Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tusenett skrev:
Då vet vi att du är en lögnare och vi kan ha det i beaktande när vi läser det du skriver här.
Ska vi tilltalat dig i Vi form eller representerar du någon annan än dig själv! :)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vart tog trasparens, öppenhet och ärlighet vägen? Vill någon ha myndigheter som agerar efter en dold agenda?
Det stod ju i inlägget du kommenterade; man vill inte ha kaos i landet. Vill du hellre ha myndigheter som agerar för att landet ska fungera, eller myndigheter som berättar precis allt? Du kan inte få båda. ;)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Vi är alla på forumet som läser dina (ibland lögnaktiga) inlägg.
LOL

Berätta nu för alla hur du värderade siffran 69% i detalj utan att ha en susning om var den kom ifrån.

Så kanske jag i gengälld berättar var siffran finns! :)
 
B b8q skrev:
Det stod ju i inlägget du kommenterade; man vill inte ha kaos i landet. Vill du hellre ha myndigheter som agerar för att landet ska fungera, eller myndigheter som berättar precis allt? Du kan inte få båda. ;)

Typ Kina?

Ledningen bestämmer vad som är bäst för dig. Och de har ju så klart rätt för att?
 
Mikael_L
Du är väl beundrare av Kinas kraftfulla corona-taktik ... eller ?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
LOL

Berätta nu för alla hur du värderade siffran 69% i detalj utan att ha en susning om var den kom ifrån.

Så kanske jag i gengälld berättar var siffran finns! :)
Trams, du argumenterar fult och använder källor och fakta på ohederligt sätt, punkt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Trams, du argumenterar fult och använder källor och fakta på ohederligt sätt, punkt.
Det syns ganska tydligt att de som argumenterar för att samgället/regeringen/fhm/mc donalds alla har en dold agenda, själva verkar ha någon form av agenda att smutskasta allt och alla.

Man tror äl att man är normal och förväntar sig samma skit från andra...
 
  • Gilla
djac och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snailman Snailman skrev:
En del tycker visst att Sverige också har en regim åt det totalitära hållet (om jag tolkar artikeln rätt)

[länk]
mmm, japp mycket värre än Kina.
Jag skulle fly landet ... om jag kunde ... :cool:
 
Diagram som visar dagliga COVID-19-fall i Sverige med nedåtgående trender.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa GP
Nu pekar kurvorna i rätt riktning. :D
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
optimum
J Jocke Best skrev:
Ähum, skålade inte min bäste herre medhelst nubbe i helgen?
Nej alkohol finns inte med i min strategi. Utan sådant och god mat får ligga inom trivselområdet. Dock ingen restaurang eller hotell nu då jag fortfarande inte ser det som säkert. Så det blir 100% hemlagat.

Strategin ser kanske inte så märkvärdig ut men bygger på att så långt som möjligt undvika att bli smittad.
Dels man blir inte själv smittbärare men mest för att detta är ett dåligt lotteri.
Immuniteten är klart tveksam. Risker för komplikationer. Risker för bestående problem finns. Och kanske framtida besvär vi inte vet idag.
Helt enkelt, vi vet fortfarande för lite om detta vidriga virus effekter.

Från början trodde vi det endast var de med symptom som smittade andra. Nu vet vi att det finns asymptomatisk smitta.
Vi är inte säkra på hur det smittar via barn. Vi vet inte vilka som kommer bli allvarligt sjuka och vad vi trott så åker vissa dit och avlider. Jag tänker på Adam Alsing, Han var väl inte speciellt sjuk före. Visst lite rund om magen men tränade väl en del.
Han hade varit hos läkaren och riskerade diabetes. Gick med i Viktväktarna och tappade 14 kg.
Finns nog många som riskerar diabetes som äter på tok för mycket kolhydrater och lever lite väl gott.
Tidigare uppgav man BMI på 40 var risk nu hörde jag man satt det till 30.
Man vet inte.Vad blir nästa bud? BMI 25, jo där finns jag med mina BMI 26, ska jag redan nu bli orolig för några extra kilon?
Hjälper det ens att plocka ett par, ingen vet. Alsin hjälpte det inte.
Vi lär hela tiden och därför blir man strategi att hålla social distans mm med lite extra.
Vi brukar varje sommar ha lite besök i vår stuga som övernattar. Nej inte denna sommar. Däremot kan man träffa vänner och äta ihop men med bra avstånd.

Därför tycker jag strategi som vi läste om influencerns som påstod sig ha antikroppar och därför kunde ha fest och strunta i FHM råden. Alltså på egen hand hitta på att nu var det ok.
FHM har väl inte gett klartecken till att de med antikroppar kan leva som förr?

Vi lär oss hela tiden och tills det framkommer annat kommer min strategi råda och eventuellt utökas.
Jag tror många har sin egen strategi alltså FHM med lite extra. De om inte har det hoppas jag lever enligt FHM råden och de som fuskar borde skärpa sig.
 
MultiMan
optimum optimum skrev:
Nej alkohol finns inte med i min strategi. Utan sådant och god mat får ligga inom trivselområdet. Dock ingen restaurang eller hotell nu då jag fortfarande inte ser det som säkert. Så det blir 100% hemlagat.

Strategin ser kanske inte så märkvärdig ut men bygger på att så långt som möjligt undvika att bli smittad.
Dels man blir inte själv smittbärare men mest för att detta är ett dåligt lotteri.
Immuniteten är klart tveksam. Risker för komplikationer. Risker för bestående problem finns. Och kanske framtida besvär vi inte vet idag.
Helt enkelt, vi vet fortfarande för lite om detta vidriga virus effekter.

Från början trodde vi det endast var de med symptom som smittade andra. Nu vet vi att det finns asymptomatisk smitta.
Vi är inte säkra på hur det smittar via barn. Vi vet inte vilka som kommer bli allvarligt sjuka och vad vi trott så åker vissa dit och avlider. Jag tänker på Adam Alsing, Han var väl inte speciellt sjuk före. Visst lite rund om magen men tränade väl en del.
Han hade varit hos läkaren och riskerade diabetes. Gick med i Viktväktarna och tappade 14 kg.
Finns nog många som riskerar diabetes som äter på tok för mycket kolhydrater och lever lite väl gott.
Tidigare uppgav man BMI på 40 var risk nu hörde jag man satt det till 30.
Man vet inte.Vad blir nästa bud? BMI 25, jo där finns jag med mina BMI 26, ska jag redan nu bli orolig för några extra kilon?
Hjälper det ens att plocka ett par, ingen vet. Alsin hjälpte det inte.
Vi lär hela tiden och därför blir man strategi att hålla social distans mm med lite extra.
Vi brukar varje sommar ha lite besök i vår stuga som övernattar. Nej inte denna sommar. Däremot kan man träffa vänner och äta ihop men med bra avstånd.

Därför tycker jag strategi som vi läste om influencerns som påstod sig ha antikroppar och därför kunde ha fest och strunta i FHM råden. Alltså på egen hand hitta på att nu var det ok.
FHM har väl inte gett klartecken till att de med antikroppar kan leva som förr?

Vi lär oss hela tiden och tills det framkommer annat kommer min strategi råda och eventuellt utökas.
Jag tror många har sin egen strategi alltså FHM med lite extra. De om inte har det hoppas jag lever enligt FHM råden och de som fuskar borde skärpa sig.
Det är väldigt viktigt hur man sänker sin vikt också så man inte försämrar sitt immunförsvar samtidigt. Jag skulle säga att det är stor risk utan en genomtänkt plan där man troligen måste äta kosttillskott under en längre tid. Gör man det på fel sätt och inte är dödligt fet (BMI över 40) så kan det innebära ökade risker istället för sänkta. Jag ligger på lite drygt 30 och började med omfattande tillskott i mars för att bygga förråd innan jag börjar sänka vikten och det kommer ske i långsam takt såhär i Corona-tider.

Vi vet inte om Alsing började medicinera mot högt kolesterol. Min personliga uppfattning är att det är skadligt med mycket låga nivåer om man drabbas av en infektion eftersom kolesterolet behövs akut för att bygga nya celler. Vet ej vilka studier som finns i ämnet dock annat än att det är visat att kolesterolet dyker om man får sepsis t ex.

Jag har halverat min statin-dos men det beror främst på blodtrycksbiverkan (som jag redan skrivit om i tråden), men en baktanke är också att inte hamna för lågt ifall Covid-19 skulle slå till.

Immunförsvaret kan försämras av överdriven motion, det är väldigt individuellt men drabbade mig när jag sprang som mest. Var mer eller mindre förkyld hela tiden, och drabbades först av alla när säsongsinfluensan kom. 6 månader efter jag drog ner till mer normala nivåer (som promenader) försvann problemet. Det är ett känt problem hos elitidrottare som ligger på gränsen träningsmässigt.

Man känner sin egen kropp bäst själv så försök ha en helhetsbild, känn efter hur kroppen fungerar, och fokusera inte enbart på att tappa de där 10 kilona oavsett allt annat.
 
  • Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
optimum
MultiMan MultiMan skrev:
Det är väldigt viktigt hur man sänker sin vikt också så man inte försämrar sitt immunförsvar samtidigt. Jag skulle säga att det är stor risk utan en genomtänkt plan där man troligen måste äta kosttillskott under en längre tid. Gör man det på fel sätt och inte är dödligt fet (BMI över 40) så kan det innebära ökade risker istället för sänkta. Jag ligger på lite drygt 30 och började med omfattande tillskott i mars för att bygga förråd innan jag börjar sänka vikten och det kommer ske i långsam takt såhär i Corona-tider.

Vi vet inte om Alsing började medicinera mot högt kolesterol. Min personliga uppfattning är att det är skadligt med mycket låga nivåer om man drabbas av en infektion eftersom kolesterolet behövs akut för att bygga nya celler. Vet ej vilka studier som finns i ämnet dock annat än att det är visat att kolesterolet dyker om man får sepsis t ex.

Jag har halverat min statin-dos men det beror främst på blodtrycksbiverkan (som jag redan skrivit om i tråden), men en baktanke är också att inte hamna för lågt ifall Covid-19 skulle slå till.

Immunförsvaret kan försämras av överdriven motion, det är väldigt individuellt men drabbade mig när jag sprang som mest. Var mer eller mindre förkyld hela tiden, och drabbades först av alla när säsongsinfluensan kom. 6 månader efter jag drog ner till mer normala nivåer (som promenader) försvann problemet. Det är ett känt problem hos elitidrottare som ligger på gränsen träningsmässigt.

Man känner sin egen kropp bäst själv så försök ha en helhetsbild, känn efter hur kroppen fungerar, och fokusera inte enbart på att tappa de där 10 kilona oavsett allt annat.
Nej träna och bantning ingår inte i min strategi.
Måttlighet är alltid bästa vägen.
God kosthållning och motion tillhör normalläget. Samt även dagliga intaget av D-vitamin 2500IE samt C-vitamin i brustabblett.
Jo vi har bytt ut apelsinjuicen till frukost till ett glas med C-vitamin med apelsinsmak.
Nej tack till att starta morgonen med att vräka i sig massa snabba kolhydrater.

Så var boken slut, "Som Pesten", av Hanne Vibeke-Holst, drygt 800 sidor
Nej den handlar inte om pesten utan en pandemi med ett virus typ influensa.

Mitt råd.
Har man inte boken, köp den, låna den eller på annat sätt fixa den. (ca 50 kr för en pocket, finns också på vissa ställen för att läsa eller lyssna via webben)
Mest läsvärda boken jag läst.
Jag ska nu ge bort den jag själv fått till grannen.
De kommer förhoppningsvis ge bort den i sin tur.

Kan avslöja lite att det är skönlitteratur och handlar även om maktkamp om olika intressenter.
Så det är ingen faktabok eller ren skräck för den som tror så.
Lättläst även om det tog lite tid för mig (nej ingen snabbläsare men ville även hinna smälta den lite)
Författaren har gjort rejäl research före vilket beskrivs väl i text efter bokens slut.
Den passar nog flertalet som tycker om att läsa böcker och speciellt om man har intresse av denna pandemi vi själva sitter i nu.Väl ballanserad och intressant.
Utgiven före nuvarande pandemi och gör den extra intressant.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det är väldigt viktigt hur man sänker sin vikt också så man inte försämrar sitt immunförsvar samtidigt. Jag skulle säga att det är stor risk utan en genomtänkt plan där man troligen måste äta kosttillskott under en längre tid. Gör man det på fel sätt och inte är dödligt fet (BMI över 40) så kan det innebära ökade risker istället för sänkta. Jag ligger på lite drygt 30 och började med omfattande tillskott i mars för att bygga förråd innan jag börjar sänka vikten och det kommer ske i långsam takt såhär i Corona-tider.

Vi vet inte om Alsing började medicinera mot högt kolesterol. Min personliga uppfattning är att det är skadligt med mycket låga nivåer om man drabbas av en infektion eftersom kolesterolet behövs akut för att bygga nya celler. Vet ej vilka studier som finns i ämnet dock annat än att det är visat att kolesterolet dyker om man får sepsis t ex.

Jag har halverat min statin-dos men det beror främst på blodtrycksbiverkan (som jag redan skrivit om i tråden), men en baktanke är också att inte hamna för lågt ifall Covid-19 skulle slå till.

Immunförsvaret kan försämras av överdriven motion, det är väldigt individuellt men drabbade mig när jag sprang som mest. Var mer eller mindre förkyld hela tiden, och drabbades först av alla när säsongsinfluensan kom. 6 månader efter jag drog ner till mer normala nivåer (som promenader) försvann problemet. Det är ett känt problem hos elitidrottare som ligger på gränsen träningsmässigt.

Man känner sin egen kropp bäst själv så försök ha en helhetsbild, känn efter hur kroppen fungerar, och fokusera inte enbart på att tappa de där 10 kilona oavsett allt annat.
Kolesterol bryts också ned till D-vitaminer av UV-ljus och det var väl en hypotes tills helt nyligen att D-vitamin (och följaktligen också kolesterol) skulle ge visst skydd mot covid. Och en anledning till att mörkhyade människor i solfattiga länder drabbades extra hårt.
Men det får visa sig vad som egentligen gäller. Det är många som försöker summera hur det gick när vi fortfarande är mitt i stormen.
 
sunnis
Ulltand Ulltand skrev:
Det är säkert både svårt att beräkna och mäta. Därav spannet 20-45% som Frode hänvisade till i artikeln.

Men det står väl utom allt rimlig tvivel att asymtomatisk smittspridning är av betydelse och då räcker inte "Stanna hermma om du har symtom" Om man inte samtidigt testar i stor skala.
Ulltand Ulltand skrev:
Före symtom eller utan symtom är så klart en viktigt medicinisk skilland men båda begreppen betyder att man smittan utan symtom men i olika skeden

Poängen är att man smittar utan att veta att man kan göra det. Vilket då får stor påverkan på smittskyddet.

Då presymtomatisk smitta ändå är ganska så vanligt i infektionssammanhang är det väldigt konstigt att FHM inte kunde tänka sig det i fallet med Corona.
Åter igen, det finns ingen vetenskaplig konsensus att det finns asymtomatisk smittspridning. Det är något du hittar på att det är sant, det går objektivt att ändra uppfattning att det är så när det finns studier som bekräftar att det kan smitta asymtomatiskt. Alla förkylningsvirus och liknade och coronavirus har presymtomatisk smitta. Hemkarantän, stanna hemma om du är sjuk, tvätta händerna, socialt avstånd osv är det man kan göra när man redan har en allmän smittspridning. Den övergripande smittspridningen är från personer med symptom som smittar andra.

Börjar bli väldigt uttjatad tråd det här, det hela bottnar i vissa har bekräftelsefördom, eller mer precist Tegnell Derangement syndrom. Det måste helt enkelt vara fel på Tegnell, är det inte det så är det hela FHM och så jagar ni aktivt hel, halvsanningar och exponerade påståenden som stödjer er redan bestämda fördom, "Tegnell är dum". Den här konfirmeringsbiasen är så otroligt dryg.
 
  • Gilla
Teacer och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.