexiglas. Nationaldagsfirandet 25/6 blev inställt (normalt enormt stort). Har själv legat på sjukhus ett par ggr, för andra åkommor under denna tid, fick bra vård. Fortfarande krav på munskydd överallt, vilket alla följer. Butiker mm har fortsatt restriktioner.
Detta är bara mina enkla, personliga iakttagelser. Tänker att dessa skillnader på åtgärder har haft betydelse för skillnaden i antalet döda i dessa två länder. Kan självklart finnas andra anledningar vilket man säkert kommer att analysera i framtiden.
Redigerat:
Det finns stora skillnader. Portugal derivata för dödsfall är förskjuten 2 veckor senare jämfört med Spanien och resultatet av testningen av positiva fall ca 1v, nu menar jag styrkan på kurvorna, andra derivatan. Sverige hamnar typ mittemellan, en vecka efter Spanien och en vecka före Portugal. Italien som exempel är 1v före Spanien med sin derivata (No shit...)Hemmakatten skrev:
Mellan dessa förskjutningar så går de praktiska åtgärderna in (v.11) för att stoppa viruset framfart. Det är en helt avgörande skillnad.
Redigerat: