Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
tusenett skrev:
Det finns flera frågetecken här tycker jag.

- Region Stockholm borde ha berättad att det var en coronasmittad när de bokade, visste Region Stockholm om att resenären var smittad?

- Frågade växeln vid bokningen om resenären var coronasmittad? Har de rutiner att alltid fråga eller litar de på att beställaren alltid uppger det?

I artikeln står: "Upptäcker förarna att det är en körning med en coronasmittad person så ska de höra av sig till växeln och då avbokar vi den, säger Ulf Samell, presstalesperson på Cabonline Group.".

- Hörde chauffören av sig till växeln när han fick reda på att resenären var smittad? Om inte, varför inte? Om, ja, vad fick han för svar?

Vem är det du misstänker vill sprida smittan medvetet? Den smittade? Region Stockholm? Cabonlines växel? Cabonline som företag?
Nej det är ju helt naivt att tro att någon har covid-19 nuförtiden.
Bättre att förneka och skylla på att någon annan gjort fel.

P
optimum optimum skrev:
Nej det är ju helt naivt att tro att någon har covid-19 nuförtiden.
Bättre att förneka och skylla på att någon annan gjort fel.
Vem är det som du hävdar har gjort fel och som skyller på någon annan? Det framgår inte av ditt inlägg tycker jag.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Du kanske behöver vara tydligare med varför du lägger in artiklar?
Du skrev: "Och fortfarande finns det de som tvivlar på detta." #22305
Men när man läser det får man gissa vad du syftar på med "detta". Är det att det över huvud taget förekommer presymtomatisk smitta eller att presymtomatisk smitta står för 44 % av smittspridandet vilket är det som står med stora bokstäver först i bilden eller är det något annat?
Eftersom jag inte tror att någon tror att presymtomatisk smitta inte förekommer alls så gissade jag på det andra alternativet. Men då blir du arg på mig.
Nej Birgit, Inget vad du skriver gör mig arg eller upprörd utan bara beklagar att du inte kan se utanför din box. Vi har en myndighet som gissar och kunde tagit hjälp av tidigare erfarenheter av andra typer av liknande virus och att de kan smitta före symptom.
Ändå gick man ut med att endast de med symptom sprider smittan.
Beklagligt.
Jag tror vi hade fått mycket bättre acceptans för social distans om man hade sagt att man inte vet helt säkert men att vi ska ta försiktighetsprincipen att det kanske kan smitta före symptom. Så kunde haft till säkerställda bevis kommit fram om hur det är i verkligheten.

Kan du inte se att FHM gjort fel här?

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Du har tidigare påstått att modelleringsstudier inte har något värde,@tanaris tidigare svar till dig:
Verkligen!? Var då?

P
Ulltand Ulltand skrev:
Verkligen!? Var då?
Det finns tidigare i tråden. Du hittar det om du letar.

Redigerat av moderator:
BirgitS
Eftersom några uppskattade att få lite smakprov från FHM:s veckorapport för en vecka sen kommer några från veckans rapport också.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...2020/covid-19-veckorapport-vecka-28-final.pdf

Trenden med att allt färre positiva prov för pågående sjukdom fortsätter för både allvarliga och lindriga fall medan provtagningen har ökat något. Vecka 28 var endast 4 % av proverna positiva jämfört med 8 % veckan innan.

Man kan tydligt se att skyddet äv de äldsta kraftig har förbättrats nu. Antalet bekräftade fall bland dem över 80 år per 100 000 individer i just den åldersgruppen är nu i nivå med andra åldersgrupper:
Linjediagram som visar antalet bekräftade COVID-19 fall per åldersgrupp och vecka per 100 000 invånare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom vi vet att risken för att bli allvarligt sjuk är extra hög bland de äldsta så är det också bra att andelen av dem över 80 år som blir allvarligt sjuka är nu nästan nere på samma nivå som för andra åldersgrupper.
Linjediagram som visar incidens av allvarliga bekräftade COVID-19 fall per åldersgrupp och vecka.
Skapa konto

Motsvarande kurva för antalet avlidna, figur 8C i rapporten, ser ung. ut på samma sätt.

Under vecka 28 var det endast 48 nya fall på äldreboenden jämfört med över 800 när det var som värst.

Vi får hoppas att det innebär att äldreomsorgen kraftigt har förbättrats under de senaste månaderna och att de äldsta och sjukligaste fortsätter att få ett bra skydd när det blir lokala utbrott.

Telia: När det gäller resor så har antalet resor kraftigt gått ner jämfört med veckan innan samt är betydligt lägre än samma vecka för ett år sen. Det sker fler resor i våra grannländer än i Sverige. Kan det vara så att man mer semestrar på ett ställe än åker runt i år?

Även andelen nyinskrivna på IVA har gått från 5/dag i snitt under vecka 27 till 1-2 under v. 28.

Antalet avlidna i förhållande till det normala (överdödligheten) fortsätter att ligga nära det normala.

Veckorapporten tar också upp rapporten som jämför skolbarn i Finland och Sverige som kom förra veckan: https://www.folkhalsomyndigheten.se...nsarkiv/c/covid-19-hos-forskole-och-skolbarn/
Rapporten har tagits fram som ett samarbete mellan de två länderna och visar att åtgärden att stänga skolor eller ha dem öppna inte hade någon påverkan på antalet rapporterade fall bland barn.

När det gäller antalet bekräftade fall i regionerna kan noteras att:
Dalarna: Den mindre ökningen av antalet bekräftade lindriga och allvarliga fall under v. 27 vändes till en kraftig minskning under v. 28.
Gotland: Åter några allvarliga fall under v. 28 och en mindre ökning av lindriga fall.
Kronoberg: Viss ökning av lindriga och allvarliga fall under v. 28 jämfört med veckan innan.
Övriga följer i stort sett trenden med minskat antal av både lindriga och allvarliga fall.

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Tidigare i tråden. Du hittar det om du letar.
Svårt att tro det. Simuleringsstudier kan givetvis ha värde.

Jag brukat tom titta på väderutsikterna.

Jag tycker det är intressant att jämföra olika länder. Det får gärna vara vara länder som är någorlunda lika Sverige så man slipper ta till logaritmisk skala för att kurvorna ska synas i samma diagram. [länk]
Graf över dagligen bekräftade COVID-19 fall per land med Sverige utmärkt, linjär skala, data till 17 juli 2020.
Skapa konto

Diagram som visar dagligen bekräftade COVID-19-fall i olika länder med 7-dagars rullande medelvärde.
Skapa konto

Varför ser smittspridningennutbsom den gör?
Jag har inga svar men hur mycket man minska de ”kontaktytor” där folk smittas är väl uppenbart.
Hur mycket ny smitta man tillför efter åtgärder införs (inresande, hemvändande)?

I vilka åldersgrupper ökade smittspridningen efter 1/6 i Sverige?

Byte av teststrategi som Sverige gjorde påverkar statistiken. Nu var Sveriges statistik för bekräftade fall borta från World in data diagrammen.:thinking:

Personer kan testas flera gånger. Även negativa, att färre och färre testar positivt, kan vara lite ”falskt” om fler testas för att se att de inte har blivit smittade och man tolkar det som att smittan minskar pga det.
Statistik över positiva testsvar är inte samma som personer som testat positivt. (Även om det inte skiljer jättemycket).

Och så kan vi jämföra med dödstalen [länk].
Länderna är ganska lika och tillgång på vård borde vara likartade jämfört med andra extrema länder.
Linjediagram över dagligen bekräftade COVID-19-dödsfall per miljon, rullande 7-dagars medelvärde från olika länder.
Skapa konto

De kurvorna kompenserade för hur man räknar död med eller av covid hade varit intressant att se. Hur mycket skiljer de då?

Edit: 2 diagram försvann

P
Ulltand Ulltand skrev:
Svårt att tro det. Simuleringsstudier kan givetvis ha värde.

Jag brukat tom titta på väderutsikterna.
Du vet med andra ord inte själv om vilka typer av studier du dissar och hissar. Det visar ännu tydligare hur du blandar och ger beroende på vad som passar dig för tillfället.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nej Birgit, Inget vad du skriver gör mig arg eller upprörd utan bara beklagar att du inte kan se utanför din box. Vi har en myndighet som gissar och kunde tagit hjälp av tidigare erfarenheter av andra typer av liknande virus och att de kan smitta före symptom.
Ändå gick man ut med att endast de med symptom sprider smittan.
Beklagligt.
Jag tror vi hade fått mycket bättre acceptans för social distans om man hade sagt att man inte vet helt säkert men att vi ska ta försiktighetsprincipen att det kanske kan smitta före symptom. Så kunde haft till säkerställda bevis kommit fram om hur det är i verkligheten.

Kan du inte se att FHM gjort fel här?
Jag tycker att FHM i mars i stort sett förmedlade den information som kom från Kina och WHO då och inte gissade på egen hand.

När det gäller FHM:s uttalanden så måste man vara noga med vilka ord de väljer att använda. Det är t.ex. stor skillnad på "smittar" och "driver smittspridningen".

Jag vet inte vilket tillfälle du syftar på när du anser att FHM har gått ut med att det inte förekommer presymtomatisk smittspridning vilket gör det lite svårt att tycka att de har gjort fel. Min minnesbild är att det åtminstone sen slutet av mars var en allmän åsikt (från FHM och andra) att det viktiga (det som driver smittan) är de med symtom men att presymtomatisk smittspridning också förekommer. Därav råd om avstånd och att undvika kollektivtrafik och trängsel.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Du vet med andra ord inte själv om vilka typer av studier du dissar och hissar. Det visar ännu tydligare hur du blandar och ger beroende på vad som passar dig för tillfället.
Du förstår att det går bra att dissa en studie utan att det betyder att man dissar alla studier som utförts efter samma principer.

Vidhåller du att jag sagt att simuleringar saknar värde?

Claes Sörmland
En god dagsfärsk genomgång av UnHerd gällande evidensläget för åtgärder och epidemins fortskridande:

• Älska
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag är osäker utifrån hur du skriver, men jag tror att du kan ha missuppfattat syftet med modellstudien? Kanske lätt hänt utifrån hur CNN har gjort en notis av det?
Jag länkar till studien och klistrar in dess sammanfattning i tråden.
[länk]

Assessing the impact of coordinated COVID-19 exit strategies across Europe
Abstract
As rates of new COVID-19 cases decline across Europe due to non-pharmaceutical interventions such as social distancing policies and lockdown measures, countries require guidance on how to ease restrictions while minimizing the risk of resurgent outbreaks. Here, we use mobility and case data to quantify how coordinated exit strategies could delay continental resurgence and limit community transmission of COVID-19. We find that a resurgent continental epidemic could occur as many as 5 weeks earlier when well-connected countries with stringent existing interventions end their interventions prematurely. Further, we found that appropriate coordination can greatly improve the likelihood of eliminating community transmission throughout Europe. In particular, synchronizing intermittent lockdowns across Europe meant half as many lockdown periods were required to end community transmission continent-wide.
Tack jag skall läsa den senare!

Att syftet kan ha varit X behöver ju dock inte betyda att Y inte finns som ett bifynd....

P
Ulltand Ulltand skrev:
Du förstår att det går bra att dissa en studie utan att det betyder att man dissar alla studier som utförts efter samma principer.

Vidhåller du att jag sagt att simuleringar saknar värde?
Du dissade inte en enskild studie utan studier av typen modelleringar.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Var här inträffar slumpen som gjorde Sveriges och Danmarks utveckling så olika?

Märkligt att slumpen sammanfaller med Danmarks lock down...

[bild]

[bild]
Inte märkligt alls, de hör ju ända ihopa tidsmässigt, finns nog mycket som hände i Danmark de dagarna som kan ses som ännu märkligare, om man alltså väljer att koppla händelserna till kurvan. Man ska akta sig för att dra de uppenbara slutsatserna som man dessutom önskar, så enkelt är det inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.