2 359 921 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
1 Det är förmodligen aktiv smitta man avser.H hapazard skrev:Så lågt att det inte driver smittspridningen ens om man utan symptom skulle smitta lika väl som med symptom. Dvs, om allmänheten följer FHM råd om att stanna hemma så fort man har ngt symptom så kommer smittspridningen att avta, även om det rör sig personer med asymptomatisk smitta ute. Det är väl också ungefär vad vi sett hända, antagligen i kombination med ökad immunitet.
Däremot står det klart att vi borde skyddat riskgrupperna mycket bättre, exempelvis borde givetvis hemstjänstpersonal bära mask vid nära kontakt med brukare. Det borde de å andra sidan säkert göra även vanligtvis, då skulle antagligen influensafallen bland äldre med hemtjänst minska. På samma sätt skulle det finnas mycket att vinna på om alla alltid stannade hemma när de hade förkylningssymtom. Även om förkylningen för dig bara manifesterar sig med lite trötthet och diffusa symptom som försvinner med ipren kanske du smittar någon på tunnelbanan med något som som egentligen var influensa som utlöser en lunginflammation.
2 Då WHO enligt uppgift inte inkluderar prestmtomatisk smitta i begreppet måst den läggas till.
Då blir det fler än 20 % som smittas den vägen.
Och fortfarande finns det de som tvivlar på detta.
Vad driver de för agenda?
Presenterad LENA EINHORNPublicerad 4 apr 2020 kl 07.15
https://www.expressen.se/debatt/nar-tar-fhm-hojd-for-att-symtomfria-kan-smitta/
Vad driver de för agenda?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Presenterad LENA EINHORNPublicerad 4 apr 2020 kl 07.15
https://www.expressen.se/debatt/nar-tar-fhm-hojd-for-att-symtomfria-kan-smitta/
När något är 5 % (med /av covid) så är det enligt dig av helt ringa betydelse för att ens påverka statistiken, och vid 16 % är det mycket. När övergår något mellan lite och mycket för dig? Själv tycker jag allt ovan är rätt lite.Ulltand skrev:
optimum skrev:
Ni som påpekar bristen av vetenskapliga bevis så varför ifrågasätter ni inte FHM när de kommer med påståenden som inte är vetenskapligt klarlagda utan rena ram killgissningar?
"40 procent av stockholmarna kan vara immuna
Stockholmarna kan vara nära att nå gränsen för flockimmunitet. Enligt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson kan nämligen kombinationen av antikroppar mot covid-19 och T-celler innebära att 40 procent i Region Stockholm är immuna."
[länk]
Antagligen för att Johan Carlson är tydlig med att det är killgissning då han använder orden ”kanske” och ”talar för det” vilket inte är samma sak som att säga ”så är det” eller ”det är bevisat att”.
”där vi kanske har upp emot 40 procents immunitet i Stockholm, vilket är viktigt för att slå av på spridningstakten. Det finns mycket som talar för att det är på det viset, säger Johan Carlson.”
Det är mycket viktigare än man först tror att lyssna på alla orden som sägs och inte bara höra det man vill (eller inte vill) höra enligt min åsikt. (där gjorde jag det själv, lade till orden ”enligt min åsikt” för att förtydliga att det är bara är en åsikt)
Redigerat av moderator:
Jag skiljer på fel i statistik och smittspridning som leder till att människor dör.J Jocke Best skrev:
Det tycker jag är rätt självklart faktiskt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Vilken sanning?Ulltand skrev:
Så vitt jag kan se i artikeln så förekommer siffran 16 på ett enda ställe:
""There are some estimates that anywhere from 6% of the population to 40% of the population may be infected but not have symptoms, with a point estimate of around 16%," she said."
Det gäller alltså antalet smittade som inte har några symtom. Det har inget att göra med hur stor andel av smittspridningen som är från en asymtomatisk eller presymtomatisk person.
Har sidodiskussionen bytt inriktning?
Sen är WHO clarifies evolving assessment of asymptomatic COVID-19 spread från 9 juni medan Transmission of SARS-CoV-2: implications for infection prevention precautions är från 9 juli så den senare bör väga tyngre.
"SARS-CoV-2 transmission appears to mainly be spread via droplets and close contact with infected symptomatic cases. "
Om symtomatisk smittspridning är den huvudsakliga smittvägen så lär det innebära att a- och presymtomatisk spridning tillsammans står för max en bit mindre än hälften. Alltså långt från 64 % från presymtomatiska personer.
Det står också:
" In an analysis of 75,465 COVID-19 cases in China, 78-85% of clusters occurred within household settings, suggesting that transmission occurs during close and prolonged contact."
En lock-down påverkar alltså inte den absolut vanligaste smittovägen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Nu har ju inte utvecklingen stått still sen 4 april utan forskningen har gått vidare.optimum skrev:
I den artikeln hänvisas till det en studie gjord med en modell och det finns andra studier som kommer fram till andra resultat. Det har ju diskuterats här i tråden flitigt de senaste dagarna.
WHO tar upp en studie utifrån smittspårning i Singapore där man kom fram till:
"One study of transmission in Singapore reported that 6.4% of secondary cases resulted from pre-symptomatic transmission."
Hämtat från en sammanställning som WHO har gjort:
https://apps.who.int/iris/bitstream...wCbiq2YZDdpMW8FHUZCiAYE6LAm_5eRy2hGpNjhpBo5Oc
Alltså väldigt långt från några 44 %.
Jag vet att jag inte förstår detta
'
De tolv särskilt viktiga samhällssektorerna
• Energiförsörjning
• Finansiella tjänster
• Handel och industri
• Hälso- och sjukvård samt omsorg
• Information och kommunikation
• Kommunalteknisk försörjning
• Livsmedel
• Militärt försvar
• Offentlig förvaltning
• Skydd och säkerhet
• Socialförsäkringar
• Transporter
Så detta betyder att även om Sverige skulle gjort en "HÅRD" lockdown skulle fortfarande minst 3 miljoner människor behövt flytta på sig i Sverige. Då har jag inte räknat in Skola + Fritids som är ytterligare XX XXX personer.
Det enda sättet att göra en hård lockdown som inte skulle riskera att våra riskgrupper tog skada:
- Följa riktlinjer och hålla avstånd och vara hemma vid symptom
- Munskydd och Visir som standard för all framtid inom äldrevård och omsorg (vanlig säsongsinfluensa)
- För äldrevård och omsorg skulle vi låst in vårdpersonal i X veckor i streck med de som skulle vårdas. Vid "skiftbyte" skulle personerna sättas i karantän tills provsvar kommit.
Jag har tidigare skrivit att jag tycker man borde införa munskydd för alla som vistas ute.
Efter att ha sett en del intervjuer med personer som framför kameran tar av sig munskydden och sedan hur de tar på sig dem igen är jag inte längre säker på om det minskar eller ökar smittspridningen.
Jag förstår varför det inte är lätt att ge rekommendationerna eftersom det är jättesvårt att hantera skydden utan att smitta sig själv och det krävs träning och åter träning. Inte omöjligt men svårt.
Med detta vill jag säga att det är extremt osäkert på om/hur mycket smittspridningen faktiskt skulle minskat. Det finns också bevis på att länder som genomfört lockdown inte fått färre antal döda/smittade än länder som varit öppna.
Jag ser inte Norge, Finland eller Danmark som LÄNDER som jämförbara. Man jämför gärna områden/regioner, exemelvis finns områden i Finland och Danmark hade högre smittspridning / dödsfall än vad vissa områden i exempelvis Skåne.
Jag är inte säker på att en så kallad hård lockdown ha gjort nytta då man fortfarande vill att samhällsviktig verksamhet ska vara igång. I Sverige så är samhällsviktig verksamhet cirka 3 miljoner människor enligt MSB. https://www.msb.se/samhallsviktigverksamhetUlltand skrev:
'
De tolv särskilt viktiga samhällssektorerna
• Energiförsörjning
- 70 000 anställda
- https://www.vinnova.se/contentassets/c7d43417aaa249e59eae06c2ba2be198/va_16_05t.pdf
• Finansiella tjänster
• Handel och industri
- Väldigt osäkert vilka delar av Handel och industri som menas men minst 1 000 000 anställda
• Hälso- och sjukvård samt omsorg
- 1 314 000 anställda
- https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Valfarden-i-privat-regi/sysselsatta-inom-valfardssektorn/
• Information och kommunikation
- Har inte orkat titta
• Kommunalteknisk försörjning
- Osäkert men mellan 30 000 - 50 000
• Livsmedel
- 48 000 anställda
- https://www.livsmedelsforetagen.se/branschfakta/
• Militärt försvar
• Offentlig förvaltning
- 353 000 anställda
- https://www.scb.se/hitta-statistik/...kraftsundersokningarna-aku-1a-kvartalet-2018/
• Skydd och säkerhet
- Polis 30 000
- Räddningstjänst 15 500
- Här tillkommer väl Tull och Kustbevakning också
• Socialförsäkringar
- 14 000 anställda
• Transporter
- 269 000 anställda
- https://www.av.se/globalassets/file...stik-transportbranschen-faktablad-2014-02.pdf
Så detta betyder att även om Sverige skulle gjort en "HÅRD" lockdown skulle fortfarande minst 3 miljoner människor behövt flytta på sig i Sverige. Då har jag inte räknat in Skola + Fritids som är ytterligare XX XXX personer.
Det enda sättet att göra en hård lockdown som inte skulle riskera att våra riskgrupper tog skada:
- Följa riktlinjer och hålla avstånd och vara hemma vid symptom
- Munskydd och Visir som standard för all framtid inom äldrevård och omsorg (vanlig säsongsinfluensa)
- För äldrevård och omsorg skulle vi låst in vårdpersonal i X veckor i streck med de som skulle vårdas. Vid "skiftbyte" skulle personerna sättas i karantän tills provsvar kommit.
Jag har tidigare skrivit att jag tycker man borde införa munskydd för alla som vistas ute.
Efter att ha sett en del intervjuer med personer som framför kameran tar av sig munskydden och sedan hur de tar på sig dem igen är jag inte längre säker på om det minskar eller ökar smittspridningen.
Jag förstår varför det inte är lätt att ge rekommendationerna eftersom det är jättesvårt att hantera skydden utan att smitta sig själv och det krävs träning och åter träning. Inte omöjligt men svårt.
Med detta vill jag säga att det är extremt osäkert på om/hur mycket smittspridningen faktiskt skulle minskat. Det finns också bevis på att länder som genomfört lockdown inte fått färre antal döda/smittade än länder som varit öppna.
Jag ser inte Norge, Finland eller Danmark som LÄNDER som jämförbara. Man jämför gärna områden/regioner, exemelvis finns områden i Finland och Danmark hade högre smittspridning / dödsfall än vad vissa områden i exempelvis Skåne.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det var väl snarare en teori eftersom det gick att få fram ett resultat som stödde det.Ulltand skrev:
Däremot så är väl din åsikt om att 64 % av all smittspridning skulle ske av presymtomatiska fall just en hypotes eftersom du inte har lyckats framföra några bevis för det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det räcker ju inte eftersom det kan dröja flera dagar efter smittotillfället innan ett PCR-test visar positivt resultat, dvs. vård- och omsorgspersonal måste börja sitt skift med att sitta i karantän i typ en vecka. Dessutom kan man nog anta att många skulle säga upp sig om de ställdes inför en sån situation. Det skulle alltså behövas mycket mer personal i form av okunniga vikarier.mathiash77 skrev:
Sen innebär en sån lösning att vissa barn inte skulle kunna träffa sin enda förälder på flera veckor vilket ju är välkänt att det är en mycket traumatisk händelse för barn och leder till regression i utvecklingen och långvariga psykiska besvär.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Ni som har mindre barn tänk på att handsprit är giftigt.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 19.49
BirgitS skrev:
Vill du inte eller kan du inte?
"I ett värsta scenario"
Tycker du det betyder att jag anser att detta är det sannolika utfallet?
Finns mycket att citera ur ”16%” dokumentet ovan. Early studies from the United States (77) and China (78) reported that many cases were asymptomatic, based on the lack of symptoms at the time of testing; however, 75-100% of these people later developed symptoms.
Hur bra koll har man på de siffror som redovisas?
Indien hade 69% asynptomatiska. Lite gammal artikel dock.
Inte var lockdown den enkla lösningen heller.
En miljon smittade och 25000 döda, men med stor befolkning så blir det ändå väldigt få per miljon invånare.
Hur bra koll har man på de siffror som redovisas?
Indien hade 69% asynptomatiska. Lite gammal artikel dock.
Inte var lockdown den enkla lösningen heller.
En miljon smittade och 25000 döda, men med stor befolkning så blir det ändå väldigt få per miljon invånare.
Jag antar att du inta hade tänkt klart när du skrev din fråga till mig och noterar att om du inte kan bemöta svaret i sak så hoppar du på mig.J Jocke Best skrev:
Jaja det kanske imponerar på dina kompisar här.